هم‌زمان با تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز نظارت‌ها تشدید می‌شود:

بازار اصفهان در تب‌وتاب ماه رمضان

با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان شاهد رونق بیشتر بازار به‌خصوص در خریدوفروش اقلام خوراکی هستیم؛ به‌نحوی‌که شاید بخش اعظم این خریدوفروش‌ها را اقلام و کالاهای خوراکی تشکیل می‌دهد.

تاریخ انتشار: 10:37 - شنبه 1402/12/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار اصفهان در تب‌وتاب ماه رمضان

به گزارش اصفهان زیبا؛ با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان شاهد رونق بیشتر بازار به‌خصوص در خریدوفروش اقلام خوراکی هستیم؛ به‌نحوی‌که شاید بخش اعظم این خریدوفروش‌ها را اقلام و کالاهای خوراکی تشکیل می‌دهد.

بعضا عده‌ای نیز وجود دارند که از فرصت پیش‌آمده سوءاستفاده کرده و اقدام به تخلفاتی در این ‌بین می‌کنند. گران‌فروشی، کم‌فروشی و بعضا فروش کالاهای تاریخ‌مصرف گذشته ازجمله این تخلفات محسوب می‌شود. بروز چنین تخلفاتی لذت روزه‌داری را از افراد گرفته و گاهی نیز باعث ضررهای مالی به آنان می‌شود؛ لذا بروز این مشکلات ضرورت نظارت بیشتر در این ماه را افزایش می‌دهد.

به گفته متولیان صنفی با نظارت دقیق بر توزیع و فروش مایحتاج مردم، از فشار بر مردم در ایام ماه مبارک رمضان جلوگیری می‌شود. قیمت اقلام پرمصرف در ماه رمضان و عید نوروز براساس آنالیز مشخص تعیین می‌شود و به اطلاع شهروندان خواهد رسید. براساس اظهارنظرهای متولیان صنفی تمامی اقلام پرمصرف مردم برای عید و ماه رمضان به‌وفور وجود دارد و کمبودی احساس نمی‌شود.

تنظیم بازار، اصلی‌ترین وظیفه اصناف

رئیس اتاق اصناف اصفهان در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» اظهار کرد: وظیفه اتاق اصناف و اتحادیه‌های ما تنظیم بازار است. ما در تولید، توزیع و تنظیم بازار نقش داریم. در این راستا دپارتمان‌های مختلف و کمیسیون‌های مختلفی در اتاق اصناف و در اتحادیه‌ها تشکیل شده‌ است. روند هم به این صورت است که در هر اتحادیه بازرسانی وجود دارند که با هدف تنظیم بازار روی قیمت‌ها نظارت می‌کنند.

بازرسان قیمت‌ها را کنترل می‌کنند

محمد نمکی‌زاده بیان کرد: کنترل قیمت‌ها توسط بازرسان اتحادیه‌ها در مرحله اول انجام می‌شود، در مرحله دوم نیز روی اسنادی که در اتاق اصناف وجود دارد مدیریت می‌شود. شهروندان گرامی اگر با تخلفی روبه‌رو شدند باید به اتحادیه‌ها مراجعه کنند. بازرسان ما با بالاترین کیفیت و بهترین دقت نظری که دارند به این موارد رسیدگی می‌کنند.

نمکی‌زاده عنوان کرد: از مدت‌ها قبل روی قیمت‌گذاری کالاهای اساسی بحث و تبادل‌نظر کردیم و وظایفی که مربوط به اتاق اصناف است را در این حوزه پیگیری می‌کنیم. امسال خوشبختانه تقارن دو بهار یعنی ماه مبارک رمضان و عید نوروز را داریم. قیمت زولبیا و بامیه، شیرینی‌ها، میوه‌ها، گوشت قرمز و سفید محصولات لبنی و… را رصد می‌کنیم و در این راستا قیمت‌ها را از بدنه حکمرانی استانداری، فرمانداری و دستگاه نظارتی و اتاق اصناف احصا کردیم.

قیمت‌ها را براساس آنالیز تعیین می‌کنیم

او در پاسخ به این پرسش که قیمت اقلام پرمصرف ماه مبارک رمضان چند درصد افزایش می‌یابد گفت: با افزایش قیمت به‌صورت درصدی موافق نیستیم و براساس آنالیز قیمت‌ها را تعیین می‌کنیم و آنالیز می‌گیریم که مواد متشکله زولبیا و بامیه و سایر اقلام ما چه موادی است و بررسی می‌کنیم و سپس قیمت‌ها را اعلام می‌کنیم.

