قیمت خودرو در کارخانه با حاشیه بازار به هم نزدیک شده‌اند

امید به پایان خوش بازار خودرو در سال99

فاصله قیمت خودرو در کارخانه و حاشیه بازار، نیمه اول سال 99 زیاد بود؛ ولی وضعیت بازار آزاد خودرو در پاییز تغییر کرد تا اکنون قیمت خودرو در کارخانه با حاشیه بازار به هم نزدیک شوند.

تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
امید به پایان خوش بازار خودرو در سال99

فاصله قیمت خودرو در کارخانه و حاشیه بازار، نیمه اول سال 99 زیاد بود؛ ولی وضعیت بازار آزاد خودرو در پاییز تغییر کرد تا اکنون قیمت خودرو در کارخانه با حاشیه بازار به هم نزدیک شوند.

در واقع روند کاهش نرخ ارز موجب افت قیمت خودروهای صفرکیلومتر و کارکرده در بازار آزاد شده است و به نظر می‌رسد افت دلار بر قیمت خودرو در مبدأ نیز تأثیرگذار خواهد بود؛

زیرا تورم‌بخشی پاییز رقمی کمتر خواهد بود. به دنبال افت تورم‌بخشی، شورای رقابت اجازه افزایش قیمت خودرو در کارخانه را به میزان 9 ماه گذشته نخواهد داد.

اگر دلار دوباره به کانال 30 هزار تومان بازنگردد، می‌توان به پایان خوش بازار خودرو در سال 99 امید داشت و چه‌بسا به لطف نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار آزاد به بهای کارخانه نزدیک‌تر شود.

خودرو در پی روند نزولی نرخ ارز، قیمت ثابتی ندارد و دلالان به سلیقه خود قیمت‌ها را افزایش یا کاهش می‌دهند.

به دنبال این موضوع، بازار خریدوفروش خودرو این روزها در رکود شدیدی قرار دارد و کمتر کسی به خریدوفروش خودرو تمایل دارد.

اختلاف قیمت 5 تا 30 میلیون تومان انواع خودروی صفرکیلومتر و کارکرده 

مشاهده‌ها از بازار خریدوفروش خودرو نشان می‌دهد انواع خودروی صفرکیلومتر و کارکرده داخلی و خارجی با اختلاف قیمت 5 تا 30 میلیون تومان بین فروشندگان به فروش می‌رسد.

در سایت‌های مجازی خریدوفروش خودرو نیز قیمت‌ها سلیقه‌ای تعیین می‌شود. با وجود این اوصاف، قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به سه ماه قبل کاهش چشمگیری یافته است.

اکنون حداکثر قیمت پراید 131 حدود 102 میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار 117 میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک 127 میلیون تومان، ساینا 132 میلیون تومان،

پژو 206 تیپ دو 193 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 250 میلیون تومان، سمند ال‌ایکس 180 میلیون تومان، پژو 405 اس ال‌ایکس 188 میلیون تومان،

پارس سال 210 میلیون تومان، پارس اتوماتیک 315 میلیون تومان، سمند دوگانه‌سوز 230 میلیون تومان و دنا پلاس معمولی و اتوماتیک توربو به ترتیب 310 میلیون و 416 میلیون تومان است.

روند کاهشی قیمت خودرو در بازار آزاد متأثر از قیمت ارز است و درصورت تداوم روند نزولی نرخ ارز شاهد کاهش قیمت مجدد خودرو خواهیم بود.

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا کاهش قیمت ارز فقط بر بازار آزاد خودرو تأثیرگذار است یا قیمت کارخانه‌ای اتومبیل‌های داخلی نیز با کاهش همراه خواهد شد؟

دستورالعمل قیمت‌گذاری سه متغیر دارد

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، به نقل از باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به این پرسش با توجه به کاهش قیمت نرخ ارز، توضیح داد:

«دستورالعمل قیمت‌گذاری سه متغیر دارد که یکی از آن‌ها تورم‌بخشی است.

تورم‌بخشی بر اساس مصوبه شورا قرار شده است که هر سه ماه یک‌بار از بانک مرکزی گرفته و بر اساس آن در دستورالعمل قیمت‌گذاری نوشته شود.

منتظر هستیم بانک مرکزی تورم‌بخشی سه ماه مهر، آبان و آذر را اعلام کند تا آن را برای فصل زمستان به خودروسازان اعلام کنیم.»

بانک مرکزی تورم‌بخشی را بر اساس نوع هر خودرو مشخص می‌کند که بر میزان افزایش یا کاهش قیمت خودرو در هر فصل تأثیرگذار است.

طبق گفته‌های رئیس شورای رقابت، خودروسازان برای واردات دسته‌ای از مواد اولیه و قطعات، از ارز بازار آزاد استفاده می‌کنند.

اگر نرخ ارز کاهش پیدا کرده باشد، بانک مرکزی در زمان اعلام تورم‌بخشی میزان این کاهش را در نظر خواهد گرفت.

ازاین‌رو قیمت کارخانه‌ای خودرو در سه ماه پایانی سال بستگی به تداوم روند کاهش ارز دارد.

تمام قطعات خودرو وارداتی نیستند

البته تمامی قطعات خودرو وارداتی نیستند، در هر خودرو مواداولیه مختلفی مانند فولاد، شیشه و… استفاده می‌شود و اگر این مواد در فصل پاییز افزایش قیمت پیدا کرده باشند،

بر بالا رفتن قیمت خودرو در زمستان تأثیرگذار خواهند بود؛ ولی به نظر می‌رسد بازار خودرو در پایان سال99 وضعیت مناسبی داشته باشد

و قیمت کارخانه‌ای خودرو نیز کمتر از تابستان و پاییز باشد یا دست‌کم باثبات همراه شود.

در مقابل به ادعای خودروسازان و قطعه‌سازان، صنعت خودروسازی کشور به قطعه‌سازی بدهکار است و کمبود نقدینگی تولیدکنندگان موجب افزایش رقم این بدهی می‌شود.

احمد نـعـمـت‌بـخـش، دبـیـر انجمن خودروسازان، آبان در رابطه با تأثیر افت دلار بر قیمت خودرو در مبدأ به تسنیم گفت:

«با کاهش قیمت ارز، هزینه‌های تولید هم کاهش‌یافته و خودروساز ابتدا از زیان خارج شده و شاید به سود حداقلی دست پیدا کند؛

اما این امر به معنی تغییر در قیمت کارخانه خودروها نیست.» بنابراین خودروسازان در مقابل بالا نرفتن قیمت خودرو

یا مجوز حداقلی افزایش قیمت‌ها در سه ماه پایانی سال مقاومت خواهند کرد و حتی ممکن است

در واکنش به مجوز قیمت‌گذاری شورای رقابت، عرضه خودرو را کم کنند!