به گزارش اصفهان زیبا؛ باتوجه به مناسبت هفته ملی جوانان از تاریخ 22/11/1403 تا 28/11/1403 و نظر به بالا بودن آمارحوادث ترافیکی در این گروه سنی و پیش رو بودن سفرهای نوروزی، آگاهسازی اجتماعی درباره حواد ترافیکی ضروری است.
در این زمینه آذردخت معمار مقدم، کارشناس واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان توضیح میدهد:
اپیدمیولوژی حوادث ترافیکی در جهان و ایران
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران در سطح بالایی از میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی قرار دارد.
کشور ما با جمعیت کمتر از ۱درصد جمعیت جهان، بیش از ۲.۵ درصد حوادث ترافیکی دنیا را به خود اختصاص داده است.
آمارها نشان میدهد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در ایران ۲۰ برابر بیشتر از میانگین جهانی است.
طبق گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور تعداد کشتهشدگان حوادث رانندگی در شهر اصفهان در سال 1399، 991 نفر بود که رشد 3.3 درصدی در سال 1400 داشته است.
آمار متوفیان در پنج ماهه اول سال 1401 در شهر اصفهان 459 نفر است که 367 نفر آنها مرد و 92 نفر زن بوده اند.
آمار مصدومین حوادث رانندگی در این شهر در سال1400، 9845 نفر و درسال 1401، 13323 نفر است که نسبت به مدت مشابه در سال 1400 رشد 35.3 درصدی داشته است.
ضمنا 9530 نفر این مصدومین مرد و 3793 نفر زن بودهاند.
بر اساس آمار تعداد کشتهشدگان در اثر حوادث ترافیکی در سال 1401، در ایران، در هر 30 دقیقه یک نفر در این تصادفات کشته میشود. بنابراین مرگ و مصدومیتهای ناشی از حوادث ترافیکی جای نگرانی دارد.
افراد آسیبپذیر در حوادث جادهای در ایران را به ترتیب عابرین پیاده(28 درصد)، سرنشینان وسایط نقلیه(26 درصد)، دوچرخهسواران و موتورسواران(23 درصد)، رانندگان وسایل نقلیه(22 درصد) و سایر افراد(1 درصد) تشکیل میدهند.
یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در تصادفات رانندگی سن است.
آمارها نشان میدهد، جوانان در سنین بین 25-18 سال بیشتر در معرض سوانح و حوادث رانندگی قرار دارند.
بیشترین عامل مرگ در سن 29-15 سال ناشی از حوادث ترافیکی است.
این در حالی است که افراد 34-18 سال بیشترین صدمات جسمی ناشی از حوادث ترافیکی را در بین بزرگسالان متحمل میشوند.
علل حوادث رانندگی
علل زمینهای: سن و جنس
علل جسمی: دیابت، خستگی و خوابآلودگی، آپنه خواب، آختلالات بینائی، اختلالات شنوایی
علل رفتاری: احساس خودبرتر بینی نسبت به راننده مقابل، تقلید از رفتار افراد مهم که نقش الگوهای رفتاری دارند، میزان ادراک فرد در توانمندی برای کنترل وقایع پیش بینینشده، عدم رعایت حق تقدم در رانندگی، رفتارهای تهاجمی در رانندگی(داشتن شخصیت ناشکیبا، بیقرار و بیدقت، قدرتطلبی و زورمداری، یاغیگری خیابانی به جادهای)، سرعت غیرمجاز، مصرف الکل، استفاده ازداروها(باعث خوابآلودگی، تاری دید، سرگیجه شدید، اختلال در هماهنگی حرکت اعضا بدن و کاهش سرعت عمل در مواقع خطرناک میشود)
استفاده از تلفن همراه: ۲۵ درصد از تصادفات ناشی از حواسپرتی است که استفاده از تلفن همراه باعث حواسپرتی فیزیکی، بصری، شنیداری و شناختی میشود (حواسپرتی شناختی موجب اشتغال ذهنی میشود و حتی بعد از قطع تماس نیز ممکن است ادامه یابد)
راههای کاهش حوادث ترافیکی
رعایت استانداردهای ایمنی خودرو
اطمینان از سالم بودن لاستیکها، برفپاککن، چراغهای جلو و عقب، ترمزها، سیستم ترمز ضد قفل، کمربند ایمنی
داشتن اطلاعات و آگاهی لازم در مورد رانندگی در شرایط مختلف مانند:
رانندگی در شب
رانندگی در باران و مه
رانندگی در جادههای کوهستانی
رانندگی در مسیر پوشیده از برف
رانندگی در مسیرهای یخی
رانندگی در روزهای داغ تابستان و تاثیرگرما بر راننده و وسیلهنقلیه
نکات ایمنی و استفاده از وسایل ایمنی مناسب در زمان موتور سواری:
استفاده از کلاه ایمنی
روشن کردن چراغهای موتورسیکلت هنگام شب و استفاده از شبرنگ
استفاده نکردن از موتور در روزهای برفی و بارانی
استفاده نکردن از موتور در جادههای خارج از شهر و اتوبانها
استفاده نکردن از موتورجهت جابجایی وسایل
سوار نکردن فرد دیگری به عنوان ترکنشین
با سرمایهگذاری برای ارتقاء سلامت جوانان میتوان از بسیاری از هزینههای مستقیم و غیرمستقیم سلامت که به دنبال از دست رفتن سالهای مفید زندگی به دلیل مرگ و یا ناتوانی حاصل میشود، جلوگیری کرد.
سلام و احترام.
مطالب آموزنده و قابل تاملی بود. سپاسگزارم.