دامداران از کمبود نهاده و تأمین آن از بازار آزاد گلایه‌مندند:

دام‌ها گرسنه و دامداران اصفهان خسته از وعده‌ها!

مسئله تأمین نهاده‌های دامی که به‌واسطه پدیده خشک‌سالی و اختصاص پیدا نکردن ارز و تأخیر از گمرک پیچیده‌تر شده، مشکلات روزافزونی را برای تولیدکنندگان دام و طیور اصفهان ایجاد کرده است.

تاریخ انتشار: 08:47 - شنبه 1402/08/13
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
دام‌ها گرسنه و دامداران اصفهان خسته از وعده‌ها!

به گزارش اصفهان زیبا؛ مسئله تأمین نهاده‌های دامی که به‌واسطه پدیده خشک‌سالی و اختصاص پیدا نکردن ارز و تأخیر از گمرک پیچیده‌تر شده، مشکلات روزافزونی را برای تولیدکنندگان دام و طیور اصفهان ایجاد کرده است.

تولیدکنندگان می‌گویند وقتی امکان تأمین نهاده دامی با نرخ مصوب وجود ندارد، از تولیدکنندگان نباید انتظار داشت که مرغ یا دام تولیدی را با قیمت مصوب عرضه کنند.

مسئولان بر تأمین نهاده از سامانه بازارگاه تأکید می‌کنند؛ ولی حرف مرغداران و دامداران این است که با خرید سهمیه‌شان از سامانه بازارگاه و پس‌ازاینکه یک تا دو ماه پول دامدار و مرغدار در این سامانه بابت خرید نهاده واریز و معطل مانده است، هنوز موفق به دریافت نشده‌اند و این مسئله، بار دیگری بر دوش آن‌ها تحمیل کرده است.

بر اساس گمانه‌زنی‌ها، واردات برخی نهاده‌ها در مسیر قانونی خودش توزیع نمی‌شود؛ بلکه با استفاده از نفوذ واردکنندگان خاص به انبارهای شخصی هدایت می‌شود. انتظار تولیدکنندگان رفع این موانع و تأمین به‌موقع نهاده‌ها برای دامداران است تا بازار دام و طیور سروسامان پیدا کند.

سویا، ذرت و جو دیر به دستمان می‌رسد!

یک دامدار به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: دامداران با مشکل تأمین نهاده‌ها مواجه هستند؛ باید در سامانه بازارگاه ثبت‌نام کنند و نقدینگی خود را برای تأمین نهاده پرداخت کنند؛ ولی مشخص نیست این نهاده‌ها چه زمانی به دستشان می‌رسد. در این شرایط دام‌ها گرسنه می‌مانند و نقدینگی که دامدار می‌توانست برای امور دیگری صرف کند، صرف تأمین نهاده‌ای شده که به دستش هم نرسیده است؟

این فعال صنعت دام که نخواست نامش شود، تصریح می‌کند: دامداران در این شرایط، باید نهاده را از بازار آزاد با قیمت بالا تأمین کنند؛ به همین خاطر هزینه‌هایشان افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر در مواقعی ناچار می‌شوند که اقدام به تأمین خوراک گوشت کنند که این خوراک گوشت کیفیت مناسبی به‌عنوان خوراک دام ندارد.

او بیان می‌کند: دامداران پیش‌تر فقط مشکل تأمین سویا برای تأمین خوراک داشتند؛ ولی الان مشکل تأمین جو و ذرت هم به مشکل قبلی اضافه شده است؛ مشکل تأمین نهاده هم به مشکل اختصاص ارز ارتباط پیدا می‌کند و هم اینکه در مواقعی از گمرک نهاده‌ها ترخیص نشده و اجازه ترخیص داده نشده است.

این دامدار خاطرنشان می‌کند: کمبود نهاده برای تأمین خوراک روی روند تولید اثر می‌گذارد و میزان تولید را کاهش می‌دهد؛ یا اینکه در روند تولید اخلال ایجاد می‌کند. تأمین علوفه نیز مشکل جدی ماست که به کم‌آبی و خشک‌سالی ارتباط پیدا می‌کند.

او تأکید می‌کند: مطالبه اصلی ما از مسئولان تأمین به‌موقع نهاده‌هاست. در شرایط عادی هم به خاطر افزایش هزینه‌ها با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستیم؛ چه برسد به اینکه نقدینگی خود را برای تأمین نهاده از بازارگاه پرداخت کنند و معطل تأمین نهاده بمانند.

