پای میز خدمت به نماز جمعه باز شد

بازار بروکراسی که داغ می‌شود، مردم کلافه می‌شوند از کاغذبازی‌ها و ترددهای اداری برای حل مشکلاتشان. برای کم‌رنگ‌تر شدن این معضل مدیران شهری اصفهان، ابتکاری به خرج دادند تا در ادامه بازدید از مناطق، با استقرار میز خدمت در مصلی نماز جمعه مشکلات محلی و منطقه‌ای مردم را بــررســــی کنــنــد و راهـکــــار ارائــه دهنـــد. چنــان‌کــه جمعــــه، دوم اردیبـــهشت‌مـــاه، رویدادی شهروندمحور از سوی شهردار اصفهان و مدیران ارشد شهری در مصلی نماز جمعه آغاز شد و برای نخستین بار «میز خدمت» شهرداری و شورای اسلامی شهر برای بررسی مشکلات شهروندان در حاشیه نماز جمعه از ساعت ۱۲ تا ۱۵ استقرار یافت. این رویداد در راستای شعار «اصفهان من، شهر زندگی» محقق شد تا تم تعامل مدیران شهری با مردم پررنگ‌تر شود. مدیران مناطق یک، 3، 4، 5، 6، 7، ۱۰، ۱۳ و ۱۴به همـــراه معــاونــان و اعضــای کمیــتــه‌هــای نظارتی شورای اسلامی شهر هم برای بررسی مشکلات شهروندان در این رویداد حاضر شدند.
تاریخ انتشار: 00:21 - یکشنبه 4 اردیبهشت 1401
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ساعت 12 روز جمعه، دوم اردیبهشت‌ماه ورودی مصلی با میزهای خدمت مناطقفضاسازی شده بود. مدیران هر منطقه همراه با معاونان و اعضای شورای شهــر پشــت میــزها مستقــر شــدنــد تا پاسخ‌گوی مطالبات مردمی باشند. 
اغلــب مــردم از منـاطـق مختـلف آمــده بـودنـد تا عـلاوه بر انجـام فریـضـه الهـی نمـاز جمعــه، مطـالبـاتشــان را بـا مـدیــران مناطق در میان بگذارند. به گفته یکی از شهروندان «این اقدام تعامل بین مردم و مسئولان را افزایش می‌دهد. گاهی حل مسائل در شهرداری‌ها بسیار زمان‌بر است؛ اما درحال‌حاضر ما می‌توانیم مدیر منطقه را به‌صورت حضوری ملاقات و
برای بازگوکردن مشکلات با او درددلکنیم.» برخی از شهروندان هم در گوشه و کنار مشغول نوشتن  نامه و مکاتبه با مدیران بودند. شهروند دیگری گفت: «چند ماهی است که با شهردار منطقه درباره رسیدگی به محله و آسفالت برخی از کوچه‌ها صحبت کردیم و حتی نامه مکتوب هم نوشته‌ایم؛ اما به این مسئله رسیدگی
نشده است. حالا با چند نفر از اهالی محل آمده‌ایم تا این موضوع را به‌صورت حضوری هم بیان کنیم؛ شاید اثری داشته باشد.» در یکی از غرفه‌ها جوانی به سامان‌دهی نشدن خیابان عاشق‌اصفهانی معترضبود. مدیرمنطقـه هم درباره پیگیری‌های اخیـــرش در این رابطــه صحبــت کـــرد: «منتظــریم از ســوی کمیــسیــون ماده 5 به ما ابلاغ شود تا به‌صورت قانونی بتوانیـــم برای اقـــدامات عمـــرانی ایـــن محدوده وارد عمل شویم.»  امـــا گلایـــه اغلب از بروکراسی‌های اداری بود که برای حل معضلات دست‌وپاگیر شده است. شهردار اصفهـــان هم در حاشیـــه این رویـــداد از غیرحضوری شدن 90درصد خدمات شهرداری تا پایان سال 1401 خبر داد و گفت: «مردم می‌توانند در منزل و با تلفن‌های همراهشان کارهایشان را انجام دهند.» در این میان، کمترین مراجعه شهروندان به میز خدمت منطقه ۳ بود. این موضوع دو حالت داشت: یا اینکه مردم منطقه 3  کمتر به نماز جمعه آمده‌اند یا اینکه مدیرمنطقه در طول هفته دیدارهای حضوری متعدد دارد. حسین کارگر، مدیر منطقه 3 شهرداری اصفهان در این باره به نکاتی اشاره کرد: «میز خدمت منطقه 3 شهرداری اصفهان ماه مبارک رمضان در مسجد نو بازار اصفهان و مسجد رضوی خیابان شریف واقفی با حضور مدیریت شهری و اعضای شورای اسلامی شهر در راستای
رسیدگی به مشکلات مردم دایر و در جلسات کمیته نظارتی شورای اسلامی شهر نیز به مشکلات شهروندان رسیدگیشد. با توجه به بررسی مشکلات مردمی در طول ایام هفته، تعداد مراجعه‌کنندگان منطقه 3 شهرداری بسیار کم و کمتر از ۱۰ نفر بود و اکثر مراجعان موضوع‌هایی مانند نصب تابلو گذر، نشست آسفالت، آزادسازی گلوگاه، تأمین فضای سبز شهری، سامان‌دهی پیاده‌رو و رسیدگی  نکردن به دیواره درحال‌ریزش که مربوط به یک ملک شخصی بود را مطرح کردند. مباحـــث دیگـری نیـز از سـوی شهروندان بیان شد که رسیدگی به آن‌ها در حیطه وظــایــف ســایـــر ســازمـــان‌هـــا همچــــون قــوه‌قضــائیــه بــود. البتــه حضـــور در بینشهـــروندان و بــررســـی و رسیـــدگـــی بـــه مشکلات آن‌ها از وظایف مدیران مردمی است. در این منطقه هر هفته روزهای زوج از ساعت ۸ تا ۱۲ ملاقات مردمی با شهروندان برقرار است و شهروندان می‌توانند مشکلات خود را بیان کنند.» بیشتر شهروندان مناطق دیگر هم با موضوع‌هایی همچون آسفالت کوچه و خیابان، بازشدن گلوگاه‌ها و توسعه فضای سبـــز و ورزشگــاه مسائــل خود را مطرح کردند.
استقرار  میز خدمت  تلاشی است برای رفع مشکلات شهروندانسخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان هم در این خصوص به مباحثی اشاره کرد: «در گذشته دیدارهای شهروندان در مساجد یا در شهرداری مناطق با مسئولان برگزار می‌شد و شهروندان به‌صورت هفتگی در ارتباط با اعضای شورای اسلامی شهر مسائل و مشکلاتمناطق سکونت خود را مطرح می‌کردند.
استقرار میز خدمت مدیریت شهری در نماز جمعه اصفهان برای ۹ منطقه شهرداری اصفهان، حرکتی بود که در آن تلاش کردیم خدمات بی‌واسطه  را به شهروندان  ارائه کنیم و اگر موضوعیبوده که قبلا با مراجعه به شهرداری‌های مناطق آن را مطرح کرده‌اند اما به نتیجه نرسیده است، فرصت مغتنمی بود تا در گفت‌وگویی مستقیم با مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر مسائل منطقه خود را مطرح کنند.»علی صالحی معتقد است: «شورای ششم صفهان دنبال این هدف است که  با کــوتـاه‌کردن فــرایــنــدهــای اداری و کاغــذبازی‌های مــرســوم بتــوانـد زمان رسیدگی به پرونده‌ها و موضوع‌های مردمی را کاهش دهد.» به گفته او، «فعالیت این میز خدمت ادامه جلسه‌هایی بود که در  ماه رمضان در مساجد سطح شهر برگزار می‌شود. کمیته‌های نظارتی نیز در هفته به مناطق شهرداری می‌آیند که
با حضـــور اعضـــای شـــورای شــــشم و دیدارهای مردم انجام می‌شود؛ البته اعضا در سایر روزهای هفته نیز در مساجد و محلات و مرکز تجمع مردم حضور دارند.» سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: «به‌طور یقین اصلاح فرایندها از جمله الکترونیکی و غیرحضوری شدن بسیاری از آن‌ها در حوزه شهرسازی شهرداری می‌تواند روند خدمت‌رسانی به شهروندان را تسریع کند.» 
به گفته صالحی: «از آنجایی‌ که باحجمی از مسائل انبارشده از گذشتــههمراه هستیم، علاوه بـر اصلاح‌های ساختاری که در رابطه با مسائل درون و بیرون از شهرداری اتفاق می‌افتد، شورای ششم اصفهان به‌دنبال این هدف است تا با تقویت ارتباط مردمی اعضای شورای اسلامی شهر بخشی از مشکلات شهروندان را کاهش دهد. با این اتفــاق شــورای ششــم اصفهـــان به‌عنــوان یک متغیـــر مؤثـر بر کیفیـت زنــدگـــی در شهــر اصفهــان تــأثیـــرگذار است. مدیریت شهری تلاش می‌کند از هفتــه آینده این اتفاق را در دیگر  نماز جمعه‌هایی که در جنوب، شمال، غرب و شرق شهر اصفهان برگزار می‌شود نیز بین شهروندان برای تعامل بیشتر و رسیدگی به مشکلات مردمی و خدمت بهینه اجرا کند.»