مسئولان برای رفع مشکل نهاده‌ها چه اقدامی انجام می‌دهند؟

سراب سویا برای مرغداران

مرغداران با کمبود کنجاله سویا برای تأمین خوراک مرغ‌ها مواجه‌اند. سویا عمده نهاده‌ای‌ست که به مصرف مرغداری‌ها می‌رسد و به شکل کنجاله سویا وارد می‌شود؛ اما در عرضه این نهاده اماواگرهای زیادی وجود دارد.

تاریخ انتشار: 08:22 - پنجشنبه 1402/06/9
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
سراب سویا برای مرغداران

به گزارش اصفهان زیبا؛ مرغداران با کمبود کنجاله سویا برای تأمین خوراک مرغ‌ها مواجه‌اند. سویا عمده نهاده‌ای‌ست که به مصرف مرغداری‌ها می‌رسد و به شکل کنجاله سویا وارد می‌شود؛ اما در عرضه این نهاده اماواگرهای زیادی وجود دارد؛ تا جایی که بعضا در مواقعی می‌توان تأثیرش را بر کمبود مرغ و افزایش قیمت این محصول پروتئینی به‌خوبی دید.

بر اساس آمارها، نزدیک به 70درصد قیمت تمام‌شده محصولات پروتئینی ازجمله مرغ، متکی به قیمت نهاده‌های دامی (کنجاله سویا و ذرت) است. زمزمه‌هایی درباره وجود انحصار در واردات کنجاله سویا شنیده می‌شود؛ چون ریش‌وقیچی در دست واردکنندگان عمده است و برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که دست‌های پشت پرده مانع توزیع مناسب سویا در بین مرغداری‌ها شده است.

حالا قیمت سویا برای مرغداران افزایش ‌یافته است و آن‌ها ناچار به تأمین این نهاده با قیمت بالا از بازار آزاد هستند.به‌دنبال کمبود نهاده‌های دامی طی ماه‌های گذشته تولید مرغ کاهش یافت و قیمت این محصول پروتئینی به بیش از 100هزار تومان هم رسید.

اخیرا با افزایش جوجه‌ریزی‌ها قیمت مرغ به محدوده قیمت مصوب برگشته است؛ بااین‌حال معضل تأمین نهاده سویا به قوت خود باقی است.

تأمین نهاده یکی از معضل‌های اصلی مرغداران است. تولیدکنندگان می‌گویند وقتی امکان تأمین نهاده دامی با نرخ مصوب وجود ندارد، از تولیدکنندگان نباید انتظار داشت که مرغ تولیدی را با قیمت مصوب عرضه کنند.

مسئولان بر تأمین نهاده از سامانه بازارگاه تأکید می‌کنند؛ ولی حرف مرغداران این است که با خرید سهمیه‌شان از سامانه بازارگاه و پس‌ازاینکه یک تا دو ماه پول دامدار و مرغدار در این سامانه بابت خرید نهاده واریز و معطل مانده است، هنوز موفق به دریافت نشده‌اند و این مسئله، بار دیگری بر دوش آن‌ها تحمیل کرده است.

در شرایطی که مرغ‌ها برای زنده‌ماندن به دان و خوراک نیاز دارند، نمی‌توان به آن‌ها اعلام کرد چند ماهی صبر کنید تا خوراک از راه برسد!

دو ماه سویا به مرغ‌ها نرسید

مهدی عابدی، یکی از مرغداران اصفهان، به دغدغه‌های این روزهای تولیدکنندگان اشاره‌ می‌کند و به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «مرغداران بیشتر ذرت، سویا، ویتامین و مکمل مصرف می‌کنند. قیمت هر کیلو ذرت 11 هزار و 300 تومان است و تغییری نکرده؛ ولی قیمت کنجاله سویا افزایش یافته است؛ علاوه بر این، بار کنجاله سویا به دستمان نرسیده است و با کمبود سویا روبه‌روییم.»

این مرغدار بیان می‌کند: «قیمت سویا پیش‌تر از 16هزار تا 17هزار تومان بود که الان به 19 هزار و 500 تومان تا 20 هزار و 500 تومان رسیده و این یعنی 15 الی 20درصد هزینه‌های تولید مرغدار افزایش یافته است.»

عابدی با اشاره به اختلاف قیمت سویا و تأمین این نهاده از بازار آزاد اذعان می‌کند: «بر اساس شنیده‌ها، دو ماه است که بارگیری‌ها عقب‌ افتاده. دوره مرغداری 45 تا 57 روز است؛ در حالی که دو ماه است نهاده به دستمان نرسیده.»

