با وجود هزینه زیاد پنل‌های خورشیدی، تسهیلات پرداخت نمی‌شود:

دست‌اندازهای تولید برق سبز

برای فراگیرشدن تولید و استفاده از انرژی خورشیدی در اصفهان، بانک‌ها باید تسهیلات لازم به‌منظور خرید پنل‌های خورشیدی و دولت باید طرح‌های تشویقی برای استفاده هرچه بیشتر از این انرژی پاک را در اختیار صنایع و متقاضیان قرار دهند.

تاریخ انتشار: 09:54 - سه شنبه 1402/07/4
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
دست‌اندازهای تولید برق سبز

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای فراگیرشدن تولید و استفاده از انرژی خورشیدی در اصفهان، بانک‌ها باید تسهیلات لازم به‌منظور خرید پنل‌های خورشیدی و دولت باید طرح‌های تشویقی برای استفاده هرچه بیشتر از این انرژی پاک را در اختیار صنایع و متقاضیان قرار دهند.

در سال‌های اخیر شاهد قطعی برق در اواخر بهار و تابستان بوده‌ایم؛ به‌صورتی که صنایع بزرگ با محدودیت در مصرف برق و به دنبال آن، کاهش تولید مواجه بوده‌اند؛ همچنین برق واحدهای صنعتی که در شهرک‌های صنعتی واقع هستند، یک روز در هفته قطع‌شده که این روند مشکلاتی برای واحدهای صنعتی ایجاد کرد و منجر به کاهش تولید در صنایع شد.

در برهه‌هایی نیز با خاموشی‌های خانگی مواجه شدیم. یکی از راه‌هایی که اخیرا برای کاهش مصرف برق، در دستور کار قرار گرفته استفاده از انرژی خورشیدی است.

انرژی‌های پاک به دلیل هم‌سویی با محیط‌زیست، کاهش آلودگی‌های ناشی از انرژی‌های فسیلی موردتوجه اغلب کشورها قرار گرفته است؛ چراکه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی کلید توسعه پایدار است.

انرژی تجدیدپذیر مانند باد و نور خورشید جایگزینی برای انرژی سنتی است که به سوخت‌های فسیلی متکی بوده و برای محیط‌زیست کمتر مضر است.

یکی از راه‌هایی که به تازگی صنایع در حال بررسی آن هستند، تأمین برق موردنیاز کارخانه‌ها توسط انرژی خورشیدی است. واحدهای صنعتی با نصب پنل‌های خورشیدی روی سقف سوله‌ها امکان تأمین برق مصرفی‌شان را با استفاده از انرژی خورشیدی فراهم می‌کنند.

برای فراگیرشدن تولید و مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر، چالش‌هایی وجود دارد. فعالان صنعت انرژی اصفهان پیشنهاد می‌کنند برای فراگیرشدن نصب پنل‌های خورشیدی در اصفهان و رفتن به سمت‌وسوی تولید انرژی پاک، باید دولت حمایت‌های لازم را انجام دهد.

برای خرید پنل خورشیدی تسهیلات نمی‌دهند

یکی از کارکنان شرکت «نیرو انرژی سپنتا» به اصفهان زیبا می‌گوید: تا چندسال آینده مگر می‌توانیم نفت بفروشیم؟ باید از الان آینده‌نگری داشته باشیم؛ چون ناترازی‌های مصرف برق سال‌های آینده تصاعدی می‌شود و تعطیلی صنایع و قطعی برق را بیشتر به‌دنبال خواهیم داشت که روی رشد تولید اثر می‌گذارد. باوجود این تفاسیر باید به سمت تأسیس نیروگاه خورشیدی و بادی حرکت کنیم.

مهدی نیکنام تصریح می‌کند: صنایع ملزم شدند یک تا 5درصد از برق مصرفی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند؛ ولی از طرف دولت حمایت نمی‌شوند و هیچ نوع تسهیلاتی به این واحدها اختصاص پیدا نمی‌کند. درواقع خرید پنل خورشیدی برای آن‌ها هزینه‌بر است؛ چون هر کارخانه‌ای بخواهد نیروگاه روی سقف راه‌اندازی کند دست کم پنج تا شش میلیارد تومان باید هزینه کند.

او عنوان می‌کند: باوجود این تفاسیر، اگر دولت و وزارت نیرو تسهیلاتی از طرف بانک‌ها به این صنایع پرداخت کنند، اجرای این طرح موفقیت‌آمیز خواهد بود.

نیکنام بیان می‌کند: پنل‌های خورشیدی بیشتر از سایر کشورها وارد می‌شوند. هزینه‌های واردات پنل خورشیدی زیاد است و نقل‌وانتقال این پول به‌سختی انجام می‌شود؛ به همین دلیل هزینه تمام‌شده برای متقاضیان پنل‌های خورشیدی افزایش پیدا می‌کند؛ ضمن اینکه ما همواره بابت این نقل‌وانتقال پول دلهره و ترس داریم.

