به گفته نصر اصفهانی، اگر بودجه سال جاری شهر اصفهان بهاندازه بودجه سال گذشته محقق شود، کاری بزرگ انجام دادهایم.
در انتظار ابلاغ شورای عالی شهرسازی
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به پرسش دیگر اصفهان زیبا درباره آخرین وضعیت ناژوان گفت: ناژوان 1200 هکتار زمین طبیعی است که ریه تنفسی اصفهان محسوب میشود. او ادامه داد: در سالهای گذشته، سعی شده این مجموعه حفظ شود. به گفته نصر اصفهانی، در گذشته حدود 200 هکتار آن توسط شهرداری خریداریشده، اما بخش دیگر متعلق به مردم است که باید برای مالکان آنها انگیزه ایجاد شود. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: در سالهای گذشته مشاور شهر و خانه طرح ناژوان را تهیه کرد که در این دوره از مدیریت شهری، طرح فوق با جدیت پیگیری و موارد در کمیسیون ماده 5 و کمیته امور زیربنایی دنبال و مشکلات حل شد. او ادامه داد: در جلسه ماه گذشته شورای عالی شهرسازی، مطالبات شهرداری درباره این منطقه مطرح و قرار شد با دستور وزیر راه و شهرسازی موارد پیگیری شود. به گفته او، تصمیم نهایی شورای عالی شهرسازی به مدیریت شهری اصفهان ابلاغ میشود. نصر اصفهانی همچنین درباره آخرین وضعیت گذر آقا نورالله نجفی گفت: ماه گذشته در شورای عالی شهرسازی کشور و در حضور وزیر راه و شهرسازی، چهار سناریو توسط شورای شهر اصفهان ارائه شد و یکی از سناریوهای فوق به تصویب رسید و تکلیف این گذر مشخص شد. او ادامه داد: شهرداری منطقه3 نیز مأمور اجرای این مصوبه شده که البته ارسال صورتجلســــه به تأخیر افتاده است که با رسیدن این صورتجلسه کار تمام خواهد شد.
ماجرای خرید 100 اتوبوس
نصر اصفهانی در بخش دیگری از نشست مجازی خود درخصوص شبهات مطرحشده درباره خرید 100 دستگاه اتوبوس توسط مدیریت شهری گفت: در دوره قبل، چهار شرکت تولیدکننده، محصولات خود را به مدیران وقت ارائه کردند و بهرغم گرانی اتوبوسهای ساخت کارخانه اسکانیا برای خریداری آنها تصمیم گرفته شد. به گفته او، قیمت روز این اتوبوسها 450 میلیون تومان بود که برای خرید 478 دستگاه تصمیمگیری و 40 دستگاه آن در خط BRT خیابان جی و 50 دستگاه هم در خط BRT خیابان شهید باهنر استفاده شد.
نصر اصفهانی با اشاره به تغییر مدیریت در شهرداری اصفهان و آغاز پنجمین دوره مدیریت شهری اظهار کرد: سه سال قبل باید پیشپرداخت 350 دستگاه اتوبوس باقیمانده انجام میشد که با تهاتر یک ملک در خیابان فرایبورگ 45 دستگاه اتوبوس خریداری شد. او با بیان اینکه به دلیل وضعیت اقتصادی و بدهی شهرداری به پیمانکاران و کارکنان سازمان عمران، خرید اتوبوس اولویت شهرداری نبود، تصریح کرد: برای خرید باقیمانده اتوبوسها دریافت تسهیلات 35 میلیاردی از بانک شهر مطرح شد که به دلیل وضعیت اقتصادی شهرداری امکان تأمین مالی آن وجود نداشت. نصر اصفهانی خاطرنشان کرد: 100 دستگاه خریداریشده باوجود همه گرفتاریهای مالی اتفاق خوبی بود که هر دستگاه آن تا امروز یک میلیارد تومان افزایش قیمت داشته است.
سال سوم
نصر اصفهانی از برگزاری 44 جلسه علنی و 47 جلسه کمیسیون تلفیق در سال سوم شورای شهر خبر داد و گفت: همچنین از 251 مصوبه سال گذشته دو مورد رد و یک مورد هم به شورای حل اختلاف ارجاع شد. او تأکید کرد: در سال آخر باید پروژههای نیمهتمام را به اتمام برسانیم؛ همچنین تدوین برنامه ششم توسعه را در دست بررسی داریم که قرار است به شورای اسلامی شهر ارسال شود تا چراغ راه پنجساله آینده مدیریت شهری را نشان دهد. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: برنامه جامع شهر اصفهان طی دو سال گذشته در حال بررسی و تدوین است که در این مسیر از همراهی نخبگان و مردم شهر استفاده شده است؛ همچنین بودجه سال آینده دیماه به شورا ارسال میشود که ظرف یک ماه باید بررسی و به تصویب برسد. نصر اصفهانی اظهار داشت: اعضای شورای شهر به فکر مردم هستند و تلاش دارند مسائل آنها را بهبود ببخشند؛ همچنین در شهرداری اصفهان مدیران، کارشناسان و کارگران در طول شبانهروز میکوشند تا مشکلات شهر را حل کنند.
