ورزش ایران برای رشته‌های جدید چه برنامه‌ای دارد؟

جدیدالورودهای المپیکی

ورزش ایران در حالی سال‌هاست که در رویدادهایی چون المپیک و بازی‌های آسیایی به مدال‌آوری در چند رشته امید بسته که رشته‌های جدیدی در دنیا باب شده و کشورهای صاحب ورزش دنیا برای مدال‌آوری در این رشته‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند.

تاریخ انتشار: 10:44 - دوشنبه 1402/11/30
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
جدیدالورودهای المپیکی

به گزارش اصفهان زیبا؛ ورزش ایران در حالی سال‌هاست که در رویدادهایی چون المپیک و بازی‌های آسیایی به مدال‌آوری در چند رشته امید بسته که رشته‌های جدیدی در دنیا باب شده و کشورهای صاحب ورزش دنیا برای مدال‌آوری در این رشته‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند.

حضور رشته‌های لاکراس، پنجگان مدرن، اسکواش، بیسبال‌ سافتبال، فِلگ فوتبال و کریکت، با پیشنهاد شهر میزبان در بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ به رسمیت شناخته شد. برای المپیک پاریس نیز که سال آینده برگزار می‌شود، چهار رشته جدید به نام‌های اسکیت‌بورد، سنگ‌نوردی، موج‌سواری و حرکات موزون حضور دارند و روال کسب سهمیه این رشته‌ها در قاره‌های مختلف در جریان است.

در این میان در دو رشته دوم، فعالیت خاصی در ورزش ایران انجام نمی‌شود، اما سنگ‌نوردی از شرایط بهتری نسبت به دیگر رشته‌ها برخوردار است و با توجه به اینکه سال‌هاست به‌عنوان یک رشته مدال‌آور شناخته می‌شود، امکانات سخت‌افزاری به نسبت خوبی دارد و در سطح آسیایی و جهانی نیز مدال گرفته، اما در مسابقات کسب سهمیه، ورزشکاران ایرانی ناکام بودند. رشته‌های زیرمجموعه اسکیت در کشور ما فعال است و در رشته‌هایی همچون فری استایل و سرعت سابقه مدال‌آوری بین‌المللی دارد، اما در رشته اسکیت‌بورد فعالیت خاصی وجود ندارد، بااین‌حال در مسابقات انتخابی سهمیه المپیک این رشته، یک نماینده داشتیم و همان‌طوری که پیش‌بینی می‌شد، نتوانست به مدال دست پیدا کند.

با توجه به اینکه تا المپیک 2028، فاصله پنج‌ساله‌ای باقی است و بسیاری از این رشته‌ها، برای افکار عمومی و حتی علاقه‌مندان به ورزش ناشناخته است، در این گزارش مروری بر این رشته‌ها خواهیم داشت:

لاکراس

بسیاری از افراد حتی نام رشته لاکراس که لاکروس نیز خوانده می‌شود(که رشته‌ای برگرفته از بازی‌های بومیان آمریکای شمالیاست) را هم نشنیده‌اند. لاکراس یک ورزش گروهی است که سطح برخورد بالایی دارد. در این بازی از یک توپ کوچک لاستیکی و چوب‌های بلندی که بر سر آن‌ها تور قرار دارد استفاده می‌شود که به این چوب‌ها کراس یا لاکراس گفته می‌شود.

ورزش لاکراس در زمین‌های باز و در محوطه داخل سالن انجام می‌شود که تفاوت این دو نوع بازی در تعداد بازیکنان است، بدین‌صورت که لاکروس در زمین‌های باز، با تعداد 10 نفر بازیکن در محوطه‌ای به‌اندازه زمین فوتبال انجام می‌شود، درحالی‌که لاکروس با شش بازیکن در زمینی هاکی روی یخ بازی می‌شود.

ورزش پنج‌گانه مدرن

ورزش پنج‌گانه مدرن یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های المپیک است که در پنج رشته ورزشی، شمشیرزنی، تیراندازی، شنا، اسب‌دوانی و دو صحرانوردی انجام می‌شود. ورزش پنج‌گانه یکی از اولین ورزش‌هایی است که در المپیک باستانی وجود داشت و با توجه به اینکه یک ورزشکار باید مهارت بسیار زیادی در اجرای این ورزش پیدا می‌کرد، اهمیت زیادی داشت. این ورزش در ادوار مختلف المپیک وجود داشت، اما یک رشته ثابت در این رویدادها نبوده است تا درنهایت برای المپیک 2028 در جمع رشته‌ها قرار بگیرد که جزئیات آن به شرح زیر است:

شمشیربازی اپه: در شمشیربازی اپه دو ورزشکار با یک شمشیر کوچک مبارزه می‌کنند.

شنا آزاد 200 متر: شنا آزاد 200 متر سریع‌ترین سبک شناست که شناگر می‌تواند از تمامی شناهای موجود در مسیر استفاده کند.

تیراندازی با تپانچه: تپانچه سلاح گرم کوچک و قابل‌حمل با دست است که نوعی سلاح کمری محسوب می‌شود.

دو صحرانوردی 3 کیلومتر: دو صحرانوردی جزو دوهای استقامت محسوب می‌شود که در فضای آزاد و طبیعت انجام می‌شود.

پرش با اسب: اسب و سوار در این ورزش از روی موانع مشخص در مسیر معین عبور می‌کنند.

در کشورمان تمام این رشته‌ها انجام می‌شود و قهرمانان شاخص بین‌المللی نیز داریم، اما اینکه یک ورزشکار در تمام این رشته‌ها مهارت داشته باشد، موضوعی است که در ورزش ایران موردتوجه قرار نگرفته و حتی ساماندهی مستقلی نیز برای این ورزش وجود ندارد.

فلگ فوتبال: نمونه‌ای از فوتبال آمریکایی است و گونه‌ای از راگبی محسوب می‌شود و با توجه به اینکه آمریکا میزبانی المپیک 2028 را عهده‌دار است، با استفاده از امتیاز میزبانی این رشته را اضافه کرده و تنها در همین یک دوره نیز حضور خواهد داشت. این رشته بیشتر در کشورهای قاره آمریکا پرطرفدار است و این کشورها در رشته تازه ورود به رقابت خواهند پرداخت.

بیسبال و سافت‌بال دو رشته‌ای است که از قدمت زیادی برخوردار است و در ادوار گذشته المپیک حضور داشت؛ اما در المپیک 2012 لندن از این رویداد کنار گذاشته شد و یک بار دیگر به المپیک 2028 بازخواهد گشت، اما اینکه بتواند دوامش را حفظ کند، هنوز معلوم نیست.

رشته‌های بیسبال و سافت بال در گذشته ساماندهی مشخصی در ورزش ایران داشت و دارای فدراسیون بود، اما طی دو دهه اخیر به‌عنوان یک انجمن شناخته می‌شود، بااین‌حال بعید است بیسبال و سافت بال ایران برای پنج سال آینده شانسی برای رسیدن به المپیک داشته باشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهارده − یازده =