به گزارش اصفهان زیبا؛ سال اخیر از هر نظر یک سال متفاوت برای کشورمان ایران بود. سالی که در آن هم انتخابات مجلس را داشتیم وهم با شهادت آیتالله رئیسی انتخابات نابهنگام ریاست جمهوری را، هم ترور اسماعیل هنیه را درتهران شاهد بودیم و هم شهادت سید مقاومت شهید سید حسن نصرالله را. همه این وقایع فقط و فقط وظیفه رسانه ملی را بهعنوان تنها سنگر رسمی جمهوری اسلامی در میدان جنگ شناختی و جنگ نرم اضافه میکرد. ولی آیا رسانه ملی توانست از این آزمون سخت سربلند بیرون بیاید؟ آیا توانستیم مردم را نسبت به وقایع رخ داده به خوبی تبیین و اقناع کنیم؟ همه این سؤالات ما را برآن داشت تا با یوسف افشارنیا مدیرکل صداوسیمای مرکز اصفهان به گفتوگو بنشینیم و عملکرد صداوسیمای مرکز اصفهان را در سال 1403 ارزیابی کنیم.
از بهمن و اسفند سال۱۴۰۲ شروع میکنم که برای اولین بار شاهد یک حرکت عادلانه در جریان انتخابات مجلس از صداوسیمای مرکز استانها بودیم. در مورد این اتفاق بینظیر و مبارک صحبت کنید و بازخوردهایی که از این اتفاق گرفتید!
عدالتگستری یکی از ارکان مهم رسالت و مأموریت سازمان صداوسیما در دوره تحول است. رسانه ملی مبتنی بر این مأموریت مهم و بهمنظور نقشآفرینی در افزایش مشارکت عمومی و فراهم ساختن امکان عادلانه برای نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و در راستای انجاموظیفه مصرح در قانون جدید انتخابات، اقدام به راهاندازی 200 کانال تلویزیونی انتخاباتی در حوزههای انتخابیه سراسر کشور نمود.
استان اصفهان با 15 حوزه انتخابیه بهغیراز حوزه انتخابیه اقلیتهای مذهبی، بیشترین تعداد حوزه و بالتبع کانال انتخاباتی را در این دوره به خود اختصاص داد. فراهم کردن زیرساخت فنی موردنیاز و تجهیز ایستگاههای تلویزیونی سطح استان در کنار طراحی و آمادهسازی استودیوی تخصصی در مرکز استان در مدتزمان بسیار کوتاه و با بهرهگیری از توان متخصصین صداوسیمای استان تبلور یک حرکت جهادی بود که با تلاش همکاران محقق شد.
برنامهریزی برای تأمین محتوای موردنیاز این شبکهها به تفکیک هر حوزه انتخابیه برای پخش آزمایشی از ابتدای بهمنماه در کنار بازبینی و فراهمسازی تولیدات رسانهای نامزدهای متقاضی استفاده از این ظرفیت، همراه با عملیات ضبط بیش از 60 مناظره انتخاباتی بهصورت همزمان در سه استودیوی مرکز زمینه برگزاری انتخاباتی متفاوت را در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در صداوسیما فراهم کرد.
اختصاص کانال تلویزیونی به هر حوزه انتخابیه و پخش 24 ساعته برنامههای نامزدها در زمان قانونی تبلیغات در کنار استفاده از ظرفیت برنامههای کاربردی تلوبیون و ایران صدا بهصورت اختصاصی برای نامزدها، پیوست فضای مجازی طراحیشده در عملیات رسانهای صداوسیما در این دوره بود.
درمجموع و بر اساس نتایج نظرسنجیها و بررسیهای کیفی صورت گرفته، ایجاد این ظرفیت برای نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ضمن فراهم کردن امکان عادلانه معرفی و ارائه برنامهها به شورونشاط انتخاباتی در استان کمک شایان توجهی کرد. هرچند بررسیهای آسیب شناسانه برای رفع نواقص و ایرادات و بهینهسازی این ظرفیت بهعنوان تجربه اول رسانه ملی هم در دستور کار قرار گرفت.
