از کارآفرینی کارستون تا رونق فامیل‌ایران

فرهنگ‌سرای کوثر وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری منطقه 15 با همکاری شرکت رویش نوین در روزهای 24 تا 26 آذرماه اقدام به برگزاری نمایشگاهی با عنوان «کارآفرینی کارستون» کرد. هدف از این نمایشگاه نیز هم‌افزایی بین کارآفرینان، نوآفرینان و صنایع کوچک خانگی در جهت افزایش فضای اشتراکی کار و حمایت از تولیدهای خانگی عنوان شده است. در همین خصوص، با محمدعلی کبیری، عضو تیم فامیل‌ایران و مجری نمایشگاه، به گفت‌وگو نشستیم و از او درباره اهداف این برنامه و پروژه‌های رویش نوین درزمینه رونق گردشگری و صنایع‌دستی پرسیدیم.

تاریخ انتشار: 08:58 - یکشنبه 1400/09/28
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

این نمایشگاه به ابتکار چه شرکت یا ارگانی بوده است و هدف از آن چیست؟

این برنامه به ابتکار شرکت رویش نوین نصیر ایرانیان و با همکاری شهرداری منطقه 15 و فرهنگ‌سرای کوثر برگزار شد. این شرکت پنج سال است که درزمینه توسعه منطقه‌ای  و مباحثی نظیر اشتغال‌زایی روستایی، توسعه محلی، گردشگری، رونق صنایع‌دستی در سراسر ایران نظیر سمیرم، فلاورجان، قلعه‌گنج کرمان و سوادکوه مازندران به‌صورت پروژه‌ای مشغول به فعالیت است. مثلا در قلعه‌گنج کرمان مطالعات اولیه و پژوهش میدانی ما را به رسته کنجد رساند که یکی از مزیت‌های منطقه بود و آن را به‌عنوان رسته محوری انتخاب کردیم و بر آن تمرکز کردیم. همچنین مطالعات دقیق‌تر زنجیره ارزش روی آن انجام شد که گلوگاه‌های مختلف این زنجیره از مرحله اول که بذر است تا انتها که برندینگ و بازاریابی فرآورده است، رصد شد و یک‌سری اقدامات برای این گلوگاه‌ها در جهت بهبود تعریف شد و کل آن منطقه از قِبل رشد زنجیره ارزش کنجد توانست رشد کند و اقتصاد و اشتغال مردم در کنار آن مباحث فرهنگی و اجتماعی بهبود پیدا کرد.

یعنی شما تسهیلگری در جهت کارآفرینی انجام می‌دهید؟

بله دقیقا. به‌طورمثال، همین کنجد وقتی بررسی شد، دیدیم اکثر آن خام‌فروشی می‌شود. یک بخش آن به روغن کنجد تبدیل می‌شد. کمک کردیم که بخشی از این کنجد به اردکان برود، فرآوری شود و پنج محصول دیگر کنجدی با برند خود قلعه گنج وارد بازار شود. در بحث بازاریابی هم به همین طریق کمکشان کردیم که بتوانند در اصفهان و تهران محصولشان را بفروشند. همچنین در راه‌اندازی فروشگاه مجازی و فروش از طریق فضای مجازی به آن‌ها کمک کردیم. در بحث بذر هم سعی کردیم بذر بهتری به آن‌ها بدهیم که کیفیت محصولشان هم به‌مرور ارتقا پیدا کند و بهره‌وری بیشتری داشته باشد. حتی کمک کردیم که روستاییان گروه شوند تا بتوانند به‌صورت گروهی تسهیلات بگیرند و تعاونی تشکیل دهند و تجهیزاتشان را خریداری کنند یا حتی عده‌ای از جوانان را برای بازاریابی آموزش دادیم. تسهیلگری که در سؤال به آن اشاره کردید یک بخش از کار ما و یکی از ابزارهای ماست.

درباره گردشگری و صنایع‌دستی در این شرکت چه‌کار کردید؟

ایده‌ای در شرکت رویش نوین شکل گرفت به اسم فامیل‌ایران که هدفش اتصال زندگی روستایی و شهری است. هویت خانوادگی در این ایده مهم بوده و در اسمش نیز این موضوع مشخص است؛ یعنی ما کل ایران را فامیل می‌دانیم. پیش از شروع این پروژه، یک سری از خانواده‌های روستایی را رصد کردیم. فکر کردیم که تجربه زندگی در روستا برای شهروندانی که در شهرها زندگی می‌کنند غنیمت است و بحث گردشگری خانوادگی روستایی را شروع کردیم که یک‌سری خانواده شهری یکی‌دو روز به روستا بروند و با خانواده روستایی زندگی  کنند. نمونه خوب این بحث، سمیرم است که مردم می‌توانند از شهرها بروند و زندگی در سیاه‌چادر را تجربه کنند. البته به خاطر کرونا روی بحث گردشگری نمی‌شد مانور داد و درنتیجه فعالیتمان را کم کردیم و بر محصولات روستاییان تمرکز کردیم. بنابراین جاهایی را که شناسایی کرده بودیم در جهت رونق و فروش محصولاتشان تلاش کردیم. یک بخش مهم از محصولات روستایی‌ها، صنایع‌دستی‌شان است. مثلا کمک کردیم سبدهای حصیری قلعه‌گنج شناخته و با اسم خود قلعه گنج برند شده و در بازار ارائه شوند.

درباره نمایشگاه هم توضیح دهید؟

ما دغدغه اشتغال‌زایی داریم که بخشی از آن، اشتغال‌زایی خانگی و مشاغل خانگی است. البته بیشتر تمرکزمان بر روستا بوده ولی اکنون به شهرها هم ورود کرده‌ایم. فرهنگ‌سرای کوثر در منطقه 15 اولین نمایشگاهی است که برای مشاغل خانگی خوراسگان ترتیب داده‌ایم و قصد داریم در شهرهای دیگر هم آن را اجرا کنیم. در این نمایشگاه حدود پنجاه غرفه داریم که شرطمان تولیدکننده‌بودن شرکت‌کنندگان بوده است. در این نمایشگاه علاوه بر تولیدکنندگان خوراکی‌، صنایع هنری نظیر قالی‌بافی، نقاشی خط، میناکاری، ساخت زیورآلات و… نیز شرکت کرده‌اند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط