تغییرات اساسی در درآمدهای شهرداری

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: تسلط بر قوانین و مسائل حقوقی از شاخصه‌های رئیس جدید سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان است که باعث افزایش ضریب اطمینان می‌شود.

تاریخ انتشار: 13:17 - دوشنبه 1401/12/1
مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه
تغییرات اساسی در درآمدهای شهرداری

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان، روز یکشنبه سی‌ام بهمن در جلسه تکریم و معارفه مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان اظهار کرد: مدیریت شهری اصفهان در حال تغییر پارادایم از سمت درآمدهای ناشی از فروش تراکم به سمت درآمدهای ناشی از مشارکت‌ها در شهرداری است.

او با بیان اینکه در زمان آغاز مسئولیت در دوره ششم مدیریت شهری، سهم درآمدهای بودجه‌ای از فروش تراکم ۳۲درصد بود که امسال در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد، افزود: بی‌شک برای سال‌های آینده باید قدم به قدم سهم بودجه‌ای شهرداری ناشی از فروش ارتفاعات و تراکم کاهش یابد و به سمت درآمدهای حاصل از مشارکت‌ها برود که به نفع آینده شهر است.

شهردار اصفهان ادامه داد: برای تحقق این مهم باید سازمان مشارکت‌ها در شهرداری اصفهان، یک تیم قوی و پرستاره باشد؛ چراکه برای تحقق بودجه بالغ بر ۲۲هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۲ نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اجرایی هستیم. او تصریح کرد: تیم درآمدی و مالی شهرداری باید ماهانه ۱, ۸۰۰ میلیارد تومان پول در حساب شهرداری داشته باشد تا بتواند بودجه پیش‌بینی‌شده را محقق سازد و به همه اهداف ترسیم‌شده نائل شویم که کاری بسیار مشکل است.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: در کنار درآمدزایی و تأمین منابع درآمدی، باید به فکر مدیریت هزینه‌ها نیز باشیم، در این راستا باید از ریخت‌وپاش‌های بی‌مورد ممانعت شود. البته این به معنی سخت گرفتن در مباحث مالی نیست، اما باید حتی برای پذیرایی‌های جلسات در شهرداری اصفهان نیز، پروتکل‌های خاص اختصاصی تنظیم و تعریف شود تا بتوانیم مدیریت هزینه‌ها را انجام دهیم.

تیم درآمدی شهرداری اصفهان باید چابک، غنی و قوی باشد

او تأکید کرد: باید در کاهش و مدیریت هزینه‌ها به خوبی عمل کنیم تا اهداف ترسیم شده تحقق یابد؛ در این راستا تیم درآمدی شهرداری اصفهان باید چابک، غنی و قوی باشد.

قاسم‌زاده گفت: یکی از ضرورت‌های تحقق اهداف در بخش سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها، هماهنگی و همراهی تمام معاونان و مدیران مناطق شهر اصفهان با سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری است که در این راستا منتظر ارائه استراتژی رئیس جدید سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان برای تحقق درآمدهای مشروع و قوی به شورای عالی سرمایه‌گذاری شهرداری هستیم تا از این طریق بتوانیم بخشی از درآمدهای مدنظر شهرداری در سال ۱۴۰۲ را تأمین کنیم.

او افزود: در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان، سهم سه هزار میلیارد تومانی برای بخش مشــارکت‌ها و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی پیش‌بینی شده است؛ لذا با توجه به تیم قوی شهرداری در سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی، امیدواریم سال پرباری را از مسیر مشارکت‌ها داشته باشیم؛ البته دستگاه‌های نظارتی باید برای استفاده حداکثری از این ظرفیت در لوای نظارت‌ها و دقت‌ها کمک کنند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: تسلط بر قوانین و مسائل حقوقی از شاخصه‌های رئیس جدید سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان است که باعث افزایش ضریب اطمینان می‌شود.

او با اشاره به سابقه فعالیت «مسعود حیدری» به عـنوان رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در عرصه امور حقوقی و بازرسی اظهار امیدواری کرد: اتفاقات خوب و مبارک همچون امضای قرارداد ساخت هتل در جهان‌نما، در دوره جدید مدیریت سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان نیز تداوم و تقویت یابد.

شهردار اصفهان با مثبت ارزیابی‌کردن عملکرد سازمان سـرمایـه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی در دوره سرپرستی «محسن رنجبر» گفت: در کنار دقت نظر و نگاه بسیار تخصصی افرادی همچون «محمد بابااسماعیلی» به عنوان یک مغز متفکر در بخش سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان، نیازمند یک بازوی سرعتی بودیم.

