بعد از شش‌ماه پول فروش قطعات را می‌گیریم!

قطعه‌سازان معطل خودروسازان

تأخیر در اجرای تعهدها و عدم پرداخت به‌موقع مطالبه شرکت‌های قطعه‌سازی منجر به بی‌انگیزگی تولیدکنندگان و کمبود نقدینگی در این بخش شده است؛ مشکلی که قطعه‌سازان اصفهان را در تنگنا قرار داده و بر مشکل سرمایه در گردش آن‌ها دامن زده است.

تاریخ انتشار: 09:43 - دوشنبه 1402/04/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
قطعه‌سازان معطل خودروسازان

به گزارش اصفهان زیبا؛ تأخیر در اجرای تعهدها و عدم پرداخت به‌موقع مطالبه شرکت‌های قطعه‌سازی منجر به بی‌انگیزگی تولیدکنندگان و کمبود نقدینگی در این بخش شده است؛ مشکلی که قطعه‌سازان اصفهان را در تنگنا قرار داده و در شرایطی که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان سخت‌گیری می‌کنند، بر مشکل سرمایه در گردش آن‌ها دامن زده است.

تعدیل قیمت مواداولیه داخلی و عرضه کافی آن‌ها به بازار، تخصیص ارز کافی و تسریع در ثبت سفارش و خرید مایحتاج قطعه‌سازان منجر به تقویت صنعت قطعه‌سازی اصفهان می‌شود.

خودروسازی نیازمند پشتوانه قوی در صنعت قطعه است؛ درواقع اگر تولیدکنندگان قطعات قدرتمند عمل کنند، خودروسازی هم پیشرفت می‌کند.

کمبود نقدینگی داریم!

اصفهان از پنج استان برتر در تولید قطعات خودرو است. نیروی انسانی کارآمد و تحصیل‌کرده و مرکزیت استان و نزدیکی به کارخانه‌های خودروسازی از نقاط قوت صنایع قطعه‌سازی استان است.

برای حفظ این ظرفیت‌ها، تصمیم‌سازان به‌منظور نجات صنعت ریشه‌دار قطعه‌سازی باید راهبردهای اساسی در نظر بگیرند.

یکی از تولیدکنندگان قطعات برقی و روشنایی اصفهان که تأمین‌کننده قطعات موردنیاز سایپا و ایران‌خودروست، به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «دغدغه 90 درصد تولیدکنندگان سرمایه درگردش است. بخش زیادی از سرمایه هر واحد تولیدی به تأمین مواداولیه، دستگاه‌ها و تجهیزات اختصاص پیدا می‌کند. با این وضعیت روبه‌رشد قیمت‌ها، تأمین سرمایه سخت‌تر می‌شود و برای تأمین نقدینگی دچار مشکل می‌شویم.»

این قطعه‌ساز خاطرنشان می‌کند: «به میزانی که سرمایه موردنیاز افزایش می‌یابد، میزان تولید واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها افزایش پیدا می‌کند و در قبال تولید بیشتر، نیروهای بیشتر استخدام می‌کنند.»

بوروکراسی‌ها سخت‌گیرانه‌اند

این تولیدکننده قطعات برقی و روشنایی تصریح می‌کند: «بوروکراسی و فرایندهای پیچیده اداری یکی دیگر از مشکلات ماست. اگر شخصی در کشور سنگاپور پروانه تولیدی دریافت کند، کل فرایند دریافت پروانه دو الی سه ساعت کاری طول می‌کشد؛ ولی ما برای گرفتن پروانه واحد تولیدی با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.»

او بیان می‌کند: «در کشور ما نوع نگرش افراد به مباحث تولیدی نیز متفاوت از سایر کشورهاست. در کشورهایی مانند چین و هنگ‌کنگ برای تولیدکنندگان یک مکان رایگان اختصاص می‌دهند. علاوه بر اینکه مکان رایگان است، اقامت این افراد نیز رایگان است؛ حتی به این افراد هم برای یارانه شرکت در نمایشگاه‌ها چند هزار دلار می‌دهند؛ ولی در ایران این کار انجام نمی‌شود. در کشور ما نوع نگاه به تولیدکنندگان متفاوت است و این حمایت‌ها انجام نمی‌شود.»

