گزارشی از فعالیت‌های تلویزیون اینترنتی کتاب:

پیوند هدفمند کتاب و رسانه

در هفته کتاب سال گذشته رویداد مهمی متولد شد. به مناسبت این هفته، نخستین شبکه اینترنتی کتاب پس از امضای تفاهم‌نامه میان این شبکه و معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و اخذ مجوز تأسیس و راه‌اندازی شبکه اختصاصی کتاب در بسترهای مجازی طرح‌ریزی و پایه‌گذاری شد و کار خود را زیر نظر خانه کتاب و ادبیات ایران آغاز کرد.

تاریخ انتشار: 02:23 - دوشنبه 1402/02/25
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
پیوند هدفمند کتاب و رسانه

به گزارش اصفهان زیبا؛ در هفته کتاب سال گذشته رویداد مهمی متولد شد. به مناسبت این هفته، نخستین شبکه اینترنتی کتاب پس از امضای تفاهم‌نامه میان این شبکه و معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و اخذ مجوز تأسیس و راه‌اندازی شبکه اختصاصی کتاب در بسترهای مجازی طرح‌ریزی و پایه‌گذاری شد و کار خود را زیر نظر خانه کتاب و ادبیات ایران آغاز کرد.

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، در هفته کتاب سال گذشته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در شبکه خبر، از آغاز به‌کار «نخستین شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب» هم‌زمان با هفته کتاب خبر داد و بیان کرد: صنعت نشر به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت فرهنگی کشور نیاز داشت با رویکردهای جدیدی که مخاطب به آن‌ها اقبال دارد، ظرفیت‌های خود را معرفی و به‌صورت تصویری برای همگان به نمایش بگذارد.

اتفاقی که در شبکه تلویزیونی کتاب می‌افتد، این است که هم ارکان مختلف صنعت نشر و هم محتوای کتاب‌ها را معرفی می‌کند؛ همچنین در آینده نزدیک به‌صورت تعاملی با مردم که تولیدکننده‌های اصلی محتوا در بسترهای جدید هستند، کارش را پیش خواهد برد و مجموعه ذائقه‌سازی، جریان‌سازی و هدایت عملیاتی برای حل مشکلات صنعت نشر را برعهده خواهد گرفت. شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب بستر اختصاصی خوبی را فراهم کرده است تا مجموعه‌های مختلف بتوانند تولیدات خود را به نمایش بگذارند.

کار از کجا آغاز شد؟

ایده تلویزیون اینترنتی کتاب به فعالیت‌های رسانه‌های هدفمندی بازمی‌گردد که فعالان حوزه کتاب با معرفی یار مهربان در رادیو و تلویزیون به روش‌های مختلف و با راه‌اندازی پویش‌های متنوع و تبلیغ آن در رسانه ملی انجام می‌دادند.

نمایشگاه کتاب سال گذشته نیز با راه‌اندازی شبکه‌ای با عنوان «کتاب‌نما» در تلوبیون به‌عنوان شبکه اختصاصی بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور، وقایع نمایشگاه کتاب را در قالب برنامه‌های گفت‌وگومحور با نویسندگان و ناشران پوشش می‌داد.

پس‌ از این برنامه بود که مسئولان حوزه کتاب به این نتیجه رسیدند که استقبال مردم از برنامه «کتاب‌نما» نشان‌دهنده علاقه مخاطبان کتاب به این دست از برنامه‌هاست و برای تأسیس شبکه کتاب اقدامات لازم را آغاز کردند.

تلویزیون اینترنتی کتاب که در بستر تلوبیون برنامه‌های خود را پخش می‌کند، روزانه با چند ساعت پخش زنده و چندین برنامه تولیدی می‌کوشد تا در راستای تقویت حوزه کتاب و نشر گام بردارد.

مثبت کتاب

برنامه تولیدی اصلی شبکه، برنامه گفت‌وگومحور «مثبت کتاب» است که سه‌شنبه‌ها ساعت 19:30 روی آنتن شبکه می‌رود. «مثبت کتاب» با هدف معرفی کتاب‌هایی تولید شده است که در حوزه‌های سبک زندگی، خانواده، زن، اقتصاد و دین حرف برای گفتن دارند. این برنامه گفت‌وگویی صمیمانه و خودمانی با نویسندگان و کارشناسان و فعالان حوزه کتاب دارد و به موضوع‌ها و محورهای مختلف مرتبط با خانواده و سبک زندگی نیز می‌پردازد.

«مثبت کتاب» رویکردی مهارتی به موضوع‌های مختلف دارد و تلاش می‌کند در جریان گفت‌وگوها علاوه‌بر پرداختن به زیست نویسنده و کارشناس و فعال کتاب، به چالش‌ها و مسائل خانواده‌ در حوزه‌های مختلف نیز توجه کند. به همین دلیل انتخاب کتاب یا نویسنده براساس موضوع کتاب خواهد بود تا مخاطبان با نگاهی متفاوت به سوژه‌ طرح‌شده توجه کنند.

