گامی برای گردشگری اصفهان

هشتمین شنبه‌های خـلاق اصفهـان با موضوع چالش‌های گردشـگــری و با محوریت «اصفهان 1405 بر محور توسعه گردشگری» برگزار شد. داور این بـخـش از برنامه، نـصیـر مـلـت، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان بود. اولین ایده‌پردازی در خصوص کسب‌وکار و مدیریت در صنایع‌دستی توسط یعقوب اسعدی مطرح شد. «استارتاپ هنری پارسی گرفت» […]

تاریخ انتشار: 23:41 - یکشنبه 1399/05/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
هشتمین شنبه‌های خـلاق اصفهـان با موضوع چالش‌های گردشـگــری و با محوریت «اصفهان 1405 بر محور توسعه گردشگری» برگزار شد. داور این بـخـش از برنامه، نـصیـر مـلـت، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان بود. اولین ایده‌پردازی در خصوص کسب‌وکار و مدیریت در صنایع‌دستی توسط یعقوب اسعدی مطرح شد. «استارتاپ هنری پارسی گرفت» که روی تولید صنایع‌دستی و اجرای تورهای صنایع‌دستی تمرکز دارد، یکی از ایده‌ها بود. این ایده، کارگاه‌های صنایع‌دستی را برای توریست‌ها هماهنگ می‌کند و هنر دست ایرانی را به اشتراک می‌گذارد. به عبارتی این استارتاپ هنر بومی ایران را به گونه‌ای متفاوت طراحی و ارائه می‌کند. اسعدی در خصوص وضعیت صنایع‌دستی کشور گفت: سهم ایران در بازار صنایع‌دستی یک ده‌هزارم درصد است که 300 میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داریم و با کسر صادرات فرش، تقریبا 70 میلیون دلار برآورد می‌شود که دلایل آن به جز مسائل استراتژی مشخص و قیمت دلار، به تغییر سلایق مشتری برمی‌گردد که به سمت فرم‌های بومی، قومیتی و معاصر رفته است و چیزی را می‌خواهد که نشانه‌ای از هنر معاصر داشته باشد. او با اشاره به ایده ارائه‌شده گفت: طرح ما تغییر در شکل و فرم صنایع است که اجرا و آزمایش‌شده و جواب داده است. اسعدی خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم‌ها، بهترین کانال ارائه صنایع‌دستی، در داخل کشور خودمان و صـادرات غیرمستقیم از طریق توریست‌هاست و بر اساس تجربه‌ها بهترین گزینه برای اقامت توریست‌ها، فراهم کردن زمینه اقامت آن‌ها در بوم‌‌گردی است.احسان اعتضادی از شرکت چشم‌انداز آینده پارسیان نیز درباره ایده‌اش گفت: از مزایای آن می‌توان به امکان ارائه اطلاعات و خدمات هر پذیرنده و هر مکان گردشگری به‌صورت متمرکز و پویا روی اپلیکیشن و سایت، اشاره کرد. ساختار درآمدی آن به این صـورت است که معمولا طبق عرف و  درقالب پورسانت، کارمزدی به‌عنوان درصد دریافت می‌کند و به‌صورت توافقی و با توجه به فصول متغیر است. او درباره امکان تجمیع اطلاعات متولی‌های گردشگری به‌جز شهرداری در این اپلیکیشن و سایت گفت و تصریح کرد: اطلاعات از طریق یک کانال، اطلاع‌رسانی می‌شود و درواقع این موضوع که تحت مدیریت اماکن گردشگری است به کمک شهرداری می‌آید تا به‌عنوان ظرفیت از این اپلیکیشن استفاده کند.علیرضا شریفی جـنـدانــی، مـدیـرعامل شرکت رزسا، با ایده تجربه زندگی محلی گفت:مجموعه گردشگری رزسا در سه فاز کار خود را هدفمندی کرده که فاز اول را تور سیار تعریف کرده و متناسب با هر منطقه، چند نوع برنامه در دل کویر یا در سمیرم انجام می‌شود. فاز دوم روزانه یا یک‌ساعته طراحی‌شده تا افراد  با خانواده‌های روستایی آشنا شوند. ســومــیـن فــاز بــرای منطقـه بوم‌گردی در اصفهان برنامه‌ریزی‌شده که در شرق اصفهان و در قلعه‌ها پیاده‌سازی می‌شود و درواقع به‌طور کامل یک سبک زندگی متفاوتی را تجربه می‌کنند.اولویت اول این فاز سوم به توریست‌های خارجی داده‌شده و ســپــس بـه داخــلـــی اختصاص داده می‌شود. دیگر شرکت‌کننده، حسین صادقی با اپلیکیشن و وب‌سایت جامع شهر اصفهان بود تا به این وسیله کسب‌وکارهای مختلف حوزه گردشگری را به اطلاع شهروندان برساند. صالح عزیزی با پلتفرم گردشگری شهری به میراث ناملموس توجه بیشتری داشته است. او گفت: این پلتفرم درواقع مارکتی برای رویدادهای شهری و امثال آن است که نمونه‌های مشابه آن را در خارج از کشور داریم؛ اما در داخل نداریم. از این طریق می‌توان ارتباط نزدیکی با رستوران‌ها و اماکن گردشگری برقرار کرد و باید تبادل مالی داشته باشیم. عزیزی از دیگر مزایای آن را به اشتراک‌گذاری اطلاعات رویدادهای رایگان، محلی و سرگرمی دانست و افزود: هر گوشه شهر ما یک داستان دارد که باید گوشه‌های شهر را دریابیم و داستان آن را از زبان افراد محلی بشنویم. درواقع از این طریق علاوه بر توجه به میراث ملموس به میراث ناملموس نیز توجه می‌شود.نصیرملت، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان گفت: گردشگری، طبق آمارها به‌عنوان صـنـعـت چـهـارم در کشور شناخته شده است و 9درصد تولید ناخالص جهانی و یک‌دهم مشاغل را شامل می‌شود که به دلیل زودبازده بودن و سبز بودن این صنعت باید نگاهی ویژه به این حوزه داشته باشیم. او گفت: از سوی دیگر، شیوع ویروس سبب شد تا نگاه متفاوتی به آینده توسعه شهر اصفهان داشته باشیم و به ظرفیت‌های داخلی، بومی‌سازی و استفاده از تکنولوژی توجه کنیم که این رویداد کمک‌کننده است تا متخصصان و اندیشمندان این حوزه مسیر توسعه شهر اصفهان را اصلاح کنند.