کارت راهنمایان گردشگری پورسانت‌بگیر تمدید نمی‌شود:

تورلیدرهای اصفهان پورسانت‌ می‌گیرند!

دریافت پورسانت و انعام اجباری توسط راهنمایان گردشگری در اصفهان تخلف محسوب می‌شود. زمزمه‌ها حاکی از این است که برخی راهنمایان گردشگری به‌خاطر کاهش دستمزد به راه‌های میان‌بر روی آورده‌اند.

تاریخ انتشار: 11:17 - شنبه 1402/03/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تورلیدرهای اصفهان پورسانت‌ می‌گیرند!

به گزارش اصفهان زیبا؛ دریافت پورسانت‌ و انعام اجباری توسط راهنمایان گردشگری در اصفهان تخلف محسوب می‌شود. زمزمه‌ها حاکی از این است که برخی راهنمایان گردشگری به‌خاطر کاهش دستمزد به راه‌های میان‌بر روی آورده‌اند.

برخی راهنماها اقدام به دریافت پورسانت از فروشگاه‌ها و مکان‌هایی که گردشگران را برای بازدید به آنجا می‌برند می‌کنند.

برخی از آن‌ها نیز از گردشگران خارجی انعام اجباری دریافت می‌کنند تا از این طریق کمبود مزدشان را جبران کنند؛ اما به گفته متولیان اداره میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان، اگر این تخلفات گزارش داده شود، کارت اعتباری راهنمایان تمدید نخواهد شد.

ین‌طور که فعالان آژانس‌های مسافرتی اصفهان می‌گویند، دریافت پورسانت از فروشگاه‌ها توسط راهنمایان گردشگری اصفهان بیشتر باب است و آن‌ها به‌صورت توافقی مبلغ پورسانت را تعیین می‌کنند.

یکی از پرسنل آژانس‌های مسافرتی اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «برخی راهنمایان گردشگری با فروشگاه‌های صنایع‌دستی و فرش و… در اصفهان توافق می‌کنند که در ازای بردن گردشگران به این فروشگاه‌ها پورسانت‌ دریافت کنند. این مورد بین راهنمایان گردشگری اصفهان خیلی باب بوده است؛ ولی کمتر شنیده‌ایم که راهنمای گردشگری از گردشگران انعام اجباری دریافت کند. این اتفاق بین تورهای داخلی نمی‌افتد؛ ولی احتمال دارد که راهنمایان گردشگری از گردشگران خارجی درخواست دریافت انعام کنند.»

به تورلیدرها برای دریافت انعام تذکر می‌دهیم

براساس نرخ‌نامه هیئت‌مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی برای شش‌ماهه اول سال 1402 حداقل دستمزد روزانه راهنمای فعال باتجربه تا یک سال در هدایت تورهای ورودی در سال ۱۴۰۱، ۸۵۰ هزار تومان بوده که پیشنهاد جامعه در سال ۱۴۰۲، یک‌میلیون و ۵۳۰ هزار تومان است.

راهنمای فعال باتجربه یک تا پنج سال نیز یک‌میلیون تومان می‌گرفت که پیشنهاد جامعه ۸۰۰ هزار تومان بیشتر است. یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کف دستمزد راهنمای فعال باتجربه پنج تا ۱۰ سال است که این جامعه مبلغ یک‌میلیون و ۹۸۰ هزار تومان را پیشنهاد کرده است.

راهنمای فعال باتجربه بالای ۱۰ سال نیز که در سال گذشته یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌گرفت، این بار جامعه برای این افراد دومیلیون و ۱۶۰ هزار تومان را پیشنهاد داده است.

متولیان انجمن راهنمایان گردشگری استان در اظهارنظرهایشان تأکید دارند که پیشنهاد دریافت انعام به‌نوعی زیرسؤال‌بردن شخصیت راهنمایان گردشگری است و وجهه خوبی ندارد. آن‌ها می‌گویند، راهنمایان گردشگری مجاز به پیشنهاد دریافت انعام برای خودشان نیستند و اگر گزارشی به گوششان برسد، به آن‌ها تذکرات لازم داده می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن راهنمایان گردشگری اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «در خلال تورهای گردشگری برخی برای راننده اقدام به جمع‌آوری انعام می‌کنند. گردشگران هم به ‌دلخواه این انعام را پرداخت می‌کنند و هیچ اجباری وجود ندارد. درواقـع جلوی جمع این پول جمع می‌شـود و به راننده داده می‌شود.»

امین عدیلی ادامه می‌دهد: «وقتی هم تورهای گردشگری برای صرف غذا به رستوران می‌روند، ممکن است این پیشنهاد را بدهند که برای گارسون انعام جمع‌آوری شود و گردشگران به‌دلخواه این انعام را پرداخت می‌کنند و هیچ اجباری برای این کار وجود ندارد.»

او خاطرنشان می‌کند: «در برخی کشورها مانند آفریقا، راهنمایان گردشگری این کار می‌کنند؛ یعنی جعبه‌ای دارند که برای راهنمایان اقدام به جمع‌آوری انعام می‌کنند؛ اما در اصفهان پیشنهاد انعام از سوی راهنمایان گردشگری هیچ‌گاه معمول نبوده و نیست. درواقع اگر راهنمای گردشگری پیشنهاد دریافت انعام را بدهد، کار ناپسندی انجام داده است.»

عدیلی اذعان می‌کند: «راهنمایان گردشگری به‌هیچ‌وجه حق پیشنهاد انعام ندارند و برای خودشان نمی‌توانند انعام جمع کنند. اگر پیشنهاد انعام از سوی راهنمای گردشگری به گردشگران مطرح شود، ما به‌طور غیرمستقیم به آن‌ها تذکر می‌دهیم که این کار تکرار نشود؛ چون پیشنهاد دریافت انعام از شخصیت راهنمایان به دور است و درواقع این راهنما شخصیت اجتماعی خودش را زیرسؤال برده است.»

عضو هیئت‌مدیره انجمن راهنمایان گردشگری اصفهان بیان می‌کند: «اگر راهنمایان گردشگری پیشنهاد دریافت انعام دهند نیز با آژانس‌های مسافرتی برخوردی نمی‌شود، بلکه ما فقط به‌طورغیرمستقیم به راهنمایان گردشگری تذکر می‌دهیم.»

پورسانت‌ و انعام‌گرفتن تخلف است

اما با آن دسته از راهنمایان گردشگری که اقدام به دریافت پورسانت و انعام اجباری می‌کنند چطور برخورد می‌شود؟

دراین‌باره مدیرکل روابط عمومی اداره میراث فرهنگی اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «کارت‌های راهنمایان گردشگری بیش از یک سال اعتبار ندارد. هر تخلفی راهنمایان گردشگری و آژانس‌های مسافربری مرتکب شوند توسط هیئت کارشناسی بررسی می‌شود و اگر اثبات شود، با آن‌ها برخوردهای لازم صورت می‌گیرد. اگر راهنمای گردشگری اقدام به دریافت انعام اجباری کند و این تخلف محرز شود، کارت اعتبارش تمدید نمی‌شود.»

شهرام امیری بیان می‌کند: «دریافت پورسانت‌ هم توسط راهنمایان گردشگری غیرقانونی است. گرچه روی فعالیت آن‌ها نظارتی نمی‌شود؛ اما به‌هرحال این تخلفات توسط خود گردشگران و یا توسط سایر فروشندگان گزارش می‌شود و ما هم برخورد می‌کنیم.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × 5 =