در ابتدای نشست، مهدی سجادزاده، مدیر دبیرخانه اصفهان جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، بهعنوان میزبان، صحبتهایش را درباره برنامههای جشنواره سی و سوم بیان میکند: «جشنواره کودک هم مانند بسیاری از رویدادها و جشنوارههای جهانی از شیوع بیماری کرونا متأثر شد و تغییرات نسبتا زیادی در نحوه اجرای جشنواره به وجود آمد. دو رویکرد و دو راه برای مدیران جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان وجود داشت؛ یکی اینکه جشنواره برگزار نشود و دیگر اینکه جشنواره با توجه به تجربیات سایر جشنوارههای سینمایی در دوران کرونا، مختصات اجرایی آن نوشته و اجرایی شود که در نهایت تصمیم بر این شد که جشنواره کودک و نوجوان به روش آنلاین برگزار شود.» او ادامه میدهد: «یکی از برنامههای جشنواره در طول دوران برگزاری آنلاین دوره سی و سوم برگزاری کارگاهها و نشستهای شبانه است که تصمیم گرفتیم چند هفته مانده تا برگزاری جشنواره نشست هایی را با موضوع سینمای کودک در دبیرخانه تهران و اصفهان داشته باشیم و از طریق صفحه اینستاگرام جشنواره به اشتراک بگذاریم. برای همین دبیرخانه اصفهان روزهای سهشنبه تا زمان برگزاری جشنواره میزبان یکی از همین گفتوگوها درباره سینمای کودک است که اولین گفتوگوی آن با حضور سید محمد طباطبایی، مدیر انجمن سینمای جوان اصفهان درباره تهدیدها و فرصتها در تولید فیلم کوتاه کوک و نوجوان در اصفهان برگزار شد.»
سجادزاده به صحبت زاون در برنامه بزرگداشتش در جشنواره بیست و ششم هم میپردازد: «همانطور که اطلاع دارید، جشنواره از سال 1392 و طی فراخوانی تولید فیلمهای کوتاه با موضوع کودک و نوجوان را در پیش گرفت. خاطرم هست زاون قوکاسیان در مراسم بزرگداشتش در جشنواره بیست و ششم اعلام کرد که دوست دارم از دل شهر اصفهان جوانهای فیلمساز با موضوع سینمای کودک و نوجوان فیلم بسازند و در جشنواره حضور داشته باشند و این ایده بعدا در سه دوره متوالی منجر به تولید 100 فیلم کوتاه در دبیرخانه اصفهان جشنواره کودک و نوجوان شد.»
مسیر تولید فیلم کودک باید ادامه پیدا کند
مدیر انجمن سینمای جوان اصفهان صحبتهایش را اینگونه آغاز میکند: «روزی که زاون قوکاسیان در مراسم بزرگداشت این یک جمله را از بین بسیاری از جملاتی که میتوانست به زبان بیاورد انتخاب کرد، نقطه شروع بحث تولید فیلم کوتاه کودک در اصفهان گذاشته شد و این جرقهای شد تا ما بهعنوان تنها متولی فیلم کوتاه در اصفهان به دنبال اجراییکردن این ایده باشیم. فکر میکنم در دوره بیست و پنجم در گفتوگو با دبیراجرایی جشنواره، آقای شهیدی، ایده تولید فیلم کوتاه کودک مطرح شد و خاطرم هست این اعتقاد وجود داشت که اصفهان از لحاظ تولید و منابع انسانی هنوز با مشکلاتی روبهروست، بنابراین سعی کردیم در دوره پیش رو از لحاظ زیرساختی فضا را به سمت امکان تولید فیلم با موضوع کودک و نوجوان پیش ببریم.» سید محمد طباطبایی ادامه میدهد: «پیگیری و حمایت آقای شهیدی و شهردار وقت آقای سقائیاننژاد باعث شد که در اولین دوره تولید فیلم، 11 فیلم کوتاه کودک تولید شود که در جشنواره بیست و هفتم به نمایش درآمد. بعدازآن در یک حرکت بزرگ و با حمایت شهرداری اصفهان 50 فیلم کوتاه با موضوع کودک و نوجوان آن هم در مدت زمان سه ماه برای جشنواره بیست و هشتم آماده