محرومیت‌زدایی در امکانات حمل‌ونقلی

آیین بهره‌برداری از ناوگان جدید اتوبوس‌رانی و آغازبه‌کار ستاد مهر شهر اصفهان با حضور مدیران ارشد شهری برگزار شد. نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این آیین گفت: رویکرد مدیریت شهری در این دوره، نگاه ویژه به مناطق کم‌برخوردار و در راستای محرومیت‌زدایی است؛ بنابراین توزیع امکانات حمل‌ونقلی با این رویکرد انجام می‌شود. ابوالفضل قربانی اظهار کرد: مجموعه مدیریت شهری و شورای ترافیک استان برای اینکه روزهای بهتری را در ابتدای سال تحصیلی داشته باشیم، از هیچ کوششی فروگذار نکردند و با توانی مضاعف وارد میدان شدند؛ به‌طوری‌که اقدامات ویژه‌ای نسبت به سالیان قبل شکل گرفته است. او با بیان اینکه در پایان شورای چهارم بالغ‌بر یک هزار دستگاه اتوبوس با میانگین عمر مفید پنج سال در سطح شهر سرویس‌دهی می‌کرد، افزود: بر اساس گزارشی که در این دوره احصا شد، یک‌هزار دستگاه اتوبوس به ۶۵۰ دستگاه با عمر مفید حدود ۹ سال رسیده است. نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید نیاز به سرویس مناسب دارند، تصریح کرد: با توجه به افزایش جمعیت شهر و آغاز فعالیت مدارس با مشکل روبه‌رو بودیم که باهمت مدیریت شهری تعداد اتوبوس‌ها در آستانه ماه مهر به حدود یک هزار دستگاه می‌رسد تا اصفهان، ناوگان حمل‌ونقل عمومی مناسبی داشته باشد.
 
تاریخ انتشار: 01:36 - پنجشنبه 31 شهریور 1401
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
 او با اشاره به افزایش ساعت‌های کاری مترو و کاهش سرفاصله رسیدن واگن‌ها به ایستگاه، گفت: تلاش در راستای راه‌اندازی خط دوم مترو و انجام مطالعات خطوط دیگر نیز برای کمک به ناوگان حمل‌ونقل عمومی در دست اقدام است. قربانی با بیان اینکه طرح‌های خوبی برای آماده‌سازی فضای اطراف مدارس انجام‌شده و البته اعتبارهای خوبی نیز برای آن پیش‌بینی‌شده است، خاطرنشان کرد: رویکرد مدیریت شهری در این دوره، نگاه ویژه به مناطق کم‌برخوردار و در راستای محرومیت‌زدایی است؛ به‌طوری‌که شهردار اصفهان در اولین روز فعالیت خود از محله محروم حصه بازدید کرد؛ لذا توزیع امکانات حمل‌ونقلی با این رویکرد انجام می‌شود.  او اضافه کرد: برای جابه‌جایی دانش‌آموزان به روش‌های مدرن نیاز داریم که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مختلف به این مهم دست‌یابیم.
 
