تلاش برای احقاق حق شهرداری‌ها

در حال حــاضــر شــهـرداری‌هــای شهرستان‌های اصفهان با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند که روایت کردن و درنهایت حل آن‌ها با حضور نمایندگانی از استان، خالی از لطف نبوده و نیست. به همین مناسبت، دکتر  علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان، در مهمان‌سرای شهرداری میزبان نخستین نشست هم‌اندیشی شهرداران استان شد تا در جلسه‌ای که نماینده‌ای هم از استانداری در آن حضور داشت، روند مشکلات شهرداری‌ها روایت شود. در این نشست، شهرداران موضوع‌های مختلفی را بیان کردند که در این گزارش آمده است.
تاریخ انتشار: 02:06 - پنجشنبه 9 تیر 1401
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
تلاش برای احقاق حق شهرداری‌ها
علی قاسم زاده، شهردار اصفهان: فهرستی از مشکلات و موانعی که شهرداران در مسیر خدمت با آن روبه‌رو هستند، تهیه شده است که در سطح ملی آن‌ها را پیگیری خواهیم کرد. نخستین نشست شهرداران مراکز شهرستان‌ها در دوره جدید مدیریت شهری به منظور هم‌اندیشی و احصای مشکلات شهرداری‌ها برگزار شد. بخشی از مشکلات شهرداری‌‌ها در داخل استان با محوریت دفتر امور شهری استانداری قابل‌حل است. با توجه به اینکه عضو شورای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هستم، مسائل و مشکلات بزرگ گریبانگیر شهرداری‌ها را از این طریق در سطح ملی مطرح و پیگیری خواهم کرد.  تلاش‌های زیادی برای احقاق حق و‌ حقوق شهرداری‌ها در طول این مدت از طریق برگزاری جلسه‌هایی در سطح ملی و با شخص معاون اول رئیس جمهور انجام شده است. شهرداران باید سعی کنند از طریق رایزنی و ارتباط با نمایندگان مجلس حق و‌حقوق خود را در سطح ملی مطالبه کنند. لازم است در بخش اختصاص مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها تلاش بیشتری کنیم؛ چرا که رقم آن در بودجه ۱۴۰۱افزایش چشمگیری داشته است و می تواند درمان بسیاری از دردهای شهرداری‌ها باشد.
تشکیل هشت اتاق اندیشه ورز برای بررسی تخصصی مشکلات شهرداری‌ها 
محسن صادقی امینی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان: باید اتاق‌های اندیشه‌ورز برای بررسی تخصصی مشکلات شهری تشکیل شود و جلسه‌های هم‌فکری و هم‌اندیشی بین شهرداران مراکز شهرستان‌ها ادامه یابد تا تأثیر گذار باشد. ایجاد هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف سیستم، یکی از راهکارهای افزایش بهره‌وری در ســیــســـتــم‌هــاســت. بــه مــجــمــوعــه شهرداری‌های استان به‌عنوان یک سیستم می‌نگریم. با تشکیل جلسه هم‌اندیشی شهرداران مراکز شهرستان‌ها محتوای لازم برای فعالیت مشترک شهرداری‌ها تهیه می‌شود. در این جلسه‌ها، ابتدا مشکلات و‌ معضل‌هایی را که بین شهرداران در سطح کلان وجود دارد،  شناسایی و به اولویت‌بندی آن‌ها اقدام می‌کنیم. در این راستا مشکلاتی را که از اولویت بالاتری برخوردار است، به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد و در دستور کار دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان قرار می دهیم. تداوم این قبیل جلسه‌ها در دستور کار است. اشتراک تجارب موفق و ناموفق شهرداری‌ها، سومین هدف از تشکیل این جلسه‌هاست؛ اگر مثلا یک شهرداری در حوزه سرمایه گذاری تجربه موفق داشته باشد، می‌تواند بین دیگر شهرداران به اشتراک بگذارد. در حال حاضر این جلسه‌ها با حضور شهرداران بیست و هشت شهرستان اصلی استان به صورت فصلی برگزار می‌شود. یکی از برنامه‌های آتی ذیل این جلسه‌ها، دعوت از مدیران کل دستگاه‌های دولتی چون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری، مسکن و شهرسازی و حتی استاندار اصفهان است. موضوع‌های قانونی، مهم‌ترین و نخستین مشکلی که از سوی شهرداری‌ها مطرح شده، موارد قانونی است که شهرداری‌ها از آن متأثر هستند. در این راستا، مسائلی همچون مالیات بر ارزش افزوده، اعمال ماده ۱۰۱ در تفکیک اراضی دولــتــی، پــرداخــت‌نــکــردن حــقــوق شهرداری‌ها در جرایم راهنمایی و رانندگی، موضوع‌های مرتبط با کمیسیون ماده 5، طرح تفصیلی و‌ توسعه شهری، ارتباط فی ما بین شهرداری‌ها با دیگر ارگان‌ها چون اداره‌کل امور دارایی، محیط‌زیست، میراث‌فرهنگی و راه و شــهــرســازی باید پیگیری شود. پیشنهادهایی از سوی شهرداران مبنی بر تشکیل اتاق‌های اندیشه‌ورز در زمینه حمل‌ونقل و ماشین‌آلات، فناوری اطلاعات، سرمایه‌گذاری و برندینگ شهری، سرمایه انسانی و حقوقی، فرهنگی و پسماند ذیل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان مطرح شد که باید تشکیل شود.
