اصفهان باید محور و مبتکر یک شبکه بین‌المللی شود:

ظرفیت‌های ثروت‌ساز کمیته BRLC برای اصفهان

هفته گذشته شهر اصفهان به کمیته ابتکار احیای جاده ابریشم کمیته آسیا و اقیانوسیه سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی با نام UCLG ASPAC BRLC پیوست.

تاریخ انتشار: 09:12 - چهارشنبه 1402/06/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ظرفیت‌های ثروت‌ساز کمیته BRLC برای اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ هفته گذشته شهر اصفهان به کمیته ابتکار احیای جاده ابریشم کمیته آسیا و اقیانوسیه سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی با نام UCLG ASPAC BRLC پیوست.

این کمیته واقع در هانگژو مرکز استان ژجیانگ چین قرار دارد و با داشتن 87 عضو از شهرهای حاشیه جاده ابریشم واقع در 20 کشور دنیا که در چارچوب افزایش مناسبات تجاری، بازرگانی و گردشگری فعالیت دارند، فرصت‌های بسیاری را در حوزه‌های اقتصادی و گردشگری برای اعضای خود ایجاد می‌کند.

شهرداری اصفهان نیز در چارچوب گسترش روابط بین‌المللی و حضور ویژه در مجامع جهانی با درخواست این کمیته برای پیوستن به این ابتکار عمل با امضای سند عضویت توسط شهردار، به این کمیته بین‌المللی ملحق شد تا در راستای ارتقای دیپلماسی شهری اهداف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری خود را در این بستر بین‌المللی محقق سازد؛ ظرفیتی که به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، می‌تواند جدای از دستاوردهای اقتصادی، بعد دیپلماسی و سیاسی فرافعالی را در حوزه شهری برای اصفهان به همراه داشته باشد.

اثرات چشمگیر عضویت‌های بین‌المللی اصفهان

مصطفی نباتی نژاد در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» پیوستن اصفهان به سازمان بین‌المللی شهرهای متحد و حکومت‌های محلی را منطبق با ارزش‌های تاریخی و فرهنگی اصفهان عنوان کرد و گفت: «با عضویت در کمیته ابتکار احیای جاده ابریشم، اصفهان به شبکه‌ای از شهرهای دنیا پیوند خورد؛ فضایی که می‌تواند آینده موفقی را در حوزه بین‌الملل شهری برای اصفهان رقم بزند.»

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از معتبرترین مسیرها که بخش عمده‌ای از جهان را به یکدیگر متصل می‌کرده جاده ابریشم است، افزود: «این اتحادیه بین‌المللی به ابتکار یکی از شهرهای کشور چین تشکیل شد و اصفهان را با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری به عضویت خود درآورد. این کمیته جدای از ظرفیت‌های ترانزیتی، ظرفیت‌های علمی و فناوری را برای اعضای خود ایجاد کرده است و شهرهای حاضر در این اتحادیه می‌توانند با انتقال تجربیات خود در حوزه‌های مختلف به رشد قابل‌توجهی در محورهای موجود برسند.»

نباتی‌نژاد به بعد تاریخی جاده ابریشم نیز اشاره کرد و از نگاه ارزشی و میراثی به آن گفت.

بسترسازی توسعه گردشگری اصفهان با رویدادهایی که در فضاهای شهری کمیته شکل می‌گیرد

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: «رویدادهایی که در فضاهایی شهری این کمیته بین‌المللی شکل می‌گیرد، بستر و زمینه‌ای است که به‌طور غیرمستقیم حوزه گردشگری اصفهان را توسعه می‌بخشد که با رشد گردشگری اصفهان، خودبه‌خود تبادلات اقتصادی و فرهنگی شهر تقویت خواهد شد؛ همچنین برگزاری رویدادها، آیین‌ها و مناسبت‌هایی از جنس ناملموس از مزیت‌ها و ظرفیت‌های ثروت‌ساز این کمیته بین‌المللی برای اعضای آن است.»

