هر منطقه، یک ظرفیت برای شهر است

«برنامه اجرایی توانمندسازی محله‌های معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان» در کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر بررسی شد.
 
تاریخ انتشار: 04:09 - سه شنبه 1401/03/31
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه گفت: با توجه به اهمیت موضوع اشتغال، تدوین «برنامه اجرایی توانمندسازی محله‌ها» به سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری اصفهان واگذار شد. مجید نادرالاصلی ادامه داد: امروزه با جامعه متراکمی از بیکاران در شهر روبه‌رو هستیم که به‌‌رغم همه اقدامات از قبیل ارائه تسهیلات، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و… هنوز بیکار هستند. در این راستا، شورای اسلامی شهر اصفهان به‌منظور ریشه‌یابی این مهم به موضوع توانمندسازی و ایجاد کسب‌وکار در محله‌ها ورود کرده است. او خاطرنشان کرد: به دنبال ایجاد یک جریان فکری و انگیزشی در بین نیروهای کار خود هستیم؛ بنابراین درزمینه اشتغال باید از مسائل تئوریک خارج‌شده و وارد کارزارهای عملیاتی شویم تا به نتیجه برسیم. رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نگاه شایسته شهرداری در خصوص مهجوریت‌زدایی از صنایع‌دستی شهر گفت: مدیریت شهری به‌دنبال آن است که در محله‌ها، جریانی فعال درزمینه اشتغال و کسب‌وکار ایجاد کند؛ چراکه امروز مشکل بیکاری جوانان به معضلی اجتماعی برای شهر تبدیل شده است. نادرالاصلی تصریح کرد: هدف شورا از طرح توانمندسازی محله‌ها به تعبیری، ایجاد کار برای پیمانکاران نیست؛ بلکه با توجه به ظرفیت مناطق پانزده‌گانه در نظر داریم کسب‌وکار را در محله‌های شهر رونق دهیم. او اظهار کرد: هدف اصلی شورا در طرح توانمندسازی محله‌ها، ایجاد فضایی برای عرضه و فروش محصولات حاصل از مشاغل خانگی با سود حداکثری برای تولیدکننده است.
احیای بازارچه‌های محلی در مناطق پانزده‌گانه
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست، ضمن تشکر از مواضع اعضای شورای شهر و مدیریت شهری در برابر سخنان معاون اجرایی رئیس‌جمهور در راستای منافع مردم شهر، اظهار کرد: امروزه با توجه به وضعیت تورم و مشکلات اقتصادی موجود باید به فکر ایجاد شغل‌های زودبازده باشیم. احمد شریعتی با بیان اینکه استعدادیابی‌ برای ایجاد اشتغال بسیار اهمیت دارد، گفت: در این راستا، نخستین اولویت باید ایجاد اشتغال‌های زودبازده در محله‌ها باشد؛ سپس بازارهای فروش را برای هر محصول در نظر بگیریم و احصا کنیم. او با تأکید بر توسعه و حمایت از مشاغل خانگی بانوان تصریح کرد: اکنون بانوان روستاهای شرق اصفهان به مشاغل خانگی روی آورده‌اند که قابل‌تقدیر است؛ اما باید از آن‌ها حمایت کرد. عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: به‌منظور ایجاد کسب‌وکارهای زودبازده می‌توان از ظرفیت اتحادیه‌های صــنـــوف، انــجــمــن‌هــا، پــایــگاه‌هــای بسیج، مساجد و کانون‌های فرهنگی محله‌ها استفاده کرد. به گفته شریعتی، بازارچه‌های محلی باید در مناطق پانزده‌گانه شهر احیا شود. در این راستا، هر محل می‌تواند محصولات مخصوص خود را برای رفع نیازهای محله‌ها عرضه کند؛ اگر این مهم محقق شود، انقلابی درزمینه اشتغال و کارآفرینی در شهر اصفهان رخ خواهد داد. رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: لازم است برای توانمندسازی و ایجاد اشتغال هم‌افزایی خوبی با سایر ارگان‌های شهر برقرار شود که در این راستا، پیشنهاد می‌شود نشست هم‌اندیشی با سازمان‌هایی همچون سازمان فنی‌وحرفه‌ای، کمیته امداد و بهزیستی که درزمینه ایجاد کسب‌وکار مأموریت دارند، برگزار