دکتر کورش محمدی با بیان اینکه این طرح پاسخ به دغدغهای بود که سالهاست در جوامع در حال توسعه که دچار درهم تنیدگیهای بسیار است، داده شده گفت: «پس از آنکه حاصل برنامهها و کارهای موازی دستگاهها را دیدیم، متوجه شدیم که طی سالها به مرحله اول بازگشتهایم و حالا به این نتیجه رسیدهایم که براساس نظر کارشناسان برای اینکه جوامع رشدیافته تلقی شوند، حتما باید از مردم و ظرفیتهای آن جامعه برخوردار شد.» در این مراسم رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، فرماندار اصفهان، رئیس مرکز تخصصی خانواده و معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان به سخنرانی پرداختند. رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان با اشاره به هدف اجرای طرح شبکه حامی گفت: «این فضای اجتماعی را به این دلیل به وجود آوردیم که هر سال شاهد این مسئله بودیم که نه تنها از رنج های مردم کم نمیشود، بلکه به آن اضافه هم میشود.»
پیچیدن نسخه شفابخش برای شهر
او ادامه داد: «بر اساس رصد ما 220محله شناسنامهدار شناسایی شده و در دسترس است. همواره برایشان نسخه پیچیدیم اما روشی غلط بوده و هست. ما این الگو را پیاده کردیم و سرشبکههای اجتماعی محلی، معتمدان، روحانیون، انجیاوها و داوطلبان انتخاب شدند که در گروههای 7 تا 15 نفره عضو هستند.»
محمدی افزود: «هر محله شخصیت و حقوقی دارد و دغدغه مردم محلهها برای محلهشان بیشتر از ماست. از جنس خود مردم است. این 220شبکه اجتماعی در غالب سامانه یاد شده به سازمانهایی مثل هلالاحمر برای مدیریت بحران متصل هستند.» رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان با برشمردن آسیبهای دوران پساکرونا از موج اول، گفت: «آمار خودکشیها و آسیبهای اجتماعی که در این دوران شدت گرفته موجود است، در حالی که اگر شبکههای محلی وجود داشتند میشد کاری کرد. ما حتی با وجود صداوسیما و دیگر سازمانهای متولی هنوز نتوانستهایم مردم را برای رفتارهای پیشگیرانه در زمینه کرونا و دیگر آسیبهای این حوزه متقاعد کنیم.» او ادامه داد: «به همین خاطر این شبکهها تشکیل شدند و با همراهی بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، کمیته امداد و فرمانداری اصفهان که فرمانده این شبکه است، درصددیم تا موازیکاریها حذف شود. مثلا در سال 98، 130 طرحواره درباره طلاق داشتهایم که هرکس ساز خودش را میزده که به ضرر شهر است».محمدی با اشاره به این نکته که سامانه شبکه اجتماعی محلههای شهر اصفهان، بزرگترین رویداد اجتماعی این شهر است، گفت: «این لایحه مصوبه شورای شهر را در پیش رو دارد. شهروندان به عنوان شبکه حامی تعریف شدهاند و شهرداری که پشتیبانی مالی این طرح را برعهده گرفته، یکی از اعضاست. به گواه کارشناسان میتوانیم یک الگوی بینالمللی ایجاد کنیم چون حتی در خاور میانه هم، چنین کاری انجام نشده است.»
شهروندان؛ محور ساختار شبکه حامی
رئیس مرکز تخصصی خانواده با اشاره به اینکه در ساختار اجتماعی شبکه اجتماعی اصفهان محوریت با شهروندان است، گفت: «مردم محلههای بخشهای مختلف این فرایند را تسهیل میکنند و دوستان ما در مجموعههای مختلف حاکمیتی و دولتی در کنار آنها قرار میگیرند. سازمانهایی مانند بهزیستی، هلال احمر، کمیته امداد و دستگاههای مبارزه با بحرانهای شهری نیز آنها را یاری میکنند؛ زیرا چنانکه میدانیم، ما شهری هستیم که آمادگی مقابله با بحرانهای زیست محیطی را نداریم.» او ادامه داد: «ما مجموعه مهمی تحت عنوان شبکه حامی داریم. از مجموعه آموزشوپرورش تا دادگستری و سازمان ورزش و جوانان و بسیج و سپاه و مجموعه مساجد و بخشهای دیگر. در کنار اینها دیدیم فضای مجازی نیز اطلاعات خوبی از محلهها خواهد داد.» دکتر محمد سجادزاده افزود: «مجموعه 220 محله دیده شده و هر محله ظرفیتهای ویژه خودش را دارد. دادهها به تفکیک موجود هستند. دستگاهها و زیرساختهای فرهنــگی و اجتماعی مشخص شدهاند. شناسنامه هر محله با وجهتسمیه مجموعههای تاریخی و ظرفیتهای محلی آن شناخته شده است. از ظرفیتهای مردم برای کارهای محله خودشان کمک گرفتهایم.» رئیس مرکز تخصصی خانواده با اشاره به زیرساخت شبکه حامی تأکید کرد: «همه دستگاههای استانی میتوانند کمککننده باشند. در این سامانه بخش ارتباطی هم دیده شده که سایر بخشها بتوانند با هم از طریق ظرفیتهای فضای مجازی مرتبط باشند. دستگاهها همچنین میتوانند شبکههای محلی را رصد کنند. مسئله مطالبهگری مردمی نیز اینجا وجود دارد تا شهروندان بدانند مطالباتشان را از کدام دستگاهها پیگیر شوند. نظام محلههای ما با این شبکه کاملا قابل رصد خواهد بود.»
