تاجران اصفهان از چالش‌های همکاری با بانک‌های مشترک می‌گویند

«آف‌شور»؛ مشکل‌گشای تجارت

طرح ریال برون‌مرزی یا آف‌شور ماه‌های زیادی است که در بانک مرکزی در حال بررسی است؛ طرحی که با اجرایی شدن آن درخواست صادرکنندگان برای صادرات ریالی به سایر کشورها حل می‌شود و آن‌ها می‌توانند با ریال برون‌مرزی رفع تعهدات ارزی خود را انجام دهند.

تاریخ انتشار: 09:37 - چهارشنبه 1402/11/11
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
«آف‌شور»؛ مشکل‌گشای تجارت

به گزارش اصفهان زیبا؛ طرح ریال برون‌مرزی یا آف‌شور ماه‌های زیادی است که در بانک مرکزی در حال بررسی است؛ طرحی که با اجرایی شدن آن درخواست صادرکنندگان برای صادرات ریالی به سایر کشورها حل می‌شود و آن‌ها می‌توانند با ریال برون‌مرزی رفع تعهدات ارزی خود را انجام دهند. تجار اصفهانی امیدوارند که با اجرای این طرح بخش زیادی از چالش‌هایشان در حوزه نقل و انتقالات بانکی حل‌وفصل شود.

نقل و انتقالات بانکی یکی از نگران‌کننده‌ترین مباحث برای تاجرانی بوده است که فعالیت‌های مربوط به صادرات یا واردات دارند. تجارت صادراتی و وارداتی در حوزه بین‌الملل، ارتباط تنگاتنگی با نظام بانکی کشورهای مختلف دارد.

در سال‌های اخیر با ایجاد تحریم‌ها، فضای مناسبی برای نقل و انتقالات ارزی در تجارت وجود ندارد و همین موضوع باعث شده است که تاجران ایرانی با مشکلات عدیده‌ای در صادرات و واردات روبه‌رو شوند. دو تن از فعالان حوزه تجارت اصفهان در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» از مشکلات نقل‌وانتقال پول بین بانک‌های مشترک ایران با سایر کشورها سخن می‌گویند.

بانک‌های مشترک کالاهای محدود را پوشش می‌دهند!

به گفته یکی از تاجران اصفهانی، حوزه فعالیت بانک‌های مشترک در زمینه کالاهای محدودی است؛ درواقع برخی از این بانک‌ها حجم زیادی از کالاها را بر اساس قوانین کشور خودشان نمی‌توانند پشتیبانی کنند و دوم اینکه درصد نرخ تفاوت ارز یا انجام خدمات بانکی که انجام می‌دهند نسبت به سایر روش‌هایی که تجار استفاده می‌کنند بالاتر است.

هزینه کارمزد برای انتقال پول بالاست!

این‌طور که علی شریعت به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: به‌عنوان‌مثال بیزینس بانک روسیه با بانک گردشگری ایران برای انتقال پول قرارداد دارد و تقریبا ۸ درصد هزینه کارمزد را از تاجری که می‌خواهد پولش را انتقال دهد دریافت می‌کند؛ اما برای تاجرانی که فعالیت صادراتی با روش‌های غیررسمی انجام می‌دهند، این فرایند بین 3 تا 5 درصد هزینه دارد که این اختلاف هزینه قابل‌توجه است.

منتظر اجرای طرح ریال آف‌شور هستیم!

این فعال حوزه تجارت اذعان می‌کند: این بانک‌ها تحت تأثیر چالش‌های بین‌المللی و روانی و تحریم‌هایی که برای کشور وضع‌ شده قرار دارند. بیشتر بانک‌های بین‌المللی باید تحت قوانین اف ای تی اف فعالیت بکنند؛ ازآنجایی‌که ما در ایران قوانین اف ای تی اف را نپذیرفتیم این بانک‌های بین‌المللی امکان ارائه خدمات به ایران را ندارند. تا زمانی که قوانین اف ای تی اف توسط کشورمان پذیرفته نشود کار خاصی نمی‌توان انجام داد.

این فعال حوزه تجارت بیان می‌کند: منتظر ریال آف‌شور برای برقراری تبادلات با عراق و افغانستان هستیم. با توجه به اینکه حجم زیادی از صادرات ایران به این دو کشور انجام می‌شود قرار است روند جدیدی برای برقراری تجارت با این کشورها در پیش گرفته شود که البته جزئیاتش هنوز اعلام نشده است. اگر این جزئیات اعلام شود در تبادلات مالی بین دو کشور اتفاقات قابل‌ملاحظه‌ای رخ می‌دهد.