شود. عباس حاج‌رسولیها ادامه داد: شهرداری درحقیقت باید در انجام مأموریت‌های این سازمان‌ها درزمینه ایجاد اشتغال و کسب‌وکار تسهیلگری کند. او اضافه کرد: می‌توان بسیاری از فعالیت‌های تخصصی را در منازل تحت عنوان مشاغل خانگی انجام داد؛ کشور چین نیز در این زمینه موفق عمل کرده است. رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: شورای اسلامی شهر برای طرح توانمندسازی ۱۵میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است که البته باید نسبت این بودجه با طرح ارائه‌شده از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به‌صورت دقیق مشخص شود. مصطفی نباتی‌نژاد، با تأکید بر اینکه از طریق ایجاد محله کارا می‌توان زمینه فروش محصولات خانگی را فراهم کرد، ادامه داد: طرح توانمندسازی محله‌های سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری باید به‌صورت مشارکتی انجام شود و معتمدان و فعالان محله‌ها جایگزین پیمانکاران بخش خصوصی شوند. او تصریح کرد: یکی از معضل‌ها در تحقق کامل چنین طرح‌هایی، کامل‌کردن شناسنامه محله‌هاست که باید جدی‌تر روی این موضوع تمرکز کنیم. رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید هر محله را به‌صورت جداگانه تجزیه‌وتحلیل کرده و ظرفیت‌ها احصا شود، گفت: برخی از محله‌های شهر اصفهان ظرفیت‌های خاصی دارند که باید شناسایی و احیا شوند؛ به‌طورمثال، اگر روی صنایع‌دستی تأکید داریم، می‌توانیم محله‌هایی را که در این زمینه ظرفیت دارند، شناسایی و در مسیر اشتغال و کسب‌وکار روی آن تمرکز کنیم؛ به‌طورکلی از طریق صنایع‌دستی می‌توان اشتغال در شهر را متحول کرد. نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: اگر نیازهای محله‌ها را به‌درستی شناسایی کنیم، چه‌بسا می‌توانیم فروش محصولات مشاغل ایجادشده را نیز در همان محله ترسیم کنیم. او تأکید کرد: طرح‌هایی مانند محله کارا باید به صورت بین‌بخشی انجام شود. در این راستا، قسمت‌های مختلف شهرداری باید به کمک سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیایند.

 

لزوم حمایت مدیریت شهری از فعالان کسب‌وکارهای شهری
 عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: تأکیدهای شورای شهر باید در طرح توانمندسازی لحاظ شود. در این راستا، نخستین تأکید شورا، شناسایی ظرفیت‌ها و هم‌افزایی با فعالان حوزه کسب‌وکار شهری است. علی صالحی افزود: دومین تأکید شورای اسلامی شهر در طرح توانمندسازی بر شناسایی مسائل و مشکلات اصلی ایجاد اشتغال شامل اعتبارهای مادی و معنوی موردنیاز برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار به‌عنوان اولین‌حلقه از زنجیره اشتغال و اعتبارهای مادی و معنوی موردنیاز برای فروش محصول به‌عنوان مرحله نهایی بود که درباره این موضوع نیز در طرح ارائه‌شده نکته‌هایی ذکر نشده است. او با بیان اینکه سومین مطالبه شورا از طرح کسب‌وکار، مدل ارزیابی موفقیت است، گفت: معتقدیم بخشی از توانمندسازی از طریق استقلال اقتصادی پیش می‌آید؛ بنابراین اگر به توانمندسازی به این صورت نگاه شود، کاهش آسیب‌های اجتماعی شهر را به‌دنبال دارد که در این رابطه، باید جایگاه مدیریت شهری تعریف شود. عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر ادامه داد: در این راستا، مدیریت شهری ابتدا باید مشکلات فعالان زیست‌بوم کسب‌وکار شهری را که خود از عهده رفع آن برنمی‌آیند، احصا و در جهت رفع آن اقدام کند. صالحی با بیان اینکه مدیریت شهری باید در مرحله فروش محصولات نیز حمایت کند، تصریح کرد: همچنین این مجموعه درزمینه بازاریابی و تبلیغات محصولات می‌تواند به فعالان کسب‌وکار کمک کند.
