برنامه جدید برای کاهش ناترازی انرژی:

مدیریت مصرف گاز به استان‌ها واگذار شد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از اجرای برنامه جدید برای مدیریت مصرف گاز و بازسازی زیرساخت‌ها خبر داد.

تاریخ انتشار: 14:11 - یکشنبه 7 تیر 1405
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
مدیریت مصرف گاز به استان‌ها واگذار شد

به گزارش اصفهان زیبا؛ مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از اجرای برنامه جدید برای مدیریت مصرف گاز و بازسازی زیرساخت‌ها خبر داد. این شرکت با واگذاری مدیریت الگوی مصرف به استان‌ها، تلاش می‌کند ناترازی انرژی را در فصل زمستان کاهش دهد و پایداری شبکه گاز را افزایش دهد.

مدیریت مصرف گاز؛ راهکار اصلی عبور از ناترازی انرژی

سعید توکلی، معاون وزیر نفت در امور گاز، اعلام کرد شرکت ملی گاز ایران امسال دو برنامه اصلی را دنبال می‌کند؛ بازسازی زیرساخت‌های گازی و مدیریت مصرف گاز.

او تأکید کرد مدیریت صحیح مصرف، مهم‌ترین راهکار برای عبور از ناترازی انرژی در زمستان است. به گفته وی، شرکت ملی گاز این برنامه را فقط به مشترکان محدود نکرده و همه بخش‌های صنعت گاز را در این طرح مشارکت داده است.

بازسازی زیرساخت‌ها برای کاهش هدررفت گاز

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت فرسودگی تجهیزات، خوردگی خطوط لوله، خرابی اتصالات و نقص تجهیزات اندازه‌گیری باعث نشت گاز در برخی مناطق می‌شود.

او افزود استان خراسان جنوبی با اجرای پایش مستمر، نوسازی تجهیزات، انجام بازرسی‌های دوره‌ای و تعمیرات پیشگیرانه توانسته نشتی شبکه گاز را از علمک‌ها تا ایستگاه‌های تقلیل فشار به صفر برساند.

توکلی اعلام کرد شرکت ملی گاز قصد دارد این الگوی موفق را در سایر استان‌های کشور نیز اجرا کند.

واگذاری مدیریت مصرف گاز به استان‌ها

شرکت ملی گاز ایران مدیریت الگوی مصرف گاز را به شرکت‌های گاز استانی واگذار کرده است تا هر استان متناسب با شرایط و ظرفیت‌های خود برای کاهش مصرف برنامه‌ریزی کند.

توکلی توضیح داد کارشناسان میزان مصرف هر استان و وضعیت مشترکان را بررسی کرده‌اند. سپس اختیار اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف را در اختیار مدیران استانی قرار داده‌اند تا پایداری شبکه گاز کشور افزایش یابد.

نشست‌های هفتگی برای پایش مدیریت مصرف گاز

معاون وزیر نفت گفت شرکت ملی گاز هر هفته دو نشست تخصصی برگزار می‌کند. مدیران استانی در این نشست‌ها گزارش اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف و بهینه‌سازی را ارائه می‌کنند و روند پیشرفت طرح‌ها را بررسی می‌کنند.

اولویت با پایداری شبکه گاز و ایمنی تأسیسات

توکلی در پایان گفت شرکت ملی گاز منابع مالی پروژه‌ها را براساس میزان تأثیر آن‌ها بر پایداری شبکه، افزایش بهره‌وری و ارتقای ایمنی تخصیص می‌دهد.

او افزود آسیب برخی تأسیسات باعث شد شرکت ملی گاز بخشی از منابع را به پروژه‌های مهم‌تر منتقل کند تا ایمنی و پایداری شبکه گاز کشور حفظ شود.