رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشوردر این آیین گفت: جهاد تبیین اگربـــه حضـــور مــردم پیـــونـــد بخـــورد به نحو احســن محقــق خواهــد شد. حجتالاسلاموالمسلمین محمد قمی اظهار کرد: اگر اراده انسانها برای تغییر بهحق گره خورد، هیچچیز مانع آن نیست. او ادامه داد: گوهر و جوهر جامعه بشری عزم و اراده است؛ زمانی ارادههای مردم جامعه به هم پیوند خورد و برای احقاق حق
همه بهپا خواستند که حاصل آن جمهوری اسلامی شد؛ بنابراین این سنت خداوند است که باید اراده مردم به هم پیوند بخورد. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور اضافه کرد: اراده اجتـماعــی مقـدمـهای از جنـس تبیین حق است؛ بنابراین ترجمان این فرمایش قرآن کریم که اراده الهی با پیوند اراده انسانها تجلی پیدا میکند، این است که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «هرکجا امورات را به مردم سپردیم محقق شد و هرگاه به دستگاهها، محقق نشد.» حجتالاسلام قمی خاطرنشان کرد: اگر بین مردم بین صبر و تواصی بهحق جاری بود و کمک به یکدیگر کردند، یک معضل حل خواهد شد. علت مبقیه و محدثه انقلاب یکی است. در حقیقت تبیین حق دغدغه اصلی محکم شدن اراده مردم میشود و در زمان انقلاب اسلامی اینگونه بود. او اضافه کرد: بر اساس فرمایش رهبری در طول ۴۰ سال گذشته، اساس برنامه راهبردی اسلام تبیین است. به این تعبیر، تبیین همواره در منظومه فکری و گفتمان رهبری اصل بوده است.
اهمیت تبیین از سوی رهبری
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: در طول شش ماه گذشته رهبری سخن از «تبیین» کردهاند، قبضه افکار عمومی، جنگ ارادهها، روایتها، نیز دیگر کلیدواژههای بکار رفته در راستای اهمیت تبیین از سوی رهبری است. حجتالاسلام قمی اظهار کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین به راین اصول است که جنگهای امروز علیه اسلام و انقلاب جنگهای ترکیبی است، رمز پیروزی در این جنگهای نوظهور چون قیامهای گذشته مثل انقلاب اسلامی حضور بهموقع و آگاهانه مردم است. او خاطرنشان کرد: عرصه فضای مجازی جوانان را هرروز ناامیدتر میکند و جولانگاه دشمن است، بنابراین با حضور مردمی در فضای مجازی میتوانیم ورق جهاد تبیین را به نفع اسلام برگردانیم. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور تصریح کرد: مردم باید خوبیهای یکدیگر و زیباییهای خود و نظام را نشر دهند، بهترین بستر و فضا برای نشر این خوبیها همان فضای مجازی است که در این صورت نقطه پیروزی در جهاد تبیین رخ میدهد. حجتالاسلام قمی تأکید کرد: تضمین پیروزی در جنگ جهاد تبیین اخلاص و داشتن هادی و رهبری حکیم و حضور آگاهانه مردم است.
