مرادی و معتمدی برای کسب سهمیه دسته 102 دورخیز کرده‌اند:

رقابت لنجانی بر سر سهمیه المپیک

وزنه‌برداری ایران در دسته‌های المپیکی ۸۹، ۱۰۲ و فوق سنگین به دنبال گرفتن سه سهمیه المپیکی است تا پس از قطعی‌شدن فرایند سهمیه، روند تصاحب مدال را پیگیری کنند. برای المپیک پاریس، رسـول معتمدی و سهـراب مرادی، دو وزنه‌بردار استان هستند که هر دو در دسته 102 کیلوگرم برای کسب سهمیه تلاش می‌کنند و برای ورزش اصفهان حضور هر دو ورزشکار در این رویداد و مدال‌آوری آن‌ها اهمیت دارد.

تاریخ انتشار: 09:13 - دوشنبه 1402/03/8
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
رقابت لنجانی بر سر سهمیه المپیک

به گزارش اصفهان زیبا؛ وزنه‌برداری ایران در دسته‌های المپیکی ۸۹، ۱۰۲ و فوق سنگین به دنبال گرفتن سه سهمیه المپیکی است تا پس از قطعی‌شدن فرایند سهمیه، روند تصاحب مدال را پیگیری کنند. برای المپیک پاریس، رسول معتمدی و سهراب مرادی، دو وزنه‌بردار استان هستند که هر دو در دسته 102 کیلوگرم برای کسب سهمیه تلاش می‌کنند و برای ورزش اصفهان حضور هر دو ورزشکار در این رویداد و مدال‌آوری آن‌ها اهمیت دارد.

سهراب مرادی که بیش از یک‌دهه در تیم ملی وزنه‌برداری عضویت داشته، در المپیک لندن یکی از وزنه‌برداران اعزامی ایران بود؛ اما روی تخته ناکام ماند و نتوانست عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد. پس از المپیک، بدبیاری مرادی شروع شد و با مثبت‌اعلام‌شدن تست دوپینگ او، دو سال از میادین دور شد و بعد از آن نیز مشکلاتی در خصوص اعلام بازنشستگی او به فدراسیون جهانی پیش آمد.

اما در نهایت با رفع مسائل پیش‌آمده، این وزنه‌بردار اهل لنجان راهی المپیک ریو شد و مدال طلای دسته 96 کیلوگرم را کسب کرد.این مدال علاوه بر اهمیت بسیار برای ورزش ایران، برای ورزش اصفهان نیز ارزشمند بود؛ زیرا اولین مدال المپیکی ورزش استان محسوب می‌شد.

با توجه به شرایط سنی مرادی، پیش‌بینی می‌شد او برای المپیک توکیو هم یکی از شانس‌های مدال ایران باشد؛ اما مرادی که درگیر مصدومیت‌هایی شده بود، باتوجه به شرایط سختی که برای کسب سهمیه پیش رو وزنه‌برداران گذاشته شده، نتوانست سهمیه المپیک را کسب کند و از حضور در این رویداد باز ماند.

پس از تغییراتی که در سطح مدیریت فدراسیون و کادر فنی تیم ملی رخ داد، مرادی یک‌بار دیگر عزمش را برای قهرمانی جزم کرده و با به حدنصاب‌رسیدن در رکوردگیری تیم ملی، در مسابقات قهرمانی آسیا در دسته 102 کیلوگرم شرکت کرد.

سایت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری طی خبری نوشت: مرادی در گروه B دسته ۱۰۲ کیلوگرم رکورد مجموع ۳۶۲ کیلوگرم را ثبت کرد که خارج از ۲۵ نفر برتر رنکینگ است. مرادی برای رسیدن به المپیک پاریس باید بین ۱۰ نفر اول رنکینگ ۱۰۲ کیلوگرم باشد و درصورتی‌که بتواند به المپیک برسد، یک ماه قبل از تولد ۳۶ سالگی خود وزنه خواهد زد.

