زمزمه های تعطیلی به گوش می خورد!

خسارت‌های کرونا به بنزین

کرونا جایگاه‌داران سوخت اصفهان را در مضیقه قرار داده است. میزان فروش هم‌زمان با شیوع ویروس در نخستین ماه سال 70 درصد کاهش‌یافته و جایگاه‌داران متحمل خسارت شده‌اند.

تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
خسارت‌های کرونا به بنزین

کرونا جایگاه‌داران سوخت اصفهان را در مضیقه قرار داده است. میزان فروش هم‌زمان با شیوع ویروس در نخستین ماه سال 70 درصد کاهش‌یافته و جایگاه‌داران متحمل خسارت شده‌اند.

با شیوع ویروس کرونا مردم مجبور شدند در خانه بمانند و از رفت‌وآمد غیرضروری پرهیز کنند.

مسافرت‌ها لغو شد و جایگاه‌های سوخت در زمره پرریسک‌ترین و آلوده‌ترین مکان‌های شیوع ویروس جای گرفتند که به دنبال آن مصرف بنزین در اصفهان کاهش چشمگیری پیدا کرد.

بر اساس آمار متولیان، میزان فروش بنزین اصفهان در خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد کاهش یافته

و به دنبال کاهش فروش، میزان درآمدهای جایگاه‌داران سوخت اصفهان در سه‌ماهه نخست سال بین 20 تا 25 درصد کاهشی شده است.

زمزمه تعطیلی

همان اوایل شیوع کرونا وزیر بهداشت اعلام کرد که جایگاه‌های سوخت می‌توانند هشت‌هزار نفر را به این ویروس مبتلا کنند.

رصد آمارها نشان می‌دهد مصرف بنزین در چهار روز اول نوروز 99 در کل کشور به 46 میلیون و 600 هزار لیتر در روز کاهش‌یافته؛

این در حالی است که در چهار روز اول سال گذشته مصرف بنزین 100 میلیون لیتر بوده است.

به‌تدریج تأثیرات کاهش مصرف و عرضه بنزین روی درآمد جایگاه‌داران سوخت خودش را نشان داد.

در سراسر کشور حدود ۱۰۰ هزار کارگر در جایگاه‌های سوخت اشتغال دارند و سه‌هزار و ۸۰۰ جایگاه سوخت بنزین و گازوئیل

و همچنین سه‌هزار و ۳۰۰ مرکز عرضه سی ان جی در کل کشور در حال حاضر مشغول فعالیت هستند

که حالا به دلیل کاهش درآمدهایشان در دوران کرونا مشکلات آن‌ها و کارگرانشان افزایش پیدا کرده است.

کاهش درآمدهای جایگاه‌داران از یک‌سو و ملزم‌شدن آن‌ها به رعایت ضوابط بهداشتی و خرید ماسک و دستکش از سوی دیگر، هزینه‌هایشان را افزایش داده است؛

وضعیتی که میزان دخل‌وخرج جایگاه‌داران را برهم زد.

همان اوایل فروردین مشاور عالی انجمن مالکان جایگاه‌ها و مجتمع‌های خدماتی، رفاهی و بین‌راهی گفت: وضعیت جایگاه‌داران مطلوب نیست و حداقل ۳۰ تا ۴۰ جایگاه در کشور تعطیل شده‌اند.

خسارت‌هایی که جبران نمی‌شوند

با کم‌رنگ‌ترشدن سیطره کرونا، رفت‌وآمدها قوت بیشتری گرفت و میزان مصرف هم تا حدودی نسبت به نخستین ماه سال افزایش پیدا کرد.

آمارها نشان می‌دهد میزان مصرف بنزین در اردیبهشت به حدود ۶۰ تا ۶۵ میلیون لیتر رسیده که نسبت به ماه قبل روند افزایشی داشته است؛

بااین‌حال هنوز هم به گفته متولیان، میزان فروش و مصرف بنزین به روال سابق برنگشته است.

رئیسی‌فرد، رئیس انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فراورده‌های نفتی، گفته است:

بیشتر جایگاه‌های سوخت شخصی هستند و به‌دلیل عدم‌حمایت‌ها احتمال دارد تا چند وقت دیگر ورشکسته و تعطیل شوند.

این معضل بعد از پایان دوران کرونا و افزایش مصرف سوخت بازهم مشکل‌ساز خواهد شد.

کاهش 70درصدی فروش بنزین در اصفهان

۳۰۰ جایگاه پمپ‌بنزین و ۱۶۰ جایگاه سی‌ان‌جی در استان اصفهان فعالیت دارند.

آبان ماه سال گذشته ۲۰ جایگاه در اصفهان آسیب دید و میزان خسارت به جایگاه‌های سوخت ۴۰ میلیارد ریال برآورد شد.

حالا با شیوع کرونا شوک دیگری به آن‌ها واردشده و میزان خسارت به جایگاه‌داران اصفهان 10 میلیارد تومان اعلام شده است.

درآمد جایگاه‌داران سوخت اصفهان در فروردین سال جاری 70 درصد کاهش‌یافته است و هنوز خبری از حمایت‌های دولتمردان برای کمک به این فعالان در چنینی شرایطی نیست.

به گفته رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت اصفهان، طی آبان سال گذشته، هم‌زمان با افزایش قیمت فراورده‌های نفتی، فروش بنزین کاهش یافت.