به گفته او، باوجود این تفاسیر دولت باید بانک‌ها را برای پرداخت تسهیلات مجاب کنند؛ همچنین از وزارت نیرو طرح‌های توجیهی بگیرند تا کمک‌حال صنایع باشند.

این کارمند شرکت «نیرو انرژی سپنتا» اذعان می‌کند: به خاطر هزینه‌های فراوان واردات پنل خورشیدی، شرکت ما به سمت تولید این پنل‌ها حرکت کرده است. در حال حاضر پنل 248 وات تولید می‌کنیم و تا دوماه آینده خط تولید پنل 500 وات هم راه‌اندازی خواهد شد. ما فعلا پنل‌ها را در نیروگاه خودمان تولید می‌کنیم و در حال تست و رصد این پنل‌ها هستیم تا کالاهایی باکیفیت زیاد وارد بازار کنیم.

کدام مشوق‌ها راهگشاست؟

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، به‌ویژه انرژی‌های خورشیدی، با توجه به اینکه وابسته به منابع انرژی گران و آلوده‌کننده نیستند و با تأمین برق در ساعات پیک مصرف می‌توانند مصرف منابع فسیلی را در این ساعات به میزان چشمگیری کاهش دهند، در شرایط حاضر به تأمین برق صنایع کمک می‌کند.

یکی از کارکنان شرکت «حفاظت سنتر اصفهان» به اصفهان‌زیبا می‌گوید: متقاضیان نیازمند حمایت‌های دولت هستند تا این پنل‌های خورشیدی را خریداری کرده و استفاده کنند. صنایع ملزم شدند یک تا 5 درصد از برق مصرفی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند؛ ولی برای تشویق صنایع، بهتر است ملزم شوند 30درصد برق موردنیازشان را از طریق انرژی خورشیدی تأمین کنند و به این شرط به آن‌ها قول دهند که برقشان قطع نشود و یا مابقی انرژی برق موردنیازشان رایگان تأمین شود.

سعید رنجبر عنوان می‌کند: باید آینده‌نگر باشیم تا مصرف انرژی تجدیدپذیر در کشورمان افزایش پیدا کند و باتوجه به محدودیت انرژی‌های تجدیدناپذیر، صنایع  باید بیشتر به سمت‌وسوی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنند.

کمبود فضا برای راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی

اصفهان قطب صنعت کشور است؛ ازاین‌رو تأمین برق پایدار برای صنایع بزرگ و کوچک اصفهان اهمیت دارد. نصب نیروگاه خورشیدی روی سقف واحدهای صنعتی این امکان را به کارخانه‌ها می‌دهد که در صورت قطعی برق شبکه، درآن‌واحد و به‌طورمستقیم از برق خورشیدی تولیدشده استفاده کنند.

در زمان‌هایی که برق شبکه وصل است، کارخانه می‌تواند با تزریق برق خورشیدی تولیدشده به شبکه توزیع، با چندبرابر نرخ خرید برق از شبکه از مزایای اقتصادی آن بهره‌مند شود.

کارشناس فنی شرکت «صناپ» به اصفهان‌زیبا می‌گوید: صنایع پیش‌تر موظف بودند در ازای آلودگی‌های زیست‌محیطی که ایجاد می‌کنند به ازای هر مترمکعب گاز گلخانه‌ای که وارد فضا می‌کنند فضای سبز ایجاد کنند؛ ولی به‌تازگی مصوب شده که به جای ایجاد فضای سبز صنایع می‌توانند انرژی پاک تولید کنند تا آلودگی کاهش یابد. این مشوقی است که صنایع را به سمت استفاده از پنل‌های خورشیدی و انرژی تجدیدپذیر هدایت می‌کند.

حسین برهانی تصریح می‌کند: با محدودیت تولید انرژی برق در کشور روبه‌رو هستیم؛ بنابراین تولید انرژی‌های پاک به مدیریت تولید و خاموشی‌هایی که به صنایع تحمیل می‌شود کمک می‌کند.

او عنوان می‌کند: وقتی صنایع به سمت تولید انرژی پاک حرکت می‌کنند، هزینه انرژی کاهش پیدا کرده و ارزش واقعی انرژی در صنعت افزایش پیدا می‌کند و شدت مصرف انرژی بهبود می‌یابد.

کارشناس فنی شرکت «صناپ» خاطرنشان می‌کند: یکی از چالش‌های استفاده از انرژی خورشیدی در کشورمان نیاز به فضا و مساحت بزرگ است. برای نصب پنل‌های خورشیدی به مساحت بزرگی نیاز داریم؛ اما گستردگی شبکه برق به اندازه‌ای نیست که انرژی تولیدشده را به مصرف شبکه‌های برق برسانند؛ بنابراین معمولا درخواست‌ها به سمت احداث نیروگاه در زمین‌هایی می‌رود که کنار شبکه انرژی الکتریکی است.

به گفته برهانی، مسلما در این فضاها نیز محدودیت‌هایی ازنظر مسیر آب‌های موقت و دائم وجود دارد که ازنظر همکاری ارگان‌ها مناسب‌تر است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 − 16 =