مورد بعدی، شهادت رئیسجمهور و برگزاری نابهنگام انتخابات ریاست جمهوری بود. با توجه به شرایط خاص منطقه در آن ایام نیاز مبرمی به حضور پرشور مردم پای صندوقهای رأی بود. صداوسیمای اصفهان در انتخابات ریاست جمهوری چه سهمی را از خود ادا کرد در این مسئله؟
صداوسیمای استان اصفهان پس از شهادت رئیسجمهور ضمن برنامهریزی برای گرامیداشت شهدای خدمت، بهمنظور فعالسازی افکار عمومی روایت خدمات دولت شهید رئیسی در سطح بینالمللی، ملی و استانی را در دستور کار قرار داد. همچنین پس از مشخص شدن جدول زمانبندی انتخابات ریاستجمهوری طراحی قرارگاهی عملیات رسانهای در حوزههای صدا، سیما، خبر و فضای مجازی صورت گرفت.
فراخوان گسترده حضور با تبیین و تبلیغ در کنار پوشش سراسری مشارکت آحاد مردم در نقاط مختلف شهری و روستایی استان و خوانش مشارکت مردم در دور اول و دوم انتخابات، راهبرد اصلی صداوسیمای استان برای نقشآفرینی در مشارکت عمومی در انتخابات بود. تولید و پخش برنامههای مختلف رادیویی و تلویزیونی در ساختارهای مختلف برنامهسازی و برگزاری پویشهای متنوع در فضای مجازی، ازجمله اقداماتی بود که در فرصت بسیار کوتاه این دوره طراحی و عملیاتی شد.
بررسی آمار مشارکت مردم استان نشان میدهد در دور دوم انتخابات شاهد افزایش 5 درصدی مشارکت مردم استان اصفهان نسبت به دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری بودیم. این در حالی است که جریان رسانهای معاند و نظام سلطه تمام برنامهریزی خود را با طراحی جنگ ترکیبی علیه مردم ایران به کار برد.
سالی که گذشت ما برای اولین بار رویارویی مستقیمی با اسرائیل در قالب عملیات وعده صادق ۱ و ۲ داشتیم. عملیاتهایی که انتقام ما از شهادت سرلشگر زاهدی و نیلفروشان بود. صداوسیمای اصفهان آیا توانست بر این مسئله بهدرستی مانور دهد و آن را برای مردم تبیین کند؟
به دلیل نقش ویژه فرماندهان اصفهانی در جبهه مقاومت، بهویژه سردار شهید زاهدی و سردار شهید نیلفروشان، اصفهان از نیمه فروردین 1403 و پس از شهادت سردار زاهدی در کانون توجه رسانهای قرار گرفت.
صداوسیمای اصفهان در همه این اتفاقات و بهویژه در موضوع شهادت و تشییع و تدفین فرماندهان مقاومت و عملیاتهای وعده صادق با تشکیل قرارگاه رسانهای و با حضور فعالان رسانهای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی عملیات ویژه رسانهای 360 درجه در رادیو، تلویزیون و فضای مجازی برای بازنمایی حضور مردم و تبیین شرایط منطقه طراحی کرد.
تولید مستندهای شهیدان زاهدی و نیلفروشان و پخش از شبکههای سراسری و استانی در چهلمین روز شهادت، تولید مجموعه تلویزیونی شهیدالقدس ویژه شهید زاهدی و پخش از شبکه استانی و شبکههای سراسری در کنار بازطراحی برنامههای اصلی صداوسیما با بخشهای ویژه و استفاده از ظرفیت برنامه تفاوط با حضور کارشناسان ملی و استانی برای تبیین شرایط منطقه و جبهه مقاومت بخشی از اقدامات طراحی شده در صداوسیمای استان اصفهان است.