رئیس اتاق اصناف اصفهان خاطرنشان کرد: قیمت‌ها از سوی اتحادیه پیشنهاد داده می‌شود و در کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف بررسی و انجمن حمایت برای گروه‌های کالایی یک و دو و سه مشخص می‌شود.

نمکی‌زاده بیان کرد: ما سه گروه کالایی داریم و بستگی به اینکه کالا در کدام گروه قرار می‌گیرد بررسی می‌کنیم. گروه یک گروهی هستند که اتحادیه پیشنهاد می‌دهد انجمن حمایت تأیید می‌کنند اتاق اصناف هم تأیید می‌کند و به کمیسیون نظارت ارسال می‌شود. در کمیسیون نظارت بخش خصوصی و بخش دولتی هر دو حضور دارند و قیمت‌ها برای گروه یک مشخص می‌شود و قیمت این گروه کالایی باید نرخ مصوب داشته باشد.

روی قیمت سه گروه کالا نظارت می‌کنیم

رئیس اتاق اصناف اصفهان بیان کرد: برای تعیین قیمت گروه کالایی دو یک تفاهم سه‌جانبه بین اتحادیه‌ها، اتاق اصناف و انجمن حمایت از مصرف‌کننده باید صورت بگیرد و سپس به تأیید ریاست کمیسیون نظارت می‌رسد و با تأیید ایشان این قیمت‌ها تصویب می‌شود. گروه سوم نیز کالاهایی هستند که قیمت‌هایش را اتحادیه‌ها اعلام می‌کنند و اعضا از این قیمت‌ها تبعیت می‌کنند.

او افزود: اتفاق جدیدی که در اتاق اصناف اصفهان حدود یک ماه است رقم زدیم این است که سعی کردیم روی قیمت گروه کالایی سه نیز نظارت داشته باشیم.

سامانه 1242، پاسخ‌گوی شکایات مردم

در این ایام شهروندان نیز می‌توانند شکایات خود را درخصوص تخلفات صورت‌گرفته از طریق برخی سامانه به گوش مسئولان و متولیان برسانند. براساس اظهارات شاهین آذری رئیس اداره کل صمت اصفهان که یکی از اعضای شرکت‌کننده در کمیسیون نظارت است، کمیسیون نظارت بالاترین مرجعی است که روی عملکرد اصناف نظارت می‌کند و شرح وظایف این کمیسیون در قانون نظام صنفی آمده است.

در این کمیسیون قیمت‌گذاری اقلام پرمصرف مانند آجیل، گز، شیرینی، زولبیا و بامیه و… تعیین می‌شود؛ اتحادیه آنالیز قیمتی را اعلام می‌کند و با نظر اعضای کمیسیون قیمت‌ها تعیین می‌شود.

براساس گفته‌های آذری، طی چند روز گذشته طرح نظارت نوروزی دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان جهاد کشاورزی، اتاق اصناف و… شروع شده است و در ایام نوروز نظارت‌ها تشدید می‌شود. سامانه 124 نیز سامانه پاسخ‌گویی مشتریان است و تمام اکیپ‌ها برای نظارت نوروزی اعزام می‌شوند.

تشدید نظارت‌های بهداشتی

در ماه مبارک رمضان باید قیمت کالاهای معیشتی کنترل شود تا خانوارها مخصوصا در امور معیشتی با مشکل روبه‌رو نشوند. علاوه بر تشدید نظارت‌های صنفی بر قیمت اقلام و کنترل قیمت‌های اقلام پرمصرف هم‌زمان با تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز نظارت‌های بهداشتی نیز روی اقلام غذایی و صنوف اعمال می‌شود.

براساس گفته‌های سید مهدی میرجهانیان، مدیر گروه واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان نیز یکی دیگر از اعضای شرکت‌کننده در کمیسیون نظارت، نیروهای واحد بهداشت تا 25 فروردین‌ به‌صورت متمرکز بازرسی‌های لازم را انجام می‌دهند و سامانه 190 نیز برای رسیدگی به شکایات در نظر گرفته‌شده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

6 + چهار =