او از ارتقای سطح ملاقات مردمی رئیس شورای شهر در این دوره خبر داد و گفت: در دوره پنجم برای اولینبار است که ریاست شورا ملاقات مردمی بهصورت هفتگی دارد و حتی ملاقات 50 نفر نیز در طول یک روز انجامشده است. به گفته نصر اصفهانی، بخش زیادی از این مراجعات در کمیتههای نظارتی انجام میشود و هر هفته اعضای شورا در مناطق مختلف حضور دارند که تا امروز پنج هزار نفر ملاقات مردمی انجامشده است. او درباره برنامه و طرحهای مدیریت شهری در حوزه گردشگری در این دوره نیز گفت: یکی از برنامههای شاخص و برجستهای که به همت کمیسیون اقتصادی دنبال شد، اصفهان 2020 بود که با حمایت اعضای شورای شهر مصوب شد. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در بودجه سال 1399 تعداد چشمگیری پروژه برای این طرح مصوب و 250 میلیارد تومان هم در نظر گرفته شد که با شیوع کرونا اجرای برنامهها کند شده است؛ اما ما به اصلاح بسترهای گردشگری اعتقاد داریم و این پروژهها را ادامه خواهیم داد. نصر اصفهانی از امکانسنجی ایجاد شهرک صنایعدستی خبر داد و تصریح کرد: این دوره از مدیریت شهری توجه ویژهای به حوزه گردشگری داشته است.
حریم تاریخی خط قرمز ماست
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره تعرض به حریم تاریخی شهر نیز گفت: هرکجا میراث تاریخی این شهر مورد تعرض قرار گیرد، مراقبت میکنیم و در کنار سازمان میراث فرهنگی مسائل را پیش میبریم. نصر اصفهانی با تأکید بر اینکه ورود به حریم آثار تاریخی خط قرمز مدیریت شهری محسوب میشود، افزود: کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهرهم به موارد مطرحشده در ماههای اخیر ورود کرده و جلساتی را با فعالان میراثی برگزار کرده است. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص هتل چهارباغ گفت: فرایند را بررسی کردیم و متوجه شدیم روال قانونی آن طی شده است؛ اما با توجه به اعتراضهای فعالان میراث دوباره پرونده این هتل به کمیسیون ماده 5 ارسال شد. مالک هتل و مدیران شهری به چهارباغ عباسی حساس هستند. او درباره خانه هنرمندان نیز اظهار کرد: وضعیت خانه هنرمندان نیز مورد اعتراض اهالی هنر اصفهان قرار گرفت و به این موضوع نیز اعضای شورای شهر ورود کردند تا تنشهای اجتماعی را به حداقل برسانیم. نصر اصفهانی ادامه داد: به تکریم اربابرجوع بهشدت حساس هستیم. این مسئله جزو شعارهای ما بوده و باید مشکلات هر اربابرجوعی تا پایان کار دنبال شود. به گفته او، میزهای خدمت در شهرداریها برای کاهش مشکلات مردم است که در دوران کرونا این میزها به پیشبرد امور کمک بزرگی کردهاند. نصر اصفهانی ادامه داد: یکی از وظایف اصلی اعضای شورای شهر نظارت است و شورای شهر در بحث تکریم اربابرجوع کوتاه نمیآید. البته تکریم دوطرفه است و باید کارکنان شهرداری نیز موردتکریم قرار گیرند.
همه طرحهای عمرانی یک شهر
او با بیان اینکه در دوره پنجم آغاز رینگ چهار ترافیکی یک اقدام جسورانه محسوب میشود، اظهار داشت: حدود 130 میلیارد تومان هزینه احداث تقاطع غیر همسطح رینگ چهارم است. 22 پل در رینگ چهارم در محدوده شهر اصفهان ساخته میشود. امیدواریم بخش خصوصی نیز وارد عمل شود تا شهرستانهای اطراف اصفهان هم بتوانند کار را انجام دهند. نصر اصفهانی درباره خط دوم مترو نیز گفت: در خط دوم قطار شهری، 12 ایستگاه در زیر زمین فعال است که غیر از هزینه آزادسازی، 493 میلیارد تومان برای آن مصرفشده است. به گفته نصر اصفهانی،شش کیلومتر از تونل متروی خط دوم احداث و چهار ایستگاه دیگر نیز در دست اقدام است. او گفت: هر کیلومتر مترو برای بهرهبرداری کامل به 800 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. او درباره سایر پروژههای عمرانی شهر نیز اظهار داشت: مرکز همایشها با سرعت پیش میرود و تقاطع غیرهمسطح سردار سلیمانی تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد؛ همچنین پروژه نمایشگاه بینالمللی بهزودی افتتاح شده و محور فرهنگی چهارباغ به بهرهبرداری میرسد. بزرگراه فرزانگان و تقاطع آفتاب هم در اختیار مردم قرارگرفته است. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: برای اطلاعرسانی از وضعیت پروژههای عمرانی شهر باید تبلیغات بیشتر شود و افرادی که این تبلیغات را میشنوند باید آستانه تحمل خود را افزایش دهند و بدانند این تبلیغات به نفع جریان خاصی نیست و همه مجموعه نظام و دولت را در برمیگیرد. مردم هم هر اتفاق خوشایندی را به فال نیک میگیرند.
