
چند روز پیش بود که حاشیه های یک مناظره فضای مجازی را درنوردید و به گفتمان رایج جامعه مذهبی ایران تبدیل شد؛ مناظره ای که حتی به جلسات مذهبی و مداحی ها کشیده شد و بهانه ای برای برچسب زدن و اهانت به یکی از طرفین این مناظره شد؛ اما از آنجا که یقینا با مشاهده بخش های گرته برداری شده از این مناظره و واکنش ها نمی شود قضاوت دقیقی از اصل ماجرا کرد تصمیم گرفتم تا همه 3 ساعت و 7 دقیقه این مناظره را مشاهده و سپس در مورد آن نظر دهم.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان عالیترین سند حقوقی کشور، چهارچوبی بنیادین برای تنظیم نظام حقوقی، تعیین حدود اختیارات و وظایف حاکمیت و بیان حقوق ملت بهشمار میرود.

گسترش مدگرایی و توجه افراطی به ظاهر در بین جوانان، یکی از جذابترین و در عین حال پیچیدهترین مسائل اجتماعی عصر حاضر ماست.

تحولات سریع اجتماعی، فرهنگی و رسانهای در دهههای اخیر، موجب شکلگیری الگوهای جدیدی از پوشش و سبک زندگی در جوامع مختلف شده است؛ ایران نیز از این روند جهانی بیتأثیر نمانده و ظهور پدیدههایی همچون «حجاباستایل» نمونهای روشن از مواجهه نسل جوان با مدرنیته، رسانههای مجازی و نیازهای زیباییشناختی جدید است.

زندگی پربرکت حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها)، سیده نساء العالمین، نه تنها در تاریخ اسلام بلکه در هر عصر و زمانی به عنوان مظهر عصمت، علم و تقوا، منبع الهامبخش و الگویی کامل برای تمام ابعاد وجودی بشریت محسوب میشود.

وقتی از شاهنامه یاد میشود، عموما داستانهای پهلوانی، نبردهای رستموسهراب، رستمواسفندیار، هفتخان رستم، داستان فریدون و ضحاک و امثال آن به ذهن متبادر میشود؛ حالآنکه بخش بزرگی در شاهنامه وجود دارد که اغلب از آن بیخبریم و با آنکه بیشتر حجم شاهنامه را نیز در بر میگیرد، مغفول مانده است و در جامعه ما جایگاهی ندارد

به گزارش اصفهان زیبا؛

برخی متکلمان فرق ضاله اسلامی و در رأس آنها، ابنتیمیه در کتاب «منهاج السنه النبويه» به مطالبه فدک توسط حضرتفاطمهزهرا(س) نقد وارد کردهاند. ابنتیمیه در نقد خود تلاش میکند مطالبه فدک توسط حضرتزهرا(س) را بهعنوان یک رفتار دنیایی و غیرممدوح جلوه دهد و نتیجه بگیرد که اگر کسی چنین رفتاری را از مناقب حضرت بداند، جاهل است.

بازپسگیری فدک از سوی حضرتزهرا(س) صرفا یک مسئله اقتصادی یا حقوقی نبود؛ بلکه حادثهای چندبعدی با پیامدهای عمیق سیاسی، اجتماعی و دینی بود که نقش مهمی در تبیین جایگاه اهلبیت(ع) و افشای انحراف از مسیر اصلی خلافت پس از رحلت پیامبراکرم(ص) ایفا کرد.

در آموزههای دین اسلام، همواره «زهد» و «بیرغبتی به دنیا» ترویج شده است؛ چنانچه بهعنوان نمونه، قرآن کریم میفرماید: «وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقَى»؛ «زندگی آخرت، بهتر و ماندگارتر است.»

در نگاه نخست، شاید تلاش و مطالبه جدی فدک توسط حضرتفاطمهزهرا(س) با آموزههای زهد اسلامی در تعارض به نظر برسد؛ بهویژه آنکه احادیثی منسوب به حضرتزهرا(س)، در باب زهد و بیاعتنایی به دنیا روایت شده است. بر این اساس قرار است «اصفهانزیبا» در گفتوگویی با استادان حوزه و دانشگاه به این پرسشها پاسخ دهد که چرا حضرتزهرا(س) نهایت تلاش خود را در بازپسگیری سرزمین فدک بهکار بردند؟ آیا موقعیت اقتصادی ویژه این زمینها، نقشی در این مطالبهگری داشت و اساسا چرا بانویی با این جایگاه والای عفاف و وقار، باید خود شخصا بهدنبال بازپسگیری زمینهای خود باشد؟

جنگ جمل بهعنوان نخستین رویارویی داخلی در دوره خلافت امیرالمؤمنین علی(ع)، از نقاط عطف تاریخ صدر اسلام بهشمار میآید.