ایرج مظفر تصریح کرد: احداث پل آفتاب و خیابانهای تابان و آسمان در مسیر رینگ چهارم باعث کاهش ترافیک شد و در حال حاضر تردد فوت شهروندان به دلیل تردد خودروهای سنگین در این محور کمتر شده است. او ادامه داد: با احداث این پلها و تقاطع غیر همسطح از ورود کامیونها به محدوده داخل شهر جلوگیری میشود؛ درضمن ترافیکی که از سمت میدان ارغوانیه به سمت محدوده منطقه ۱۵ میرود بهطور چشمگیری کاهش یافته است.
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان افزود: پل شهید سلیمانی که یکی از بزرگترین پروژههای شهری کشور است، با بهرهگیری از تکنولوژیها و طراحی نوین در مدتزمان ۲۰ ماه احداث شد.این پروژه اقدامی قابلتقدیر و ستودنی است.
مظفر خاطرنشان کرد: در این پروژه تمام تأسیسات شهری ازجمله آب، برق، گاز و تلفن در مقیاس کلان ایجاد و برای اجرای این پروژه ۲۰۰هزار مترمربع آزادسازی انجام شده است؛ همچنین با تمهیدهای اندیشیده شده برای تأمین منابع مالی پروژه در مراحل اجرا با هیچ مشکلی مواجه نبودهایم؛ اما تشکیل صندوق ذخیره در شهرداری بهعنوان یک پشتوانه مالی نیز تأثیرگذار بوده و اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است. او تصریح کرد: پروژه مجموعه پلها و تقاطع غیر همسطح شهید سلیمانی یــکی از بــزرگتـــریـــن پــروژههای اجراشده شهرداری اصفهان در چند سال اخیر است. ازنظر شکل سازه و معماری برای آن ۱۲ ستون V شکل برای اولینبار در ایران طراحی و اجرا شده است.
او افزود: ترافیک شرق شهر اصفهان با اجرای این پروژه بهطور چشمگیر کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر از کیلومتر ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ پروژه رینگ چهارم آزادسازی میشود و عملیات اجرایی کیلومتر دو و نیم تا چهارم نیز بهزودی شروع خواهد شد.معاون عمران شهری شهرداری اصفهان اظهار کرد: تاکنون حدفاصل کیلومتر چهار تا هفت ۶۰درصد پیشرفت داشته است. خوشبختانه در انجام مباحث اجرایی و فنی مشکلی وجود ندارد؛ اما اجرای پروژه مستلزم انجام آزادسازیها و تأمین منابع مالی است که خوشبختانه مدیریت شهری اصفهان از پروژههای عمرانی حمایت بسیار خوبی داشته است.
مظفر اضافه کرد: اولویت دوم پروژه رینگ چهارم از سمت جنوب غرب، یعنی کیلومتر ۴۵ تا ۶۳ به طول ۱۸ کیلومتر است که در محدوده تقاطع ذوبآهن با حلقه حفاظتی مجاور زندان مرکزی یک تقاطع غیرهمسطح احداث میشود. برای آزادسازی مسیرهای موردنیاز با دو ارگان سپاه و ارتش و با شهرداری ابریشم مذاکراتی انجام خواهد شد. کیلومتر ۶۳ تقاطع شهید دستجردی با رینگ چهارم در مقابل سیتیسنتر قرار خواهد گرفت.
او با اشاره به اولویت سوم رینگ چهارم خاطرنشان کرد: از کیلومتر ۲۹ تا ۴۵ حدفاصل میدان استقلال تا اتوبان ذوبآهن در محدوده شهرهای درچه و خمینیشهر قرار دارد؛ همچنین اولویت چهارم نیز از سیتیسنتر تا کیلومتر صفر پروژه پل سردار سلیمانی است که بسیاری از امور مربوط به آن انجامشده و در این مسیر تقاطع روشندشت و یک تقاطع بر روی مسیر رودخانه احداث میشود.
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان گفت: اولویت پنجم رینگ چهارم شهر اصفهان از کیلومتر نهم تا بیست و نهم در محدوده شهرهای دولتآباد و خورزوق و مناطق 7 و ۱۲ شهرداری قرار دارد که امیدواریم با برنامهریزیهای انجامشده و همکاری شهرداریهای شهرهای همجوار شاهد احداث رینگ چهارم در کمترین زمان باشیم.