در ادامه، شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اسفند و فروردین نیز مزید بر علت شد و میزان مصرف بنزین را کاهش داد که در این شرایط فروش جایگاه‌های سوخت اصفهان نیز به میزان چشمگیری کاهش یافت.

کاهش 70درصدی فروش بنزین در فروردین ماه

پیمان کامران تصریح می‌کند: میزان فروش بنزین در آبان سال گذشته در اصفهان 20 درصد و در فروردین سال جاری 70 درصد کاهش پیدا کرد.

پس از فروردین شرایط به نسبت عادی‌تر شده، ولی هنوز هم کاهش فروش بنزین در اصفهان محرز است؛

به‌گونه‌ای که میزان فروش بنزین در خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد کاهش‌یافته است.

کامران بیان می‌کند: میزان مصرف روزانه بنزین در اصفهان پنج‌ونیم میلیون لیتر بوده که در شرایط کنونی به زیر پنج میلیون لیتر رسیده است.

درواقع هرساله بین 7 تا 12 درصد با افزایش مصرف بنزین در اصفهان مواجه بودیم،

ولی امسال افزایش مصرف نداشتیم و به همین دلیل بین 20 تا 25 درصد درآمد حاصل از فروش نفت در اصفهان طی سه‌ماهه نخست امسال کاهش پیداکرده است.

او خاطرنشان می‌کند: جایگاه‌داران برای پرداخت هزینه‌های جاری خود در مضیقه هستند و هیچ‌گونه حمایتی از جانب دولت دریافت نکرده‌اند.

قرار بر این بود که بر اساس تبصره 14 لایحه بودجه سال 99 از ابتدای امسال کارمزد جایگاه‌داران سوخت متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند،

ولی این افزایش کارمزد اعمال نشده و این‌گونه اعلام کرده‌اند که تاکنون درگیر برگزاری جلسات با سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و سازمان برنامه‌وبودجه بوده‌اند و به خاطر همین به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند.

جایگاه‌ها حمایت نمی‌شوند

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت اصفهان عنوان می‌کند:

جایگاه‌داران سوخـــــت هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا موظف به تهیه ماسک و دستکش و رعایت ضوابط بهداشتی شده‌اند که همین امر هزینه‌های زیادی را به آن‌ها تحمیل کرده است.

جایگاه‌ها طی این سه ماه، بیش از یک میلیارد تومان هزینه کرده‌اند؛

با‌وجوداین، هیچ‌گونه حمایتی دریافت نکرده‌اند و در بسته‌های حمایتی دولت در شرایط کرونا، جایگاه‌داران سوخت نادیده گرفته شده‌اند.

کامران اذعان می‌کند: میزان فروش بنزین در فروردین‌ 70 درصد و در خرداد 10 درصد است. شرایط در حال حاضر به نسبت عادی شده،

ولی هنوز هم به حالت نرمال نرسیده است. درمجموع شیوع کرونا منجر به تضعیف وضعیت جایگاه‌داران سوخت کشور شده است

و انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر تکلیف کارمزد جایگاه‌داران مشخص شود.

کرونا برای سوخت فرصت‌آفرین بود؟

در این وضعیت برخی معتقدند اگرچه کرونا تبعات و خساراتی را برای کشورمان به دنبال داشته، اما فرصت‌هایی را نیز فراهم کرده است.

درواقع در این شرایط بهتر است از میزان تولید کاسته نشود، بلکه باید بتوان با تدبیر از فرصت پیش‌آمده برای صادرات و ارزآوری بیشتر استفاده و کسری بودجه 99 دولت را جبران کرد؛

ولی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که در دوران کرونا امکان صادرات بنزین برای ایران وجود نداشته و عملا فرصت به‌نوعی سوخته است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفته است که اکنون به افغانستان،

ارمنستان، پاکستان و عراق صادرات بنزین داریم که این کشورها هم در قرنطینه و کاهش آمدوشد هستند، درنتیجه مصرف کاهش پیداکرده است.

حمید حسینی این را هم متذکر شده است که بسیاری از کامیون‌های حمل سوخت در مرز پاکستان معطل مانده‌اند.

درهرحال صادرات تعطیل نیست ولی رونق سابق را ندارد و باید برای مازاد بنزین کاری بکنیم.

در این شرایط برخی خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که بنزین ایران به ونزوئلا صادر می‌شود.

به‌تازگی خبرگزاری رویترز در خبری از رسیدن بنزین ایران به پمپ‌بنزین‌های ونزوئلا خبر داده و نوشته است:

درست پس‌ازاینکه رئیس‌جمهوری ونزوئلا، نیکولاس مادورو افزایش قیمت بنزین را اعلام کرد و به بیش از ۲ دهه ارائه تقریبا مجانی آن پایان داد،

سوخت ارسال‌شده از ایران به جایگاه‌های سوخت ونزوئلا رسید.

البته نحوه انتقال پول حاصل از فروش بنزین ایران به کشورهای صادراتی در شرایط کرونا پرسشی است که از رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت اصفهان می‌پرسیم

و پیمان کامران این‌گونه پاسخ می‌دهد که به دلیل محرمانه بودن اطلاعات قادر به پاسخگویی نیست.