اداره شهر سلیقه‌ای نباشد
حسن بخشنده، شهردار کاشان: لازم است نقشه راهی برای شهرداری‌ها مشخص شود تا برای اداره شهر سلیقه‌ای عمل نکنند. شهرداری‌ها باید سرمایه‌گذار جذب کنند. حق شهرداری‌ها باید به‌عنوان یک نهاد عمومی مشخص باشد و اگر معضلی در شهر وجود دارد باید از مشاور کمک بگیرند. شهرداری‌ها باید به زیر‌ساخت‌های مسکن مهر برای آزادسازی‌ها و کاهش ترافیک کمک کنند. معضل‌هایی بین شهرداری کاشان و اداره محیط‌زیست وجود دارد که باید با تدبیر و هماهنگی رفع شود. شهرداری‌ها برای کنترل ترافیک به دوربین‌های نظارت تصویری نیاز دارند. با توجه به قیمت زیاد این دوربین‌ها باید تسهیلات و کمک‌های لازم در این زمینه اتخاذ شود.
لزوم ایجاد دفتر حقوقی در شهرداری‌ها
مــحمــدحســن یــاری، شــهــردار دولت‌آباد: استانداری متولی بیش از 110 شهرداری است و بزرگ‌ترین تعداد شهرداری‌ها را در کل کشور دارد. یک دفتر حقوقی قوی باید در شهرداری‌ها ایجاد شود که این موضوع به تیم قوی کارشناسی حقوقی نیاز دارد تا از حق‌وحقوق شهرداری‌ها دفاع کند. ضرورت اصلاح لایحه ماده 101 قانون شهرداری‌ها در خصوص تقاضای تفکیک اراضی باید در دستور کار قرار گیرد. به تعداد کل شهرداران ایران تفسیر ماده 101 وجود دارد؛ زیرا هیچ‌گاه شهرداران گردهم جمع نشده‌اند تا لایحه‌ها را به‌درستی تدوین کنند؛ بنابراین در شهرهای مختلف به گونه‌های متعددی عمل شده است. اصلاح کمیته انطباق یکی دیگر از موضوع‌هایی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
اقتدار را به شهرداری‌ها برگردانید
سید محـمـد اطیــابــی، شــهــردار نطنز: شهرداری‌ها پیشانی خدمت در شهرها هستند. اگر شهرداری‌ها خوب عمل کنند، نظام می‌تواند سربلند باشد؛ چون رضایت مردم را به دنبال دارد. شهرداری‌ها در همه زمینه‌ها خدمت می‌کنند؛ به همین دلیل نیازمند حمایت‌های ویژه هستند. اقتدار را به شهرداری‌ها برگردانید. موضوع نیروی انسانی را در شهرداری‌ها سروسامان دهید؛ چون شهرداری‌ها در هر بخشی بخواهند نیرو بگیرند، با معضل روبه‌رو هستند.
آشنایی‌نداشتن نمایندگان دستگاه قضایی از قوانین شهری
مــحــمــدامـیــن علیخانی، شهردار سمیرم: وضعیت هیئت‌های انطباق در شهرستان‌ها خوب نیست؛ چراکه نماینده دستگاه قضایی عمدتا هیچ‌گونه آشنایی با قوانین شهری و شهرداری‌ها ندارد. یکی از مسائلی که شهرداری‌ها با آن در هیئت‌های تطبیق دست‌وپنجه نرم می‌کنند، این است که مصوبات بدون استدلال و دلیل رد می‌شود.
مغایرت‌های طرح تفصیلی و جامع؛ چالش بزرگ شهرداری‌ها
محمد عرب، شهردار چادگان: وجود مغایرت‌های طرح تفصیلی و جامع ازجمله چالش‌های بزرگ شهرداری‌ها محسوب می‌شود که باید در این زمینه چاره‌ای اندیشید.