بر این اساس محمد بابااسماعیلی همچنان به عنوان مشاور و دستیار شهردار در امور سرمایه‌گذاری و اقتصادی به فعالیت خود ادامه داده است و «مسعود حیدری» به عنوان یک بازوی اجرایی سرعت‌دهنده رئیس جدید سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان به این تیم افزوده می‌شود.

برای تأمین بودجه باید به سمت دوام درآمدها حرکت کنیم

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان گفت: شهرداری با توجه به حجم گسترده خدمات، نیاز به هزینه‌کرد روزانه و تأمین درآمدهای ثابت و پایدار دارد.بر این اساس باید به سمت دوام درآمدها برای تأمین بودجه پیش برویم.

مسعود حیدری روز یکشنبه سی‌ام بهمن در جلسه تکریم و معارفه مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان اظهار کرد: اصفهان جهان‌شهری با ریشه و بسیار قوی و غنی در حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده که از دیرباز زبانزد شهرهای کشور است. در واقع شهر اصفهان به نوعی در اکثر زمینه‌ها به عنوان الگویی برای دیگر شهرها تلقی می‌شود؛ لذا در مسیر خدمت در سازمان مشارکت‌ها این مهم مد نظر قرار خواهد گرفت.

او افزود: جهان‌شهر نامی اصفهان، نمونه‌های بی‌نظیری در خلاقیت فرهنگی و اقتصادی داشته است؛ بنابراین در راستای «اصفهان من، شهر زندگی» باید به نحوی اقدام کنیم که شاهد افزایش مشارکت‌های مردمی در عرصه توسعه آن باشیم.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تصریح کرد: اگر مردم در برنامه‌های شهری مشارکت داشته باشند، به‌طور حتم دستاوردهای خوبی کسب می‌کنیم. در این راستا امروز با توجه به دیدگاه مثبتی که شهردار اصفهان و مدیریت شهری دوره ششم در عرصه مشارکت‌های مردمی و بهره‌مندی از آن دارند، می‌توان نوید روزهای خوبی را برای آینده شهر اصفهان متصور بود.

حیدری خاطرنشان کرد: بهره‌مندی مدیریت شهری از نظرات مردم و دیدگاه‌های آن‌ها در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان، مصداق بارز ادعا و تأکید مدیریت شهری بر جلب مشارکت‌های مردمی است.

او اظهار کرد: برای تحقـق اهداف ترسیم‌شده در سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان، همراهی و همگامی تمام قسمت‌ها، معاونت‌ها و مناطق شهرداری اصفهان را نیاز داریم؛ لذا امیدواریم با اقدامات این سازمان به اهداف مد نظر این دوره مدیریت شهری برسیم.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان اضافه کرد: سازمان سرمایه‌گذاری نقطه اتصال بخش خصوصی به یک دولت محلی به نام شهرداری است. بر اساس آخرین دستاوردهای حوزه سرمایه‌گذاری در ابعاد بین‌المللی، یکی از روش‌های تأمین بودجه، افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت‌هاست.

او تأکید کرد: شهرداری با توجه به حجم گسترده خدمات، نیاز به هزینه‌کرد روزانه و تأمین درآمدهای ثابت و پایدار دارد، بر این اساس باید به سمت دوام درآمدها برای تأمین بودجه پیش برویم. چراکه هر کجا که وابسته به درآمدهای دولتی بودیم، کار پیشرفت مناسبی نداشته و سرعت آن به صورت اندک است. حیدری گفت: ایجاد درآمدهای پایدار و تبدیل به درآمدهای ثابت قابل قبول، از محل مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی یک اولویت در مسیر پیش‌روست.

برای اداره بهتر شهرها چاره‌ای جز حرکت به سمت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نداریم

محمد بابااسماعیلی، مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور سرمایه‌گذاری و اقتصادی نیز در این جلسه اظهار کرد: برای تأمین بودجه بالغ بر ۲۲ هزار میلیاردی شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۲، چاره‌ای جز رفتن به سمت مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نداریم.

او با اشاره به شرایط پیش‌روی کشور گفت: شهرها برای اداره هرچه بهتر خود چاره‌ای جز حرکت به سمت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و افزایش مشارکت‌ها ندارند.

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور سرمایه‌گذاری و اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر نهضت خوبی در کشور برای افزایش مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه افتاده است که امیدواریم این مهم تداوم یابد.

او خاطرنشان کرد: امروز همه چیز برای حرکت سریع‌تر سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان فراهم شده است. چرا که در یک‌سال گذشته، بیشتر وقت و انرژی ما برای تأمین، اصلاح و ساماندهی زیرساخت‌های لازم قانونی برای تحقق مشارکت‌ها صرف شد و در حال حاضر با توجه به تأکیدات شهردار اصفهان و شورای اسلامی شهر بستر خوبی در این زمینه فراهم شده است.

