پرینتی شدن قراردادها فسادهای ملکی را کم‌رنگ می‌کند:

پایانی بر قولنامه‌های جعلی در بازار مسکن اصفهان

مبارزه با مفاسد بی‌شمار اسناد غیررسمی ازجمله کلاهبرداری‌ها و تخلفات ملکی سال‌هاست موردبحث کارشناسان مختلف است. حالا با پرینتی‌شدن قراردهای ملکی این امیدواری وجود دارد که فسادهای ملکی در بازار مسکن کاهش یابد.

تاریخ انتشار: 10:42 - چهارشنبه 1402/12/16
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
پایانی بر قولنامه‌های جعلی در بازار مسکن اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ مبارزه با مفاسد بی‌شمار اسناد غیررسمی ازجمله کلاهبرداری‌ها و تخلفات ملکی سال‌هاست موردبحث کارشناسان مختلف است. حالا با پرینتی‌شدن قراردهای ملکی این امیدواری وجود دارد که فسادهای ملکی در بازار مسکن کاهش یابد.

پرینتی شدن قراردادها منجر به کم‌رنگ شدن فسادهای ملکی، کاهش سوءاستفاده در تنظیم قراردادها، ثبت دقیق و شفاف قیمت خریدوفروش، اجاره‌بها، سرقفلی و جلوگیری از فرار مالیاتی برخی از بنگاهی‌های املاک فاقد مجوز مصوبه تنظیم قراردادهای ملکی و همچنین جلوگیری از افزایش خودسرانه نرخ حق‌الزحمه مشاوران املاک می‌شود.

به گفته فعالان بازار مسکن اصفهان، طرح پرینتی کردن قراردادهای ملکی در تمامی بنگاه‌های املاک اصفهان اجرایی شده و با مشاوران متخلف برخورد خواهد شد. مشکل فعلی مشاوران املاک اصفهان در شرایط کنونی قطعی سایت و سامانه ثبت قراردادهاست. مطالبه فعالان بازار مسکن این است که پیش از اجرای این طرح‌ها آموزش‌های لازم به مشاوران املاک داده شود تا بتوانند برای ثبت قراردادها در سامانه اقدام کنند. چون ابلاغ ناگهانی این دستورالعمل‌ها آن دسته از مشاوران املاک که بعضا با کامپیوتر و اینترنت کار نکرده‌اند را با مشکل مواجه می‌کند.

به گفته مسئول کمیسیون حل اختلاف اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، مشاوران املاک پیش‌تر ملزم شدند تا معاملات را در سایت ایران املاک یا سامانه ایران املاک ثبت کنند تا ثبت معاملات همراه با کد رهگیری باشد الان قابلیت جدیدتری به آن اضافه شده است و براین اساس قراردادها پرینتی ثبت می‌شود و قرارداد خودکاری نداریم.

مهدی مرادی در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» بیان می‌کند: با ثبت قراردادهای پرینتی امکان مفقود شدن قراردادها وجود ندارد؛ ضمن اینکه تمام سوابق حفظ می‌شود و قولنامه جعلی حذف می‌شود. درواقع این سامانه از رواج قولنامه‌های جعلی جلوگیری می‌کند و هم‌زمان با اجرایی شدن قولنامه‌های پرینتی فسادهای ملکی کاهش پیدا می‌کند.

مشکل قطعی سایت داریم

مرادی خاطرنشان می‌کند: در زمان ثبت قراردادها در سامانه، اینترنت قطع می‌شود و در برخی مواقع سایت در دسترس نیست. به مشاوران املاک برای کار با این سامانه آموزش‌های لازم را نداده‌اند.

این در حالی است که بسیاری از مشاوران املاک مسن هستند و کار با اینترنت و کامپیوتر برایشان سخت بود یا کامپیوتر و پرینتر داخل دفترشان نداشتند و درست در همین زمان گشت‌های تعزیرات و راه و شهرسازی از مغازه‌های مشاوران املاک بازدید کرده و اگر با ثبت قولنامه خودکاری مواجه می‌شدند واحد صنفی را پلمب می‌کردند. ناگهانی اعلام کردن این طرح باعث بروز چنین مشکلاتی شد. علاوه براین فروشنده‌ها در برابر اینکه ملکشان در سامانه ثبت شود، مقاومت می‌کنند و بسیاری از قراردادها به خاطر همین از زیر دست مشاوران املاک خارج می‌شود.

او عنوان می‌کند: الان در اصفهان در حال اجراست و به تمامی مشاوران املاک آموزش‌های لازم ارائه شده و پرینتی شدن قراردادها الزامی شده است.