ضرورت تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای رفع مشکلات شهرداری‌ها
حامد اخگر، شهردار ورزنه: بسیاری از مشکلات با گفت‌وگو، مشورت و هم‌اندیشی رفع می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر اجرای طرح‌های شهری، اداره محیط‌زیست است که عمدتا به بهانه ارزیابی طرح زیست‌محیطی مانع ایجاد و راه‌اندازی طرح‌ها می‌شود. برگزاری چنین جلسه‌هایی از باب بیان معضل‌ها  به‌صورت کلی خوب است؛ به شرطی که کارگروه‌های تخصصی نیز در ذیل این شوراها تشکیل شود؛ همچنین باید موضوع‌های قانونی مرتبط با سرمایه‌گذاری‌ها اصلاح شود که نیازمند همت مدیران و شهرداران شهرستان است.
پیگیری حق‌وحقوق شهرداری‌ها
حبیب رضوانی، شهردار هرند: شهرداران شهرستان‌ها باید از میزان مبلغی که اداره دارایی دریافت می‌کند و مبالغی که باید به شهرداری‌ها بدهند، آگاه شوند. پیشنهاد می‌کنم جمعی از شهرداران به‌عنوان نماینده این جلسه از سوی دفتر امور شهری استانداری برای پیگیری حق‌وحقوق شهرداری‌ها انتخاب شوند.
اتخاذ تدبیری مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران
غــلامحسیــن رضــایــی، شهردار کوهپایه: شهرداری شهرستان‌های کوچک با کمبود نیرو و حقوق‌دان متخصص در رابطه با قوانین شهری روبه‌رو هستند؛ بنابراین از دفتر امور شهری استانداری درخواست می‌شود در این زمینه به شهرداری‌ها کمک کنــد. بــیـشــتــر شــهــرداری‌هــای شهرستان‌ها در خصوص تجهیزات و ماشین‌آلات عمرانی درخواست کمک کرده‌اند؛ اما از سوی دیگر به‌کارگیری افراد متخصص برای بهره‌برداری از این ماشین‌آلات نیز مهم است. تجهیز شهرهایی با شعاع ۶۰ کیلومتر از شهر اصفهان، لازمه تحقق مهاجرت معکوس، ممانعت از ترافیک و آلودگی هوای بیشتر اصفهان است. در این راستا، توجه مسئولان برای تحقق این مهم ضروری است. خریداری اراضی شمال کشور از سوی اصفهانی‌ها زنگ خطری برای فرار سرمایه‌گذارهای استان است. باید تدبیری مناسب به‌منظور جذب سرمایه‌گذاران برای همه شهرداری‌ها اتخاذ شود.
تفسیرهای مختلف از ماده 101 قانون شهرداری‌ها
مصطفی ایــرانــدوست، شهردار اردستان: 80 درصد شهر اردستان تاریخی است. بر این اساس، اغلب طرح‌های مصوب شهری، دچار مشکل می‌شود و برای صدور یک پروانه با اداره اوقاف و میراث فرهنگی و گردشگری باید رایزنی فشرده کنیم. از دیگر چالش‌های شهرداری‌ها، تفسیرهای متعددی است که از سوی کارشناسان و بازرسان در خصوص ماده ۱۰۱ بیان می‌شود.
مغفول‌ماندن قانون مدیریت شهری در شهرداری‌ها
عـباسعــلــی ابــراهــیـمــی، شهردار نیک‌آباد: شهرداری‌ها از قانون حقوق و دستمزد و پرداخت وزارت کشوری محروم هستند. آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها متعلق به سنوات گذشته است که باید به‌روزرسانی شــود. آیــیــن‌نــامــه اســتخــدامــی شهرداری‌ها نیز لغو شده است. قانون مدیریت شهری در شهرداری‌ها مغفول مانده است و اگر این قانون در مجلس تصویب شود، بسیاری از مشکلات گریبان‌گیر این نهاد، رفع می‌شود.مدت زیادی است حق‌وحقوق ناشی از جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداری شهرها اختصاص داده نشده است.
بودجه‌های ناکافی برای انجام اقدامات عمرانی شاخص
احــمــد عــبـدالــلــهــی، شــهــردار بوئیــن‌و‌مـــیــانــدشت: امروز اگر اتفاق‌های عمرانی خوبی در عرصه شهرها می‌افتد، فقط بر اساس تجربه و هنر شهرداران است؛ چراکه بودجه‌های فعلی اصلا کفاف اقدامات عمرانی شاخص را نمی‌دهد. راه شهرداری‌های شهرستان‌های کوچک از مسکن و شهرسازی باید جدا و همچون قبل این مشکلات در استانداری حل‌وفصل شود. برای ایجاد یک طرح گردشگری و منابع درآمدی پایدار باید رایزنی‌های متعدد با مسکن و شهرسازی و میراث فرهنگی شهرستان‌ها انجام دهیم.