تقویت ناوگان حمل‌ونقل همگانی در اولویت برنامه‌های مدیریت شهری است
در ادامه این آیین، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: تقویت ناوگان حمل‌ونقل همگانی در اولویت برنامه‌های مدیریت شهری قرار دارد؛ لذا با توجه به اینکه به دلیل شرایط اقتصادی و شیوع کرونا تعداد ناوگان اتوبوس به نصف کاهش یافته بود، با حمایت مدیریت شهری قرارداد خرید ۱۷۳ دستگاه اتوبوس با کمک دولت امضا شد. حسین حق‌شناس اظهار کرد: با توجه به اهمیت بازگشایی مدارس پس از دوران شیوع کرونا، ستاد مهر شهرداری با محوریت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و همکاری سایر معاونت‌ها زودتر از سال‌های گذشته و از ابتدای شهریورماه فعالیت خود را آغاز کرد. او با بیان اینکه دانش‌آموزان سرمایه انسانی شهر محسوب می‌شوند و باید عبورومرور ایمن در سطح شهر داشته باشند، ادامه داد: شعار امسال ستاد مهر «تمام شهر مدرسه است» انتخاب شد؛ زیرا افرادی که در شهر تردد می‌کنند یا دانش‌آموز هستند یا در گذشته دانش‌آموز بوده‌اند. از سویی اصفهان همچون یک مدرسه بزرگ است و دانش‌آموزان علاوه بر مدرسه در تمام شهر تردد می‌کنند و ضمن توجه به قوانین، دیگر شهروندان نیز باید به دانش‌آموزان توجه داشته باشند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با تأکید بر تقویت حمل‌ونقل همگانی و افزایش تعداد ناوگان اتوبوس‌رانی فعال به‌عنوان مهم‌ترین نیاز شهر در زمان بازگشایی مدارس، تصریح کرد: در این راستا تقویت ناوگان حمل‌ونقل همگانی در اولویت برنامه‌های مدیریت شهری قرار گرفت؛ اولین اقدام به‌منظور تقویت ناوگان حمل‌ونقل همگانی تأمین اعتبار و عقد قرارداد خرید٢٧٣ دستگاه اتوبوس بوده است. او ادامه داد: با توجه به اینکه به دلیل شرایط اقتصادی و شیوع کرونا تعداد ناوگان اتوبوس به نصف کاهش یافته بود، در اسفند ۱۴۰۰ با حمایت مدیریت شورا و شهرداری قرارداد خرید ۱۷۳ دستگاه اتوبوس با کمک دولت انجام شد و تابستان امسال نیز خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نهایی شد که بخشی با اوراق مشارکت اسلامی و بخش عمده از بودجه شهرداری بود. حق‌شناس با بیان اینکه ۵۶ دستگاه اتوبوس بزرگ و برای نخستین بار ۵۳ دستگاه اتوبوس کوچک «میدل‌باس» به‌عنوان ناوگان جدید در شهر فعالیت خود را آغاز می‌کند، خاطرنشان کرد: با توجه به بازگشایی مدارس در مهرماه، میدل‌باس‌ها به‌صورت ویژه به دانش‌آموزان در کنار دیگر ناوگان حمل‌ونقل عمومی خدمت‌رسانی می‌کنند و مابقی ناوگان خریداری‌شده نیز به‌مرور تا پایان سال وارد ناوگان اتوبوس‌رانی می‌شوند.
 
نرخ سرویس مدارس زودتر از بازگشایی مدارس مشخص شد
او با بیان اینکه برای نخستین‌بار نیز نرخ سرویس مدارس زودتر از بازگشایی مدارس تصویب و مشخص شد، اظهار کرد: تاکنون ۴۰هزار دانش‌آموز و چهارهزار سرویس مدرسه ثبت‌نام کرده‌اند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به ایمن‌سازی معابر در مناطق مختلف شهری بیان کرد: ستاد مهر شهرداری اصفهان نیز در ۱۵ منطقه تشکیل شده است تا با همکاری پلیس راهور و آموزش‌وپرورش، ایمن‌سازی حاشیه‌های مدارس انجام شود. حق‌شناس هماهنگی برای مدیریت تقاضای سفر را از اولویت‌های مدیریت شهر دانست و گفت: هماهنگی بین‌بخشی برای تفکیک ساعات مدارس در راستای کاهش ترافیک و شناورسازی ساعات ادارات پیشنهاد شد که در شورای ترافیک استان نیز به تصویب رسید و منتظر ابلاغ استانداری هستیم. او افزود: در راستای شعار حمل‌ونقل انسان‌محور، ایجاد بستر مناسب و ایمن در حوزه حمل‌ونقل عمومی برای دانش‌آموزان و والدین در دستورکار قرار گرفته است؛ لذا اگر شهروندان مشکلی را مشاهده کردند، از طریق سامانه مردمی ۱۳۷ مطرح کنند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه از مهرماه سامانه جدیدی برای ثبت‌نام سرویس مدارس رونمایی می‌شود، تصریح کرد: درصدد هستیم با توجه به درخواست و نیاز شهروندان ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به نقاط مختلف شهر اعزام کنیم.حق‌شناس با تأکید بر اینکه از آغاز فعالیت ستاد مهر همکاری متقابلی با پلیس راهور داشته‌ایم، اظهار کرد: در این راستا، اکیپ‌هایی با محوریت مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان تشکیل شده است که با حضور میدانی در گلوگاه‌های ترافیکی مشکلات رفع خواهد شد.
 