مسئول کمیسیون حل اختلاف اتحادیه مشاوران املاک اصفهان اذعان می‌کند: مشاوران املاک راه فراری ندارند و حتما باید قراردادها را پرینتی ثبت کنند. ما اگر با قرارداد دستی مواجه شویم از آن‌ها تعهد می‌گیریم و به مرکز آموزش معرفی می‌کنیم تا آموزش‌های قولنامه پرینتی رو بگذرانند‌ و اگر بازهم کارشان را تکرار کردند در نوبت دوم طبق ماده ۲۸ قانون نظام صنفی دفاترشان را پلمب خواهیم کرد.

مرادی می‌گوید: پیش‌تر بحث ثبت قراردادها در سامانه خودنویس املاک مطرح شد تا طرفین معامله از رفتن به دفاتر املاک خودداری کنند و در سامانه خودنویس بدون پرداخت هزینه قرارداد ثبت کنند. اما این سامانه ممکن است مشکلاتی را برای دو طرف ایجاد کند؛ مثلا یکی از طرفین به خاطر خرابی پکیج یا هر چیز دیگری مدت‌ها در دادگاه معطل می‌شود تا یک رأی بگیرد. این در حالی است که ثبت معاملات توسط مشاور املاک این امکان را می‌دهد که مشاوران به‌عنوان واسطه به این موارد رسیدگی کنند.

او درباره پرداخت مالیات هم‌زمان با پرینتی شدن قراردادها اذعان می‌کند: ما پیش‌تر هم مالیات پرداخت می‌کردیم؛ درواقع روی کمیسیونی که مستأجر می‌دهد از ما 9 درصد مالیات برارزش افزوده می‌گیرند؛ این درحالی است که جنسی ردوبدل نمی‌شود تا مالیاتی پرداخت شود.

قیمت املاک در مناطق مختلف شهر کشف می‌شود

مسئول کمیسیون حل اختلاف اتحادیه مشاوران املاک اصفهان خاطرنشان می‌کند: به‌واسطه ثبت قراردادهای پرینتی می‌توان از افزایش و کاهش قیمت‌ها در مناطق مختلف نیز مطلع شد؛ ولی کنترل قیمت‌های مسکن نیازمند تعریف یک قانون است. طبق قانون تجارت مشاوران املاک نقش دلال برایشان تعریف شده است.

مشاور املاک قیمت‌گذار و کارشناس نیست، بلکه قیمت توسط فروشنده و موجر مشخص می‌شود.

مرادی ادامه می‌دهد: مشاوران املاک خواهان این هستند که قیمت‌ها پایین‌تر باشد تا تخفیف بگیرند. هرچقدر قیمت پایین‌تر بیاید معامله بیشتری انجام می‌شود. اگر قیمت‌ها بالا باشد معامله‌ای هم انجام نمی‌شود.

براساس قانون باید قیمت‌ها متغیر باشد؛ مثل شاخص‌های قیمتی شهرداری. این قیمت‌ها باید در سامانه اعلام و تعیین شود؛ مثلا با 10 درصد پایین‌تر و بالاتر اجازه دارند معامله کنند نه اینکه به یکباره قیمت کاهش یا افزایش یابد. علاوه برتعیین قانون برای قیمت‌گذاری املاک باید قیمت‌ها در سایت‌ها نیز کنترل شود

قیمت دلار معاملات مسکن اصفهان را کاهش داد

مرادی درباره وضعیت معاملات مسکن اصفهان نیز خاطرنشان می‌کند: طی این دو هفته اخیر با کاهش معاملات در بازار مسکن اصفهان مواجه شدیم. فروشندگان صبر می‌کنند تا ببینند قیمت دلار به کدام سمت می‌رود؛ چون قیمت دلار به‌طور مستقیم روی مسکن تأثیرگذار است.

شیب افزایشی قیمت رهن و اجاره در اصفهان

او درباره قیمت رهن و اجاره‌ها در مناطق مختلف شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: امسال افزایش چشمگیری در قیمت رهن و اجاره داشتیم و دلیلش این بود که چندین سال به خاطر کرونا قیمت‌ها به‌صورت دستوری مهار شد و اجازه نمی‌دادند بیشتر از 20 درصد قیمت‌ها افزایش یابد.

وقتی قیمت دستوری برداشته شد کنترل‌ها برداشته شد و مالکان به دنبال این بودند که جبران کنند و به همین دلیل در برخی مناطق قیمت رهن و اجاره بیش از 100 درصد افزایش یافت و خیلی از مستأجران که از دهک‌های پایین بودند، به حاشیه شهرها مهاجرت کردند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × دو =