شرکتهای پخش در استان اصفهان برای 8 هزار و 500 نفر اشتغالزایی مستقیم داشتهاند. به گفته دبیرانجمن پخش اصفهان، در استان اصفهان 233 شرکت پخش، عضو انجمن صنعت پخش هستند و بزرگترین انجمن پخش در استان اصفهان مستقر است؛ دوهزار ناوگان سبک و نیمهسنگین در استان فعال است. باوجود اشتغالزایی بالای این صنعت در استان اما متولیان هنوز شناخت درستی از شرکتهای پخش ندارند. دبیر انجمن پخش اصفهان به اصفهانزیبا میگوید: صنعت پخش یک صنعت مغفول اما مهم است؛ اگر شرکتهای پخش فعال نباشند، حملونقل مواد غذایی و سایر محصولات نیز با مشکل مواجه خواهد شد. با این حال آنطور که باید و شاید برای این صنعت تصمیمگیری درستی انجام نمیشود. امیررضا مقارهعابد عنوان میکند: هر دفعه به ما اعلام میکنند که انجمن پخش باید زمین معرفی کند تا پس از آن فعالیتهای عمرانی پیش رود؛ این در حالی است که زمین برای واگذاری به صنایع پخش باید از سوی دولت معرفی شود. درواقع هنوز فرایندی تعریف نشده تا براساس آن فرایند به شرکتهای پخش زمینی تخصیص داده شود. مقارهعابد تصریح میکند: براساس نامه استاندار، واگذاری زمین به شرکتهای پخش ضروری است؛ از آنجایی که بحث پدافند غیرعامل هم درمیان است، این شرکتها باید در چند نقطه اصفهان مستقر شوند. ما پیگیر کارواگذاری زمین به شرکتهای پخش هستیم؛ ولی هنوز به نتیجه نرسیدیم.
اولویت واگذاری زمین به تولیدیهاست
صنایع پخش، منابع مالی را به سمت فرصتهای تولیدی هدایت میکنند و عامل مهمی در جذب سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی هستند. با این حال واگذاری زمین به این صنایع پروسه پیچیدهای است. اینطور که رئیس هیئتمدیره انجمن پخش استان اصفهان به اصفهان زیبا میگوید: شرکت شهرکهای صنعتی به بخش تولید و بخش خدمات زمین واگذار میکند؛ ولی مشکل اینجاست که اولویت این شهرک واگذاری زمین به بخش تولید است و اگر تولید نیازی به زمین نداشته باشد یا صنعتگر نتواند اقدام به ساخت بکند، حاضر میشود این زمینها رابه بخش خدمات واگذار کند. مسئله بعدی هم این است که نرخ واگذاری زمین را به بخش خدمات چهار برابر بخش تولید در نظر میگیرد که این جای تأسف دارد. جمشید سلطانی عنوان میکند: در کمال تأسف مقوله فروش در کشور ما به دست فراموشی سپرده شده است و در اسناد بالادستی نیز هیچ دستورالعمل و بودجهای به بخش فروش اختصاص پیدا نکرده و نمیکند. این در حالی است که تولید بدون فروش معنایی ندارد. سلطانی خاطرنشان میکند: فروش یک علم است که احتیاج به آموزش و ابزار دارد و قدیمیترین و سنتیترین ابزار فروش، نمایشگاه است؛ ولی در کمال تأسف کیفیت برگزاری نمایشگاهها در سطح مطلوب نیست. رئیس هیئتمدیره انجمن پخش استان اصفهان اذعان میکند: فروش در انتهای یک فرایند شادیبخش اتفاق میافتد. درواقع خریدار بایداحساس خوب و شادمانی داشته باشد تا پول پرداخت کرده و اقدام به خرید کند و در سطح داخلی و بینالملل این دومقوله دارای اهمیت است. سلطانی میافزاید: رفتارهای فروشنده برای افزایش فروش اهمیت زیادی دارد ولی در کمال تأسف در سطح دولتی و حاکمیتی آموزشی