ریسک بالای نقل و انتقالات بانکی در سایه نبود اعتبار اسنادی

از سوی دیگر محسن میرزگر، تاجر و کارشناس تجارت بین‌الملل معتقد است: موقعی که ارتباطی بین بانک‌های ایرانی و بانک‌های بین‌الملل در کشورهای دیگر وجود نداشته باشد، عملا امکان نقل و انتقالات مالی هم وجود نخواهد داشت.

در این صورت با دو چالش اصلی مواجه می‌شویم؛ اول اینکه نمی‌توان پول کالاها را دریافت کرد؛ دوم اینکه امکان برقراری شیوه ال سی وجود ندارد؛ درنتیجه با ریسک‌های زیادی در تجارت مواجه خواهیم شد.

این کارشناس تجارت بین‌الملل به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: مشکل اصلی تجارت ایران نقل و انتقالات ارزی است. به خاطر تحریم‌ها امکان نقل‌وانتقال ارز به بسیاری از کشورها فراهم نیست و این از عدم ارتباطات و عدم اتصالات حساب‌های بانکی ایران به حساب‌های بین‌المللی نشئت می‌گیرد.

میرزگر بیان می‌کند: در تمام دنیا شیوه ال سی این امکان را فراهم می‌کند تا یک بانک عامل در کشور فروشنده و یک بانک عامل در کشور خریدار به یکدیگر متصل شوند و اسنادی را ردوبدل کنند؛ بر این اساس تجار دو کشور بابت ارسال کالا و دریافت کالا به یکدیگر اعتماد می‌کنند. درواقع تاجران دو کشور بدون اینکه همدیگر را ملاقات کنند به‌واسطه اعتماد به بانک‌های خودشان می‌توانند کالاهایشان را بدون اینکه پولی دریافت کنند ارسال کنند؛ از سوی دیگر تاجر کشور مقابل هم می‌تواند به‌محض اینکه کالا به گمرک کشور خودش رسید پول به بانک منتقل کند و اسناد دریافت کند و کالای خودش را از گمرک ترخیص کند.

این کارشناس تجارت بین‌الملل اذعان می‌کند: در شرایطی که بانک‌های کشور ما اتصال بین‌المللی ندارند، عملا از طریق شیوه ال سی نمی‌توانیم تجارت کنیم و این باعث بروز ریسک‌های بسیاری در زمینه تجارت می‌شود. وقتی تاجر بدون اینکه کل مبلغ کالا را دریافت کرده باشد، کالای خودش را ارسال کند با مخاطرات بسیاری مواجه خواهد شد و امکان از دست رفتن پول و مخاطرات زیادی را به همراه خواهد داشت.

تاجر کشور طرف مقابل نیز اعتماد نمی‌کند که پولش را به‌طور کامل پرداخت کند تا طی چندماه آینده کالا برایش ارسال شود و این باعث عدم اعتماد دوطرف می‌شود؛ این در حالی است که اگر ال سی برقرار باشد امکان مخاطرات کاهش می‌یابد و این باعث گسترش تبادلات تجاری بین کشورها می‌شود.

امکان ارائه ضمانت‌نامه بانکی وجود ندارد!

میرزگر اذعان می‌کند: در بحث زیرساخت‌ها نیز با چالش مواجه هستیم. وقتی شرکتی می‌خواهد در مناقصات بین‌المللی شرکت کند، باید ضمانت‌نامه‌های بانکی ارائه کند. ضمانت‌نامه حضور در مناقصه، ضمانت‌نامه حسن انجام کار و ضمانت‌نامه‌های ازاین‌دست ضمانت‌نامه‌های بانکی هستند؛ درنتیجه وقتی دسترسی به شعب بانک‌های ایرانی در کشورهای دیگر نداشته باشیم، امکان ارائه این ضمانت‌نامه‌ها نیز وجود ندارد و این باعث بازار ایران در سایر کشورها می‌شود.

او عنوان می‌کند: در حال حاضر تمهیداتی برای ریال آف‌شور در نظر گرفته شده است تا تجار بتوانند از ارزهای ملی دو کشور برای تبادلات استفاده کنند. ایران و روسیه، ایران و هند و ایران و چین در حال مذاکره هستند و اگر این اتفاق بیفتد، می‌توان تا حد زیادی این چالش را برطرف کرد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × پنج =