طی پنج‌سال گذشته این طرح‌ها به ارزش ۱۳۷ میلیون دلار مصوب شد:

29 طرح سرمایه‌گذاری خارجی برای اصفهان

سرمایه، موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی محسوب می‌شود؛ از این‌رو جذب سرمایه به‌منظور تأمین منابع مالی طرح‌های اقتصادی جزو ضروریات رشد اقتصادی است.

تاریخ انتشار: 09:03 - یکشنبه 1402/07/23
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
29 طرح سرمایه‌گذاری خارجی برای اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ سرمایه، موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی محسوب می‌شود؛ از این‌رو جذب سرمایه به‌منظور تأمین منابع مالی طرح‌های اقتصادی جزو ضروریات رشد اقتصادی است.

مهم‌ترین آثار سرمایه‌گذاری خارجی در قیاس با سرمایه‌گذاری‌های داخلی، تأثیر آن بر انتقال فناوری‌های روزآمد و دانش فنی پیشرفته بر کشور میزبان است که این امر به تدریج، به بالابردن قابلیت‌های تکنولوژیکی در کشور میزبان کمک می‌کند.

به زعم متولیان استان، طی پنج‌سال گذشته 29 طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش 137 میلیون دلار در اصفهان به تصویب رسیده است.

اینطور که مدیرکل اموراقتصادی و دارایی استان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان اصفهان به‌عنوان متناظر استانی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در وزارت امور اقتصادی و دارایی براساس قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی متولی، تمامی امور مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی استان از قبیل برگزاری جلسات اطلاع‌رسانی و کارشناسی رسیدگی به مشکلات طرح‌های سرمایه‌گذاری و ارائه قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی (فیپا) با استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی و قانونی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط استانی و نمایندگان معرفی‌شده ازسوی دستگاه‌های مزبور به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان است.

علیرضا عربها تصریح می‌کند: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان اصفهان همواره مراتب آمادگی خود را برای حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری‌های خارجی، به‌ویژه در مشارکت با فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان به‌منظور بهره‌مندی آنان از منابع تأمین مالی شرکای خارجی، امکانات آنان در دسترسی به فناوری‌های جدید و گسترش بازارهای صادراتی اعلام کرده است.

در همین خصوص از سال 1373 تا نیمه نخست سال جاری تعداد 84 طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش حدود سه میلیارد دلار در بخش‌های صنعت، معدن، انرژی و خدمات به روش‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI)، بیع متقابل (بای‌بک Buy Back)، ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) و مشارکت مدنی در استان اصفهان مصوب شده‌اند.

عربها اذعان می‌کند: طی دوره پنج‌ساله گذشته نیز تعداد 29 طرح سرمایه‌گذاری خارجی در استان اصفهان به ارزش تقریبا 137 میلیون دلار با صدور مجوز سرمایه‌گذاری خارجی به امضای وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، مصوب شده است.

جذب سرمایه خارجی از کدام کشورها؟

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خاطرنشان می‌کند: جذب سرمایه خارجی بیشتر از کشورهای آلمان، ترکیه، هندوستان، فرانسه، اسپانیا، انگلستان، اسلواکی، بلژیک، ایتالیا، قبرس، مالزی، امارات متحده عربی، چین، ارمنستان، پاکستان، اتریش، جامائیکا، عراق، افغانستان و ایرانیان مقیم خارج صورت گرفته است.

جایگاه اصفهان در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری

امنیت سرمایه‌گذاری علاوه بر آنکه تابعی از شرایط بین‌المللی است، تحت‌تأثیر شرایط داخلی نیز هست و برای رسیدن به این امنیت، تلاش همه نهادهای حاکمیتی اجتناب‌ناپذیر است.

یکی از مؤلفه‌های مهم توسعه و پیشرفت جامعه، توجه جدی به مقوله «امنیت سرمایه‌گذاری» در آن کشور است. درواقع امنیت سرمایه‌گذاری به معنای وجود یک سیستم کارآمد چه به لحاظ تصویب قوانین اقتصادی، چه به لحاظ اجرای آن و نهایتا پشتیبانی قضایی قوانین اقتصادی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که برای دستیابی به یک نظام هماهنگ اقتصادی در راستای توسعه و رونق آن، پیش از هر چیز نیازمند برقراری امنیت سرمایه‌گذاری است. وجود شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بر اساس داده‌های منتشرشده، اصفهان در جایگاه بیست‌ویکمین استان از لحاظ شاخص ملی امنیت سرمایه‌گذاری قرار گرفته است.

در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری 10 نامناسب‌ترین (بدترین) و صفر مناسب‌ترین (بهترین) ارزیابی است و درنهایت شاخص هرچه به صفر نزدیک‌تر باشد، مناسب‌تر (بهتر) ارزیابی و تلقی می‌شود.

شاخص امنیت سرمایه‌گذاری اصفهان در بهار 1401 حدود 6.76 و در تابستان 1401 حدود 6.99 بوده است. رتبه اصفهان براساس نماگر عملکرد دولت در تابستان 1401 معادل 8.13 بوده است.

رتبه اصفهان براساس نماگر ثبات اقتصاد کلان در تابستان 1401 معادل با 7.63، رتبه اصفهان براساس نماگر تعریف و تضمین حقوق مالکیت در تابستان 1401 معادل با 7.11، رتبه اصفهان براساس نماگر فرهنگ وفای به‌عهد و صداقت و درستی در تابستان 1401 معادل با 7.69، رتبه اصفهان براساس نماگر شفافیت و سلامت اداری در تابستان 1401 معادل با 6.70، رتبه اصفهان براساس نماگر ثبات و پیش‌بینی‌پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی معادل با 6.64 و رتبه اصفهان براساس نماگر مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض معادل با 5.24 بوده است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × پنج =