کرباسچی در ابتدا و در پاسخ به این سؤال که عملکرد مجلس یازدهم را چگونه ارزیابی میکنید، گفت: هنوز برای قضاوت عملکرد نمایندگان زود است. معتقدم ایدههای انقلابی در ذهن دارند ولی اینکه چقدر به برنامه عملیاتی تبدیل شود هنوز مشخص نیست. گرچه ما نسبت به این مجلس نگاه نقادانه داریم ولی منصفانه این است که بگوئیم نمایندگان با کار مجلس آشنائی ندارند و باید به آنها فرصت داد. شاید نمایندگان تصور میکنند با حذف شدن مسئولین دولت فعلی گره مشکلات مردم باز میشود. او در پاسخ به این سؤال که آیا عملکرد فراکسیون امید و اصلاح طلبان در مجلس دهم عامل مشارکت پائین مردم در انتخابات مجلس بود یا عملکرد دولت تدبیر و امید، گفت: واقعیت این است که مشکلات زیادی در دوران دولت آقای روحانی و مجلس برای کشور به وجود آمد که برخی جنبه داخلی و بعضی از آنها دلایل خارجی داشتند. فراکسیون امید در مجلس دهم بیش از آنکه به فکر حل گرفتاریها و مشکلات مردم باشد به فکر بازیها و دعواها و من و توهای سیاسی بود و همین سیاسی کاریها عامل عدم رضایت عمومی شد.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این سؤال که آیا از دیدگاه شما ریشه مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور با تعامل بین المللی جمهوری اسلامی با دولتهای دیگر و به خصوص کشور آمریکا قابل حل است یا خیر، گفت: نمیتوانیم کشور منزوی باشیم و توقع داشته باشیم که در اقتصاد پیشرفت کنیم. تلاش مدیران اجرائی و ابتکارات آنها در کارآمد کردن سیستمهای اداری کشور میتواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند. در شرایط فعلی به دلیل تقابل با برخی دولتها، کشور در شرایط بلاتکلیف به سر میبرد. به عنوان مثال در شرایط جنگ ایران و عراق و در زمان نخست وزیری مهندس میرحسین موسوی، هشت سال در سختترین شرایط بمباران و تحریم بودیم ولی چون تکلیف کشور در اوایل انقلاب روشن بود دولت هم برای شرایط انقباضی برنامه ریزی داشت و مملکت را اداره میکرد. او افزود: امروز کشور درگیر یک جنگ مثل دفاع مقدس نیست و توقع مردم برای سطح زندگیهایشان بالا رفته است پس سیاستهای دولت باید مطابق با شرایط امروز تغییر کند. حتماً ناکارآمدیها در به وجود آمدن بحرانهای اقتصادی کشور تأثیر دارد. چرا باید در روستاهای سیستان و بلوچستان هنوز مشکل آب آشامیدنی وجود داشته باشد؟ یا چرا برخی روستاها از امکانات حداقلی هم برخوردار نیستند؟ گره زدن همه مشکلات اقتصادی به تحریمها و مسائل خارجی صحیح نیست. زخمهای ماندگاری که به جراحتهای مزمن در گوشه و کنار کشور تبدیل شده همت داخلی برای مداوا میطلبد. گلایه ما از دولت این است که بسیار بیش از اندازه به مسائل کلان بین الملل متمرکز شد و نسبت به مسائل داخلی غفلت کرد. کرباسچی در ادامه و در پاسخ به این سؤال که حزب کارگزاران تا حدودی به دولت نزدیک است، برخی این انتقاد را نسبت به شخص آقای روحانی مطرح میکنند که تعاملی با وزرا ندارد و به آنها وقت ملاقات نمیدهد، آیا شما این مسئله را تأیید میکنید، گفت: نزدیکی ما به واسطه آقای جهانگیری است که در دو دوره معاون اول رئیس جمهور بودند و غیر از این حزب کارگزاران رابطه خاصی با دولت ندارد. آقای جهانگیری هم به دلیل نقدهایی که از سوی تندروها مطرح میشد مبنی بر اینکه دفتر معاون اول محلی برای کارهای شخصی و حزبی شده، تصمیم گرفتند در جلسات حزب شرکت نکنند. او افزود: به گوش ما هم رسیده که برخی مدیران و وزرا نمیتوانند به آقای روحانی دسترسی راحت داشته باشند. به نظر من این به نحوه مدیریت یک مدیر بستگی دارد، گاهی یک مدیر یا رئیس جمهور تصور میکند تصمیم گیریهای کلانی که انجام میشود برای پیشبرد کارها کفایت میکند و نیازی به جلسات فردی نیست. او افزود: حضور بدون تشریفات فیزیکی مدیران ارشد مثل رئیس جمهور در شهرهای کمتر برخوردار یا مناطق مختلف شهری یک بینش واقعی نسبت به معضلات و مشکلات کشور به مدیران میدهد. مردم وقتی احساس کنند که رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و … در بین آنها حضور بی ریا و بی تکلف دارند در افکار عمومی و حتی محبوبیت مدیران تاثیرگذار است. آقای روحانی اعتقادی به این سبک کار نداشت که از نواقص این دولت محسوب میشود.