حضور در بخشهای مختلف خبری شبکههای سراسری با تولید گزارشهای ویژه، برنامهریزی تولیدات کوتاه با همکاری مؤسسات و تولیدکنندگان مردمی با انتشار گسترده در فضای مجازی در کنار برگزاری پویشهای مرتبط از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.
ما در اصفهان شاهد یک انقطاع رسانهای میان رسانههای اصفهان هستیم. تعامل صداوسیما با مراکز رسانهای و فرهنگی مادر اصفهان در تهیه و تولید برنامههای تلویزیونی و رادیویی چیست؟
برای رسانه ملی در دوره تحول چهار نقش دانشگاهی، قرارگاهی، آسایشگاهی و آوردگاهی طراحی شده است. تعامل و همافزایی صداوسیما با سازمانها، نهادها، دستگاهها و مؤسسات فرهنگی و رسانهای وظیفه قرارگاهی صداوسیماست.
در راستای تحقق این مأموریت قرارگاه رسانهای در مناسبتها، موضوعات و اقتضائات در صداوسیما تشکیل میشود. طراحی عملیات مشترک رسانهای ازجمله وظایف این قرارگاه است. در سال 1403 و بهمنظور افزایش تعامل با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه سه نشست تخصصی و تبیینی با حضور آقای دکتر فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، دکتر ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر کیخا معاون امور استانهای رسانه ملی با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، بسیج رسانه، خانه مطبوعات، مجتمع مطبوعاتی، بسیج هنرمندان برنامهریزی و به میزبانی صداوسیما برگزار شده است.
همچنین در طراحی قرارگاهی امکان ارائه پیشنهادها برنامهای و فعالیت مشترک رادیویی و تلویزیونی وجود دارد. تولید برنامه تلویزیونی همگرا با موضوع معرفی فعالیتهای فرهنگی، هنری و رسانهای در استان با مشارکت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و دستگاهها و مؤسسات مردمنهاد فرهنگی، هنری و رسانهای، تولید برنامه علمی و فرهنگی رصدخانه و پخش از شبکه استانی و شبکه چهار سیما با مشارکت مؤسسات فرهنگی و رسانهای اصفهان، تولید برنامه مهرواره با مشارکت مرکز آفرینشهای بسیج، تولید محتوای کوتاه در قالبهای جدید برنامهسازی در موضوعات و مناسبتها با همکاری مؤسسات مردمی ازجمله نمونه اقدامات در این زمینه است. همچنین در حوزه صدا برنامه «همصدا یکصدا» یک برنامه ترکیبی برای معرفی ظرفیتهای فرهنگی و رسانهای استان است.
یکی از انتقادهایی که برخی از فعالین حوزه رسانه به تلویزیون میگیرند، بسته بودن درهای سازمان به روی ایدههای جدید توسط افرادی به غیر کارمندان و تهیهکنندگان سازمان است. شما اصلاً با این حرف موافق هستید؟ و نظر خود شما راجع به این موضوع چیست؟
گسترش سازمان تولید و تأمین محتوا ازجمله محورهای تحول در سازوکارهای رسانه ملی در دوره تحول است. در این محور تأکید بر بهرهگیری بیش از گذشته از ظرفیتهای بیرون سازمان در حوزه تولید و تأمین محتواست.
صداوسیمای استان اصفهان تنها مرکزی است که دارای مجتمع آموزشی و رسانهای شهید آوینی است. این مرکز ضمن شناسایی و آموزش علاقهمندان به فعالیتهای رسانهای زمینه و بستر تعامل مؤسسات و افراد فعال در حوزه فرهنگی و رسانهای را با برنامههای رادیویی و تلویزیونی فراهم میکند. تولید برنامه «فوقبرنامه» با موضوع هویت ویژه مخاطبان نوجوان ازجمله تولیداتی است که با این رویکرد پخش شده است. اکنون چند موسسه مردمنهاد پژوهشی و رسانهای در این مجتمع فعال هستند.
