مروری به گروه بندی جام ملت‌های آسیا 2023 قطر:

قرعه خوب تیم ملی و مسیر سخت پیش رو

در قرعه کشی جام ملت‌های آسیا 2023 قطر، 24 تیم حاضر در این رقابت‌ها حریفان خود را شناختند تا در فاصله 9 ماه تا شروع این رقابت‌ها خود را برای حضوری هرچه قدرتمند تر در این رقابت‌ها آماده کنند.

تاریخ انتشار: 11:22 - شنبه 1402/02/23
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
قرعه خوب تیم ملی و مسیر سخت پیش رو

به گزارش اصفهان زیبا؛ در قرعه کشی جام ملت‌های آسیا 2023 قطر، 24 تیم حاضر در این رقابت‌ها حریفان خود را شناختند تا در فاصله 9 ماه تا شروع این رقابت‌ها خود را برای حضوری هرچه قدرتمند تر در این رقابت‌ها آماده کنند. / تیم ملی

پس از عملکرد نسبتا درخشان تیم‌های آسیایی در جام جهانی 2022 قطر، حال قدرت‌های آسیایی به دنبال موفقیت در این جام هستند تا بر بام این قاره کهن قرار بگیرند. در ادامه به بررسی گروه‌های مختلف این رقابت‌ها خواهیم پرداخت:

گروه A: قطر، چین، تاجیکستان و لبنان

گروه نخست این رقابت‌ها برای قطر، میزبان این رقابت‌ها آنچنان گروه سختی نیست و شاگردان کارلوس کی روش، مربی سابق تیم ملی کشورمان به سادگی می‌توانند به صدرنشینی در این گروه  بی اندیشند.

اما سه تیم دیگر این گروه رقابت نزدیکی برای صعود به مرحله بعد خواهند داشت. گرچه تاجیکستان که به عنوان ضعیف ترین تیم این گروه شناخته می‌شود، کار سختی برای رقابت با لبنان و چین خواهد داشت، اما فوتبال کاملا غیر قابل پیش بینی بوده و امکان دارد تا حتی ضعیف ترین تیم این گروه نیز شگفتی ساز شود.

قطر پس از نمایشی تاسف بار و ضعیف در جام جهانی 2022 که به میزبانی خودشان برگزار شد؛ حال می‌خواهند همچون دوره گذشته این جام به مقام قهرمانی برسند تا قدرتشان را بار دیگر به تیم‌های آسیا نشان دهد.

گروه B: استرالیا، ازبکستان، سوریه و هند

بدون شک یکی از سخت ترین و چالش برانگیز ترین گروه‌های جام ملت‌های 2023 گروه دوم این رقابت‌ها خواهد بود. حضور سه تیم قدرتمند استرالیا، ازبکستان و سوریه، در کنار تیم سخت کوش  هند باعث شده گروهی کاملا غیر قابل پیش بینی شکل بگیرد.

سوریه و ازبکستان به عنوان تیم‌های سید 3 و 2 که در این گروه حاضر هستند، با فوتبال فیزیکی خود قطعا جدال حساس و نزدیکی را برای صعود از این گروه با یکدیگر خواهند داشت.

از سوی دیگر استرالیا نیز به عنوان یکی از تیم‌های سید یک، مجددا در قرعه کشی‌ها خوش شانس نبود و در گروهی سخت قرار گرفت تا از همان مرحله گروهی این رقابت‌ها شرایط سختی را برای پیش روی در این جام داشته باشد. با وجود سه تیم فیزیکی و قدرتمند در این گروه، آنچان شانس قابل توجهی برای هند وجود ندارد اما می‌تواند تجربه خوبی برای این تیم باشد تا بتواند به پیشرفت فوتبالشان کمک کند.

گروه C: ایران، امارات، هنگ کنگ و فلسطین

گروه سوم این رقابت‌ها با حضور تیم ملی فوتبال ایران برای ما با رنگ و بوی خاصی همراه است. در بین گروه‌های شش گانه این رقابت‌ها شاید بهترین قرعه برای تیم‌های سید یک برای تیم ملی کشورمان رقم خورد تا ایران در کنار امارات، هنگ کنگ و فلسطین گروه سوم این مسابقات را شکل دهند.

امارات که در مرحله انتخابی جام جهانی نیز همگروه تیم ملی ایران بود. با روزهای اوج

فوتبال این کشور فاصله زیادی دارد و آنچنان حریف قدرتمندی نخواهد بود. هنگ کنگ و فلسطین نیز جز تیم‌های درجه 3 و 4 آسیا بوده اند و حریفانی بسیار ساده برای یوزهای ایرانی خواهند بود.

