چهره های اصفهان: فضل الله دهش

نور

فضل‌الله دهش ملقب به عطاءالملک، زاده اردیبهشت 1240 در اصفهان بود. او پس از تحصیل صنایع در دانشگاه بمبئی، به ایران بازگشت و پس از سفری که به منچستر انگستان داشت، اولین کارخانه نساجی در اصفهان را با نام «کارخانه وطن» راه‌اندازی کرد.

تاریخ انتشار: 20:44 - یکشنبه 1403/07/22
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
نور

به گزارش اصفهان زیبا؛ فضل‌الله دهش ملقب به عطاءالملک، زاده اردیبهشت 1240 در اصفهان بود. او پس از تحصیل صنایع در دانشگاه بمبئی، به ایران بازگشت و پس از سفری که به منچستر انگستان داشت، اولین کارخانه نساجی در اصفهان را با نام «کارخانه وطن» راه‌اندازی کرد. چندی بعد، در سال 1305، نخستین کارخانه برق اصفهان را در دروازه دولت اصفهان، کوچه تلفنخانه تاسیس کرد و به‌این ترتیب، اولین چراغ‌های برق کاخ چهلستون و خیابان‌های اطراف، از کارخانه دهش نور گرفتند. شاعر خوش‌ذوقی، ماده‌تاریخ افتتاح اولین مولد برق اصفهان را اینگونه نوشته است:

از خدا خواهیم توفیق و عطاء
تا بیفزاید به توفیق عطاء
می‌رود از همت والای تو
بر فلک اهلا و سهلا مرحبا

در اوایل، این چراغ‌ها فقط چند ساعتی در شب و در فواصل نه چندان نزدیک، روشنایی می‌بخشیدند. اولین خیابان‌های اصفهان که از برکت نور چراغ بهره‌مند شدند، خیابان چهارباغ و حوالی آن بود. باوجوداین، هنوز هم چراغ‌موشی و پیه‌سوز، از رونق نیفتاده بود. به این ترتیب، با تلاش خستگی‌ناپذیر عطاءالملک، تحولی در جامعه صنعتی ایران ایجاد شد. دهش در سال 1338 در 98 سالگی دیده از جهان فروبست و در تخت فولاد اصفهان آرمید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نه + 16 =