جاده‌ای که مرگ در آن جولان می‌دهد

جاده مبارکه- مجلسی- بروجن، یکی از مهم‌ترین محورهای ارتباطی بین استان‌های اصفهان، خوزستان، فارس و چهارمحال و بختیاری است که ۲۶ کیلومتر از آن در شهرستان مبارکه واقع شده و ضروری است با توجه به تصادفات منجر به فوت، در کوتاه‌ترین زمان دو بانده (چـــهار‌خــطه) شـــــود. فـــاصـــله بـــین شهرستان‌های بروجن و مبارکه 55 کیلومتر است که این محور از نظر ارتباط بین سه استان اصفهان، چهارمحال وبختیاری و خوزستان و باتوجه به حجم تردد خودروها در این مسیر، از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به گزارش پلیس‌راه این بخش در سال‌های اخیر به عنوان یکی از پرتصادف ترین محورهای استان شناخته شده است.

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اجتماعی جامعه امروز، کاهش تعداد تصادف‌های جاده‌ای و تلفات جانی و مالی ناشی از آن است که در این مسیر فرهنگ‌سازی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از نقش بسیار مهمی برخوردار است. اما نباید این نکته را فراموش کرد که در کنار رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، ایمن‌سازی راه و مسیرهایی که تردد در آن‌ها صورت می‌گیرد و رفع نقاط حادثه‌خیز نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.شناسایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز و پر تصادف از جمله نکات مهمی است که می‌تواند در کاهش تصادفات جاده‌ای تأثیر بسزایی داشته باشد.
طبق استانداردها و تعریف‌های موجود، نقطه حادثه‌خیز نقطه‌ای است که در یک دوره سه ساله، حداقل ۱۰تصادف یا در طول یک سال حداقل چهار تصادف در آن رخ داده باشد. نقاط حادثه‌خیز براساس شاخص‌هایی همچون تعداد تصادف‌های منجر به فوت و آسیب‌دیدگی شناسایی و پس از اولویت‌بندی ایمنی و استاندارد‌سازی می‌شــوند. نــقــاط حـــادثــه‌خــیــز در بررسی‌هایی که توسط راهداری، پلیس‌راه و وزارت کشور صورت می‌گیرد، مشخص و اعلام می‌شود.

طرحی که متوقف شد

کم‌عرض‌بودن مسیر، تردد کامیون‌های سنگین و بزرگ، موتورسیکلت‌ها، عبور گله‌های گوسفند و تخریب آسفالت همه از نواقص محور مبارکه- بروجن است که هر‌کدام می‌تواند تصادفی را رقم بزند. هفته گذشته نیز تصادفی دیگر در این محور رخ داد تصادفی که دو نفر کشته در پی داشت. در سال‌های گذشته، بخشی از این محور به صورت چهار‌خطه احداث شد، اما در سال ۹۷، به دلیل مشکلات به‌وجود‌آمده در آزادسازی مانند معارضات شخصی و تأسیساتی، اجرای این طرح متوقف شد. به اذعان مسئولان شهرستان مبارکه روزانه تعداد زیادی از مردم در جاده مجلسی – بروجن بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند.

رانندگان، این جاده را جاده مرگ می‌نامند

علی رضایی یکی از شهروندان در این زمینه گفت: این جاده به دلیل نداشتن شانه و کم‌عرض‌بودن، راه فرار و تصمیم‌گیری را در زمان اضطرار از راننده سلب می‌کند. او می‌گوید: جاده مبارکه- بروجن دیگر پاسخ‌گوی حجم زیاد خودروهای حاضر در این جاده نیست. رضایی اظهار داشت: مسئولان باید راهکارهای مناسبی برای کاهش تلفات این جاده و تسهیل عبور و مرور مردم به کار بگیرند. یکی از شهروندان مبارکه گفت: بیشتر اتفاقاتی که در این جاده رخ می‌دهد، مأموران پلیس‌راه رانندگان را مقصر اصلی می‌دانند؛ این در حالی است که همیشه این طور نیست و در بسیاری از موارد راه نیز به عنوان یکی از عوامل اصلی دخیل است. او ادامه می‌دهد: با این تفاسیر اهمیت دوبانده‌کردن این محور اصلی و یا به عبارتی شاهراه مواصلاتی بین سه استان اصفهان، چهارمحال وبختیاری و خوزستان مقوله‌ای نیست که بتوان از آن به راحتی گذشت. همه‌ساله تعداد زیادی از هموطنان در این جاده جان خود را از دست می‌دهند یا بعضی افراد دچار حادثه می‌شوند؛ این مسئله باعث شده برخی از رانندگان از آن به عنوان جاده مرگ یاد کنند.

