بررسی مشکلات دامداران اصفهان

مقصر تأخیر در حمل نهاده‌های دامی کیست؟

مرغداران و دامداران استان از اینکه نهاده‌ها دیر به دستشان می‌رسد گلایه‌مند هستند. تأخیر در حمل بار باعث شده خوراک طیور و دام‌ها به‌موقع تأمین نشود که مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

تاریخ انتشار: ۰۰:۲۹ - سه شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مقصر تأخیر در حمل نهاده‌های دامی کیست؟

مرغداران و دامداران استان از اینکه نهاده‌ها دیر به دستشان می‌رسد گلایه‌مند هستند.

تأخیر در حمل بار باعث شده خوراک طیور و دام‌ها به‌موقع تأمین نشود که مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

اصفهان‌زیبا در شـماره پیشین، طی گزارشی به بررسی مشکلات دامداران اصفهان پرداخت.

در این گزارش اظهاراتی از سوی علی مختاریان، مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران شهرستان اصفهان، مطرح شد مبنی بر اینکه تأخیر در حمل نهاده‌ها و ارسال بار، مشکلات دامداران را مضاعف کرده است.

او یکی از مطالبات دامداران استان را ایجاد هماهنگی بین باربری‌ها اعلام کرد تا از ارسال نهاده‌ها به‌صورت اندک و قطره‌چکانی جلوگیری شود.

از سوی دیگر، اظهارات کامیون‌داران اصفهان هم نشان می‌دهد این فعالان صنفی نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و برای رفع مشکلاتشان صرفا وعده شنیده‌اند؛

ولی این وعده‌ها در عمل رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

احتکار، قیمت بالای لاستیک و کمبود روغن در بازار

کامیون‌داران استان می‌گویند بارها احتکار می‌شود و در مواقعی بار نیست که تحویل بگیرند؛ در این شرایط مقصر کامیون‌داران اعلام می‌شوند و کسی از دست‌های پشت پرده خبر ندارد.

یکی از راننده‌های کامیون به اصفهان‌زیبا می‌گوید: قیمت روغن 40درصد افزایش پیدا کرده است، راننده کامیون برای تأمین روغن مشکل دارد؛

ضمن اینکه با کمبود روغن در بازار مواجه هستیم؛ چون روغن را احتکار می‌کنند. مشکل بعدی نیز تأمین لاستیک است.

با کمبود لاستیک دولتی مواجه هستیم و قیمت لاستیک آزاد نیز به طور سرسام‌آوری بالاست.

در این شرایط راننده کامیون حتی اگر لاستیک ضعیفی هم داشته باشد نمی‌تواند لاستیک تعویض کند و تصادف می‌کند.

او می‌گوید: سهمیه گازوئیل کامیون‌داران پایین است و این هم برای کامیون‌داران دردسرساز شده است.

راننده کامیون کاسب است و انتظار می‌کشد که بار تحویل بگیرد و خالی کند و سریع‌تر سراغ بار بعدی برود؛

اما باری نیست که تحویل بگیرد، بار را احتکار می‌کنند و در انبارها ذخیره شده است. تولیدکنندگان چطور انتظار دارند بار به دستشان برسد.

این راننده کامیون می‌افزاید: راننده کامیون در مواقعی 5 تا 10 روز معطل بارگیری است؛ اما باری نیست که تحویل بگیرد، متأسفانه راننده‌ها مقصر شناخته می‌شوند

ولی از دست‌های پشت پرده خبر ندارند. باید افرادی که احتکار می‌کنند، همچنین انباردارها و گاراژدارها رصد شوند. پرسش ما این است که چرا تعزیرات سراغ این افراد نمی‌رود؟

 شرکت‌های حمل‌ونقل استان برای حمل نهاده‌ها اقدام کنند

سال گذشته بود که سازمان حمایت از مصرف‌کـنندگان و تولیدکنندگان مجوز افزایش قـیـمـت روغـن‌مـوتــور دیزلی تولید داخل تا سقف ۵۳درصد را به شرکت‌های تولیدکننده داد.