او با بیان اینکه شهرهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند صرفا به‌عنوان بستری برای تبادلات اقتصادی و بازرگانی به‌شمار نمی‌روند، ادامه داد: «ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی شهرهای عضو این کمیته بین‌المللی نیز قابل‌توجه است که در این محور تبادلاتی می‌تواند اثرات چشمگیری برجای بگذارد.»

برنامه‌های بین‌المللی شورای اسلامی شهر اصفهان

به اعتقاد رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، پای اصفهان به‌واسطه عضویت ایران در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی همچون بریکس و شانگهای و همچنین عضویت شهری در این‌گونه اتحادیه‌ها به تبادلات و تعاملات بین‌المللی بازخواهد شد.

او با اشاره به اینکه اصفهان باید در برقراری روابط بین‌المللی پیشرو باشد، ادامه داد: «حداکثر استفاده از ظرفیت‌ها و مناسبت‌هایی که در بستر کمیته‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد، باید در دستور کار مدیران شهری اصفهان قرار گیرد. ما می‌توانیم بازار مصرفی شهرهای عضو کمیته ابتکار احیای جاده ابریشم را جذب کنیم و در این مسیر همراه با تجار و بازرگانان به‌عنوان تسهیلگر عمل کنیم. از طرفی همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، اتصال به شبکه‌های بین‌المللی شهری برای ما انتقال تجربه، دانش و تکنولوژی را به همراه خواهد داشت.»

نباتی‌نژاد با تأکید بر یکی از راهبردهای اصلی شورای اسلامی شهر اصفهان، گفت: «ارتقای جایگاه اصفهان با تکیه‌بر مباحث گردشگری ازجمله اهدافی است که در جلسه روز یکشنبه شورا ذیل برنامه 1410 به تصویب رسید. یکی از راهبردهای اصلی ما در شورای اسلامی شهر استفاده از ظرفیت و بسترهای رسانه‌های اجتماعی،
سفرا، سازمان‌های بین‌المللی و همچنین شهرهای خواهرخوانده است.»

او خاطرنشان کرد: «در واقع شبکه‌های شهری بین‌المللی به‌مثابه سازمان‌های بین‌المللی هستند که دارای پروتکل‌ها، تجربیات و قواعد خاص خود هستند که ما باید آن‌ها را بررسی و خود را با آن‌ها تطبیق دهیم. به عقیده بنده، اصفهان باید از یک جایی به بعد در این شبکه‌های بین‌المللی سرآمد باشد؛ از این جهت که در برگزاری رویدادها، تبادلات و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه‌ای که این در شبکه‌ها وجود دارد، پیشرو باشد.»

درس‌آموزی اصفهان از عضویت در سازمان‌های بین‌المللی

در ادامه رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه عضویت اصفهان در کمیته‌های بین‌المللی باید به‌عنوان یک تجربه در راستای انجام فعالیت‌های بین‌المللی مستقل در آینده به شمار آید، گفت: «غایت این اتفاق تجربه، درس‌آموزی و در نهایت‌ گذار از پیوستن‌هاست. به عبارتی اصفهان باید پیش‌گام باشد و دیگر شهرهای دنیا را در قالب مجموعه‌ای گرد هم آورد. آن‌طور که شهری در کشور چین برای ایجاد کمیته شهرهای متحد در مسیر جاده ابریشم اقدام می‌کند یا ژاپن که بنیان‌گذار اتحادیه شهرهای تاریخی جهان می‌شود و شهری در کره جنوبی نیز سازمان شهرهای هوشمند را تعریف می‌کند.

او افزود: «انتظار ایدئال ما این است که قدم‌هایی که در دیپلماسی شهری برمی‌داریم به چنین سرانجامی برسد. ما باید محور و مبتکر یک شبکه بین‌المللی شویم و این هدف برای اصفهان با توجه به قدمت میراثی و هویتی که دارد، دور از انتظار نیست.»

برچسب‌های خبر
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo محمود صادقی گفته :

    تعامل با دنیا در رونق اقتصادی شهر خیلی خوبه ولی کاش شورای شهر در این رویدادها از پتانسیل مردمی هم استفاده می‌کرد ما برای ارائه طرح هایمان جهت بهبود و توسعه شهری شنونده می‌خواهیم

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نوزده − هفت =