دراین زمینه صورت نمیگیرد و اهمیتی به این مبحث داده نمیشود. رئیس هیئتمدیره انجمن پخش استان اصفهان خاطرنشان میکند: تولید باید برمبنای فروش انجام شود. به همین دلیل باید مقوله فروش را به خوبی درک کرد؛ ولی در کمال تأسف متولیان کشوری مقوله فروش را درک نمیکنند و در اظهارنظرهایشان فروش و بازاریابی جایی ندارد. رئیس هیئت مدیره انجمن پخش استان اصفهان اذعان میکند: تمام ظرفیت کشور در خدمت تولید است؛ کشورهای آلمان و ایتالیا و کشورهای اروپایی روی فروش محصولات تمرکز دارند و برای تقویت این بخش برنامهریزی میکنند تا به واسطه بازاریابی و مارکتینگ و برندسازی صحیح اقدام به جذب مشتری بکنند. او میگوید: اروپا بیشترین تولید لبنیات و شیر را دارد که این محصولاتش را طی برگزاری مراسم شادیبخش در سطح جهانی میفروشد. درواقع یکی از راهکارهایی که کمک زیادی به افزایش فروش میکند، برگزاری مراسم شادیبخش است که منجر به راهاندازی کسبوکارها میشود. رئیس هیئتمدیره انجمن پخش استان اصفهان عنوان میکند: بازاریابی و مارکتینگ کالاها باید در این راستا باشدتا مشتریان شادمان و راضی شوند، سپس اقدام به خرید بکنند؛ ولی در کمال تأسف در اسناد بالادستی به این مقوله توجهی نمیشود.
هماهنگی بین دستگاههای اجرایی نیست
حالا به گفته مشاور هیئتمدیره انجمن پخش در امور اجرایی در دوره جدید استانداری اصفهان، جایگاه صنعت پخش و پدافند غیرعامل و نقش و جایگاهی که صنعت پخش در استان اصفهان دارد مشخص شده است و تمامی افراد در سطح حاکمیتی برای ایجاد شهرک صنایع پخش اتفاقنظر دارند اگر مشارکت بیشتر در بدنه دستگاههای اجرایی استان از جمله سازمان راه و شهرسازی، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و شرکت شهرکهای صنعتی وجود داشته باشد، این مهم سریعتر به نتیجه میرسد. حمیدرضا رادمهر در ادامه به اصفهان زیبا میگوید: بدنه حاکمیت باید درخصوص جایگاه صنعت پخش در حوزه دارو و در حوزه غذا نگرش درستی داشته باشد؛ چون هر بار حادثهای از لحاظ پدافند غیرعامل اتفاق میافتد، این صنایع پخش هستند که در حوزه دارو، موادغذایی و بهداشتی میتوانند سریعاخدمت رسانی کنند. رادمهر تصریح میکند: در شرایط کرونا، اقلام کرونامحور مانند ماسک، ژل و.. به بیشتر نقاط استان توزیع میشد و موقعی که شهروندان در دوران قرنطینه به سر میبردند، کمبود موادغذایی در فروشگاههای بزرگ نداشتیم. این به خاطر خدمت رسانی سریعی بود که شرکتهای پخش در حوزه غذا ودارو و بهداشت انجام دادند. او اذعان میکند: استان اصفهان برای پایتخت نیز جایگاه مهمی دارد؛ هر اتفاقی در استان تهران بیفتد اصفهانیها باید سریعا خدمترسانی به استان تهران داشته باشند که در این مواقع جایگاه صنعت پخش بیش از پیش مشخص میشود. مشاور هیئتمدیره انجمن پخش در امور اجرایی بیان میکند: در جلسات شورای هماهنگی بخش خصوصی و دولتی طرح توجیه اقتصادی این پروژه در حال تدوین است تا این طرح در جلسات شورا تعیین تکلیف شود؛ ردههای پایینی دستگاههای اجرایی باید با ردههای بالایی هماهنگ شوند تا موانعی که بر سرراه قرار دارد کنار رود.