به هر حال سه دیدار این گروه برای تیم ملی کشورمان می‌تواند حکم دیدارهای آماده سازی برای بازی‌های حساس مرحله حذفی را داشته باشد تا شاگردان امیر قلعه نویی بتوانند در مراحل مهم این جام قدرتمند ظاهر شوند و در دیدار با تیم‌های قدرتمند آسیا موفق بوده و حتی بتوانند به رویای قهرمانی آسیا پس از سال‌ها رنگ واقعیت ببخشند.

گروه D: ژاپن، اندونزی، عراق و ویتنام

یکی از آسان ترین گروه‌ها برای پیش بینی درباره تیم‌های صعود کننده از آن گروه چهارم این رقابت‌ها خواهد بود. ژاپن و عراق به عنوان دو قدرت سید یک و دو قاره آسیا در کنار اندونزی و ویتنام قرار دارند تا اختلاف سطح تیم‌های حاضر در این گروه تشخیص تیم‌های صعود کننده را آنچنان دشوار نسازد. تیم ملی ژاپن که در جام جهانی در گروه مرگ قرار داشت و توانست آلمان و اسپانیا، دو قدرت اصلی فوتبال جهان را از پیش رو بردارد.

حال می‌خواهد پس از چند دوره ناکامی‌در قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، بر بام این قاره کهن بایستد. تیم ملی عراق نیز پس از تغییر مربی و جایگزینی کاتانچ، مربی سابق این تیم با مربی با دانش و جدید اسپانیایشان توانستند در جام خلیج فارس به قهرمانی برسند.

حال عراقی‌ها می‌خواهند یک گام فراتر گذاشته  و به قهرمانی این رقابت‌ها برسند. گرچه شاید عنوان قهرمانی برای تیم ملی عراق کمی ‌دور از دسترس باشد، اما تاریخ نشان داده همیشه این تیم برای قدرت‌های دیگر آسیا دردسر ساز بوده و با آمادگی ماه‌های اخیر این تیم می‌تواند تحقق بخشد.

اندونزی و ویتنام شاید بتوانند برای حضور در جمع بهترین تیم‌های سوم بجنگند و در دور حذفی حضور داشته باشند؛ با این حال کمتر شخصی شانسی برای این دو تیم در نظر می‌گیرد.

گروه E: کره جنوبی، مالزی، اردن و بحرین

تیم ملی کره جنوبی با اختلاف بهترین تیم گروه پنجم این رقابت‌ها است. شاگردان یورگن کلینزمن به سادگی می‌توانند به فکر صعود از گروه خود باشند. جدال برای قرار گیری در جایگاه دوم و حتی قرار گیری در جمع بهترین تیم‌های سوم با حضور مالزی، اردن و بحرین که رقابت نزدیکی با یکدیگر خواهند داشت می‌تواند جذاب باشد.

تیم‌هایی که قطعا در حد و اندازه قدرت‌های برتر آسیا نیستند، اما می‌توانند خود را در مرحله حذفی ببینند. گرچه اردن و بحرین هیچ گاه آنچنان به موفقیت خاصی در فوتبال آسیا دست نیافته اند، اما همیشه فوتبال فیزیکی و شجاعانه ای را به نمایش می‌گذاشتند و قطعا دیدار رو در روی این دو تیم می‌تواند یکی از دیدار‌های هیجان انگیز مرحله گروهی این رقابت‌ها برای صعود به مرحله بعد باشد.

گروه F: عربستان، تایلند، قرقیزستان و عمان

گروه ششم این رقابت‌ها نیز همانند گروه چهارم این مسابقات دارای دو قطبی کاملا مشهودی است. حضور عربستان و عمان به عنوان دو شانس اصلی صعود از این گروه در کنار تایلند و قرقیزستان باعث شده تا پیش بینی تیم‌های صعود کننده از این گروه آنچنان دشوار نباشد.

البته نباید فراموش کرد که فوتبال ورزش شگفتی‌ها است و ممکن است حتی تیم‌هایی که کمترین نیزان شانس را بر روی کاغذ دارند؛ بتوانند برای دیگران دردسر ساز شده و حتی به مراحل بالای جام برسند. نمونه ای از این شگفتی‌ها را عربستان، یکی از تیم‌های حاضر در این گروه در جام جهانی 2022 با شکست قهرمان آن رقابت‌ها در نخستین بازی جام ثبت کرد و توانست آلبی سلسته را در کمال ناباوری شکست دهد.

شاگردان برانکو ایوانکویچ درعمان و تیم ملی عربستان می‌توانند همچون رقابت نزدیک خود در مرحله انتخابی جام جهانی در مرحله گروهی نیز برای قرار گیری در جایگاه نخست این گروه رقابت کنند تا در مرحله حذفی با حریف آسان تری روبرو شوند.

نویسنده: امیر عباس شریفی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 − 13 =