جولان داخلی‌ها در بازار آرایشی‌ها

دولت سال 97 واردات لوازم‌آرایشی و بهداشتی خارجی به کشور را با صدور بخشنامه‌ای متوقف کرد؛ اگرچه چند روز قبل خبرگزاری‌ها از شروع واردات قانونی لوازم‌آرایشی و بهداشتی خبر دادند؛ ولی رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان فراورده‌های بهداشتی این خبر را تکذیب کرد. ازاین‌رو باید همچنان شاهد برندهای ایرانی در بازار لوازم‌آرایشی و بهداشتی باشیم. هرچند نمونه قاچاق و تقلبی نیز به‌وفور در بازار لوازم‌آرایشی و بهداشتی در کنار اقلام ایرانی عرضه می‌شوند. بااین‌حال بازاری که تا چند سال قبل در سلطه برندهای خارجی بود، حالا امروز در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دارد.

تاریخ انتشار: 08:54 - پنجشنبه 1399/11/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

فروشندگان لوازم‌آرایشی و بهداشتی زمانی ترجیح می‌دادند فروشگاه‌های خود را ببندند؛ زیرا کالاهایی برای فروش نداشتند! ولی این روزها اقلام تولید داخل جای اجناس وارداتی را پرکرده است و خبری از واردات نیست.

ممنوعیت واردات پابرجاست

هیئت‌دولت طــبـق مـصـوبـه‌ای در سال97 واردات کالاهای لوکس خارجی ازجمله لوازم‌آرایشی را به ایران را ممنوع کرد. یکی از اهداف ممنوعیت واردات لوازم‌آرایشی و بهداشتی، حذف رقیب خارجی در بازار و فراهم‌آوردن شرایط تولید این اقلام در داخل کشور بود. ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی در طول سه سال گذشته پابرجا بود تا اوایل بهمن‌ خبر لغو ممنوعیت واردات این اقلام منتشر شد؛ ولی حمید مقیمی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان فراورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران، بلافاصله پس از انتشار این خبر آن را تکذیب کرد و طبق گفته‌های این مقام مسئول، پیش از اعمال ممنوعیت واردات گروه کالایی ۲۷ از سوی وزارت صمت، تعدادی از شرکت‌های لوازم‌آرایشی و بهداشتی اقدام به واردات کردند؛ ولی پس از ممنوعیت‌ها روند ترخیص ایـــن کــالاهـــا مـتـوقــف شــد. درپی پیگیری‌های انجمن، سه ماه قبل ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مجوز ترخیص کالاهای گروه ۲۷ را صادر کرد. بدین‌ترتیب لوازم‌آرایشی و بهداشتی دپوشده در گمرک اجازه ترخیص یافتند و طرح ممنوعیت واردات لوازم‌آرایشی و بهداشتی هنوز پابرجاست.

حمایت از تولیدات داخلی به‌جای واردات

ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی در طول سه سال گذشته تأثیر محسوسی بر تولید داخلی داشت و گفته‌های لیلا فتحی، عضو کانون زنان بازرگان ایران به روزنامه دنیای اقتصاد در آبان از رشد کیفیت لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور، حکایت می‌کند در طول این سال‌ها تولیدکنندگان داخل قادر به تـأمـیـن نــیـاز داخــلـی بوده‌اند. بر اســاس تــوضـیـح‌هـای مـحسن صفدری، مدیرکل دفـتـر صـنـایـع غیرفلزی وزارت صمت به تسنیم درباره تـکـذیـب خـبـر آزادسـازی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی، به‌هیـچ‌عنوان سیاست جدیدی برای تغییر گروه کـالایی لوازم آرایشی و بهداشتی مدنظر نیست و سیاست مدیریت واردات و حمایت از تولیدات داخلی با قوت و جدیت ادامه دارد. مشاهده‌های میدانی از بازار این کالا نیز نشان می‌دهد تولیدکنندگان داخلی پس از ممنوع شدن واردات اقلام خارجی، نبض بازار لوازم آرایشی و بهداشتی را در دست گرفتند و اکنون شاهد عرضه نمونه‌های مختلف لوازم‌آرایشی و بهداشتی ایرانی در بازار هستیم؛ به‌طوری‌که تا قبل از تحریم‌ها این اقلام با این میزان از تنوع عرضه نمی‌شدند.

بازار میزبان تولیدات داخلی، تقلبی و قاچاق

ممنوعیت واردات باعث شده مردم به خرید محصولات تولید داخل روی بیاورند. مشاهده‌های میدانی از بازار لوازم ‌آرایشی و بهداشتی نیز نشان می‌دهد مردم تمایل بیشتری به خرید نمونه ایرانی این اقلام دارد. نوسان‌های ارزی منجر به گرانی اقلام آرایشی و بهداشتی در کشور شد و مردم محصولات خارجی را از لیست خرید خود حذف کردند؛ برای نمونه کرم ضد آفتاب خارجی که تا قبل از نوسان‌های نرخ ارز با قیمتی حدود 90 هزار تومان به فروش می‌رسید، اکنون با افزایش چند برابری، کمتر از 350 هزار تومان قیمت ندارد. با یک حساب سرانگشتی، میزان رشد قیمت اقلام آرایشی و بهداشتی خارجی در بازار را می‌توان تا 10 برابر عنوان کرد. ازاین‌رو کمبود به همراه گرانی، دلایلی برای روی‌آوردن مردم به اقلام آرایشی و بهداشتی ایرانی به شمار می‌رود. از سوی دیگر توضیحات موسی احمدزاده، عضو هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان فراورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران بیانگر رشد قاچاق درپی مـمـنـوعـیـت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی است. درواقع قاچاق لوازم‌آرایشی و بهداشتی منجر به گرانی بیشتر این اقلام شد؛ زیرا نرخ فعلی یک کرم‌ترمیم‌کننده خارجی در بازار نزدیک به یک‌میلیون تومان است یا برای خرید کرم‌های ضدآفتاب فرانسوی اصل باید بیش از 700 هزار تومان هزینه کرد. گرانی و دشواری‌های قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی باعث عرضه اقلام تقلبی و زیرزمینی در بازار شد. لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق برچسب اصالت و مجوز بهداشت دریافت نمی‌کنند، ازاین‌رو امکان تولید تقلبی آن‌ها در کشور وجود دارد. اقلام تقلبی با اختلاف قیمت یک‌سوم کمتر از محصولات قاچاق به فروش می‌رسند؛ کرم ضدچروک سوئیس لاین ازجمله این اقلام به شمار می‌رود که یک نسخه آن دو میلیون و 700 هزار تومان قیمت خورده است و نمونه مشابه آن با نرخ یک‌میلیون و 800 هزار تومان به‌وفور در بازار عرضه می‌شود؛ ولی تشخیص اصل یا تقلبی‌بودن آن دشوار است. همچنین کرم دور چشم لورآل در دو قیمت، یک‌میلیون و 700 هزار تومان و یک‌میلیون و 180 هزار تومان عرضه می‌شود.

برچسب‌های خبر