آشکارشدن حق و حقیقت در جهاد تبیین
نماینـده مـردم اصفهــان در مجلــس شورای اسلامی در آییـن گرامیداشت حماسه پنجم رمضان در خانه انقلاب اظهار کرد: در دهه ۶۰ با همت مردم سفره بسیاری از گروهکهای انحرافی چــون نهضــت آزادی، چریکـــیهــا و فــداییها جمـع و جریـان اسلامی در کشور تثبیت شد. امیرحسین بانکیپور گفت: در سورههای متعدد قرآن کریم چون سوره مبارک واقعه، خداوند گروههای مردمی جامعه را به سهدسته تقسیم میکند و در سوره فاطر مردم به سه دسته تقسیم میشود؛ با این تفاوت که در سوره فاطر خداوند این تقسیمبندی را بین گروه حق که اهل حق هستند انجام میدهد. او افزود: اولین ملاحظه انقلاب که امام راحل براساس آن انقلاب اسلامی را شکل داد و رهبر معظم انقلاب همواره آن را در نظر دارند، حق و حقیقت و شرع است. ما عبد خداییم و باید آنچه دراسلام گفتهشده را اجرا کنیم و مسیر حقیقت را گم نکنیم و ذرهای پای ما از شرع خارج نشود. ملاحظه دوم مــلاحظه اجتـــماعی داشتـــن اســـت. جمهوری اسلامی ذاتا با ترکیب این دو ملاحظه ایجاد شد. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این بدان معنی است که باید بدانیم حرف حق برای تحقق پیدا کردن باملاحظه اجتماعی باید تطبیق پیدا کند؛ البته زمانهایی این دو ملاحظه ممکن است باهم برخورد و تعارض پیدا کند که دستور خدا و قرآن اولویتدادن به ملاحظه حق، اسلامو اجرای حکم خداست. بهعنوان نمونه امام راحل در جریان سلمان رشدی تمام ملاحظات دیپلماسی و بینالمللی را کنار گذاشت و دستور ارتداد داد. بانکیپور گفت: در جریان انقلابی عدهای چنان توجهشان به ملاحظات حق زیاد است که اصلا توجهی به ملاحظه اجتماعی نمیکنند و در مقابل افرادی چنان به ملاحظات اجتماعی و رسانهای توجه میکنند که رسالت شرعی خود را کنار میگذارند. جمع
این دوملاحظه در کنار هم خیلی سخت است. او ابراز کرد: یکی از برکات و نعمتهای انقلاب اسلامی، وجود شخصیتی چون رهبر معظم انقلاب است که در هر امری هنرمندانه هر دومــلاحظـــه را در نظــر میگیـــرنـد و هیچگاه از حرف حق و اسلام و حکم خدا غفلت نکرده؛ ولی همواره ملاحظه اجتماعی را در نظر دارند. او یادآور شد: داستـان جهاد تبییـن قرار است حق و حقیقت را تبیین کنیم؛ ولی این کار باید با در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی باشد. درواقع جهاد تبیین حفظ این دوملاحظه است.
توجه به فضایل امیرالمؤمنین
نشر آن و عبرت گرفتن ، رسالت امروز پیشکسوتان استدر ادامه این آیین، پیشکسوت انقلاباسلامی گفت: رسالت امروز پیشکسوتان توجه به فضائل امیرالمؤمنین، نشر آن و عبرت گرفتن است. سیــدمهدی طبـاطبـایی اظهـار کـرد: حضرت امیرالمؤمنین (ع) در رابطه با عبرت گرفتن بارها سخن گفتهاند؛ بهنحـویکه در غــررالحکــم بیــش از۱۰۰ بیان دارند، بنابراین رسالت امروزپیــشکســوتان تــوجــه بـــه فضــائـــل امیرالمؤمنین، نشر آن و عبرت گرفتن است.او بابیان اینکه امیرالمؤمنین (ع) در روایتی میفرمایندخداوند کسی را که دوست داشته باشد بهوسیله عبرت او را پنــد میدهــد، تصــــریــح کـــرد: بهعنوانمثال اگر روایات متعدد را بررسی کنیم، متوجه کمالات شخصی به نام زبیر میشویم؛ بهنحویکه زبیر امانتدار رسولالله بود و تنها کسی بود که در دفاع از حضرت زهرا (س) اقدام و تنها کسی است که جنایات عثمان را برملا کرد و با ابوبکر بیعت نکرد؛ او در حمایت از امام علی (ع) به ابوبکر اعتراض کرد. در این راستا ۵۰ خصیصــه بـــارز و منحصـــربهفـــرد دیگــــر بــــرای ایــن شخصیـــت بیـــانشده است.