رسول معتمدی ، دیگر وزنه‌بردار اصفهانی است که از شانس زیادی برای کسب سهمیه المپیک برخوردار است. او که در رده جوانان سابقه مدال‌آوری در آسیا را دارد، در اولین تجربه حضور در رده بزرگ‌سالان عملکرد قابل‌توجهی داشت و قهرمانی آسیا و جهان را کسب کرد.

معتمدی با تـوجه به درخشش در رویدادهای یک سال اخیر، چهره وزنه‌برداری ایران برای المپیک پیشرو محسوب می‌شد؛ اما مصدومیت بی‌موقع در هفته اول لیگ باعث شد تا معتمدی مسابقات جهانی و یکی از مراحل کسب سهمیه را از دست بدهد و با ادامه‌دارشدن روند مصدومیت، مسابقات آسیایی نیز از دست رفت تا کار این وزنه‌بردار اصفهانی در مسیر کسب سهمیه دشوارتر از قبل شود.

معتمدی به‌واسطه دو رویدادی که از دست داده، باید حتما در مسابقات وزنه‌برداری جایزه بزرگ کوبا نامش به‌عنوان یکی از شرکت‌کننده‌ها ثبت شود. در استارت‌لیست مسابقات نام چهار وزنه‌بردار ایران شامل سهراب مرادی، رسول معتمدی، علی هاشمی و علی داودی وجود داشت؛ اما از بین این نفرات معتمدی و داودی به‌صورت قطعی به کوبا اعزام می‌شوند؛ اما هاشمی در جایزه بزرگ کوبا حضور ندارد.

برای ورزش اصفهان که دوره گذشته به‌واسطه شرکت‌نکردن سهراب مرادی در مسابقات گزینشی کلمبیا فرصت حضور ورزشکارش در المپیک را از دست داد، از بابت ازدست‌رفتن احتمالی مسابقات جایزه بزرگ کوبا هم نگرانی‌هایی وجود دارد.

کسب سهمیه گام اول کسب مدال در المپیک خواهد بود؛ اما رقابت تنها در دسته 102 کیلوگرم قهرمانی آسیا نشان داد، در المپیک پاریس نمی‌توان به‌سادگی مدال گرفت و یک جنگ تمام‌عیار را در پاریس شاهد خواهیم بود.

به تعبیر کارشناسان وزنه‌برداری، این جنگ از همین گزینشی‌های المپیک آغاز شده و مسابقه به مسابقه حریفان قدرتر می‌شوند و رکوردها بالاتر می‌روند و کشورها برای دروکردن مدال‌های وزن‌های المپیکی از هم سبقت می‌گیرند؛ بنابراین وزنه‌برداران ایران هم چاره‌ای جز افزایش رکورد ندارند در غیر این صورت از کورس رقابت جا می‌مانند.

دسته ۱۰۲ کیلوگرم بعد از تبدیل‌شدن به یک وزن المپیکی، طبق پیش‌بینی به یک وزن پرمدعی تبدیل شد و در قهرمانی آسیا وزنه‌برداران قزاقستان و کره‌جنوبی یک رقابت دیدنی را به نمایش گذاشتند و رکوردهای بالایی در این وزن ثبت کردند.

البته این در شرایطی بود که دو چهره شاخص این وزن، یعنی فارس الباخ، قهرمان جهان و المپیک توکیو از قطر و لزمون پریدیس، وزنه‌بردار کلمبیایی‌الاصل بحرین که قهرمان جهان است، تنها وزنه‌کشی کردند و وزنه نزدند و اگر آن‌ها هم وزنه می‌زدند، رقابت سنگین‌تر هم می‌شد.

یک سال پیش رو برای وزنه‌برداری اصفهان آزمون سختی خواهد بود و اگر هر دو وزنه‌بردار لنجانی تیم ملی، موفق به کسب سهمیه شوند، اتفاقی نادر در ورزش کشور رخ می‌دهد؛ ضمن اینکه رقابت بر سر مدال در المپیک نیز بین اصفهانی‌ها در جریان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 × 4 =