این تولیدکننده خاطرنشان می‌کند: «یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما با بانک‌ها، بحث تضامین بانکی است. بانک‌ها فقط سند ملک را به‌عنوان ضمانت دریافت می‌کنند. از سوی دیگر، صندوق‌های متعددی برای حمایت از تولید ایجادشده ولی این صندوق‌ها دکوری است و کار خاصی برای حمایت از تولیدکنندگان انجام نمی‌دهند.»

این قطعه‌ساز خاطرنشان می‌کند: «ما به کشورهای عراق و بلاروس صادرات داریم. تحریم‌ها یکی از عمده مشکلات ما برای صادرات است. برای صادرات مجبوریم قطعاتمان را به دبی ارسال کنیم تا از آنجا کالاها به سایر کشورها صادر شود.»

خودروساز بعد از شش ماه پولمان را می‌دهد

هرچند حساب‌کتاب میان خودروسازان و قطعه‌سازان یک مسئله صنفی به‌حساب می‌آید، با توجه به اثرگذاری آن بر کمیت و کیفیت تولید، اهمیت ویژه‌ای دارد.

سال‌هاست که قطعه‌سازان از تسویه‌نکردن حساب سروقت مطالبه‌هایشان از سوی خودروسازان گلایه دارند و باوجود وعده‌های فراوان برای حل‌وفصل این مشکلات، اما این موضوع کماکان به‌عنوان یک بحران خود را نشان می‌دهد.

یکی از تولیدکننده‌های دنده‌های دیشلی و دیفرانسیل خودرو به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «مشکل اصلی ما این است که مدت زیادی طول می‌کشد تا خودروسازان مطالبه‌های قطعه‌سازان را پرداخت کنند. این پروسه بعضا تا شش ماه هم طول کشیده است.»

این قطعه‌ساز بیان می‌کند: «سفارش برای تأمین قطعه از سوی خودروسازان زیاد است؛ ولی وقتی خودروسازان قطعات ما را خریداری می‌کنند، طول می‌کشد تا پولمان را بازگردانند؛ یکی از دلایلش هم این است که خودروسازان نقدینگی لازم را ندارند و نمی‌توانند طلب ما را پرداخت کنند.»

این تولیدکننده دنده‌های دیشلی و دیفرانسیل خودرو خاطرنشان می‌کند: «هزینه تولید قطعات خودرو افزایش‌یافته است؛ بنابراین در شرایطی که پول قطعه‌ساز با تأخیر به دستش می‌رسد، مشکل کمبود نقدینگی در واحدهای قطعه‌سازی جدی‌تر می‌شود.»

او عنوان می‌کند: «سخت‌گیری‌ها برای تولیدکنندگان در اصفهان زیاد است. ما برای یک طرح توسعه‌ای باید بوروکراسی‌های متعدد را پشت سر بگذاریم؛ مثلا اگر بخواهیم فضای سالنمان را توسعه دهیم، باید پروسه‌ای اداری را پشت سر بگذاریم که این پیچیدگی‌ها مانع پیشروی فعالیت‌هایمان می‌شود.»

این قطعه‌ساز خاطرنشان می‌کند: «برای تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی به ما تسهیلات با سود 18 درصد اختصاص می‌دهند که این تسهیلات به‌ کار ما نمی‌آید؛ یعنی عملا حمایت خاصی از ما انجام نمی‌شود. همکاری‌نکردن بانک‌ها ازیک‌طرف و از طرف دیگر، بدقولی خودروسازان در پرداخت طلب‌های قطعه‌سازان نیز مشکل کمبود نقدینگی ما را مضاعف کرده است.»

این تولیدکننده اصفهانی می‌گوید:« کیفیت قطعات خودرو مناسب است و انتقادی که وارد می‌شود مبنی بر اینکه یکی از دلایل تصادف‌های جاده‌ای به کیفیت پایین قطعات خودرو ارتباط پیدا می‌کند، نادرست است؛ فقط دو نکته وجود دارد: یکی اینکه، ایربگ در داخل تولید نمی‌شود و نکته دوم اینکه، قطعه‌سازان برای اینکه هزینه‌هایشان کاهش یابد، بعضا کیفیت ورق را کاهش می‌دهند.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 − 17 =