47 اتوبوس کوچک تا پایان سال به ناوگان حمل‌ونقل افزوده می‌شود
در ادامه این آیین، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه با بیان اینکه خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس کوچک (میدل‌باس) در دستورکار مدیریت شهری قرار دارد، گفت: از این تعداد، ۵۳ دستگاه اتوبوس کوچک به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر افزوده شد و ۴۷ دستگاه دیگر  تا پایان سال وارد شهر می‌شود. سیدعباس روحانی اظهار کرد: افزایش تعداد ناوگان اتوبوس‌رانی از نیازهای اصلی و مبرم شهر بود. او با بیان اینکه این اتوبوس‌ها دارای استاندارد یورو پنج است، گفت: کاهش ارتفاع این اتوبوس‌ها برای تردد معلولان، مجهزبودن به سیستم اطفای حریق و تهویه مناسب ازجمله ویژگی‌های این اتوبوس‌هاست.مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه تأکید کرد: سیستم گرمایش این اتوبوس‌ها از کف به‌صورت شوفاژ است و به لحاظ مشخصات فنی موتور بالاترین استانداردها را دارد. روحانی با اشاره به خرید اتوبوس‌های ۱۳متری با استاندارد یورو پنج، خاطرنشان کرد: ۱۷۳ دستگاه از این اتوبوس‌ها خریداری‌شده است و به‌مرور به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر افزوده می‌شود. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه با اشاره به بازسازی اتوبوس‌های قدیمی اظهار کرد: ۲۴۰ دستگاه اتوبوس از رده‌خارج شده، از سوی تیم کارشناسی این سازمان به لحاظ ظاهر و فنی از صفر تا صد بازسازی شده است. روحانی گفت: اتوبوس‌هایی نیز در ناوگان با عمر پایین وجود داشت؛ اما به دلیل نبود قطعات و خراب بودن از مدار خدمت‌رسانی خارج شده بود که به همت تیم فنی سازمان به چرخه سرویس‌دهی بازگشت.
 
افزودن اتوبوس‌های جدید به مدیریت ترافیک کمک می‌کند
رئیس‌پلیس راهور استان اصفهان در ادامه این آیین گفت: به‌عنوان یک شهروند و پلیس از مدیریت شهری اصفهان بابت جوان‌سازی و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی تشکر می‌کنم. سرهنگ محمدرضا محمدی اظهار کرد: هرساله با آغاز ماه مهر به‌ویژه در دو هفته نخست، ترافیک شدیدی را در سطح شهر شاهد هستیم و رزمایش و آمادگی مدیریت شهری نشئت‌گرفته از این دغدغه است. او ادامه داد: تزریق تعداد چشمگیری اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی به مدیریت و روان‌سازی ترافیک، ایمن‌سازی تردد و کاهش دغدغه و هزینه‌های شهروندان کمک بزرگی می‌کند. رئیس پلیس راهور استان اصفهان بابیان اینکه به‌عنوان یک شهروند و پلیس از مدیریت شهری اصفهان بابت جوان‌سازی و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی تشکر می‌کنم، تصریح کرد: شهروندان هنگام استفاده از اتوبوس‌ها با مشکلاتی همچون فضای کم، گرمای شدید و معطلی زمان روبه‌رو هستند؛ ازاین‌رو افزودن اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی، امری بسیار ضروری بود. محمدی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان برای تردد از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: پلیس راهور آماده همکاری با شهرداری اصفهان برای پلاک‌کردن سریع‌تر اتوبوس‌های جدید است تا نظم و انضباط بیشتری در شهر برقرار شود.  او بابیان اینکه تشکیل پلیس مدارس از وظایف مدیران مدارس بوده و این امر در قانون نیز تأکید شده است، اضافه کرد: از مسئولان آموزش‌وپرورش نیز درخواست می‌شود موضوع پلیس مدارس را جدی بگیرند؛ چراکه تحقق این مهم در ابعاد مختلف تأثیرگذار است.
 