مشارکت مردم و تأکید بر اقدامات محلهمحور
فرماندار اصفهان نیز ضمن ابراز امیدواری برای هرچه سریعتر اجرا شدن این طرح گفت: «حکومتهای بسیاری در جهان تجربه شدهاند، از جمله حکومت دولت ملت که این شیوه حکومتداری در ایران نیز به خوبی به اجرا در آمده است.» او ادامه داد: «این روش تاریخی درستی است و بعد از مشروطه معنای خاص خودش را پیدا کرده ولی آیا توانستهایم به شکل جامع در جایجای شهرمان خواستههای مردمی را ببینیم؟ آیا این تعادل برقرار است و بازخوردهایی که لازم است را از مردم میگیریم؟ اینها موضوعاتی است که هر سازمانی بر اساس برنامههای خود با آن برخورد میکند.» حسین سیستانی ادامه داد: «فکر میکنم شهرداریها بهخاطر مأموریتشان نیازمند این اطلاعات محلی و سازوکاری دقیقتر هستند که به طور مویرگی با مشارکت مردم تعریف و اجرا شوند. من هم به دنبال چنین برنامههایی بودم. از ابتدای شیوع کرونا نیازمند ورود به محلهها با چنین برنامهای بودیم که با برنامه پویش یاوران محلهها وارد شدیم. دوستان بسیج هم کارهایی کردند که خوب بود ولی جامع نبود. اعتقادم این بود که این شبکه باید در شهرداری ایجاد شود.» او افزود: «حالا چارهای نیست جز اینکه افرادی که نیاز مردم را دقیقتر میفهمند، این ارتباط را در شبکههای محلی شکل دهند چنانکه مقام معظم رهبری هم به اقدامات محلهمحور تأکید داشتند.»
چارهای جز رجوع به مردم و محلهها نداریم
رئیس شورای شهر اصفهان هم با اشاره به این نکته که شبکه حامی کاری پرمحتوا و ارزشمند است، گفت: «دوستان چند ماهی در این خصوص تلاش کردهاند که بسیار قابل تقدیر است. ما در شورای اسلامی شهر اصفهان به جد به دنبال تحقق حقوق مردم هستیم و اگر میخواهیم کار مملکت را پیش ببریم، چارهای جز رجوع به مردم و محلهها نداریم و چنانچه بخواهیم کاری کنیم، باید از محلهها اطلاعات داشته باشیم. از آمار بهعنوان ستون فقرات جامعه یاد میشود، آنجایی برنامه ریزی ها درست در نمیآید که بدون اطلاعات پیش میرویم و نه تنها کاری را درست نمیکنیم، بلکه تخریب هم میکنیم.»
شبکهسازی؛ نیازی برای تأمین امنیت
معاون سیاسیامنیتی استانداری اصفهان نیز با اشاره به اینکه شهر موجودی زنده است و سرزندگیاش را مدیون محلهها و مردم آن است، گفت: «زمانی که مردم آرامش و امنیت داشته باشند، ما میدانیم که آنها در آسایش هستند و چنانکه مشکلات امنیتی وجود داشته باشد میفهمیم که در جاهایی کمکاریهایی انجام دادهایم. بنابراین اگر این ارتباط محوری بین مردم و حاکمیت بهوجود بیاید و مطالبهگری ایجاد شود و دولت هم محدودیتهایش را به مردم انتقال دهد، میبینیم که به این شبکهسازی نیاز بوده است.»