مظفر خاطرنشان کرد: برای انجام آزادسازیها واحد املاک شهرداری، معاونت مالی و اقتصادی شهرداری و مناطق مرتبط فعالیتهای لازم را انجام دادهاند؛ اما شاهد همکاری خوب شهروندان با شهرداری برای انجام آزادسازیها بودهایم. گفتنی است در شرایط سخت اقتصادی و کرونایی شهرداری اصفهان توانست تهدید را به فرصت تبدیل کند؛ بهطوریکه پروژههای عمرانی شهر با قوت در حال اجراست. اکنون بودجه تحقق یافته است و با ارائه بهموقع بسته تشکیلی ساختوساز و جذب بودجه در ماههای آغازین سال گذشته و تخصیص اعتبارات موردنیاز پروژههای عمرانی شهر این کار سرعت گرفت. او گفت: سال گذشته دو برابر سال ۹۸ بودجه عمرانی در شهرداری محقق شد. در سال گذشته ۷۸درصد از سه هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان پروژه شهر و در سال ۹۸، ۳۸ درصد بودجه عمرانی دو هزار و ۵۰ میلیارد تومانی پروژه شهر جذبشده است.
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان اظهار کرد: کیلومتر ۶۰۰ تا 1000 رینگ چهارم در دستور کار قرار گرفته است و تا دو ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز میشود؛ همچنین از کیلومتر 1000 تا 2500 به دلیل حجم زیاد آزادسازی تعریض موقت انجام خواهیم داد. همچنین ۷۰درصد مسیر رینگ چهارم آزادسازی شده است. عملیات اجرایی آن تا یک ماه آینده آغاز میشود و تا چهار ماه آینده این مسیر در قالب دو مسیر پنجمتری تعریض میشود.
مظفر گفت: آزادسازیهای مسیر رینگ چهارم سانت به سانت در حال انجام است. در فرایند انجام آزادسازیها ســعــی کردیم این اقدامات با توافق شهروندان انجام شود. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهرهبرداری از این پروژه عظیم باشیم.
او افزود: با احداث پروژه رینگ چهارم از ترافیک سنگین شرق اصفهان، بهویژه در روزهای پایانی هفته، جلوگیری شده و شهرداری بهرغم تمام مشکلات اقتصادی، کرونایی و کاهش منابع درآمدی پروژههای بزرگی را در شهر اجرا کرده که بسیاری از آنها در مقابل دیدگان شهروندان قرار ندارد.
50درصد کیلومتر دو تا چهار رینگ چهارم آزادسازی شده است
مدیر منطقه 15 شهرداری اصفهان بیان کرد: برای آزادسازی بخشی از شرکت کارخانه قند، مدتزمان زیادی را از دست دادیم و اکنون مراحل نهایی پلها را شاهد هستیم که امیدوارم زودتر در اختیار مردم قرار گیرد. مسعود قاسمی تصریح کرد: فاز اول آزادسازی در کیلومتر چهار تا هفت بوده که 170هزار متر آزادسازی داشته و در حال حاضر 97 درصد آن انجام شده است. اکنون 3 درصد از این آزادسازیها باقی مانده است که تا تیرماه به دست مردم خواهد رسید.
او اظهار کرد: 50 درصد کیلومتر 2 تا 4 آزادسازی شده است و 80 هزار متر آزادسازی کلی داریم که مابقی آن نیز در شرف آزادسازی است و بهزودی به نتیجه خواهد رسید. نهایت مشکل ما در کیلومتر صفر تا دو است و تا کیلومتر یک را تقریبا بهصورت کامل در اختیار پیمانکار قرار دادهایم؛ همچنین کیلومتر یک تا دو حدود 25 درصد آن اجراشده است که با توجه به شرایط پیشآمده سعی داریم این آزادسازی را انجام دهیم. همچنین در منطقه 15 صد هزار متر آزادسازی باقیمانده است که بهزودی انجام خواهد
شد.مدیر منطقه 15 شهرداری اصفهان ادامه داد: از ویژگیهای این پروژه میتوان به کاهش بار ترافیکی اشاره کرد. اگر این پلها وجود نداشت، ماشینهای سنگین وارد شهر شده و باعث مشکلاتی میشدند؛ اما اکنون آلودگیهای زیستمحیطی را نیز شاهد نخواهیم بود. این موضوعها اتفاقهای خوبی را برای منطقه 15 و شهر اصفهان رقم میزند. بیشتر کار این پروژه بر عهده شهرداری مرکزی است؛ اما در بحث آزادسازیها شهرداری منطقه با این موضوع درگیر شده است که امیدوارم هرچه زودتر این مشکلات حل شود.