افزایش تعاملهای مدیریت شهری
او از افزایش سطح تعاملهای مدیریت شهری با سایر نهادها و ارگانها خبر داد و گفت: تا امروز همه مدیرانی که با آنها مکاتبه کردهایم با شورای شهر همراهی کردهاند و 14 جلسه علنی و شش جلسه تلفیق را با حضور مدیران استانی برگزار کردهایم. نصر اصفهانی تأکید کرد که به درختان آسیبی وارد نشود. او ادامه داد: در خشکسالیهای سالهای گذشته با تانکر این درختان را آبیاری و حفظ کردیم.
فساد را برنمیتابیم
او بر لزوم شفافیت و نظارت بر حوزه مالی مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: بنای ما رصد مدیریت شهری بهخصوص درزمینه مسائل مالی است. بدون تردید فساد را پیگیری میکنیم و در این خصوص شخص، سمت و جایگاه برای ما مهم نیست؛ البته گاهی شایعاتی مطرح میشود که فرد شایعهساز باید پاسخگو باشد. او تأکید کرد: اگر مردم متوجه رشوه و اختلاس شدند، به شورای شهر اعلام کنند و بدانند شورای شهر درزمینه اختلاس و رشوه با هیچکس تعارف ندارد و برخورد جدی خواهد کرد. او در بخش دیگری از سخنانش درباره رعایت پروتکلهای بهداشتی در زمان شیوع کرونا گفت: در ابتدای شیوع این بیماری شهرداری باید بهصورت میدانی عمل میکرد تا مردم متوجه اهمیت موضوع شوند؛ اما امروز هم دستورالعملها تغییر کرده و هم مردم خود را با دستورالعملها تطبیق دادهاند.
زیان کرونایی شهر
او درباره زیان ناشی از شیوع کرونا به بخشهای مختلف مدیریت شهری بیان کرد: تعداد مسافر اتوبوسرانی از 520 هزار نفر به 200 هزار نفر رسیده که این کاهش، 29 میلیارد تومان به اتوبوسرانی ضرر زده است. نصر اصفهانی ادامه داد: در مترو هم تعداد مسافر از یکصدهزار نفر به 25هزار نفر کاهش یافته که خسارتهای جبرانناپذیری به شهرداری وارد کرده است. به گفته رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، اماکن تفریحی شهر نیز تعطیلشده و درآمد ناژوان که فقط از اسفند تا اردیبهشت محقق میشد امسال تقریبا به صفر رسید. او درباره وضعیت ایمنی اسباببازی کودکان در شهر نیز اظهار داشت: یکی از دغدغههای مدیریت شهری ایجاد ایمنی در شهر است. برای ایمنی اسباببازی کودکان تلاش کردیم که آنها هنگام استفاده آسیب نبینند؛ همچنین درختانی که در موقع باد و طوفان میتوانند خطرساز باشند هم مشخصشده و مکانهای تفریحی و تفرجگاهی تحت نظارت قرار دارند. نصر اصفهانی درباره خطرات کوه صفه نیز گفت: در این کوه پرتگاههایی بود که مدیریت این منطقه حفاظکشی انجام داد. او درباره سیوسهپل بیان کرد: در خصوص سیوسهپل نیز چندین سال پیش با مدیرکل میراث فرهنگی جلساتی گذاشته و در این زمینه از آنها نظرات کارشناسی اخذ شد؛ اما چون محیط این پلها تاریخی است باید هر اقدامی با نظر میراث فرهنگی انجام شود. او ادامه داد: برای این منطقه هم شهرداری آماده ایمنسازی است؛ اما میراث فرهنگی باید مجوز را صادر کند. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بر تأمین ایمنی بازار اصفهان تأکید کرد و گفت: به نیازهای آتشنشانی توجه شده و سعی کردهایم لوازم ایمنی برای شهر فراهم باشد. او درباره اداره بعضی از جایگاههای مدیریت شهری با سرپرست گفت: نباید هیچ پستی در شهرداری اصفهان خالی بماند. شهردار اصفهان نیز اقدامات لازم را انجام داده است؛ اما چون جایگاههای حساس با سرپرست اداره میشوند باید افراد توانمند وارد این حوزه شوند.