وضعیت‌بدنی شما چطور است؟

وضعیت‌بدنی خوب برای سلامت و پیشگیری از بدن‌درد حیاتی است، در غیر این صورت روی ستون‌فقرات تأثیر منفی می‌گذارد. به این موارد اشاره می‌کنیم:

تاریخ انتشار: 09:21 - یکشنبه 1402/11/1
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
وضعیت‌بدنی شما چطور است؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ وضعیت‌بدنی خوب برای سلامت و پیشگیری از بدن‌درد حیاتی است، در غیر این صورت روی ستون‌فقرات تأثیر منفی می‌گذارد. به این موارد اشاره می‌کنیم:

عوامل مخرب در وضعیت بدنی

پوشیدن مکرر کفش‌های پاشنه‌بلند یا حمل کیف‌های‌ سنگین روی شانه، عدم تحرک‌بدنی، استفاده بیش از حد از لوازم الکترونیکی‌(تلفن، تبلت، لپ‌تاپ و…) و خم‌کردن سر به پایین در درازمدت، باعث تغییر ستون‌فقرات و درد گردن می‌شود. بنابراین توجه‌کردن به وضعیت بدن در هر زمان و مکان مهم است. در زیر، نمونه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد اغلب افراد به وضعیت بدن خود توجه ندارند:

وضعیت ایستادن: زانوهای شما باید کمی خم شوند و قفسه‌سینه شما باز شود تا عضلات شکمتان در حین تنفس منبسط شوند. این شیوه به توزیع وزن بین پاها و سینه کمک می‌کند.

وضعیت نشستن: کف پاهای شما باید صاف روی زمین، پشت شما صاف و شانه‌ها پایین و به سمت عقب باشد. اگر پاهای خود را روی هم قرار دهید، می‌تواند گردش‌خون شما را مختل کرده و منجر به تورم و خستگی شود.

وضعیت راه‌رفتن: پیاده‌روی، فعالیت بسیار خوبی برای همه افراد است، اما باید به وضعیت بدن خود توجه کنید. در این وضعیت، گردن و سر شما باید صاف باشد. همچنین در حین پیاده‌روی سرتان را خم نکنید، زیرا می‌تواند باعث گردن‌درد شود. موقع قدم برداشتن، مطمئن شوید که ابتدا پاشنه پا و سپس انگشتان پا فرود می‌آید.

وضعیت خوابیدن: بهترین حالت خواب، دراز‌کشیدن به پهلو با زانوهای خمیده است که این به صاف نگهداشتن ستون‌فقرات کمک می‌کند. همچنین باید از یک تشک و بالش باکیفیت استفاده کنید.

وضعیت رانندگی: اگر در هنگام رانندگی، کمر و پشت خود را صاف نگهدارید، احتمال آسیب‌دیدگی شما در صورت تصادف کمتر می‌شود. بدین منظور، صندلی را طوری تنظیم کنید که بتوانید به‌راحتی و بدون خم شدن، پایتان را به پدال‌ها برسانید.

تکنیک‌های‌موثر برای بهبود وضعیت بدن

چندین تکنیک وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند کمر خود را صاف نگهدارید و وضعیت‌بدنی بهتری داشته باشید. در ابتدا صاف نشستن ممکن است کمی سخت باشد و ستون فقرات یا عضلات شما ممکن است درد بگیرد، اما مزایای آن بیشتر خواهد بود.

استفاده از کتاب برای تعادل: این تکنیک، سال‌ها برای آموزش راه‌رفتن به دختران جوان مورد استفاده قرار گرفت. هدف این است که سر و گردن خود را صاف نگه دارید. این حرکت مانع از افتادگی شانه‌هایتان می‌شود.

تقویت‌کردن پاها: برای این کار روی زمین بشینید، پاهای خود را دراز کنید و به جلو خم شوید تا انگشتان پا را لمس کنید. این یک کشش عالی برای کمر، شانه‌ها و گردن است، در عین حال عضلات ساق پا و شکم را نیز تقویت می‌کند.

تصور نگهداشتن شما روی طناب: این حالت اغلب در کلاس یوگا یا پیلاتس آموزش داده می‌شود. تصور کنید که یک طناب از بالای سر شما به سقف منتهی می‌شود.

استراحت کردن: اگر تمام روز را در محل کار و پشت میز می‌گذرانید، در چندین نوبت بلند شوید و راه بروید. بازوهای خود را حرکت داده و شانه‌های خود را بچرخانید. وقتی نشسته‌اید، کمرتان را صاف نگهدارید و شانه‌ها را شل کنید.

دکتر الهه حاج‌صادقی

پژوهشگر طب‌سنتی

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نوزده − دوازده =