دست رد بانک‌ها به تولید خودروی جمعی

افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی موجب رفاه و آسایش شهروندان می‌شود. اگر این مهم با حمایت از تولید داخل صورت گیرد، علاوه بر بهره‌مندی مردم از مزایای آن، چرخ تولید ملی نیز می‌چرخد. در اصفهان یک تولیدکننده خودروهای جمعی فعالیت می‌کند که با حمایت مسئولان استانی می‌تواند ظرفیت تولید را افزایش دهد و برای استان اشتغال‌زایی داشته باشد. شرکت خودروسازی پیشرو دیزل آسیا تولیدکننده انــواع خــودروهــای جــمــعــی هــمــچــون مینی‌بوس، اتوبوس شهری و بین‌شهری، میدل‌باس و سازنده اولین اتوبوس فرودگاهی در خاورمیانه است که در استان فعالیت دارد. فعالان این شرکت از بی‌مهری مسئولان استانی و همکاری‌نکردن بانک‌ها گلایه‌مندند و خواستار رفع مشکلات و حمایت‌های لازم هستند.
 
تاریخ انتشار: 02:11 - چهارشنبه 1401/04/22
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
نایب‌رئیس هیئت‌مدیره پیشرودیزل آسیا به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «ما تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده و بیش از 50درصد قطعاتمان را داخلی‌سازی کردیم. در شرایط تحریم می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و 10 تا 15 درصد قطعاتمان را گران‌تر خریداری کنیم. واقعیت این است که اثرات خودتحریمی‌ها بر فعالیت‌های ما بیشتر از اثرات تحریم‌هاست.» احمد مرتضوی بیان می‌کند: «در این شرایط اقتصادی کشور خودروهای جمعی حتما باید یارانه دولت داشته باشند تا شهرداری‌ها بتوانند از ما خریداری کنند و در چرخه حمل‌ونقل عمومی به‌کار گیرند؛ ولی متأسفانه از سال 90 به بعد، دولت بودجه‌ای در این خصوص اختصاص نداده یا اگر اختصاص داده در حد مصوبه بوده و اجرایی نشده است.» او ادامه می‌دهد: «سال 97 اعلام کردند که 50 درصد یارانه برای خودروهای عــمــومــی اخــتــصــاص مــی‌دهــیــم. شهرداری‌هایی که به دنبال خرید بودند، منتظر اجرای این مصوبه بودند؛ ولی متأسفانه خرید نکردند. دولت قول می‌دهد، مصوب هم می‌کند؛ ولی اجرا نمی‌کند. در این شرایط شرکت‌ها نیز بیکار می‌مانند و منتظر اجرای مصوبات دولت‌اند که تاکنون تحقق پیدا نکرده است.» این فعال صنعت خودرو اظهار می‌کند: «سرمایه در گردش نیاز مبرم شرکت‌های تولیدکننده خودروی جمعی است؛ بنابراین بانک‌ها باید به شرکت‌های تولید خودروهای جمعی کمک کنند تا سرمایه در گردش این شرکت‌ها فراهم شود و بتوانند تولید کرده و اقساط تسهیلاتشان را پرداخت کنند.» مرتضوی اذعان می‌کند: «متأسفانه هیچ بانکی در اصفهان همکاری لازم را نداشته است. سال 97 حدود 35 میلیون یورو نقدینگی صندوق توسعه ملی را برای تأمین اتوبوس در قالب یارانه دولت دریافت کردیم؛ ولی بانک‌های اصفهان با ما همکاری نکردند. به‌طور مجدد فرصتی برای شرکت پیش‌آمده است که 80درصد خودرو را به‌صورت یارانه پرداخت می‌کنند. ما با وزارت کشور هزار و 700 میلیارد تومان پیش‌نویس قرارداد منعقد کردیم. بانک‌ها باید برای بحث صدور ضمانت‌نامه حسن انجام کار و پیش‌پرداخت پیش‌قدم شوند. در این مورد بانک‌های اصفهان همکاری لازم را ندارند.»  نایب‌رئیس هیئت‌مدیره پیشرو دیزل آسیا خاطرنشان می‌کند: «ما تحت لایسنس و نظارت فنی شرکت‌های اروپایی کارمان را شروع کردیم. در زمان تحریم نیز همان فناوری را حفظ و به‌روز کردیم. خودروهای جمعی که در داخل تولید می‌شود با توجه به استانداردهای اجباری که از سوی اداره استاندارد ابلاغ‌ شده است، این استانداردها در تولید خودروهای جمعی رعایت می‌شود؛ ضمن اینکه خودروهایی که در اروپا تردد کرده و خودروهایی که در ایران تردد می‌کنند، همگی ازنظر استاندارد یکسان هستند.» مرتضوی اذعان می‌کند: «شرکت پیشرودیزل تنها شرکت در استان اصفهان است که به‌صورت خصوصی فعالیت می‌کند و هیچ کمکی تاکنون از سوی مسئولان اصفهان دریافت نکرده است. فرصتی برای شرکت پیشرودیزل پیش‌آمده است تا بتواند بزرگ‌ترین کارخانه تولید خودروهای جمعی در خاورمیانه را که با پیشرفت 70درصد انجام داده، تکمیل کند.تحقق این امر منوط بر این است که قرارداد هزار و 700 میلیارد تومانی که 80 درصدش یارانه دولت است، بانک‌ها مجاب شوند با ما همکاری کرده و بتوانیم ضمانت‌نامه دریافت و قراردادها را اجرایی کنیم. این قرارداد هیچ ریسکی هم برای بانک‌ها ندارد.» این فعال صنعت خودرو بیان می‌کند: «ظرفیت تولید این شرکت، هزار دستگاه در سال است و کارخانه جدید سه هزار و 500 دستگاه در سال می‌تواند تولید کند؛ ولی ازآنجایی‌که حمایتی از سوی مسئولان استان دریافت نکردیم، با 10درصد ظرفیت کار می‌کنند. اگر قرارداد ما اجرایی شود، با ظرفیت کامل کارخانه قدیمی و با 50درصد ظرفیت تولید کارخانه جدید کار می‌کنیم.»مرتضوی بیان می‌کند: «خریدار ما وزارت کشور است. از ما خریداری و در استان‌ها توزیع می‌کند. چند سال پیش برای خرید اتوبوس با شهرداری اصفهان قراردادی منعقد کردیم؛ ولی به یک‌سری از دلایل، این قرارداد ما به‌طور کامل اجرایی نشد. ما 30درصد اتوبوس به شهرداری تحویل دادیم؛ ولی هنوز هیچ پرداختی انجام نشده است. طلبمان را پرداخت نکردند؛ سال 96 نیز از ما قطعه خریدند؛ ولی پولش را پرداخت نکردند.»  این فعال صنعت خودرو تأکید می‌کند: «ما در گذشته 700 نیرو داشتیم که الان تعداد نیروها به 150 نفر رسیده است و اگر قرارداد ما اجرایی شود، اشتغال‌زایی ما به بیش از دو هزار نفر هم می‌رسد.انتظار ما این است که استانداری، مسئولان شهری و بانک‌ها همکاری لازم را داشته باشند تا این قراردادها اجــرایــی شــود و بـــه بـــزرگ‌تــریــن سازنده خودروهای جمعی تبدیل شویم.»