رویداد «نگارهنگر» که به همت حوزه هنری اصفهان در حال برگزاری است، بهانهای شد تا عملکرد این هنرستان در نشستی با عنوان «نگرشی به سیر نگارگری معاصر اصفهان» با حضور نسل اول هنرمندان هنرستان هنرهای زیبای اصفهان روز پنجشنبه 23 تیرماه بررسی شود.این نشست با حضور استادان هوشنگ جزیزاده، اکبر مصریپور و بهرام طاهری و با اجرای مهدی تمیزی بهعنوان مجری کارشناس در عمارت تاریخی سعدی برگزار شد. در این برنامه استاد جزیزاده با اشاره به اینکه یکی از افتخارات من تحصیل در دبیرستان سعدی و هنرستان هنرهای زیباست، گفت: مایه افتخار من است که شاگرد استاد عیسی خان بهادری بودم. یکی دیگر از استادان بزرگی که در هنرستان هنرهای زیبا در خدمت ایشان بودیم، استاد محمدحسین مصورالملکی بود که کارهای زیبایی از ایشان به یادگار مانده است.
استاد بهادری، عاشق آموختن بود
در ادامه استاد مصریپور با اشاره به اینکه استاد بهادری یکی از کسانی بود که عاشق آموختن و یاددادن هنر به دیگران بود، افزود: ایشان کسی بود که آموزش را در هنرستان هنرهای زیبا بهصورت آکادمیک درآورد، بهخصوص ایشان از اول روی طراحی و ترکیببندی تأکید داشتند و از طریق مطالعه مکتب تبریز و اصفهان به هنرجویان طراحی و ترکیببندی را آموزش میدادند.این استاد نگارگر با اشاره به چگونگی ورود خود به هنرستان هنرهای زیبا خاطرنشان کرد: من پنج سال در هنرستان هنرهای زیبا در خدمت استاد رستم شیرازی بودم و شاگردی ایشان را میکردم و سپس به منزل استاد رفتم و در آنجا به نگارگری پرداختم.او ادامه داد: هنرستان هنرهای زیبا در آن زمان جایی بود که بیشتر شخصیتهای بزرگی که برای دیدار از ایران به اصفهان میآمدند، به این هنرستان سر میزدند و از آن بازدید میکردند.
اسلیمی و ختایی در کنار هم معنا مییابند
در ادامه این نشست، استاد علیرضا اسماعیلپور و استاد احمد مطیع به نمایندگی جامعه نگارگر معاصر اصفهان به جمع اساتید هنرستان هنرهای زیبا پیوستند و سؤالات خود را نزد این اساتید پیشکسوت مطرح کردند.اسماعیلپور درباره اسلیمی و ختایی پرسید و استاد طاهری در پاسخ گفت: با دقتی که در تاریخ هنر داشتم، دیدم دو عنصر بزرگ در گلوبوته وجود دارد که یکی اسلیمی است و دیگری ختایی و اسلیمی بیشتر در مساجد کاربرد دارد و ختایی بیشتر در کاخها استفاده میشود.او تأکید کرد: اسلیمی بیشتر مردانه و ختایی بیشتر زنانه است. اسلیمی خط زمینی است و ختایی بیشتر پر از ناز و غمزه است و این دو در کنار یکدیگر معنا مییابند.استاد مصریپور با اشاره به اینکه در هنرستان هنرهای زیبا انتخاب موضوع به هنرجو سپرده میشد و بیشتر آموزش مکتبها بر عهده استاد بود، گفت: اگر در کار یک نگارگر عناصر ایرانی وجود داشته باشد، بهخاطر مطالعه و تحلیل کارهای قدیمی است و برای همین لزوم فراگیری نقوش سنتی در نگارگری مشخص میشود.او در پاسخ به اینکه در برخی از کارها و آثار خودش حالت دفرمه دیده میشود، تصریح کرد: نگارگری هم مثل هر نقاشی دیگری یک هنر است و مکاتب مدرن نیز در آن میگنجد. من اعتقاد ندارم که نقاشی ایرانی دوبعدی است؛ معتقدم نگارگری دارای بعد سوم است؛ اما پرسپکتیو علمی در آن رعایت نشده است.استاد مصریپور در خصوص انتخاب رنگ و تأثیر آن در طراحی و چیدمان اثر گفت: وقتی یک شعر حماسی است، شما میخواهید بیننده را تهییج کنید. برای همین رنگها باید با مضامین شعری متناسب باشد؛ مثلا برای یک شعر بهاریه، شما باید از رنگهای شاد و بهاری استفاده کنید.
هنرمند را نباید در چهارچوب گذاشت
در ادامه استاد بهرام طاهری گفت: تحول در هنر بسیار مهم است. هرچه هنر و علم دگرگون شود و نوآوری در آن به وجود آید، جامعه عوض میشود.او خاطرنشان کرد: دگرگونی در هر رشته هنری باید وجود داشته باشد تا سبب پیشرفت آن هنر شود.این استاد نگارگر برجسته اصفهانی افزود: هنرمند را نباید در چهارچوب گذاشت. هنرمند باید کار خودش را بکند و نباید قالب خاصی برای هنرمند ساخت. هنرمند باید فرهنگ خود را بداند و با توجه به آن کار کند. درواقع زیبایی هنر به دگرگونی آن است و هنرمند باید با هنرش تجربه خود و خودش را ارائه دهد.در پایان این نشست با حضور استاد محمدعلی حدت و دکتر احمد نوری، رئیس حوزه هنری استان اصفهان، از استاد هوشنگ جزیزاده، استاد بهرام طاهری و استاد اکبر مصریپور تقدیر شد.گفتنی است نمایشگاه «نگارهنگر» شامل آثار 70 هنرمند نگارگر پیشکسوت و معاصر اصفهان است که درمجموع 120 اثر در این نمایشگاه از 17 تیر تا 5 مرداد در گالریهای بوستان، گلستان، تماشا و نقطه جهت بازدید عموم در خیابان استانداری، گذر سعدی، عمارت تاریخی سعدی دایر است.