از آنجایی‌که برنامه‌های تربیتی در حوزه‌ خانواده و سبک زندگی بیشتر مسئله‌محور است، گفت‌وگوها در این برنامه بیشتر بر پایه‌ نکته‌های پژوهشی استوار است. برنامه‌ «مثبت کتاب» می‌کوشد با انتخاب کتاب‌های داستانی، مسائل تربیتی را نیز به صورتی خودمانی‌تر و صمیمانه بررسی کند.

شبکه کتاب همچنین با تحت پوشش قراردادن برنامه‌های ویژه ناشران و کتاب‌فروشان، در راستای تقویت بنیان این مشاغل که در سال‌های اخیر ضربه‌های فراوانی خورده‌اند، قدم مثبتی برداشته است. حضور در برنامه‌های رونمایی و جشن امضا در کتاب‌فروشی‌ها و گفت‌وگو با اهالی نشر یا دریافت راش برنامه‌های ضبط‌شده توسط ناشر و کتاب‌فروش و تدوین و پخش آن‌ها در شبکه کتاب، بخشی از این اقدامات حمایتی است.

حضور هدفمند در نمایشگاه کتاب تهران

این شبکه با شروع سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چند ویژه‌برنامه را در جدول پخش خود قرار داده است. «مثبت کتاب نشر» هم‌زمان با شروع نمایشگاه هرروز حدود ساعت 18 روی آنتن می‌رود و با عوامل حوزه نشر و کتاب گفت‌وگو می‌کند و به مسائل تخصصی حوزه نشر می‌پردازد.

در ایام نمایشگاه برنامه دیگری نیز در این شبکه تولید شده است؛ به نام «برنامه ویژه داستان و رمان» که با نویسندگان و ناشران این حوزه گفت‌وگو می‌شود و احتمالا بعد از ایام نمایشگاه نیز در کنداکتور اصلی شبکه قرار خواهد گرفت.

ویژه‌برنامه «جلد دوم» هم با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی در این ایام در حال تولید و پخش است که به سراغ پشت‌پرده‌های یک کتاب و قصه‌ای رفته که به نگارش آن کتاب منجر شده است؛ با این عنوان که «تابه‌حال فکر کرده‌اید هر کتاب دو قصه دارد؟» «جلد دوم» در ایام بعد از نمایشگاه به تولید و پخش خود ادامه خواهد داد.

جایگاه ویژه نوجوانان در شبکه کتاب

«مثبت کتاب ویژه کودکان و نوجوانان» نیز با اجرای نسترن آقامحمدی هر روز حدود 14 پخش ‌شده و با کارشناسان و فعالان این حوزه گفت‌وگو می‌شود. این برنامه با درنظرگرفتن تفاوت‌های میان دو طیف سنی کودک و نوجوان و تأکید بیشتر بر گروه سنی نوجوانان، کتاب‌های برتر این سنین را معرفی می‌کند. ازآنجاکه بیشتر خانواده‌ها تا زمانی که فرزندانشان در سنین کودکی به سر می‌برند، با روش‌های مختلف می‌کوشند کودکانشان را با کتاب مأنوس کنند، کتاب در زندگی این طیف سنی حضور نسبتا پررنگی دارد. اما با انتقال به دوره نوجوانی، کتاب از سبد خرید و سرگرمی نوجوانان خارج می‌شود؛ چراکه کتاب‌های این حوزه هنوز دچار آشفتگی موضوعی و محتوایی است و کار ویژه‌ای در این خصوص انجام‌نشده است. بنابراین به نظر می‌رسد این اقدام عوامل برنامه «مثبت کتاب کودک و نوجوان» اقدامی مثبت و تأثیرگذار و راهی برای اصلاح این مسیر باشد.

کارویژه دیگر این شبکه در راستای تقویت کتاب‌خوانی نوجوانان برپایی پویش «فراز طلایی» در برنامه شاد است که طی مدت برگزاری این پویش 13هزار نفر عضو این پویش شده‌اند. نوجوانان علاقه‌مند به شرکت در این پویش با مراجعه به برنامه شاد و ورود به پویش «فراز طلایی»، با مشاهده کلیپ این پویش با راه‌های شرکت در آن آشنا می‌شوند. شبکه کتاب هر هفته به ده نفر از شرکت‌کنندگان در پویش «فراز طلایی» بن خرید کتاب هدیه می‌دهد.

شبکه کتاب با شماره 09999922000 و حساب کاربری @ketab_tv در شبکه‌های مجازی در دسترس است. همچنین این شبکه به نشانی ketab.tv در بستر تلوبیون برای استفاده کتاب‌دوستان و علاقه‌مندان به حوزه کتاب‌خوانی، قابل‌مشاهده است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 + دو =