کیلومتر صفر تا چهار در مرحله توافق با پیمانکار است
مدیر پروژه رینگ چهارم اظهار کرد: رینگ چهارم به طول ۷۸,۲ کیلومتر و حدود ۸۰ کیلومتر اطراف شهر اصفهان را در بر خواهد گرفت. شهــرهای اصفهان، دولتآباد، خمینیشهر، درچه، فلاورجان، شهر ابریشم و خورزوق در مسیر پروژه رینگ چهارم قرار گرفتهاند. سید سلمان قاضی عسگر با بیان اینکه در این پروژه ۲۸ پل احداث خواهد شد، بیان کرد: تعدادی از این پلها همچون پروژه مجموعه پلها و تقاطع غیرهمسطح سردار شهید سلیمانی، پل آفتاب و میدان استقلال احداث شده است؛ همچنین تقاطعهای روشندشت و ذوبآهن نیز امسال اجرایی خواهد شد. این پروژه دارای پنج پل در سه سطح منفی هفت، مثبت هفت و ۱۴ اجرا شده است. پل شماره یک این مجموعه به طول ۴۹۳ متر است که مسیر شرق را به جنوب، پل شماره دو مسیر شمال را به جنوب و پل شماره سه مسیر جنوب را به شمال متصل میکند؛ همچنین پل شماره چهار بهعنوان کندروی پل شماره سه و پل شماره پنج در سطح منفی هفت بهصورت زیرگذر از شمال به شرق احداث شده است. او با بیان اینکه کیلومتر صفر تا چهارم در مرحله توافق با پیمانکار است، ادامه داد: ایمنسازی لازم برای سرعت خودروها در احداث پل سردار شهید سلیمانی تا ۱۲۰ کیلومتر انجام شده است و این سرعت برای تمامی این مسیر در نظر گرفته شده است.
مدیر پروژه رینگ چهارم خاطرنشان کرد: برای احداث این پروژه تاکنون در بخش فضای سبز، جابهجایی تأسیسات و روشنایی در حدود ۲۱۷ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
قاضی عسگر تصریح کرد: بخشی از رینگ چهارم حدفاصل کیلومتر صفر تا هفت در حال احداث است که تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ادامه پروژه از پل زندان آغاز میشود و به جنوب سپاهان شهر میرسد و عرض این مکان 76 متر و این رینگ دارای دو عرض 20 متری است. ما در اصفهان شاهد چنین عرضی در آزادراهها و بزرگراهها نیستیم؛ اما در این پروژه چنین کاری را انجام دادهایم.
او تصریح کرد: پس از کیلومتر هفتم رینگ، خیابانهای تابان و آسمان احداثشده و در ادامه از سمت شمال به اراضی دولتآباد و سپس به اتوبان معلم امتداد پیدا میکند. با توجه به تداخل رینگ و اتوبان ذوبآهن جلساتی با کمیته فنی شهرداری و شورای سیاستگذاری طرحهای عمرانی شهرداری برگزار شده است تا بتوانیم تا دو ماه آینده پل طراحیشده را در این محدوده مشخص به مرحله اجرا برسانیم؛ همچنین بعدازآن مسیر رینگ در محدوده اراضی ارتش، شهر ابریشم و جنوب سپاهان شهر با عرض ۷۶ متر شامل دو مسیر تندرو و دو مسیر کندرو اجرا میشود. پروژه رینگ چهارم تا سالها میتواند پاسخگوی ترافیک شهر اصفهان بوده و آلودگی را به شکلی چشمگیر کاهش دهد.
84میلیارد تومان برای انجام عملیات اجرایی پروژه
مدیر پروژه کیلومتر دو و نیم تا هفت رینگ چهارم گفت: عملیات اجرایی پروژه رینگ چهارم با تلاشی جدی در حال پیگیری است و عملیات اجرایی مسیر رینگ چهارم حدفاصل خیابان بهاران تا تقاطع آفتاب به طول سه کیلومتر در حال انجام است. در طول مسیر این پروژه دو پل بزرگ احداث خواهد شد؛ یک پل بر روی کانال آب و دیگری زیرگذر قهجاورستان بوده که عملیات اجرایی آن تکمیلشده است. ناصر کریمی اظهار کرد: این مسیر به طول سه کیلومتر و با عرض ۷۰ متر تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ درحالیکه حجم آزادسازیهای انجامشده در این پروژه زیاد بوده است. پل روی کانال آب به مساحت دو هزار و ۲۰۰ متر اجراشده تا مسیر رینگ از روی آن عبور کند. ما پروژه را ثانیهای رها نکردیم و با جدیت تمام مراحل اجرای این پروژهها را دنبال میکنیم. او تصریح کرد: برای اجرای کیلومتر چهار تا هفت رینگ چهارم ۸۴ میلیارد تومان تنها برای انجام عملیات اجرایی هزینه شده و برای اجرای کیلومتر دو و نیم تا چهار رینگ چهارم ۷۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که این ارقام جدا از هزینههای مربوط به جابهجایی تأسیسات و آزادسازی است.
او افزود: ما حتی روزهای تعطیل نیز پروژه رینگ چهارم را فعال نگه داشتهایم و امیدواریم در موعد مقرر شاهد تکمیل پروژه باشیم. مدیر پروژه کیلومتر دوونیم تا هفت رینگ چهارم خاطرنشان کرد: عملیات تکمیلی سازه پل قهجاورستان در حال انجام است و آخرین مرحله بتنریزی آن پایان هفته جاری انجام میشود.