قیمت ویتامین و مکمل‌ها افزایشی شد

اختلال در زنجیره واردات تا عرضه نهاده خوراک دام باعث شده است مرغداران و دامداران خوراکشان را از بازار سیاه تهیه کنند؛ اتفاقی که زمینه افزایش قیمت نهاده در بازار آزاد را فراهم می‌کند و اگر ادامه‌دار شود، مشکلات بازار دام ادامه‌دار خواهد شد.

یکی از تأمین‌کنندگان خوراک بسته‌بندی‌شده دام و طیور و آبزیان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: دام و طیور نیازمند تأمین سویا و ذرت برای تأمین خوراکشان هستند؛ ولی الان مشکل تأمین سویا وجود دارد؛ 80درصد سویا وارداتی است و مابقی نیز لوبیا سویا وارد شده و تبدیل به روغن سویا و سپس کنجاله سویا می‌شود.

این فعال صنعت خوراک دام که نخواست نامش فاش شود، تصریح می‌کند: ما بخش زیادی از سویا را از بازار آزاد تأمین می‌کنیم، الان سویا را در بازار آزاد هر کیلو 34 هزار تومان تهیه می‌کنیم، ذرت هم تا از بندر به دست ما برسد متوجه می‌شویم بخشی از آن‌ها خرابی دارند.

او عنوان می‌کند: در مواردی شاهد این بودیم که شرکت پشتیبانی امور دام نهاده وارد کرده ولی به دست ما نرسیده و انواع و اقسام ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای تأمین خوراک دام‌ها با افزایش قیمت مواجه شده است.

این تأمین‌کننده خوراک بسته‌بندی‌شده دام و طیور و آبزیان بیان می‌کند: از نمایندگان مجلس و شرکت پشتیبانی امور دام تقاضا داریم به مشکل تأمین خوراک دام و طیور رسیدگی کرده و این مسئله را حل‌وفصل کنند. الان تأمین نهاده هم مشکل دامداران و هم مشکل کارخانه‌داران است.

او اذعان می‌کند: مرغداران باید بخشی از سرمایه خودشان را برای تأمین نهاده در بازارگاه اختصاص دهند؛ ولی خوراک دیر به دستشان می‌رسد؛ درواقع بخشی از سرمایه‌شان را باید در بازارگاه و بخشی دیگر را به تأمین نهاده از بازار آزاد اختصاص دهند.

این فعال صنعت خوراک دام خاطرنشان می‌کند: قیمت‌گذاری برای مرغداران دستوری است؛ به همین خاطر وقتی سرمایه‌شان را برای تأمین نهاده از بازار آزاد و بازارگاه اختصاص می‌دهند، با مشکل جدی روبه‌رو می‌شوند.

کارخانه‌داران هم با کمبود ذرت مواجه‌اند!

تأمین نهاده از یک‌سو و از سوی دیگر باز گذاشتن دست دلالان برای جولان در این بازار زیان‌های جبران‌ناپذیری به تولیدکنندگان زده است.

در حالی بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت طیور بر این باورند که با رفع مشکلات تأمین نهاده‌های دامی به‌خصوص کنجاله سویا و بارگیری به سوی واحدهای تولیدی، قیمت محصولات پروتئینی در بازار تعدیل می‌شود که هنوز دامداران با مشکل کمبود نهاده‌ها و افزایش قیمت خوراک در بازار آزاد مواجه‌اند.

یک شرکت تولیدکننده نهاده‌های دام و طیور نیز به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: ما برای تولید نهاده داخلی نیاز به تأمین ذرت داریم؛ ولی به دامداران هم ذرت نمی‌رسد، چه برسد به ما کارخانه‌داران.

این تولیدکننده خاطرنشان می‌کند: دولت، نهاده ذرت را فقط به بخش دام اختصاص می‌دهد؛ چون با کمبود ذرت در کشور مواجه هستیم؛ البته که دامداران هم به‌موقع نهاده به دستشان نمی‌رسد و مجبورند از بازار آزاد تهیه کنند.

او بیان می‌کند: دامدار وقتی پولش را برای تأمین نهاده از بازار آزاد اختصاص می‌دهد و دامش را می‌فروشد، تازه محموله ذرت به دستش می‌رسد مسلم است که این یعنی اجحاف در حق دامداران.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × چهار =