دانستنی روز:

مواد غذایی مفید برای چشم شما

رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه و سبزیجات تازه در حفظ سلامت فیزیولوژیکی و عملکرد تمام اندام‌های بدن از‌جمله چشم مؤثر است.

تاریخ انتشار: 08:43 - دوشنبه 1402/06/13
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
مواد غذایی مفید برای چشم شما

به گزارش اصفهان زیبا؛ رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه و سبزیجات تازه در حفظ سلامت فیزیولوژیکی و عملکرد تمام اندام‌های بدن از‌جمله چشم مؤثر است. همچنین شیوه زندگی سالم و فعالیت‌بدنی منظم باعث کاهش ابتلا به سندرم‌متابولیک، دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی‌عروقی و کلیوی و به دنبال آن عوارض چشمی ناشی از بیماری‌ها می‌شود.

بنابراین به تعدادی از مواد غذایی مفید برای چشم با نظر دکتر محمد باقرنیا، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان اشاره می‌کنیم:

ویتامین آ

این نوع ویتامین، نقش اساسی در بینایی دارد و برای دریافت نور ضروری است. یکی از اولین علائم کمبود ویتامین آ، اختلال بینایی در نتیجه کمبود رنگدانه‌های بینایی است. این وضعیت از نظر بالینی به شکل شب‌‌‌‌کوری یا اختلال در تطابق در تاریکی تظاهر پیدا می‌کند. همچنین کمبود این ویتامین می‌تواند باعث آتروفی غدد دورچشم، خشکی‌چشم، زخم قرنیه و کوری شود.

منابع حیوانی ویتامین‌آ شامل: روغن کبد‌ ماهی، بوقلمون، جگر و زرده تخم‌مرغ است و منابع گیاهی آن به شکل کاروتنوئیدها(پیش‌ساز ویتامین‌آ) در سبزی‌های برگی شکل تیره و میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی‌(هویح، طالبی، آب‌پرتقال، خرمالو، انبه) وجود دارد.

لوتئین

یک آنتی‌اکسیدان قوی از خانواده کاروتنوئیدهاست. بهترین منبع آن سبزیجات برگ‌سبز تیره مانند: اسفناج، کلم، هویج، کدوحلوایی، ذرت و زرده تخم‌مرغ است.

ویتامین سی

از مهمترین آنتی‌اکسیدان‌های محلول در آب است که غلظت بالایی در چشم دارد. این ویتامین از قرنیه و عدسی در برابر اکسیداسیون محافظت و در پیشگیری از بروز آب‌مروارید نقش دارد. مرکبات‌(پرتقال، لیموشیرین، نارنگی)، کیوی، سبزیجات برگ‌سبز‌(جعفری، اسفناج)، فلفل‌شیرین از منابع این ویتامین هسنند.

ویتامین ای

مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان محلول در چربی است که از فسفولیپیدهای اشباع‌نشده در غشای سلول محافظت می‌کند. کمبود ویتامین ای باعث اختلالات بینایی می‌شود. روغن‌های گیاهی‌(زیتون و کلزا، کنجد و غیره)، کشمش و بادام حاوی ویتامین ای هستند.

ویتامین ب‌۲

از علائم کمبود ویتامین ب‌۲ ترس از نور، ریزش اشک، سوزش و خارش چشم‌ها، التهاب ملتحمه است. همچنین در بروز کاتاراکت هم نقش دارد. تخم‌مرغ، جگر، شیر، کلم‌بروکلی، سبزیجات برگ سبز از منابع ویتامین ب‌۲ است. این ویتامین در برابر حرارت پایدار است، اما در مواجهه با نور به‌راحتی تخریب می‌شود.

روی

روی، نقش مهمی در انتقال و متابولیسم ویتامین آ دارد. شب‌کوری و ترس از نور از علائم کمبود روی است. مطالعات نشان داده است کمبود روی باعث بیماری وابسته به سن می‌شود و دریافت مناسب روی این بیماری را کاهش می‌دهد. جگر، گوشت، ماهی، ماکیان، غلات کامل، لوبیا، مغزها همگی از منابع خوب روی هستند.

اسیدهای چرب امگا‌۳

اسیدهای چرب امگا‌۳ در ماهی‌های آب سرد مانند ماهی سالمون، ساردین، روغن سویا و کانولا، گردو، تخم‌کتان و روغن ماهی یافت می‌شود. غذاهای سرشار از امگا‌۳ کمک زیادی به پیشگیری از ابتلا به مشکلات بینایی در سالمندان می‌کند و در پیشگیری از نابینایی ناشی از پارگی عروق چشمی مؤثر است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × چهار =