پس‌ازاین افزایش قیمت، بلافاصله احمد کریمی، دبیر کانون کامیون‌داران، واکنش نشان داد و در گفت‌وگویی با مهر اعلام کرد:

در هر بار تعویض روغن برای یک کامیون کشنده به طور متوسط ۴۰ لیتر روغن‌موتور مصرف می‌شود

که روغن‌موتور ایرانی به قیمت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و با دستمزد تعویض آن، ۱,۵ میلیون تومان برای کامیون‌دار هزینه در بردارد.

لاستیک حواله‌ای تنها ۱۰درصد نیاز رانندگان به لاستیک را تأمین می‌کند

کریمی به قیمت لاستیک نیز اشاره کرد و گفت: لاستیک‌های حواله‌ای، تنها ۱۰درصد نیاز رانندگان به لاستیک را تأمین می‌کند

و کامیون‌داران مجبورند مابقی نیاز خود را از بازار آزاد تأمین کنند که این شرایط معیشت آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

او ادامه داد: اگر قرار به تعویض لاستیک در شرایط عادی باشد، با توجه به اینکه متوسط پیمایش کامیون‌ها در کشور، سالانه ۱۰۰ هزار کیلومتر است،

کامیون‌داران مجبورند در یک سال ۵ جفت لاستیک تعویض کنند؛ اگر متوسط قیمت هر جفت لاستیک سنگین را ۱۵ میلیون تومان در نظر بگیریم،

در یک سال صرفا ۹۰ میلیون تومان هزینه روی دست کامیون‌دار بابت تعویض لاستیک باقی می‌ماند.

عضو هـیئـت‌مــدیـــره انــجـمــن صـنـفـی کامیون‌داران اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید:

رانندگانی که از بندر امام باید بار ترخیص کنند مشکل امنیت جاده‌ای دارند.

ماشین سرمایه راننده است

ظرف یک هفته گذشته در مسیر اندیمشک_ اهواز درگیری‌هایی صورت گرفته و شیشه کامیون‌داران را شکستند.

ماشین سرمایه راننده است و او نگران این است که سرمایه‌اش را از دست بدهد و جانش در خطر باشد.

محسن جلالی تصریح می‌کند: زمانی که در بندر، لودر محصولات را داخل کامیون می‌ریزد باید بر اساس اصول و به اندازه ظرفیت حمل کامیون بار را تحویل دهد؛

ولی بیشتر از ظرفیت کامیون بار تحویل داده می‌شود؛ به گونه‌ای که شاهد هستیم بر فرض مثال محصولاتی مانند گندم سرازیر می‌شود

و زیر لاستیک‌های کامیون می‌ریزد، در این شرایط قطعات کامیون خراب می‌شود.

جلالی بیان می‌کند: راننده کامیون کاسب است و تمایل دارد بارگیری کند و تحویل دهد، افرادی که کارشکنی می‌کنند باید شناسایی شوند.

متولیان حمل‌ونقل و وزارت اطلاعات باید افرادی را که تخلف می‌کنند، شناسایی کنند.
عضو هـیئـت‌مــدیـــره انــجـمــن صـنـفـی کامیون‌داران اصفهان اذعان می‌کند: شرکت‌های حمل‌ونقل باید 10 تا 15 ماشین داشته باشند، در اصفهان 470 شرکت حمل‌ونقل فعال هستند؛

اگر هر کدام 5 ماشین به بندر امام بفرستند که نهاده‌ها بارگیری شود، مشکلات حل می‌شود. باربری‌ها که هم بیمه تکمیلی دارند و هم حق کمیسیون زیادی می‌گیرند،

می‌توانند برای حمل نهاده‌ها کمک کنند تا مشکلات حل شود. جلالی ادامه می‌دهد:

راننده‌های کامیون برای تأمین لاستیک و روغن با مشکل مواجه هستند و هر موقع هم درخواست‌هایشان را مطرح می‌کنند فقط در حد حرف و وعده جواب‌گوی ما هستند،

حق راننده را نمی‌دهند و تمام حرف‌هایی که می‌زنند تبلیغات است و صرفا صحبت‌هایی است که در فضای مجازی عنوان می‌شود؛ ولی در عمل برای حل مشکل کامیون‌داران کاری نمی‌کنند.