به گزارش اصفهان زیبا؛ نرخ تورم استان اصفهان در مهرماه ۲، ۵ درصد اعلام شده است. تورم خوراکیها و آشامیدنیها در مهرماه برای استان اصفهان به ۸، ۶ درصد رسیده است. تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز ۴، ۴ درصد است. با این احتساب نرخ تورم خوراکیها و آشامیدنیها تأثیر بیشتری در افزایش نرخ تورم استان داشته است.
باتوجهبه اینکه اقلام خوراکی سهم بالایی را در سبد مصرفی دهکهای فقیر دارند، افزایش بهای این نوع کالاها تورم دهکهای کمدرآمد را بیش از تورم دهکهای ثروتمند تحتتأثیر قرار میدهد و باعث افزایش تورم در دهکهای پایین جامعه میشود.
شاخص قیمت مصرفکننده یا CPI یکی از شاخصهای مهم اقتصادی است که سطح عمومی قیمتها را در طول زمان نشان میدهد. این شاخص بر اساس سبد کالا و خدمات مصرفی است که یک خانوار مشخص میشود. از دلایل اهمیت شاخص قیمت مصرفکننده این است که قدرت خرید مردم در طول زمان نشان میدهد. همچنین، از تغییرات آن تورم به دست میآید. به عبارتی دیگر، اگر عدد این شاخص افزایش یابد، نشاندهنده تورم و اگر کاهش یابد نشاندهنده کاهش قیمتهاست.
از تیرماه سال جاری، تورم نقطهبهنقطه در گروه کالا و خدمات و بهویژه در بخش خوراکیها و آشامیدنیها در صدر نرخهای تورم قرار دارد. استمرار رشد قیمت در این بخشها به طور مستقیم معیشت خانوارها را تحت تأثیر قرار داده و فشار تورمی بر اقشار ضعیف را بهشدت افزایش داده است.گروه خوراکیها و آشامیدنیها شامل نانو غلات، گوشت قرمز و سفید، ماهی، شیر و پنیر و تخممرغ، روغن و چربیها، میوه و خشکبار، سبزیجات، شکر، مربا، عسل، شیرینی و شکلات و چای و قهوه و نوشابه و… میشود.
درصد جهش قیمت خوراکیها در اصفهان
بر اساس اطلاعاتی که سید علی قرشی نوشآبادی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اصفهان درباره تورم خوراکیها در استان به ایسنا داده است نرخ تورم قیمت نان و غلات در استان اصفهان ۳، ۹ درصد نسبت به ماه قبل و ۹۰، ۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. درصد افزایش نرخ تورم گوشت قرمز و سفید در استان اصفهان ۶، ۶ درصد نسبت به ماه شهریور و
۲۸، ۹ نسبت به سال قبل بوده و افزایش شاخص قیمت شیر، پنیر و تخممرغ نسبت به ماه قبل در اصفهان ۴، ۵ و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد بوده است. قیمت سبزی در استان اصفهان برای ماه مهر ۱۱، ۳ درصد افزایش قیمت نسبت به شهریور داشته است.
قیمت غلات رکورد زد
تورم خوراکی به معنای افزایش قیمت مواد غذایی و اقلام خوراکی است که میتواند تأثیر قابلتوجهی بر هزینههای خانوارها و الگوی مصرفی آنها داشته باشد. تورم خوراکی بر توان خرید افراد اثر دارد و موجب تغییرات در انتخابها و ترجیحات غذایی میشود.
بهعبارتدیگر، با افزایش قیمتها، بسیاری از خانوارها ممکن است مجبور به تغییر در الگوی مصرف خود شوند و برخی از مواد غذایی ضروری را از سبد خرید خود حذف کنند. این موضوع میتواند پیامدهای جدی برای سلامت عمومی و تغذیه مردم به همراه داشته باشد.
بر اساس دادههای مرکز آمار، در کشور در میان اقلام غذایی، گروه نان و غلات با تورم نقطهای 1، ۹۸ درصدی بیشترین افزایش قیمت راداشتهاند. این افزایش قیمت بیشتر تحتتاثیر گرانی برنج بوده که موجب افزایش نگرانی کارشناسان نسبت به فقر کالری شده است.
دادههای مرکز آمار نشان میدهد «برنج خارجی درجه یک» با ۷، ۷ درصد، «برنج ایرانی درجه یک» با ۶، ۴ درصد و «رشته آش» با ۵، ۲ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است و در بخش محصولات گوشتی اعم از گوشت قرمز و سفید، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «ماهی قزلآلا» با ۲۳ درصد، «گوشت گاو یا گوساله» با ۹، ۶ درصد و «مرغ ماشینی» با ۷، ۵ درصد است.
اما در گروه لبنیات، تخممرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «تخممرغ ماشینی» با ۱۵، ۷ درصد و «خامه پاستوریزه» با ۳، ۸ درصد بوده است و در گروه میوه و خشکبار، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «لیموترش» با ۴۵، ۴ درصد، «خربزه» با ۱۳، ۶ درصد، «کشمشپلویی» با ۱۱، ۱ درصد و «مغز گردو» با ۱۰، ۹ درصد است.
تورم عمومی، تورم خوراکیها را افزایش میدهد
در کل باید گفت، روند بلندمدت نشان میدهد که تورم خوراکیها در ایران پدیدهای پیچیده است. یکی از اصلیترین دلایل افزایش قیمت خوراکیها، تورم عمومی در اقتصاد کشور است. افزایش نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی و رشد هزینههای تولید و رشد نقدینگی همگی دستبهدست هم دادهاند تا قیمت کالاهای اساسی روزبهروز افزایش یابد.
ثبات نسبی در نرخ ارز بهتنهایی برای کنترل تورم کافی نیست، مگر آنکه رشد پول نیز در محدودههای پایینتر از ۲۰ تا ۲۵ درصد قرار داشته باشد. بررسیها نشان میدهد تمرکز صرف بر کنترل نرخ ارز بدون انضباط پولی، یا بالعکس، نمیتواند تورم گروه خوراکیها و آشامیدنیها را در سطوح پایین تثبیت کند؛ بنابراین، مهار پایدار تورم خوراکیها مستلزم انضباط پولی همراه باسیاست ارزی باثبات است.افزایش قیمت مواد غذایی بهویژه برای قشر آسیبپذیر کارگر، به یکی از چالشهای جدی معیشتی در ایران تبدیل شده است. اگر چارهای اندیشیده نشود، تبعات اجتماعی و روانی این وضعیت میتواند فراتر از اقتصاد باشد.















