افزایش سرسامآور قیمتها فقط محدود به بازار خودرو و مسکن نیست، بلکه بازار لوازمخانگی نیز با این آشفتگی قیمت دستبهگریبان است.
اسفند سال گذشته قیمت لوازمخانگی 10 تا 15 درصد گران شد و اردیبهشت هم تولیدکنندگان بین 30 تا 35 درصد قیمت محصولات خود را بالا بردند.
حالا هم برخی فعالان بازار میگویند که فقط طی دو هفته گذشته قیمت نوعی از یخچال مجددا 15درصد افزایش یافته است.
آشفتهبازار لوازمخانگی تا جایی پیش رفته که اوایل مرداد، دبیر انجمن صنفی توزیعکنندگان لوازمخانگی تهران اعلام کرد که در بازار شاهد افزایش حدود ۹۰درصدی مراجعات افراد برای تعمیر لوازمخانگی بهجای تعویض هستیم.
بیشتر خریداران ترجیح دادهاند همین لوازمخانگی خود را تعمیر کنند و از خیر خرید این کالا بگذرند یا اینکه به سراغ بازار لوازمخانگی دستدوم بروند؛ چون قیمت لوازمخانگی با دخلشان همخوانی ندارد.
کمبود کالا در بازار
عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان همین چند وقت پیش اعلام کرد
در حال حاضر یکی از مشکلات جدی بازار لوازمخانگی، مشکل کمبود کالا در بازار است و به همین دلیل قیمتها سرسامآور افزایشیافته است.
اظهارنظرهای تابش در حالی مطرح میشود که آمارهای وزارت صمت حاکی از رشد تولید لوازمخانگی است.
فعالان بازار هم از کاهش عرضه لوازمخانگی در بازار گلایهمند هستند.
باوجوداین تفاسیر، مشکل کمبود لوازمخانگی در بازار یا به کاهش تولید این کالاها در سال جاری مرتبط است یا اینکه تولیدکنندگان به دنبال نوسان قیمتها ترجیح دادهاند عرضه را کاهش دهند.
آمار صمت از رشد تولید تلویزیون، ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته روایت میکند.
در پنجماه ابتدایی امسال، تولید انواع تلویزیون با ثبت رشد ۷۸,۷درصدی در همسنجی با پارسال به ۴۸۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید.
در این مدت ۶۷۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد.
این میزان تولید در مقایسه با پنجماه سال گذشته رشد ۱۸,۸ درصدی را نشان میدهد.
بر پایه این گزارش، تا پایان مرداد شرکتهای داخلی ۳۶۸ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی تولید کردند که در همسنجی با پارسال رشد ۵۸درصدی را نشان میدهد.
تولید ظروف چینی در این مدت ۲۳ هزار و ۷۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴,۷درصد کاهش دارد.
ظروف شیشهای نیز ۲۳۴ هزار و ۵۰۰ تن تولیدشده که نسبت به پنج ماهه ۹۸ کاهش ۴,۳ درصدی دارد.
الکتروموتور نیز در این مدت ۳۹۰۸ دستگاه تولیدشده که نسبت به سال گذشته کاهش ۱۰درصدی دارد.
در این گزارش آمار تولید کولر آبی برخلاف گزارشهای سالهای اخیر قید نشده است و احتمالا وزارت صمت ترجیح داده در این خصوص اطلاعاتی ارائه ندهد.
گرانی مواداولیه و قطعه
آشفتگی قیمتها در بازار حالا مردم و بهویژه زوجهای جوان را در تنگنا قرار داده است.
بر اساس آمارها، 65 تا 70 درصد اجزا و قطعات موردنیاز برای ساخت لوازمخانگی تولید داخل ایران است و 35درصد از خارج وارد میشود.
اما همان قطعات اولیه ساخت داخل نیز مواد اولیهشان ممکن است از خارج وارد شود.
اظهارنظرهای اکبر پازوکی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازمخانگی تهران، نشان میدهد تولیدکنندگان در این افزایش چندباره قیمتها دخیل هستند تا جایی که او به ایرنا گفته است:
«وقتی قیمت مواد اولیه هرروز تغییر میکند، محصول نهایی نمیتواند قیمت ثابتی داشته باشد»
به گفته پازوکی، تولیدکنندگان به دلیل بیثباتی نرخ ارز و دشواری تهیه مواد اولیه، مجبور به خرید گرانتر مواد و تجهیزات موردنیازشان هستند،
این در حالی است که انتظار میرود در تأمین برخی اقلام ازجمله قطعات حساس و هایتک (High Tech) و موتور لوازمخانگی تسهیلاتی ایجاد شود.
از سوی دیگر حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازمخانگی کشور فاصله بالای نرخ کالاها در کارخانه و بازار را دلیل این آشفتگی قیمت میداند.
بهزعم غزنوی، با تزریق بیشتر و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، قیمتها اصلاح میشود و اگر جهشی در نرخ ارز نداشته باشیم،
تا پایان ماه صفر قیمت لوازمخانگی نیز تغییر چندانی نخواهد داشت.
دشواری تأمین مواد اولیه، موضوع دیگری است که او روی آن انگشت گذاشته و گفته است که وقتی قیمت مواد اولیه هرروز تغییر میکند،
محصول نهایی نمیتواند قیمت ثابتی داشته باشد.
فروشندگان گران میفروشند؟
به گفته فعالان بازار، فروشندگان کالا را باید بهسختی تأمین کنند؛ چون جنسی برای عرضه نیست.
اکبر خرمیان، دبیر اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی اصفهان به اصفهانزیبا میگوید: در بازار لوازمخانگی، گرانفروشی صورت نمیگیرد، احتکاری هم انجام نشده،
بلکه افزایش قیمتها از جانب تولیدکنندگان لوازمخانگی است.
قیمت یخچال سال گذشته هفت میلیون تومان بوده که در سال جاری به 21 میلیون تومان رسیده و طی هفتههای اخیر دوباره 15درصد گرانتر شده است.
خرمیان تصریح میکند: وزارت صمت باید قیمتها را کنترل کند، روزبهروز تقاضا برای خرید لوازمخانگی کاهش پیدا میکند
و مردم اگر ناچار نباشند این کالاها را نمیخرند، در شرایط فعلی هم که ایام محرم و صفر است، زوجهای جوان نیز خرید نمیکنند.
او ادامه میدهد: کارخانههای تولید لوازمخانگی، به مقدار کافی کالا عرضه نمیکنند؛ چون دستمزد و قیمت مواداولیه و قطعات گران شده است
و جنس هم کمتر به بازار عرضه میشود.
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان لوازمخانگی اصفهان خاطرنشان میکند: انواع لوازمخانگی ایرانی بسته به قطعات و مواد اولیه موردنیازشان افزایش قیمت داشتهاند.
زمانی که تزریق لوازمخانگی در بازار افزایش پیدا کند قیمتها متعادلتر خواهد شد.
او میافزاید: واردات لوازمخانگی خارجی ممنوع است؛ فقط کالاهایی که تولید مشابه داخلی نداشته باشد وارد میشود.
به گفته خرمیان، در شرایط کنونی خریداران سراغ کالاهای ارزانقیمت میروند؛ حال این کالای ارزانقیمت میتواند جنس دستدوم هم باشد.




