رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در آستانه برخورداری از بیمه اجتماعی

پس از ماه‌ها پیگیری نمایندگان مجلس، سازمان تأمین اجتماعی و اصناف، کلیات طرح بیمه اجتماعی رانندگان پلتفرم‌های اینترنتی تصویب شد.

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در آستانه برخورداری از بیمه اجتماعی

به گزارش اصفهان زیبا؛ پس از ماه‌ها پیگیری نمایندگان مجلس، سازمان تأمین اجتماعی و اصناف، کلیات طرح بیمه اجتماعی رانندگان پلتفرم‌های اینترنتی تصویب شد. این اقدام امنیت شغلی و آینده معیشتی هزاران راننده تاکسی آنلاین را تضمین می‌کند و نقطه عطفی در ساماندهی حمل‌ونقل شهری به شمار می‌رود.

ضرورت بیمه رانندگان اینترنتی

کارشناسان رانندگی را از مشاغل پرخطر می‌دانند که رانندگان روزانه با خطر تصادف و حادثه مواجه هستند. با توجه به اینکه در کشور حدود ۱.۵ میلیون نفر راننده تاکسی آنلاین فعالیت می‌کنند، بیمه و تأمین آتیه برای این گروه از شاغلان ضروری است.

رانندگان تاکسی اینترنتی در ازای دریافت مزد برای شرکت‌ها کار می‌کنند و شرکت‌ها سهم خود را کسر و حق‌الزحمه رانندگان را پرداخت می‌کنند. بنابراین، بیمه اجتماعی ملزوم قرارداد کاری این افراد محسوب می‌شود.

جزئیات طرح بیمه رانندگان

بعد از تصویب کلیات طرح در مجلس، این طرح هفته جاری در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود. سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده که پس از تصویب، همه رانندگان بیمه خواهند شد و منابع بیمه رانندگان صرفاً برای آنها هزینه می‌شود. نرخ حق بیمه رانندگان ۱۳.۵ درصد تعیین شده است.

همچنین سازمان تأمین اجتماعی مکلف شد تا حساب جداگانه‌ای برای وجوه حاصل از درآمدهای رانندگان ایجاد کند و گزارش این حساب هر سه ماه یکبار به کمیسیون‌های اجتماعی و عمران مجلس ارائه شود. هر گونه تخطی از این مقرره جرم‌انگاری شده است.

تأمین حق بیمه و منابع مالی

براساس طرح، رانندگان ۱۳.۵ درصد حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند و ۱۳.۵ درصد دیگر از محل ۲.۵ درصد کرایه بارنامه و ۴ درصد از کرایه مسافر تأمین می‌شود. در صورت تمایل پلتفرم‌ها به پرداخت داوطلبانه سهم کارفرمایی، نیاز به منابع دیگر کاهش می‌یابد.

حق بیمه رانندگان در برنامه هفتم پیشرفت به مرور کاهش می‌یابد، ولی این طرح با حداقل تغییر در مبلغ کرایه یا صورت وضعیت مسافر، منابع پایداری برای ۵۰ درصد حق بیمه فراهم کرده است.

پوشش بیمه‌ای بازنشستگان و رانندگان دوم‌کارگاه

رانندگان دارای شغل اول دیگر که در کارگاه‌های دیگر بیمه‌پردازی دارند، رانندگی را به‌عنوان کارگاه دوم انجام می‌دهند و مجموع پرداختی‌ها مبنای حقوق بازنشستگی آنها محسوب می‌شود.

همچنین بازنشستگان فعال در شغل رانندگی حقوق مستمری خود را از دست نمی‌دهند و حق بیمه بابت کار جدید دریافت نخواهند کرد.

حساب متمرکز و گزارش‌دهی

سازمان تأمین اجتماعی موظف است یک حساب متمرکز برای منابع بیمه رانندگان ایجاد کند و این منابع را صرفاً برای حق بیمه رانندگان مصرف نماید. سازمان همچنین باید هر سه ماه گزارش اقدامات خود را به کمیسیون‌های اجتماعی و عمران ارائه دهد.

با پرداخت اولین ۱۳.۵ درصد حق بیمه توسط راننده، پوشش بیمه‌ای وی برقرار می‌شود و دیگر نیاز به انتظار برای تأمین و واریز ۱۳.۵ درصد باقی‌مانده نیست. تصویب نهایی طرح در صحن علنی مجلس، این مقرره را به قانون تبدیل می‌کند.