 پیگیری ویژه از سوی فرمانداری

در این رابطه فرماندار مبارکه گفت: محور مبارکه-بروجن یکی از محورهای پر تردد و پر ترافیک شهرستان است که به دلیل کم‌عرض و باریک‌بودنش، حوادث زیادی در آن رخ می‌دهد. اصغر هدایت ابراز امیدواری کرد: پیش از رسیدن فــصل ســـرما، پـــنج‌کــیلومتر نخست آن که در حد فاصل سه راهی شهرهای طالخونچه و مجلسی است، به بهره‌برداری برسد و ۱۸ کیلومتر باقی‌مانده آن در سال آینده زیر بار ترافیک برود. او با بیان اینکه رفع نقاط حادثه‌خیز یکی از دغدغه‌های مسئولان شورای حمل‌و‌نقل مبارکه است، ادامه داد: محور مبارکه به بروجن سالانه حوادث و تلفات زیادی را به دنبال دارد. هدایت با اشاره به اینکه خودروها از استان‌های جنوبی با سرعت بالایی در این محور تردد می‌کنند، گفت: پیگیری ویژه‌ای برای آزاد سازی این مسیر در دستور کار قرار گرفت و مسائل و مشکلات از سال‌های گذشته وجود داشت که تسهیل شد و پیمانکار بومی شهرستان برنده این مناقصه شد.

خروج از لیست محورهای پرحادثه تا 1400

فرماندار مبارکه تصریح کرد: با وجود همه محدودیت‌های اعتباری، کار توسط این پیمانکار در حال انجام است و براساس قول راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای قرار است قبل از رسیدن فصل زمستان حد فاصل سه‌راهی طالخونچه تا شهر علامه‌مجلسی زیر بار ترافیک قرار گیرد. او ادامه داد: 95درصد زیر‌ساخت این محور تکمیل شده و تنها یک پل در این مسیر باقی‌مانده که در صورت انجام آن، آماده آسفالت است، اما با توجه به کمبود و مشکل قیر توسط نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و استانداری در حال رفع است. هدایت با بیان اینکه با وجود اینکه پیمانکار متعهد شده این محور را در طول دو سال تکمیل کند ابراز امیدواری کرد که 20 کیلومتر باقیمانده این محور با پیگیری‌ها و اصرار در سال1400 به بهره برداری برسد و از لیست محورهای پر حادثه استان خارج شود.او با بیان اینکه حـذف دو‌مـــحور پر‌حادثه دیـگر در شهرستان مبارکه در حال انجام است گفت: زیر‌گذر روبه‌روی شهرک صنعتی سه‌راهی مبارکه یکی از آن‌ها محسوب می‌شود که عملیات اجرایی آن با پیشرفت خوبی در حال انجام است و امیدواریم قبل از دهه فجر به بهره‌برداری برسد. همچنین زیر‌گذر دیگری رو‌به‌روی پایانه حمل‌و‌نقل در حال اجراست و با تکمیل آن دو نقطه پر حادثه دیگر از سطح شهرستان برطرف خواهد شد.

عدم همکاری مردم برای آزادسازی

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز در این‌باره گفت: جاده مجلسی به بروجن یکی از گلوگاه‌های خـطرنـاک و حـادثه‌آفـرین شهرستان مبارکه محسوب می‌شود که تصادفات و تلفات زیادی را به خود اختصاص داده است. پروین صالحی با بیان اینکه این جاده یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم محسوب می‌شود افزود: بیشترین حوادث و تصادفات شهرستان که به بیمارستان ارجاع داده می‌شوند، مربوط به این جاده است. او خاطرنشان کرد: وضعیت جاده‌ها و راه‌ها در هر شهرستانی از عوامل مهم توسعه آن منطقه محسوب می‌شوند و از ابتدای کار و مسئولیت توجه ویژه‌ای روی این مقوله از جمله جاده مبارکه مجلسی داشتم.به گفته او مراسم کلنگ‌زنی دو‌بانده‌شدن این مسیر دو سال گذشته انجام شد، اما پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام نشده است. صالحی با بیان اینکه عملیات اجرایی این جاده با مشکل آزادسازی مواجه بوده است و مردم منطقه همکاری لازم را انجام ندادند گفت: آزاد‌سازی این مسیر با محوریت شهرداری طالخونچه از چهار ماه گذشته به طور کامل انجام شده و پیمانکار مشخص شده و حدود ۹میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص داده شده است. به گفته او سه‌راهی مجلسی تا طالخونچه حساس‌ترین و بحرانی‌ترین قسمت این جاده است که برای تکمیل آن ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

تنها پروژه جاده‌ای که در سال آخر دولت اجرا می‌شود

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و کسر بودجه دولت، دوندگی زیادی برای تخصیص بودجه نیاز دارد که پیگیری‌های لازم در این زمینه به‌طور جدی در حال انجام است. او با بیان اینکه عملیات اجرایی دو قطعه دیگر هم بعد از اتمام این قطعه انجام خواهد شد، اضافه کرد: وزارت راه‌و‌شهرسازی اعلام کرده که اجازه ورود به پروژه‌های جدید در سال آخر به هیچ نقطه‌ای از کشور داده نشده اما با توجه به شرایط خاص این محور به عنوان تنها پروژه‌ای که در سال آخر دولت کلید خورده، اجرا خواهد شد. صالحی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون این پروژه فعال است و امیدواریم بتوانیم از محل منابع موجود بودجه‌ها را در اختیار پیمانکاران قرار دهیم. بر اساس اعلام جمعیت هلال‌احمر شهرستان مبارکه، امسال در حوادث جاده‌ای مبارکه، ۱۰ نفر کشته و بیش از ۳۵ نفر نیز دچار مصدومیت شدید شده‌اند.