و اکران شد. فیلمهای بسیار خوبی در آن دوره تولید شد که هم در جشنواره بیست و هشتم به خوبی دیده شد و عناوینی را به دست آورد و هم در جشنوارههای داخلی و بینالمللی افتخاراتی را به دست آورد. این موفقیت نیاز به مسیری برای ادامه راه داشت اما دو دوره به دلیل حاشیههایی که ایجاد شد، مسیر تولید متوقف شد تا اینکه دوباره با تولید 40 فیلم چرخه این تولیدات به کار افتاد و تا زمان حاضر همچنان این 40 فیلم در حال دیدهشدن و برگزیدهشدن در جشنوارههای داخلی و خارجی است و خوشبختانه امسال هم شهرداری اصفهان به این نتیجه رسید که حمایت از تولید فیلم کوتاه به دلیل هزینههای بسیار پایینتری که برای تولید دارد و همچنین درگیرکردن تعداد بیشتری از جوانهای باانگیزه و با استعداد امکان ادامه پیدا کردن دارد»
فیلم کوتاه با نیازهای روز منطبق است
طباطبایی در بخش دیگری از صحبتهایش به چرایی تولید فیلم کوتاه کودک میپردازد و امتیازهای آن را برمیشمارد: «تولید فیلم کوتاه به دلیل عدم حضور سوپراستار و عوامل حرفهایتر میتواند ارزانتر ساخته شود و این خودش یک امکان است. از طرف دیگر کودک امروز به دنبال دیدن فیلمهایی با زمانهای کوتاهتر است. شاید برای کودک امروز سخت باشد که یک فیلم بلند 90 دقیقهای را ببیند، اما دیدن فیلم در زمان کوتاهتر و در قالب مجموعههای کوتاه میتواند تمایل آنها را برای همراهی با فیلمها بیشتر کند. این مسئله را میخواهم به این قضیه ربط بدهم که به نظرم به دلیل ویژگیهای فیلم کوتاه چه از لحاظ اقتصادی و چه از منظر مخاطبشناسی جشنوارههای فیلم باید نگاه ویژهتری به این قالب داشته باشند و اهمیت این نوع از فیلم را بیش از گذشته در کلیت تأثیرگذاری جشنواره مورد لحاظ قرار دهند.» او میافزاید: «فضای مجازی به دنبال کوتاهبودن تولیدات رسانهای است و فیلم کوتاه به دلیل زمان کوتاه با ساختارهای فضای مجازی و بستر ارائه آن بسیار منطبق است و این یک ویژگی منحصربهفرد است که در دوران تسلط فضای مجازی میتوان بیشازپیش فیلم کوتاه را در مرکز توجه قرار داد؛ امکانی که برای سینمای بلند امکانپذیر نیست.»
نباید سینمای کودک انتظار چرخه مالی داشت
طباطبایی درباره حضور فیلمهای کودک و نوجوان در چرخه فروش میگوید: «قطعا در خصوص فروش فیلم کوتاه، نمیتوانیم انتظاری را که از فروش فیلمهای تجاری میرود داشته باشیم و اگر چنین انتظاری داریم، راه را اشتباه رفتهایم. در نگاه اول، کودک ما، نیاز به دریافت مفاهیم فرهنگ ایرانیاسلامی دارد و در حال حاضر شبکههای خارجی، گوی سبقت را ربوده و فیلمهایی را برای کودک و نوجوان به نمایش میگذارند که درست نقطه مقابل فرهنگی است که ما میخواهیم به کودکانمان انتقال پیدا کند.» مدیر انجمن سینمای جوانان اصفهان ادامه میدهد: «اگر قصد ایجاد چرخه مالی گستردهای در ساخت فیلم کودک و نوجوان داریم، باید بدانیم که فیلم کوتاه کودک و نوجوان این چرخه را ایجاد نمیکند اما اگر بخواهیم آدم بسازیم باید به این توجه داشته باشیم که نگاه گیشهای، ما را از ایدئولوژی دور میکند. ما باید روی سینمای کودک و بهویژه فیلم کوتاه کودک و نوجوان سرمایهگذاری کنیم. فرصتی را در اختیار اکران مجموعه فیلمهای کوتاه کودک و نوجوان در سینماها قرار بدهیم و بگذاریم آنها گیشه را هم تجربه کنند، هرچند امکان استقبال نکردن نیز هست.»