مهیار عیار تمام‌عیار!

«پهلوانان نمی‌میرند»، «سربداران»، «عیاران» و امثالهم مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی و جذابی بودند که سال‌ها قبل از رسانه ملی پخش شدند. آن سال‌ها مردمان اما بیشتر پای این سریال‌ها می‌نشستند و لذت می‌بردند.

تاریخ انتشار: 11:21 - سه شنبه 1403/09/20
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهیار عیار تمام‌عیار!

به گزارش اصفهان زیبا؛ «پهلوانان نمی‌میرند»، «سربداران»، «عیاران» و امثالهم مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی و جذابی بودند که سال‌ها قبل از رسانه ملی پخش شدند. آن سال‌ها مردمان اما بیشتر پای این سریال‌ها می‌نشستند و لذت می‌بردند.

این شب‌ها اما مجموعه‌ای به نام «مهیار عیار» از شبکه سه تلویزیون میهمان‌خانه‌های ایرانی‌ها و به‌ویژه اصفهانی‌هاست؛ سریالی که داستان پهلوانی به همان نام و نشان سریال را راوی است و از تم و ریتم و تکیه‌کلام‌های جذاب و مخاطب‌پسندی بهره می‌برد که لازمه مجموعه‌های تاریخی ایرانی است.

مهیار، عیّار و منش او پهلوانی است که در عهد امپراتوری بزرگ صفویه روزگار سر می‌کند و به داد درماندگان و درراه‌ماندگان می‌رسد. او که همان کامران تفتی است، در اصفهان، پایتخت ایران مقتدر آن دوران، پناه بی‌پناهان است و به دل خوف و خطر می‌زند.روزی زنی که شوهرش را راهزنان کشته‌اند، از چنگال آن‌ها می‌رهاند و روزی دیگر هم‌زمان با تربیت نوجوانی که سربه‌راه نیست، به دنبال قصاص‌نشدن بی‌گناهی است که داروغه و کلانتر شهر عزم بر قتل و اعدامش جزم کرده‌اند.

در قسمت‌های اخیر داستان، مهیار عیار بارها از شیخ بهایی و مادی‌های اصفهان نام می‌برد و برای پیدا کردن قاتل میرابی که به قتل رسیده و جسد او را در یک مادی یافته‌اند، با یکی از حکیمان هم‌درس و بحث با شیخ‌بهایی همراه می‌شود.با اینکه مجموعه «مهیار عیار» تاریخی است، بهتر این بود که تاریخی‌تر دیده می‌شد و مثلا حجاب زنان آن دوران یا هم‌بحث شدن و حضورشان در جامعه و بازار آن دوران و هم‌کلام شدنشان با مردان به شکل امروزین نمایش داده نمی‌شد. چه اینکه زن ایرانی در گذشته متفاوت از امروز بوده و کمتر در بیرون از خانه حضور می‌یافته و به این شکل و شمایل در میان مردان حضور نداشته است.

اما بگذریم که از قُمشه دیروز و شهرضای امروز در این سریال نام برده می‌شود و از مادی «فدَن» که طراحی و ساختن آن از باب زیستن در اطراف آن و شکل‌گیری شهر و دیار اصفهان، خود کتابی مفصل از «صفا محمودیان» است نیز بارها در این مجموعه یاد شده است.در اصفهان دوران صفوی، نام‌ها و عنوان‌های مردمان، چه زنان و چه مردان کهن، ‌نام‌هایی از جمله افسون بیگ، خاتون، مقصودبیگ، بهادرخان، خان کاکا و عبدالغنی بیگ است که نشان از ریشه ترکی و قبیله‌ای بیشتر نام و نشان‌های آن دوران دارد و قرن‌ها در این بلدیه از صارمیه و لنبان تا شمس‌آباد و بیدآباد دست‌به‌دست شده است.امرالله احمدجو که «روزی روزگاری» را روزگاری نه‌چندان دور ساخت و ماندگار شد، مشاور نویسنده این مجموعه به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی است که این شب‌ها روی آنتن پخش شبکه سوم خودنمایی می‌کند و زمان را برای مخاطبانش به قرن‌ها پیش می‌برد، سال‌ها و قرن‌هایی که اصفهان سرآمدِ ایران بود و علاوه بر فرهنگ، علم، تمدن و تدین، آب و هوایی خوش داشت و حال‌وروزش شباهتی به زاینده‌رود خشک و هوای آلوده امروز نداشت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پانزده − 8 =