هیچ محدودیتی برای حضور مشارکت‌کننده حرفه‌ای در شهرداری نداریم

معاون مالی اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر هیچ محدودیتی برای حضور مشارکت‌کننده حرفه‌ای در شهرداری نداریم، گفت: کسانی که به‌صورت حرفه‌ای برای توسعه شهر فکر می‌کنند و وقت و سرمایه خود را برای زندگی بهتر در اصفهان صرف می‌کنند، می‌توانند کمک‌کننده اصلی شهر شوند.

محسن رنجبر در این جلسه اظهار کرد: «مشارکت» موضوع بسیار مهمی در جوامع امروز است، لفظ مشارکت در مفهوم و معنای مثبت گنجانده می‌شود؛ لذا باید به صورت دسته جمعی فکر و اقدام کرده و کمک کنیم امور بهتر رقم بخورد.

او با بیان اینکه از سال‌های قبل موضوع مشارکت بخش خصوصی با شهرداری در اجرای امور اقتصادی در شهرداری اصفهان مدنظر بوده است، افزود: بر این اساس مجموعه‌ای به نام سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تشکیل شده است که ساختار آن دائم در حال بسط و توسعه است، یک شورای عالی مشارکت‌ها نیز ذیل این سازمان فعالیت می‌کند که مسیر قانونی و با سرعت برای تصویب پروژه‌های مشارکتی در شهرداری اصفهان به شمار می‌رود.

سرپرست سابق سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت شهری از سال ۱۴۰۰ تاکنون، همواره بر این موضوع تأکید و توجه شده است که تأمین منابع درآمدی این سازمان از منابع ساختمانی به سمت منابع مشارکتی و سرمایه‌گذاری تغییر پیدا کند و طی یک سال گذشته سعی بر این بود که این مهم رقم بخورد.

او ادامه داد: در این راستا در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان، حدود دو هزار میلیارد تومان سهم بخش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت‌های مردمی تحت عنوان بودجه مشارکتی در نظر گرفته شد.

رنجبر خاطرنشان کرد: افزایش بودجه مشارکتی در سال ۱۴۰۱ بدین معنی تعریف شد که کارهای حتی زیرساختی که قرار است در شهر انجام شود، توسط توسعه‌دهندگان اقتصادی شهر رقم بخورد؛ به عنوان مثال در پروژه مشارکتی تئاتر شهر اصفهان به‌عنوان یک زیرساخت پایدار شهری، زمین، مجوزها و پیگیری امور اداری آن از طریق شهرداری و ساخت و تجهیز آن توسط مشارکت‌کننده بخش خصوصی انجام می‌شود.

او ادامه داد: در دوره ششم مدیریت شهری، برای این مدل کارها در شهرداری اصفهان بسترسازی و در کنار آن به دیگر الگوهای مشارکتی همچون مشارکت مدنی نیز توجه شد و بر این اساس شاهد یک کارنامه عملکردی خوب هم به لحاظ تعداد و هم از لحاظ ریالی در بحث مشارکت‌ها نسبت به میانگین عملکردی سالیان قبل هستیم.

او اضافه کرد: در مدل مشارکتی توسعه زیرساخت‌های شهری، شاهد امضای قرارداد احداث هتل ارگ جهان نما هستیم.در این راستا قراردادی با ۵۰۰ صفحه شامل تشریح جزئیات مختلف تنظیم، اعلام فراخوان‌های متعدد انجام و مسیر قانونی طی شد و در یک بستر تعاملی و جلب نظر طرفین برای احداث یک هتل پنج ستاره در مرکز شهر اصفهان با یک مشارکت‌کننده حرفه‌ای قرار داد منعقد شد.

انعقاد قرارداد ۶۸۰ میلیون یورویی با شرکت مپنا در زمینه پروژه‌های مشارکتی

معاون مالی اقتصادی شهردار اصفهان گفت: آورده شهرداری اصفهان در این پروژه مشارکتی احداث هتل پنج‌ستاره جهان‌نما، زمین و ساختمان فعلی ارگ جهان‌نما، تجهیزات فعلی و آورده مشارکت‌کننده، ساخت و تجهیزات هتل که به صورت ریز در متن قرار داد ۵۰۰ صفحه‌ای ذکر شده است.

او افزود: در زمینه پروژه‌های مشارکتی قراردادی به ارزش ۶۸۰ میلیون یورو با شرکت مپنا منعقد شده و تمام تشریفات قانونی آن در دولت نیز انجام شده است تا در زمینه نازک‌کاری و تجهیز ایستگاه‌های خط دو قطار شهری اصفهان توسط این مشارکت‌کننده اقدام شود و با تکمیل ساخت خط دو مترو از دارک تا میدان قدس تا سال ۱۴۰۳، نازک‌کاری و تجهیزات ایستگاه‌ها نیز شکل گرفته باشد.