همچنین پیگیریها لازم برای ایجاد مرکز رشد رسانهای در صداوسیمای استان اصفهان برای تسهیل بیشتر مردمیسازی تولیدات در دستور کار قرار دارد و طرح آن در مرکز طرح و برنامهوبودجه سازمان مصوب شده است.
ما در برخی از برنامههای ترکیبی و گفتوگومحور شبکههای سراسری و مجلههای تلویزیونی شاهد آن هستیم که خبرنگاران و روزنامهنگاران چه در اتاق فکر چه در تیم تحریریه و چه بهعنوان مجری حضور دارند. برنامههایی که اکثراً برنامههای چالشی خوبی هم هستند. آیا در صداوسیما مرکز اصفهان هم شاهد حضور خبرنگاران در فرایند تولید برنامههای تلویزیونی هستیم؟
بهکارگیری افراد در برنامههای رادیویی و تلویزیونی تابع ضوابط خاصی است. ما تلاش کردهایم در برنامههای قرارگاهی مانند رصدخانه، همگرا، فوقبرنامه، مهرواره و برنامه تبیینی تفاوط از ظرفیت فعالان فرهنگی و رسانهای خارج از سازمان در طراحی، سردبیری و اجرای برنامهها استفاده کنیم. همچنین در برنامه رادیویی «نوجوان سلام» یک روزنامه صوتی تولید میشود که خود نوجوانان متوسطه اول و دوم با نظارت یک تهیهکننده کل برنامه را تولید میکنند. با همکاری یکی از مؤسسات رسانهای مردمی هم در حال طراحی یک برنامه با موضوع فضای مجازی هستیم.
اصفهان، استانی است که آن را با فرهنگ و هنرش میشناسند اما در تلویزیون اصفهان شاهد آن هستیم که برنامه خاص و ویژهای پیرامون فرهنگ و هنر اصفهان و بهتبع آن حرفی از هنرمندان اصفهانی نیست. شما علت این مسئله را در چه میدانید؟
هماکنون ما برنامه «گنج فیروزه» را بهصورت هفتگی در حوزه سیما به روی آنتن میبریم. این برنامه ویژه فرهنگ و هنر اصفهان است که روزهای جمعه حوالی 18:30 پخش میشود.
برنامه تلویزیونی همگرا هم اختصاص به انعکاس رویدادهای فرهنگی و هنری استان دارد که بهصورت هفتگی از سیمای اصفهان روزهای چهارشنبه ساعت 22:15 پخش میشود.
برنامه تلویزیونی میراث کهن هم یک برنامه مستند تلویزیونی است که حوزه تاریخ، فرهنگ و هنر استان را بررسی میکند. همچنین در برنامههای برند زنده رود و هشتبهشت هم بخشهای مرتبط با فرهنگ و هنر طراحی شده است که به فراخور به ظرفیتهای هنری و فرهنگی استان و شهر اصفهان میپردازد.
برنامه تلویزیونی «از کوچه رندان» ویژه شعر و موسیقی و متناسب با زیست بوم استان طراحی و مصوب شده و در مرحله پیشتولید است که امسال تولید و پخش خواهد شد.
در حوزه رادیو هم برنامه آیینه جادو، گپ و گفت کارشناسی با هنرمندان استان است. نمایشهای رادیویی با موضوع شخصیتهای ماندگار ازجمله هنرمندان تولید و پخش میشود. در برنامههای «خوشا روستا» و «سفر با رادیو» هم متناسب با ظرفیت هر روستا و شهر به موضوع هنرمندان و اهل فرهنگ پرداخته میشود.
البته حوزه مأموریتهای شبکه استانی در موضوعات، مناسبتها و اقتضائات بسیار گسترده است. بهعنوان نمونه در حوزه محتوا 13 اولویت محتوایی داریم. تلاش ما این است تا با برنامهریزی بهگونهای عمل کنیم که ظرفیتهای موجود متناسب با شرایط، بازنمایی رسانهای پیدا کنند.