نگاه ویژه به تخصیص ماشین‌آلات و تجهیزات در غرب استان
ابــراهــیــم بــاتــوانــی، شــهــردار فریدون‌شهر: در سال ۶۵۰ میلی‌لیتر میزان بارندگی این شهر است که شرایط خاصی را برای معابر شهری ایجاب می‌کند. در هر بارش برف بیش از ۳۵۰ کیلومتر برف‌روبی به‌وسیله شهرداری انجام می‌شود؛ بنابراین استدعا داریم تخصیص سهمیه‌های قیر و همچنین ماشین‌آلات و تجهیزات به منطقه غرب استان به‌صورت ویژه‌تر دیده شود؛ چراکه هزینه‌های برف‌روبی و مشکلات ناشی از بارندگی‌ها و اصلاح معابر کمرشکن است.
ارائه راهکار مناسب برای تأمین درآمدهای پایدار شهرداری‌ها
حسن کامکار، شهردار داران: تقاضا می‌کنم کمیسیون ماده 5 سریع‌تر برای حل‌وفصل مشکلات و بررسی درخواست‌های شهرداران شهرستان‌ها برگزار شود. در این جلسه‌ها باید راهکارهای مناسب برای درآمدهای پایدار در شهرداری‌ها ارائه شود.
 تأکید بیش‌ازاندازه بر  اجرای قوانین
مــهــدی احــمــدی، شــهــردار خوانــسـار: بــزرگ‌تــریــن مشکل اصفهان اجرای ۱۵۰درصدی قوانین است. متأسفانه در استان بر قوانین بیش‌ازاندازه تأکید و بیش‌ازاندازه اجرا می‌شود که این مسئله باعث بروز معضل‌هایی شده است. درخواست داریم استاندار اصفهان فقط یک ماه وقت خود را برای رفع مشکلات شهرداری‌های استان قرار دهد که این می‌تواند بهترین انگیزه برای مردم باشد؛ چراکه بسیاری از مشکلات آن‌ها در این نشست‌ها رفع خواهد شد. نگاه بسته‌ای به شهرداری‌های شهرهای استان وجود دارد که امیدواریم در جلسه مشترک با استاندار و بیان دغدغه‌ها این معضل، رفع شود.
لزوم ارزیابی عملکرد شهرداری‌ها از سوی استانداری
محمدمهدی احمدی، شهردار مبارکه: بسیاری از مشکلات در شهرستان ‌حل‌شدنی است. در جلسه‌های هم‌اندیشی بعدی، باید مدیران کل مربوط که عمدتا با شهرداری‌ها مرتبط هستند، همچون مدیرکل محیط‌زیست، مدیرکل راه و شهرسازی و مدیرکل میراث فرهنگی دعوت شوند. باید وحدت رویه در موضوع‌های مختلف از سوی دفتر امور شهری به شهرداران ابلاغ شود؛ به‌طور مثال، اگر اتفاق خوبی در سیستمی ایجاد و خوب ارزیابی شد، به همه شهرداری‌ها معرفی و ابلاغ شود.ارزیابی عملکرد شهرداری‌ها از سوی استانداری نیز انجام شود تا این واگرایی‌ها به هم‌گرایی تبدیل شود.
لزوم ارتقای درجه شهرداری‌های شهرستان
مــحـمــدعــلــی عــزیــزی، شــهــردار فلاورجان: برای خرید تجهیزات متناسب با طرحی که شهرداری‌ها ارائه می‌کنند باید به‌صورت متغیر تسهیلات اختصاص داده شود. ماشین‌آلات عمرانی ویژه شهرداری‌ها باید تقویت شود؛ همچنین ارتقای درجه شهرداری‌های استان در دستور کار قرار گیرد. باید 80درصد ‌چنین جلسه‌هایی به بیان پیشنهادها درزمینه درآمدهای پایدار اختصاص یابد و از تخصص و تجارب شهرداران برای کارگروه‌های ذیل دفتر امور شهری نیز استفاده شود.
بخشی‌نگری و منیت آفت توسعه
ســعــیــد ابــریشــمــی‌راد، شهردار شاهین‌شهر: اگر همه ارکان حاکمیت نظام این فرمایش رهبری را مبنی بر اینکه «اصلا فلسفه وجود ما چیزی جز این نیست که آمده‌ایم تا به مردم خدمت کنیم و هیچ‌چیز نباید ما را از این وظیفه غافل کند»، درک می‌کردند، بسیاری از مشکلات امروز حل شده بود. از استانداری و دفتر امور شهری استدعا داریم فضای تعاملی بین فرمانداران، فرماندهی انتظامی و شهرداری هر شهرستان ایجاد کنند. بخشی‌نگری و منیت؛ دو آفت جهان توسعه محسوب می‌شود که باعث بروز بسیاری از مشکلات در شهرستان‌ها شده است؛همچنین هیئت‌های انطباق در شهرها باید سریع‌تر عمل کنند و مردم را برای پاسخ‌گویی معطل نکنند.