رنجبر خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذاران مختلف برای تجهیز و ساخت ایستگاه‌های مختلف قطار شهری وارد مذاکره شده‌ایم و مقدمات این امور پیش رفته است؛حتی مقدمات پروژه‌های فضای سبز شهری را نیز به صورت مشارکتی با بخش خصوصی تعریف و تنظیم کردیم؛ به عنوان مثال می‌توان به پروژه ۲۲ هکتاری ایجاد و توسعه فضای سبز گل نرگس اشاره کرد که با یک مشارکت‌کننده حرفه‌ای وارد مذاکره شده‌ایم.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان تصریح کرد: دیدگاه اصلی که در این دوره مدیریت شهری برای بخش مشارکتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تعریف شده است، این بوده که زیرساخت‌های شهری اعم از معبر، فضای سبز، ورزشگاه‌ها، فرهنگ‌سراها و پروژه‌های عمرانی قابلیت آن را دارد که توسط مشارکت‌کننده حرفه‌ای بخش خصوصی شکل بگیرد. حتی شهرداری اصفهان در درجه بالاتر، آمادگی دارد که نقطه نظرات و پیشنهادات پروژه‌های مشارکتی را از سوی بخش خصوصی حرفه‌ای برای توسعه شهری بشنود و در صورت مثبت ارزیابی‌شدن، نظرات بخش خصوصی را ارجحیت قرار داده و وارد مشارکت برای اجرا شود.

او تأکید کرد: دایره و دامنه وسعت پروژه‌های مشارکتی شهرداری اصفهان با بخش خصوصی مختص به پروژه‌های بزرگ عمرانی شهر نیست و همه موضوعات از فضای سبز تا ورزشگاه، فرهنگ‌سرا و حتی تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی مثل خرید اتوبوس شهری را شامل می‌شود.

رشد ۵۰ درصدی سهم مشارکت‌ها در بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل

رنجبر ادامه داد: این آمادگی در شهرداری اصفهان وجود دارد که بخش خصوصی به موضوع حمل‌ونقل عمومی ورود کرده و اتوبوس شهری را تهیه کند و ما خط شهری را در اختیار آن قرار دهیم یا حتی نیمی از اتوبوس را با شهرداری مشارکت کند.

معاون مالی اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه امروز هیچ محدودیتی برای حضور مشارکت‌کننده حرفه‌ای در شهرداری نداریم، گفت: کسانی که به صورت حرفه‌ای برای توسعه شهر فکر می‌کنند و وقت و سرمایه خود را برای زندگی بهتر در اصفهان صرف می‌کنند، می‌توانند کمک‌کننده اصلی شهر شوند. او تصریح کرد: شهرداری اصفهان در زمینه افزایش مشارکت مردمی و ورود بخش خصوصی، خود را متوقف به بانک پروژه‌های خویش نمی‌کند، بلکه از پیشنهادات مشارکت‌کنندگان در زمینه تعریف پروژه‌های توسعه شهری، استقبال می‌کند.

رنجبر ادامه داد: اعتقاد داریم در اجرای پروژه‌های مشارکتی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مردمی، شهرداری اصفهان به عنوان یک تسهیلگر و پیگیر امور بروکراسی اداری و مجوزها عمل خواهد کرد و شرایط را برای ورود و اجرای دقیق مشارکت‌کننده در توسعه زیرساخت‌های شهری فراهم می‌سازد.

او خاطرنشان کرد: سهم سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در بودجه امسال حدود دو هزار میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۲ با رشد ۵۰ درصدی، سه هزار میلیارد تومان خواهد بود و در کنار آن شاهد نگاهی جامع، دقیق و باز از سوی مدیریت شهری برای ورود بخش خصوصی به روش‌های مختلف هستیم.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با اشاره به انتصاب «مسعود حیدری» به عنوان مدیرعامل جدید سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر داری اصفهان، گفت: مدیرعامل جدید از بدنه شهرداری در سنوات قبل بوده و تخصص در مسائل حقوقی و قدرت تعامل بالا با افراد مختلف از دلایل انتخاب او برای سمت جدید است تا با تداوم مسیر ترسیم‌شده و سرعت‌دهی به این امر، به هدف والای مدیریت شهری در دوره ششم یعنی ارتقای کیفیت زندگی شهروندان نائل آییم.

در این جلسه از زحمات «محسن رنجبر» سرپرست سابق سازمان سرمایه‌گذاری قدردانی و «مسعود حیدری» به عنوان مدیرعامل جدید سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان معرفی شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × 1 =