 ایجاد ظرفیت جدید در حوزه توانمندسازی و اشتغال
عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر افرادی که در شهر مغازه یا کارگاه دارند، با مشکل روبه‌رو هستند؛ بنابراین نباید بر مشکلات آن‌ها اضافه کنیم. سید امیر سامع ادامه داد: باید ظرفیت جدید در حوزه توانمندسازی و اشتغال ایجاد شود. در این راستا برگزاری بازارها و نمایشگاه‌های محلی در حلقه آخر قرار دارد. او خاطرنشان کرد: لازم است مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای محلی را به بازارهای فروش ملی و بین‌المللی وصل کنیم تا این قشر، حلقه‌ای از زنجیره تولید و فروش شوند. عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید برای مشاغل خرد درون محله‌ها تدبیر و زیرساخت صحیحی برای ارائه محصولات آن‌ها در طول هفته ایجاد کرد، اظهار کرد: فضای کسب‌وکار در شهر اصفهان اشباع‌ شده است. در این راستا نباید از سرمایه‌گذاران و خیران تولیدکننده به‌راحتی بگذریم؛ بلکه باید این افراد را شناسایی کرده و به سمت‌وسوی صحیح هدایت کنیم.
بسترسازی مناسب برای کسب‌وکارهای شهری
رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: برای تحقق موضوع اشتغال و کسب‌وکارها در محله‌ها می‌توانیم از گروه‌های جهادی فعال در این زمینه کمک بگیریم و آن‌ها را تقویت کنیم. او افزود: مهم‌ترین اقدامی که باید در این زمینه صورت گیرد، بسترسازی مناسب است؛ البته مدیریت شهری باید از تصدی‌گری در این عرصه پرهیز کند.احمدرضا مصور، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اظهار کرد: باید طرح‌هایی همچون طرح توانمندسازی محله‌ها زمان‌دار تعریف شود؛ درواقع باید زمان و مکان هرگام عملیاتی مشخص تا حصول نتیجه و اهداف میسر باشد.
تشریح شش گام برنامه اجرایی توانمندسازی محله‌های اصفهان
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این نشست در تشریح و توضیح «برنامه اجرایی توانمندسازی محله‌های اصفهان» اظهار کرد: پیش‌ازاین در دوره گذشته، طرحی با عنوان «محله کارا» در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مطرح ‌شده بود که البته درزمینه کسب‌وکار و اشتغال نیست؛ لذا با توجه به تأکید شورای شهر دوره ششم مبنی بر تهیه مدلی دقیق در این زمینه، طرح کارآمدی را بر مبنای شش گام تعریف کردیم. سید محمد سجادزاده با بیان اینکه با مشکل اساسی گفتمان‌سازی کسب‌وکار روبه‌روییم، افزود: امروزه شاهد هستیم در برخی از محله‌ها ابزار و بسترهای لازم برای ایجاد اشتغال فراهم ‌شده؛ اما با توجه به اینکه گفتمان رایج کسب‌وکار در محله وجود ندارد، طرح‌ها با شکست روبه‌رو شده است. او ادامه داد: در جریان ظرفیت‌‌سنجی و نظرسنجی خود به این نتیجه رسیده‌ایم که ابتدا باید معتمدان و فعالان محله را با خود همراه کرده؛ سپس طرحی را اجرایی کنیم. در این راستا، برای تحقق این مهم، در مساجد و کانون‌های فرهنگی محله‌ها فراخوان ارائه خواهد شد. معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: درصدد هستیم که هرمحله به یک برند خاص درزمینه کسب‌وکار تبدیل شود؛ همان‌طور که محله کمشچه به‌عنوان محل عرضه نان خانگی یا رهنان به‌عنوان مرکز فروش مبلمان مطرح شده است. سجادزاده در تشریح شش گام «برنامه اجرایی طرح توانمندسازی محله‌ها» گفت: «گفتمان‌سازی، ظرفیت‌سنجی و جذب مخاطب»، «تهیه شناسنامه شغلی، آموزش عمومی و تخصصی»، «پشتیبانی کسب‌وکار، مشاوره و هدایت شغلی»، «تسهیلگری در فروش محصولات»، «حمایت از سرمایه‌گذاری و شکل‌گیری شبکه‌های محلی و تعاونی‌ها» و «تشکیل بازارهای ثابت و بازارچه‌های هفتگی و محلی» شش گام برنامه اجرایی طرح توانمندسازی محله‌ها محسوب می‌شود.