دخل خالی خشک‌شویی‌ها

درآمد خشک‌شویی‌ها از حدود شش ماه گذشته با کاهش همراه شده است؛ زیرا از اواخر سال 98 شیوع کرونا و ترس مردم موجب ریزش مشتریان این صنف شد و با شروع سال جدید و تعطیلی موقت کسب‌وکارها، درآمد و قدرت اقتصادی مردم کاهش پیدا کرد؛ بنابراین مراجعه به خشک‌شویی کم شد و مردم ترجیح می‌دهند لباس‌های خود را در خانه بشویند. ولی داستان کسادی کسب‌وکار این صنف در اینجا پایان نیافت و گرانی نرخ ارز باعث رشد قیمت مواد اولیه شد.

تاریخ انتشار: 23:59 - چهارشنبه 1399/05/22
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
 هرچند تعرفه خشک‌شویی‌ها در سال 99 بالا رفت؛ ولی تأثیری بر وضعیت نابسامان این صنف نداشت. فعالان صنف خشک‌شویی بارها بر بی‌خطر بودن این صنف به دلیل استفاده از مواد ضدعفونی و حرارت تأکید کرده‌اند؛ ولی این تأکیدها تأثیری بر بازار خشک‌شویی‌ها نداشت و کاهش قدرت خرید مردم و گرانی ارز و مواد اولیه دست‌به‌دست هم دادند تا بازار این صنف آشفته‌تر از هرزمانی شود.

شروع با کرونا

وضعیت خشک‌شویی‌ها اکنون بدتر از هر زمانی است و کسادی در کسب‌وکار آن‌ها موج می‌زند. شیوع ویروس کرونا اولین عامل شرایط نابسامان این صنف محسوب می‌شود؛ زیرا بهترین زمان کاسبی خشک‌شویی‌ها دو ماه پایانی سال است که کرونا در سال 98، این بهترین زمان را به بدترین روزها برای خشک‌شویی‌ها تبدیل کرد. مردم در آستانه سال 99 برخلاف سال‌های قبل کمتر به خشک‌شویی‌ها برای شست‌وشوی پرده، پتو، روفرشی و… مراجعه کردند. باوجوداین، فعالان واحدهای خشک‌شویی برای شست‌وشو از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده می‌کنند و حرارت ناشی از اتو نیز ویروس را از بین می‌برد؛ ولی مردم همچنان خشک‌شویی‌ها را پرخطر می‌دانند و ترجیح می‌دهند لباس‌های خود را در خانه بشویند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد با شیوع کرونا تعداد مشتریان خشک‌شویی‌ها تا 50درصد کم شده است. همچنین در اعیاد شعبانیه و تابستان تقاضا برای شست‌وشوی لباس مجلسی و کت‌وشلوار بالا بود که تعطیلی تالارها و کاهش مراسم سبب کم شدن مشتری خشک‌شویی‌ها شده است.

ادامه با کاهش قدرت خرید

کرونا نه‌تنها وضعیت کسب‌وکار خشک‌شویی‌های اصفهان را کساد کرد، بلکه باعث کاهش درآمد سایر اصناف شد. به دنبال کاهش درآمدها و کم شدن قدرت اقتصادی، مردم کمتر از قبل به خشک‌شویی مراجعه می‌کنند و ناچار به شست‌وشوی لباس در منزل هستند. ازاین‌رو توان اقتصادی کم باعث شد مـشتری‌های خشک‌شویی از حـدود 50درصد به بیش از 70درصد در بهار 99 کاهش یابند و گاهی در طول یک هفته فقط حدود ده نفر به یک خشک‌شویی در اصفهان مراجعه می‌کنند.

پایان با  گرانی مواد اولیه

قیمت مواد اولیه و ضدعفونی‌کننده تیر خلاص را به خشک‌شویی‌ها برای کسادی بیشتر زد. مواد پروکلراتیلن، پرمصرف‌ترین ماده شست‌وشو در خشک‌شویی‌ها محسوب می‌شوند. (در اواخر اسفند 98، یک بشکه آن حدودپنج میلیون تومان قیمت داشت) ازآنجایی‌که پروکلراتیلن بیشتر از طریق واردات تأمین می‌شود و ارز دولتی برای واردات به این کالا تعلق نمی‌گیرد، رشد نرخ ارز موجب گرانی بیش‌ازحد آن شده است، به صورتی که اکنون برای خرید یک بشکه پروکلراتیلن باید بیش از هشت میلیون تومان هزینه کرد. گرانی فقط به بازار پروکلراتین سرایت نکرده است؛ برای نمونه قیمت پودر ماشین لباس‌شویی نیز در سال جاری با افزایش همراه بود و حتی چوب‌لباسی با قیمت بالایی به فروش می‌رسد و میزان عرضه آن در بازار کاهش‌یافته است. همچنین نایلون در شمار مواد پراستفاده خشک‌شویی‌ها قرار می‌گیرد و در حال حاضر هر کیلوگرم آن به‌جای 9 تا 12 هزار تومان به قیمت 17 تا 20 هزار تومان رسیده است. علاوه بر این، سایر هزینه‌ها مانند دستمزد کارگران، اجاره‌بها، تعرفه قبوض و… بالا رفت. از طرفی بیشتر دستگاه‌های خشک‌شویی‌ها وارداتی هستند و نه‌تنها گرانی قطعه موجب بالا رفتن هزینه تعمیر آن‌ها شده است، بلکه خرابی بعضی از دستگاه‌ها به دلیل نبود قطعه، مساوی با بلااستفاده شدن آن‌هاست. درکل خشک‌شویی‌های اصفهان باید در کنار کسادی و نبود مشتری با افزایش نرخ مواد اولیه و هزینه‌ها نیز سروکله بزنند و برآوردها از رشد هزینه مواد اولیه این صنف( میانگین تا 70 درصد) حکایت دارد.

افزایش تعرفه‌ها کمکی نکرد

نرخ مصوب خدمات خشک‌شویی در سال جاری 14 تا 15 درصد بالا رفت؛ ولی این افزایش در مقایسه با هزینه‌های این صنف، کمکی به حال‌وروز آن‌ها نکرد؛ برای مثال نرخ شست‌وشوی یک پیراهن مردانه 15 هزار تومان است؛ ولی شستن آن باتوجه به نرخ مواد اولیه حدود 20 تا 26 هزار تومان برای خشک‌شویی‌ها هزینه دارد یا نرخ مصوب شستن یک مانتوی ساده 20 هزار تومان است که شستن آن برای این صنف بیش از 20 هزار تومان هزینه دارد. باوجوداین، افزایش مجدد تعرفه خشک‌شویی‌ها جز کاهش مشتری تأثیر دیگری ندارد.
برچسب‌های خبر