در گفت‌وگو با کارشناس ارتباطات مطرح شد:

فرمول 7/24 در هوش مصنوعی

واقعیت هوش مصنوعی این روزها سؤال‌برانگیز شده است؛ برخی درباره این فناوری جدید، مبالغه می‌کنند و اظهارات عجیبی درباره توانایی‌های آن می‌گویند؛ اما برخی دیگر دید منطقی‌تری نسبت به این فناوری دارند، با این حال هنوز نمی‌توان با قاطعیت در خصوص آن قضاوت کرد.

تاریخ انتشار: 11:59 - پنجشنبه 1402/05/26
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
فرمول 7/24 در هوش مصنوعی

به گزارش اصفهان زیبا؛ واقعیت هوش مصنوعی این روزها سؤال‌برانگیز شده است؛ برخی درباره این فناوری جدید، مبالغه می‌کنند و اظهارات عجیبی درباره توانایی‌های آن می‌گویند؛ اما برخی دیگر دید منطقی‌تری نسبت به این فناوری دارند، با این حال هنوز نمی‌توان با قاطعیت در خصوص آن قضاوت کرد.

با توجه به ناشناخته‌بودن هوش مصنوعی و سؤالات زیادی که درباره آن وجود دارد، به سراغ دکتر محمد نیک‌ملکی، دانشجوی علوم ارتباطات و از محققان هوش مصنوعی رفتیم و گفت‌وگویی داشتیم.

یک چاقوی دوپهلو

هوش مصنوعی همانند یک چاقوی دوپهلوست و همانند بسیاری از فناوری‌ها هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی دارد. یکی از جنبه‌های مثبت هوش مصنوعی کاهش خطای انسانی است، با توجه به اینکه انسان ظرفیت و انرژی خاصی دارد و اگر طولانی‌مدت کار کند، دچار خطا و اشتباه می‌شود اما هوش مصنوعی و ماشین براساس داده‌های ذخیره‌شده عمل می‌کند و الگوریتم‌ها که هسته اصلی این ماشین‌ها هستند، احتمال خطا و اشتباه‌ را کاهش می‌دهند.

از دیگر ویژگی‌های مثبت هوش مصنوعی حذف ریسک است؛ به عنوان مثال انجام کارهایی، برای انسان خطرناک است و با ریسک همراه است، اما جنبه مثبت هوش مصنوعی این است که آن ریسک را حذف می‌کند.

تصویر‌سازی منطقی با هوش مصنوعی

تصویر‌سازی منطقی از دیگر جوانب مثبت هوش مصنوعی است، انسان موجودی همراه با عاطفه و هیجان است و در بسیاری از تعاملات انسانی دچار خطاهایی می‌شود؛ ولی ربات‌ها منطقی عمل می‌کنند و در ارتباطات این هیجانات را ندارند.

تصمیمات انسان چون با عاطفه و هیجان است همراه با سوگیری از سوی دیگران است؛ اما ویژگی مثبت دیگر هوش مصنوعی این است که تصمیمات آن بدون سوگیری و بی‌طرفانه است‌.

هوش مصنوعی به 7/24 نیز شناخته‌شده است و این یعنی هفت روز هفته و ۲۴ ساعت در دسترس است و این یکی دیگر از جوانب مثبت هوش‌مصنوعی محسوب می‌شود که ما هر زمانی که اراده کنیم هوش مصنوعی در دسترس است.

هزینه بالای هوش مصنوعی

یکی از معایب هوش مصنوعی هزینه‌های بالاست؛ به عنوان مثال استفاده از هوش مصنوعی و ماشین‌هایی که پیچیده هستند، برای سازمان‌های خبری و خبرگزاری‌ها به علت هزینه‌های بالا دشوار است و این سازمان‌ها به علت نداشتن پول و سرمایه کافی نمی‌توانند هزینه کنند.

از دیگر معایب هوش مصنوعی این است که این ماشین‌ها هرچقدر هم باهوش و منطقی باشند نمی‌توانند جایگزین انسان شوند و در بحث اخلاق انسان، توانایی قضاوت، تحلیل، بینش را دارد؛ ولی ماشین‌های هوشمند این ویژگی‌ها را ندارند.

از معایب دیگر اين است که ماشین‌های هوشمند هرچقدر کار کنند، تنها موارد تکراری و همیشگی را انجام می‌‌دهند و پیشرفتی نمی‌کنند؛ اما انسان در طول زمان با تجربه‌های بیشتر پیشرفت می‌کند.

ماشین‌های هوشمند خلاق نیستند، فقط قادرند کارهایی را که به آن‌ها آموزش دادیم، تنها همان فرمان‌ها را انجام دهند؛ ولی انسان در هر شرایطی می‌تواند خلاق باشد.

کاربردهای هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری و رسانه‌های خبری نیز کاربرد دارد؛ به عنوان مثال از یادگیری ماشینی، زبان طبیعی، پردازش و تولید، تبدیل گفتار به متن و متن به گفتار، تشخیص بینایی کامپیوتر و رباتیک از جمله حوزه‌هایی هستند که در زمینه روزنامه‌نگاری استفاده می‌شود.

کسانی که طرفداران استفاده از هوش مصنوعی در اتاق خبر و روزنامه‌نگاری هستند، استدلال‌هایی برای مزیت هوش مصنوعی بیان می‌کنند؛ به عنوان مثال هوش مصنوعی روزنامه‌‌‌نگاران را از کارهایی که تکراری انجام می‌دهند، رها می‌کند و به نوعی توانایی خبرنگاران را برای درک اطلاعات افزایش می‌دهد.

برای اینکه بتوانیم از هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری و اتاق خبر نیز استفاده کنیم، باید حتما داده‌های دقیقی را داشته باشیم. شرکت‌های رسانه‌ای نیز اشتیاق زیادی نسبت به کاربرد هوش مصنوعی در بخش تبلیغات و رسانه دارند. ۸۰ درصد از فعالان رسانه معتقدند که هوش مصنوعی‌ تأثیرات قابل توجهی را در صنعت دارد و ۴۷ درصد از آن‌ها نیز معتقدند که بهره‌بری را بهبود می‌بخشد.

جایگزین‌شدن مشاغل با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در کارهایی که ساده و تک‌بعدی هستند، جایگزین می‌شود که البته به نفع انسان است؛ ولی حوزه‌هایی که نیاز به قضاوت، تحلیل و خلاقیت دارد، ماشین‌های هوشمند یا هوش مصنوعی نمی‌توانند جایگزین آن‌ها شود و تنها کارهای ساده‌ای که در شرکت‌ها یا محیط اطراف انسان وجود دارد را انجام می‌دهند.

در هرچیزی که هوش مصنوعی در حال استفاده است، خود انسان نیز باید به عنوان ناظر آن را نظارت کند و هوش مصنوعی نیاز به نظارت هوش انسانی دارد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

8 − پنج =