این مرغدار خاطرنشان می‌کند: «ناچاریم سویا را از بازار آزاد با اختلاف 15هزار تومان و با قیمت 35هزار تومان تهیه کنیم؛ این در حالی است که قیمت مرغ از 60هزار به 52هزار تومان رسیده است؛ دلیل این کاهش قیمت مرغ هم این است که جوجه‌ریزی‌ها افزایش یافته است و مرغداران نهاده ندارند و مجبور به بارگیری هستند.»

عابدی عنوان می‌کند: «مرغداران ناچار شده‌اند یک تن، یک تن نهاده را از بازار آزاد تأمین کنند؛ چون با کمبود سویا روبه‌رو هستند. سامانه بازارگاه فقط سهمیه را مشخص می‌کند. ما سهمیه‌مان را از بازارگاه خریداری کرده‌ایم؛ ولی 50 روزی می‌شود که بار به دستمان نرسیده است؛ هرچقدر هم پیگیر می‌شویم، به ما اعلام می‌کنند که بار سویا فعلا نمی‌آید!»

سویا در حال بارگیری و توزیع است

بر اساس گمانه‌زنی‌ها، واردات برخی نهاده‌ها در مسیر قانونی خودش توزیع نمی‌شود؛ بلکه با استفاده از نفوذ واردکنندگان خاص به انبارهای شخصی هدایت می‌شود. انتظار تولیدکنندگان رفع این موانع و تأمین به‌موقع نهاده‌ها برای مرغداران است تا بازار مرغ سروسامان پیدا کند.

موضوع کمبود سویا برای تأمین خوراک مرغداران را از سوی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان پیگیری کردیم.

حسین ایراندوست به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «دامداران و مرغداران نگرانی‌هایی برای تأمین کنجاله سویا دارند و این را قبول داریم. پیگیری‌هایی از سوی وزارتخانه و تیم مدیریتی استان انجام‌شده و قرار است گشایش‌هایی صورت بگیرد. شرکت‌های خصوصی واردکننده از قبل این نهاده را تهیه‌ کرده‌اند؛ ولی توزیع این حجم بالای سویا کمی زمان‌بر است. بارگیری انجام‌شده و در حال ارسال است.»

او ادامه می‌دهد: «شرکت پشتیبانی امور دام نیز مقدار زیادی سویا در سامانه بازارگاه بارگذاری کرده است. این نهاده از سوی انبارهای پشتیبانی استان‌ها در حال توزیع است تا زودتر به دست مرغداران و دامداران برسد. محموله‌هایی که در جنوب است، بارگیری و انتقال داده می‌شود؛ به این ترتیب، نگرانی مرغداران در خصوص تأمین کنجاله سویا برطرف خواهد شد.»

ایراندوست می‌افزاید: «بر اساس قولی که به ما داده ‌شده است، در کمترین زمان ممکن این نهاده‌ها به دست مرغداران می‌رسد. قیمت سویا بسته به اینکه از سوی بندر بارگیری یا در انبارهای استان توزیع شود، تفاوت دارد. قیمت هر کیلو سویا توسط شرکت‌های خصوصی و شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت 20 هزار و 150 تومان عرضه می‌شود.»

وعده عرضه سویا در شهریور

اختلال در زنجیره واردات تا عرضه نهاده خوراک دام باعث شده است مرغداران خوراک طیور خود را از بازار سیاه تهیه کنند؛ اتفاقی که زمینه افزایش قیمت نهاده در بازار آزاد را فراهم می‌کند و اگر ادامه‌دار شود، مشکلات بازار مرغ ادامه‌دار خواهد شد؛ برای برطرف‌شدن این مشکلات، مسئولان کشوری اما وعده‌هایی داده‌اند.

اوایل شهریور بود که صدرالله دولت، سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام، در گفت‌وگو با رسانه‌ها، وعده تأمین به‌موقع نهاده‌های مرغداران را در شهریور اعلام کرد.

این‌طور که دولت گفته است؛ بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی قیمت کنجاله سویا به 19هزار تومان رسیده و با ورود پنج کشتی حامل نهاده‌های دامی به کشور 300هزار تن کنجاله سویا در حال تخلیه است.

به گفته سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام، پیش‌بینی می‌شود در شهریور عرضه سویا به حالت عادی بازگردد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × پنج =