کرباسچی در پاسخ به این سؤال که آیا بعد از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی پایگاه خود را نزد اصلاح طلبان از دست داد، گفت: آقای روحانی از ابتدا پایگاهی در میان اصلاح طلبان نداشت. اگر سال 92 آن مسائل برای آقای هاشمی رفسنجانی اتفاق نمیافتاد و ایشان به انتخابات ورود پیدا میکرد حتی ده نفر از اصلاح طلبان سراسر کشور هم به حسن روحانی رأی نمیدادند. آرایی که به آقای روحانی در سال 92 داده شد در واقع پاسخ منفی و در جواب رد صلاحیت آقای هاشمی بود. دولت اول آقای روحانی به دلیل عملکردی که در زمینه برجام داشت توانست اعتماد عمومی را برای دولت دوم خود به دست بیاورد و مجدداً مردم را به نفع خود پای صندوقها بکشاند. اصلاح طلبان در آن شرایط به دلیل کمک برای حل مسائل و مشکلات کشور با آقای روحانی همراهی کردند و همراهی اصلاح طلبان با دولت روحانی هیچگاه همراهی سیاسی نبوده است. کرباسچی افزود: هر دولتی بعد از هشت سال اداره کشور طبیعتاً با نقدهایی مواجه میشود. باید بپذیریم که اگر یک گروه سیاسی از یک دولت حمایت کرد همان طور که پیروزیها را به نام خود مینویسد باید پذیرای نقدها و عملکرد ضعیف هم باشد. اگر اصلاح طلبان با نظارت بر وزارتخانهها نارسائیها را به دولت گوشزد میکردند میتوانستند تاثیرگذار باشند. اما به دلیل اینکه معمولاً ما یا حامی مطلق هستیم یا ناقد مطلق نمیتوانیم اثربخشی درستی داشته باشیم. نقد و حمایت باید مکمل هم باشند. کرباسچی در ادامه به موضوع رابطه با غرب و مذاکره با آمریکا و مسئله FATF در کشور پرداخت و گفت: به نظر من کشدار شدن این بحث از نواقص دولت است. دولت باید مسئلهای همانند FATF را با جناحهای مختلف کشور مطرح و از سیاسی شدن آن جلوگیری میکرد. قطعاً ما باید ارتباط سیستم بانکی کشور را با بانکهای جهان تنظیم کنیم و نمیتوانیم به صورت یکجانبه این رابطه را قطع کنیم. مخالفان FATF هم به این مسئله اذعان دارند. من معتقدم آنچه امروز نیاز کشور و ضروریتر از گفتگوهای بین المللی است، گفتگوی جریانهای داخلی با یکدیگر است. یک رئیس جمهور باید همت کند تا از طریق مختلف، جناحهای مختلف را با خود همراه کند. او افزود: اولین توقعی که مردم از رئیس جمهور منتخب خود دارند این است که کشور را از دعواهای حیدری و نعمتی دور کند. ماهیت مسائلی همانند برجام که به سرنوشت ملت و کشور گره خورده است باید از جنجالهای سیاسی دور باشد تا در فضای منطقی به نتیجه برسد. کرباسچی در ادامه به تشکیل نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت: تشکیل چنین نهادهایی مخصوصاً در ماههای منتهی به انتخابات هم در جبهه اصولگرایی و هم در جبهه اصلاح طلبی امری طبیعی است تا از این طریق تفرقهها و انشعابها به حداقل برسد. امیدواریم که نهاداجماع ساز اصلاح طلبان به ریاست آقای بهزاد نبوی بتواند موفق عمل کند. این موفقیت تنها برنده شدن در انتخابات نیست. اگر این نهاد بتواند به گونهای مدیریت شود که حتی در صورت شکست در انتخابات وجه اصلاح طلبی را در جامعه حفظ کند کار خود را با موفقیت انجام داده است. باید مردم را به حضور در انتخابات تشویق کرد تا با انتخاب فرد اصلح گرهای از مشکلات کشور باز شود. نهاد اجماع ساز هنوز بر سر گزینه خاصی به توافق نرسیده است.
کرباسچی در ادامه به عملکرد شورای نگهبان در انتخاباتهای گذشته اشاره کرد و گفت: بعید است روش شورای نگهبان به نسبت سالهای قبل تغییری کند. نظر شورای نگهبان باید بهگونهای باشد که مردم به نمایندگان خود رأی دهند. ناامید کردن یک قشر از جامعه به صندوق کمکی نمیکند. تا زمانی که قانون نوع عملکرد شورای نگهبان را مشخص نکند و در این زمینه اختلاف نظر وجود داشته باشد، بعید است تغییر ویژهای صورت گیرد. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در رابطه با گزینه مورد نظر این حزب برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفت: هنوز بر سر گزینهای به توافق نرسیدهایم زیرا به غیر از آقای تاجزاده که به طور رسمی بیانیهای صادر و اعلام کاندیداتوری خود را قطعی کردند شخص دیگری اعلام آمادگی رسمی نکرده است. حزب کارگزاران هم از مجموعه اصلاح طلبان جدا نیست و باید به یک نتیجه واحد رسید. او با اشاره به شایعه حمایت حزب کارگزاران از علی لاریجانی در صورت اعلام کاندیداتوری نیز گفت: آقای لاریجانی از شخصیتهای ارزشمند کشور است و برای رشد و توسعه هیچگاه نباید این چهرهها را نادیده گرفت. آقای لاریجانی کوچکترین حرفی از حضور در انتخابات تا این لحظه عنوان نکرده است. چون حزب جزو جبهه اصلاحات است ما در مجموعه جبهه باید به یک کاندیدای واحد برسیم. در هر شرایطی باید بسنجیم کدام گزینه به نفع کشور و مردم است و میتواند اثرگذار باشد. اگر از درون اصلاحات نیرویی وجود داشت انتخاب خواهد شد، اگر نبود من شخصاً هیچ ایرادی نمیبینم از مدیران قوی از دیدگاههای مختلف حمایت کنم