میراث اصفهان: هتل جهان

مدرن ترین هتل عصر پهلوی اصفهان

«تونی هوانسیان» از ارامنه فریدن اصفهان، در جوانی با دوربین عکاسی یک بازرگان آلمانی به نام «گایر» که نزدش کار می‌کرد، تجربیاتی کسب کرد و موفق شد به دربار ظل‌السلطان راه یابد و عکس‌هایی از خانواده این پادشاه قاجاری ثبت کند.

تاریخ انتشار: 20:35 - یکشنبه 1403/07/22
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
مدرن ترین هتل عصر پهلوی اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ «تونی هوانسیان» از ارامنه فریدن اصفهان، در جوانی با دوربین عکاسی یک بازرگان آلمانی به نام «گایر» که نزدش کار می‌کرد، تجربیاتی کسب کرد و موفق شد به دربار ظل‌السلطان راه یابد و عکس‌هایی از خانواده این پادشاه قاجاری ثبت کند.

نام تونی، هماره با واژه «اولین» پیوند خورده است: او اولین عکاسخانه را در اصفهان تاسیس کرد؛ بنیانگذار اولین درشکه‌خانه و کارخانه لیموناد‌سازی در جلفای اصفهان و نخستین واردکننده دوچرخه در اصفهان بود؛ سرانجام او اولین هتل مدرن اصفهان در دوره پهلوی اول را می‌سازد. این هتل با نام «آمریک» در سال 1307 خورشیدی، در خیابان چهارباغ فعالیت خود را آغاز می‌کند. این مهمانخانه بعدها نامش را به هتل فردوسی و سپس هتل جهان تغییر می‌دهد. این هتل به خاطر قابلیت‌های فراوانش، به مدت بیست‌سال مرکز تئاتر اصفهان نیز بوده ‌است. همچنین با تبدیل شدن به یک پایگاه فرهنگی‌هنری و برگزاری کنسرت‌های «عارف قزوینی» و نشست‌های روشنفکران و اصفهان‌شناسان بزرگی چون «آرتور پوپ»، پذیرای بسیاری از چهره‌های فرهنگی، علمی و سیاسی آن روزگار بود که به اصفهان سفر می‌کرده‌اند.

صادق هدایت از نویسندگان بنام ایرانی نیز، هنگام‌سفرش به اصفهان در اردیبهشت 1311 در این هتل اقامت‌می‌کند و برگ‌هایی از سفرنامه‌اش به اصفهان با نام«اصفهان‌نصف‌جهان» را در همین هتل می‌نویسد.

این هتل که خیلی پیش‌تر از هتل عباسی فعالیت خود را آغاز کرده بود، تا سال‌های دهه 60 نیز فعال بود؛ اما به یکباره متروک و رها می‌شود. تن بی‌جان اما پرصلابت این بنا، هنوز هم در چهارباغ عباسی استوار ایستاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × 5 =