عضو مجمع خیرین استان اصفهان گفت: زبیر هفتادسال عمر کرد که ۶۶ سال در رکاب اسلام و رسولالله و امیرالمؤمنین (ع) بود؛ ولی در چهار سال آخر عمر فریب دنیا را خورد و زندگی و سرنوشت این صحابه بازگشت. طباطبایی با تأکید براینکه عبرت گرفتن از تاریخ و چنین وقایعی برای همه ما، خاصه پیشکسوتان انقلاب درس است، خاطرنشان کرد: امروز پیشکسوتان انقلاب باید مراقب باشند که درباره به زندان رفتن خود، شکنجه شدن توسط ساواک، شعاردادن برای انقلاب و دیگر مسائل مغرور نشوند. او ادامه داد: در کتاب عبرتی که در ابتدا اشاره داشتم، همت کردیم وصد جنایت و خیانت زبیر را که هیچکس در حق امیرالمؤمنین (ع) و خاندان آلالله نکرده بود، بر اساس اسناد اهل سنت و شیعه نگاشتیم.پیشکسوت انقلاب اسلامی تصریح کرد: معتقدم دلایل متعددی برای این سرنوشت زبیر وجود دارد؛ مال دوستی نخستین دلیل انحراف زبیر بود و امروز این امر برای همه ما عبرت است. طباطبایی تصریح کرد: اعتباردوستی و حب به ریاست دومین دلیل انحراف زبیر بود. مراقب باشیم دلخوش به لفظ دکتر و آقا و آیتالله گفتن مردم نباشیم که در روایت آمده است آخرین حبی که از دل مردم بیرون میرود حب ریاست است . حقالناس سومین دلیل انحراف زبیر است.او خاطرنشان کرد: بر همه آحاد جامعه، خاصه مسئولان دستگاههای دولتی و رؤسا فرض است که کلام نهجالبلاغه را دریابند و بدانند تا به سراغ نهجالبلاغه نرویم مشکلات ما رفع نخواهد شد.
شناختن زبان خاص نسل جدید در دنیای کنونی
عضـــــو هیئـــــتعلـــمـــی دانـــشــگـــاه امام صادق (ع) در این آیین در جمعپیشکسوتان انقلاب اسلامی اصفهان اظهار کرد: از کودکی این شعار رامیدادیم که «وای اگر خامنهای حکم جهادم دهد»؛ درحالیکه سالهاست رهبر معظم انقلاب حکم جهاد را دادهاند. به اعتقاد من جهاد تبیین باید به «لسان قومه یبین بینهم» باشد؛ در حالی که مدتهاست که این زبان قوم را فراموش کردیم. درواقع این شکافی که بین نسلها ایجادشده به دلیل فراموشی زبان آنهاست. سیدبشیر حسینی بابیان اینکه بهراستی ما برای جهاد تبیین مدنظر رهبری چهکاری کردهایم، تصریح کرد: نسل جدید را نهتنها مغفول و مظلوم، بلکه مجهول میدانم. نسل جدید کپی نسلهای قدیم نیستند؛ بلکه یک نسل کاملا متفاوت است، بنابراین باید زبان خاص نسل جدید را فهمید و دانست و با آن سخن گفت.
او تصریح کرد: اگر درگذشته یک نوجوان منحصرا در انحصار تربیت خانواده بود، امروز رسانه و فضایی داریم که بیش از والدین و هر دوست دیگری نزدیک به نوجوان است و نوجوان با آن فضای مجازی و رسانهای زیست میکند. ایــن عضـــو هیئـــتعلــمی دانشگــــاه امـــام صـــــادق (ع) بــابیــــــان اینکــــه جهاد تبیین مدنظر رهبری امروز بدون رسانه محقق نمیشود، عنوان کرد: همانگونه که بدون اسلحه نمیتوان جنگ نظامی کرد، جهاد تبیین هم بدون رسانه نمیتواند محقق شود.حسینی خاطرنشان کرد: برخی اوقات به اسم صیانت و حفاظت خیانت کردیم و به اسم فیلترینگ اقدام اشتباه و غلطی را مرتکب شدیم که آثار سویی داشت. امروز فیلترینگ امثال تلگرام، فقط حضور بزرگسالان را در این فضا فیلتر کرده و بهنوعی بزرگترها را از این فضا حذف کرد؛ وگرنه کودکان و نــوجوانان آنمیــزان به ایــن فضــا اشتیاق دارند که با فیلترشکن دوباره به این فضاها ورود کردند.