ترافیک، معضل همیشگی اوایل مهرماه است
مــدیــرکل آمــوزش‌وپــرورش اســتــان اصفهان با بیان اینکه ترافیک معضل همیشگی اوایل مهرماه است، اظهار کرد: با هماهنگی معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان محل‌های پرتردد شناسایی شده است تا اتوبوس‌ها و میدل‌باس‌ها در این مسیرها تردد و به دانش‌آموزان سرویس‌دهی کنند. محمدرضا ابراهیمی اظهار کرد: بعد از دو سال و چند ماه شاهد بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری هستیم و بار دیگر شورونشاط به مدارس و محیط‌های آموزشی بازگشته است. او با بیان اینکه امسال بالغ‌بر یک‌میلیون دانش‌آموز و ۸۰ هزار معلم تلاشگر در مدارس دولتی و غیردولتی حضور خواهند داشت، افزود: امسال شهر تحت تأثیر بازگشایی مدارس قرار خواهد گرفت؛ اما این نوع ترافیک در اوایل مهرماه از نوع ترافیک‌های ملال‌آور و خسته‌کننده نـیســت.مــدیــرکل آمــوزش‌وپــرورش استان اصفهان تصریح کرد: ترافیک معضل همیشگی اوایل مهرماه است؛ اما امسال با کمبود شدید سرویس مدارس روبه‌رو هستیم که ممکن است ترافیک را چندین برابر کند. ابراهیمی با بیان اینکه در گذشته بیش از هشت‌هزار سرویس مدرسه وجود داشت، اما با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس رانندگان از این عرصه خارج شده‌اند، گفت: بر این اساس، از فروردین‌ ۱۴۰۱ کارگروه ماده ۱۸ تحت‌نظر انجمن اولیا و مربیان و سازمان تاکسی‌رانی شهرداری تشکیل شد و به بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با ترافیک مهرماه و حمل‌ونقل دانش‌آموزان پرداخت. درنهایت بعد از تلاش و جلسه‌های مکرر، تعداد کل سرویس مدارس امسال در مهرماه به نصف زمان قبل از ایام کرونا رسید.او با بیان اینکه تلاش شده است تا دانش‌آموزان در محدوده اسکانی خود ثبت‌نام شوند، خاطرنشان کرد: برای رفع معضل کمبود سرویس مدارس و کاهش ترافیک شهر، خانواده‌ها و دانش‌آموزان، به‌ویژه دوره متوسطه به استفاده از حمل‌ونقل عمومی تشویق شدند؛ چراکه استفاده از حمل‌ونقل عمومی ازجمله اقدامات ذیل آموزش فرهنگ شهروندی است. در این راستا، با هماهنگی معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان محل‌های پرتردد شناسایی شده است تا اتوبوس‌ها و میدل‌باس‌ها در این مسیرها تردد و به دانش‌آموزان سرویس‌دهی کنند. امیدواریم با استفاده بیشتر دانش‌آموزان از حمل‌ونقل عمومی شهری آرام‌تر با ترافیک کمتر و نظم بیشتری را شاهد باشیم. مــدیــرکل آمــوزش‌وپــرورش اســتــان اصفهان تأکید کرد: سال تحصیلی امسال بسیار ویژه است؛ چراکه بعد از دو سال کرونا تمام زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی و حتی نیروی انسانی تحت‌تأثیر ایام کرونا قرار گرفته و اصفهان ازجمله استان‌هایی است که همیشه با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه بوده است؛ اما در حال رایزنی با وزارت آموزش‌وپرورش برای جبران این کمبود هستیم. ابراهیمی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استان باید در شأن اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی باشد، اضافه کرد: همه باید به آموزش‌وپرورش توجه کنند؛ زیرا تقویت ابعاد دیگر جامعه ازجمله اقتصاد، امنیت و اجتماع تحت‌تأثیر این توجه است.