تولیدکنندگان لاستیک درحالی خواستار افزایش 15 درصدی قیمت تایر بودند که با فشار سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر ارائه اسناد مرتبط با چرایی افزایش قیمت، از تصمیم خود برای افزایش قیمتها منصرف شدند. مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تایر در بیستم مرداد امسال، خبر افزایش ۱۵درصدی محصولات تایر را رسانهای کرد. اول شهریور ماه بود که خبر افزایش 15درصدی تایر از سوی خبرگزاری مهر اعلام شد. اینطورکه مهر اعلام کرد این افزایش قیمت مصوبه هیئتمدیره انجمن تایر کشور بوده است و تاریخ اجرای آن از اول شهریور ماه 1400 بوده است. بلافاصله پس از اعلام خبر در روز دوم شهریور ماه داود سعادتینژاد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، از افزایش 15درصدی قیمت تایر اظهار بیاطلاعی کرد و با صراحت گفت: در حال حاضر موقعیت افزایش قیمت نیست و در این باره افزایش قیمت تایر مصوب نشده است. سخنگوی انجمن تایر نیز خبر از لغو شدن مصوبه افزایش نرخ تایر داد و اعلام کرد که افزایش قیمت به دلیل تقاضای پایین در بازار با مخالفت جدی فروشندگان تایر مواجه شده است.
کاهش 15درصدی عرضه تایر
به گفته برخی فروشندگان دلیل کاهش عرضه لاستیک در بازار به نپذیرفتن درخواست کارخانهها مبنی بر افزایش قیمت تایر ارتباط پیدا میکند. یکی از فروشندگان لاستیک خیابان شاهپور قدیم به اصفهانزیبا میگوید: کارخانهها درخواست افزایش 15درصدی قیمت لاستیک را داشتند، اما از کارخانهها برای افزایش قیمت مدارک خواستهاند و افزایش قیمت تکذیب شد، بنابراین کارخانهها هم میزان عرضه لاستیک را به نمایندگیها کاهش دادهاند. پیشتر ماهیانه دوهزار حلقه لاستیک به ما تعلق میگرفت، ولی الان 400 تا 500 حلقه از سوی کارخانهها به نمایندگیهای فروش لاستیک اختصاص داده میشود. او بیان میکند: این ماه 10 تا 15 درصد عرضه لاستیک در بازار اصفهان کاهش پیدا کرده است، از آبان ماه سال گذشته 50 درصد قیمت لاستیک گرانتر شد به همین خاطر عرضه در بازار مناسب بود، تقاضا ولی مناسب نبود و مثل سابق برای خرید لاستیک صف نمیگرفتند و کار ما رونق چندانی نداشت. الان هم عرضه لاستیک کاهش یافته و تقاضا هم زیاد نیست.
این فروشنده اذعان میکند: 30 درصد مواد اولیه برای تولید تایر وارداتی است، الان اختلاف قیمت لاستیک دولتی و آزاد حدود 40هزار تا 50هزار تومان است و دیگر خرید لاستیک دولتی و آزاد تفاوتی برای مصرفکننده ندارد. درواقع فقط لاستیکهای سایز 13 اختلاف قیمت بالاتری با لاستیکهای دولتی (حدود 100هزار تومان) دارند، ولی سایر لاستیکها اختلاف قیمت چندانی با قیمت لاستیک دولتی ندارند. او میافزاید: زمانی که اختلاف قیمت لاستیک دولتی و آزاد حدود 400 هزار تومان تا 500 هزار تومان بود مصرف کننده به سمت خرید لاستیک دولتی گرایش داشت ولی الان برای مصرفکننده خرید لاستیک دولتی و آزاد تفاوتی ندارد. یکی از لاستیکفروشان خیابان شاهپور جدید نیز کاهش عرضه لاستیک در بازار از سوی تولیدکنندگان را تأیید میکند. او به اصفهانزیبا میگوید: کارخانهها برای مدتی لاستیک عرضه نکردند، چون درخواست افزایش قیمت لاستیک را داشتند، ولی موفق نشدند و شروع به فروش کردند، الان لاستیکهای سواری زیر قیمت دولتی در بازار به فروش میرود. این فروشنده اذعان میکند: مصرفکننده اگر مطلع شود قیمت افزایش پیدا کند هجوم میآورد، ولی اگر خبری از افزایش قیمت نباشد مشتریان کمتر میشوند، الان در بازار مشتری برای خرید لاستیک کاهش یافته است و در برخی مواقع حتی قیمت لاستیکهای دولتی از لاستیکهای آزاد هم بیشتر است.
یکی از لاستیکفروشان خیابان شاهپور جدید (امیرکبیر) نیز به اصفهانزیبا میگوید: نوعی از لاستیک که به لاستیکهای نخی و قدیمی معروفاند ،در بازار اشباع شدهاند، بنابراین قیمت این نوع لاستیکها پایینتر از قیمت لاستیکهای دولتی است، ولی عرضه لاستیک چینی (لاستیک 315 رینگ تیوبلس) در بازار کاهش یافته است.
او بیان میکند: به همان نسبت که قیمت این لاستیکها بیشتر است، مشتری هم برای خریدشان کاهش یافته است، ولی قرار است به مرور لاستیکهای وارداتی وارد بازار شود.
افزایش تولید تایر در بهار امسال
اظهارنظرهای فعالان بازار مبنی بر کاهش عرضه لاستیک در بازار در حالی مطرح میشود که براساس آمارهای ارائه شده از سوی انجمن تولیدکنندگان تایر، در بهار امسال در مجموع ۱۱ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۶۶۵ حلقه انواع تایر و تیوب با وزن ۷۰ هزار و ۴۴۷ تن تولید شده که رشد ۱۰ درصدی در تیراژ و ۵ درصدی در وزن را نشان میدهد. براساس این آمار طی ۳ ماه نخست سال جاری ۵ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۸۹۰ حلقه تایر انواع خودروی سبک و سنگین با وزن ۶۳ هزار و ۸۴۸ تن در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد حلقه افزایش ۲ درصدی و از نظر وزن افزایش ۳درصدی داشته است. از این میزان سهم تایرهای سواری ۵ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۲۷۲ حلقه با وزن ۳۶ هزار و ۸۹۲ تن بود که از نظر وزنی رشد یک درصدی داشته، اما از نظر تعداد حلقهها بدون تغییر مانده است. همچنین در این مدت ۲ میلیون و ۶۲ هزار و ۹۴۱ حلقه تایر با وزن ۴ هزار و ۲۴۱ تن انواع دوچرخه و موتورسیکلت تولید شد که نسبت به بهار سال گذشته بیانگر رشد ۵۸ درصدی در تعداد حلقه و ۴۱ درصدی در وزن است. از سوی دیگر 3 میلیون و ۱۷۸ هزار و ۸۳۴ حلقه انواع تیوب با وزن ۲ هزار و ۳۵۸ تن نیز در بهار سال جاری تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶ درصدی در تعداد حلقه و رشد ۱۲ درصدی در وزن داشته است.